بدون مقدمه و جار و جنجال میروم سر اصل موضوع. رانندگی در شهری مثل تهران هر چقدر هم بی قانون باشد ولی حرکت خودروها تابع منطق بخصوصیست. البته مسلما از بین 10-15 خودرو یکی هست که قانون شکنی کند ولی این موارد در اینجا موضوع بحث نیست. اینجا بحث اصلی بر روی عدم تطابق و یا اختلاف فاز فکری و منطقی خانمها و آقایان است. طبیعتاً آن منطقی که سالهاست در خیابانهای تهران جا افتاده و حکم قانون نانوشته را دارد از جنس مردانه است. یعنی بر اساس منطق فکری مردها شکل گرفته است. برای همین است که شما با کوچکترین علامت راننده دیگری (از طریق چراغ، نگاه، نوع ترمز کردن و ….) کاملا متوجه منظور طرف می شوید و اقدام مقتضی را انجام می دهید ولی نباید از خانمها انتظار داشت که با این منطق راحت کنار بیایند. از این رو اخیراً خانمها احساس می کنند باید به نحوی این قوانین را به نفع خودشان تغییر دهند ، به همین دلیل اخیراً میزان شجاعت و جسارت در رانندگی آنها تعمداً افزایش یافته است.
در سالیان گذشته به ندرت در خیابان شاهد صحنه تصادفی بودیم که یکی از رانندگان از صنف بانوان محترمه باشد، و همیشه این مسئله نقطه مثبتی بود در کارنامه رانندگی خانمها (البته مسلما از دید خودشون) اما همان اعتماد به نفس کاذبی که گفتم باعث شده که امروزه در اکثر تصادفات خانم راننده ای را در کنار خودرو اش (موبایل به دست) میبینیم. از این رو بد ندیدم که نکاتی را به عنوان برادر کوچکتر به خواهران محترم در مورد رانندگی گوشزد نمایم. از آنجا که کیفیت آموزش رانندگی مخصوصا در بخش بانوان به حد بسیار اسفناکی پایین است، بسیاری از نکات بدیهی رانندگی از دید خانمها پنهان می ماند. در اینجا (و احتمالاً چند پست دیگر در آینده) نکات و توصیه هایی که یادم می آید را جهت بهبود و پیشرفت هرچه بیشتر رانندگی حرفه ای خانمها می نویسم. حتی اگر یک نفر از خانمها هم این مطلب را بخواند برای نگارنده کافیست. پیشاپیش از سایر برادران محترم خواهش می کنم وقت خویش را با خواندن این مطالب تلف نکنند چون از دوره نوجوانی با این مسائل آشنا هستند.
1- پیش از نشستن پشت فرمان (برای اولین بار) حتما دو سه ساعت وقت بگذارید و از یک فرد مطلع در مورد مکانیزم حرکت خودرو سوال نمایید و با کلیات آن آشنا شوید. مثلا اینکه سیلندر چیست؟ گیربکس چیست؟ دیفرانسیل چیست؟ وزن خودرو حدودا چقدر است؟ …..
2- پس از کسب گواهینامه، این بار باید اطلاعات کافی را اختصاصاً در مورد خودرویی که قصد رانندگی پشت آن را دارید کسب نمایید. مثلاً باید بدانید که تک تک کلیدها، نشانگرها، و ابزار آلات خودرو چه کاری انجام می دهند.
3- وقتی احساس کردید کار با ترمز و کلاچ و گاز را کاملاً فراگرفته اید، خودرو را به یک خیابان سربالایی برده (با شیب 35-45) سپس سعی کنید بدون استفاده از ترمز دستی و پدال ترمز تنها با استفاده از پدال گاز و پدال کلاچ (در حالت دنده یک) خودرو را ثابت در جای خود نگه دارید. در صورتیکه به این مهارت دست نیافتید همچنان می بایست کار با پدالها را تمرین کنید.
4- این نکته یکی از مهمترین نکات در رانندگی شماست: حتماً در هنگام حرکت در بزرگراهها در هر لاین که حرکت می کنید حداقل 3 اتومبیل در جلوی خود و اتومبیل پشت سری را در تمام لحظات در نظر داشته باشید و به علاوه نقشه جانمایی تمام خودروهای جلو (در تمام لاینها) و پشت سر را در شعاع فاصله 30-50 متری در ذهنتان ثبت کنید.
5- یک اصل بسیار مهم: وقتی جاده باریک می شود و یا به تقاطع می رسید و مجبور هستید به خودروهای دیگر راه بدهید جان مادرتان خساست به خرج ندهید. به خدا راه دادن به سایر خودروها هیچ معنی تحقیر کننده ای ندارد. خواهشا این وظیفه را به گردن خودروهای دیگر نیاندازید. صبر کنید رد شوند.
در سالیان گذشته به ندرت در خیابان شاهد صحنه تصادفی بودیم که یکی از رانندگان از صنف بانوان محترمه باشد، و همیشه این مسئله نقطه مثبتی بود در کارنامه رانندگی خانمها (البته مسلما از دید خودشون) اما همان اعتماد به نفس کاذبی که گفتم باعث شده که امروزه در اکثر تصادفات خانم راننده ای را در کنار خودرو اش (موبایل به دست) میبینیم. از این رو بد ندیدم که نکاتی را به عنوان برادر کوچکتر به خواهران محترم در مورد رانندگی گوشزد نمایم. از آنجا که کیفیت آموزش رانندگی مخصوصا در بخش بانوان به حد بسیار اسفناکی پایین است، بسیاری از نکات بدیهی رانندگی از دید خانمها پنهان می ماند. در اینجا (و احتمالاً چند پست دیگر در آینده) نکات و توصیه هایی که یادم می آید را جهت بهبود و پیشرفت هرچه بیشتر رانندگی حرفه ای خانمها می نویسم. حتی اگر یک نفر از خانمها هم این مطلب را بخواند برای نگارنده کافیست. پیشاپیش از سایر برادران محترم خواهش می کنم وقت خویش را با خواندن این مطالب تلف نکنند چون از دوره نوجوانی با این مسائل آشنا هستند.
1- پیش از نشستن پشت فرمان (برای اولین بار) حتما دو سه ساعت وقت بگذارید و از یک فرد مطلع در مورد مکانیزم حرکت خودرو سوال نمایید و با کلیات آن آشنا شوید. مثلا اینکه سیلندر چیست؟ گیربکس چیست؟ دیفرانسیل چیست؟ وزن خودرو حدودا چقدر است؟ …..
2- پس از کسب گواهینامه، این بار باید اطلاعات کافی را اختصاصاً در مورد خودرویی که قصد رانندگی پشت آن را دارید کسب نمایید. مثلاً باید بدانید که تک تک کلیدها، نشانگرها، و ابزار آلات خودرو چه کاری انجام می دهند.
3- وقتی احساس کردید کار با ترمز و کلاچ و گاز را کاملاً فراگرفته اید، خودرو را به یک خیابان سربالایی برده (با شیب 35-45) سپس سعی کنید بدون استفاده از ترمز دستی و پدال ترمز تنها با استفاده از پدال گاز و پدال کلاچ (در حالت دنده یک) خودرو را ثابت در جای خود نگه دارید. در صورتیکه به این مهارت دست نیافتید همچنان می بایست کار با پدالها را تمرین کنید.
4- این نکته یکی از مهمترین نکات در رانندگی شماست: حتماً در هنگام حرکت در بزرگراهها در هر لاین که حرکت می کنید حداقل 3 اتومبیل در جلوی خود و اتومبیل پشت سری را در تمام لحظات در نظر داشته باشید و به علاوه نقشه جانمایی تمام خودروهای جلو (در تمام لاینها) و پشت سر را در شعاع فاصله 30-50 متری در ذهنتان ثبت کنید.
5- یک اصل بسیار مهم: وقتی جاده باریک می شود و یا به تقاطع می رسید و مجبور هستید به خودروهای دیگر راه بدهید جان مادرتان خساست به خرج ندهید. به خدا راه دادن به سایر خودروها هیچ معنی تحقیر کننده ای ندارد. خواهشا این وظیفه را به گردن خودروهای دیگر نیاندازید. صبر کنید رد شوند.
__________________
انجمن مرجع و تخصصی پارسی گلد