• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

الگوی لباس نامزدي

صاینا

متخصص بخش آموزش خیاطی
1259793340.png

1259811434.png


1259838516.jpg

اين لباس تقريبا مثل لباس عروسيه که قبلا تاپيکش رو گذاشتم ولي يک کم با اون يکي متفاوته هم از لحاظ دامن و هم از لحاظ بالاتنه .که لطفا اول به دقت توضيحاتش رو بخونين و بعد سوالاتتون رو مطرح کنيد . چون اکثرا خانمها به توضيحات توجه نميکنن و سوالاتي که جوابش تو توضيحاتم اومده ميپرسن .

ابتدا الگوي بالاتنه رکابي رو ميکشيم و 5 سانت هم بيشتر حلقه استين نميذاريم و بلندي رکاب رو 15 ميگيريم . و مطابق شکل قسمتهاي سبز رنگ رو براي گيپور زيري در نظر ميگيريم و از 10 سانت زير کمر يا از روي خط ناف از سمت چپ به سمت راست هلال ميکنيم .
بعد نوبت به ساتن رويي ميرسه که عينا مثل مدل گيپور زيري هست با اين تفاوت که قد اون 12 سانت کمتره و خط بالاي يقه اون رو بايد از زير سينه هلال کنيم . و ساسون هم نديم .و حلقه استين طرف راست رو نصفه اندازه گيپور ميگيريم بعد که الگو رو در اورديم طرف چپ رو مثل مدل اوازمان ميديم تا بتونيم طرف چپ ساتن رو با پيله هاي روي هم به گيپور زيري بدوزيم ( همه خطهاي قرمز رنگ )
براي دوخت بالاتنه به اين صورت عمل ميکنيم که اول جلوي گيپور رو اماده ميکنيم بعد ساتن رويي رو که اوازمان داديم از ناحيه راست به حلقه استين و پهلو راست گيپور ميدوزيم و بعد سمت چپ ساتن رو چين هاي پيله روي هم ميديم و اون رو بعد از پيله دادن روي زمين قرار ميديم و همونجا ساتن رويي رو روي گيپور صاف ميکنيم تا ايرادي روش نداشته باشه. چون طرف چپ پهلوي ساتن رو صاف برش زديم پس نسبت به گيپور اضافاتي در پهلو داره که بايد همونجا با پهلوي گيپور اون رو ميزون کنيم و اضافات ساتن رو از روي پهلوي گيپور برش بزنيم .
بعد از اون بايد قسمت پايين گيپور رو هم به ساتن رويي بدوزيم و بعد از اين مراحل پشت رو به جلو وصل ميکنيم و تنظيمات پروپ رو در صورت لزوم انجام ميديم
البته بالاتنه نياز به يک استر هم داره تا دامن نيم کلوش استر زيري وتوري دامن به اون وصل بشه . استر بالاته رو بايد قسمت پايينش رو صاف قيچي بزنيم . اون رو مثل سجاف به بالاتنه گيپور بدوزيم . در واقع استر نقش سجاف رو براي بالاتنه داره منتها تا پايين مثل خود گيپور بايد بلندي داشته باشه .


برش دامن :
1- دامن زيري لباس که حالت استر رو داره بايد از دامن نيم کلوش در بياريم
2- دامن تور رو هم بايد از دامن کلوش استفاده کنيم و وقتي الگوي دامن کلوش رو با قد 90 در اورديم يک طرف اون رو 50 سانت از بالا جداکنيم و از سمت چپ به سمت راست 50 سانت هلا ل کنيم .
3- براي پشت دامن پشت بلند رويي من از الگوي دامن نيم کلوش استفاده کردم و پايين اون رو 30 سانت پشت بلند کردم که شما متونيد بيشتر هم بگيريد .
4- براي جلوي دامن رويي من از الگوي دامن فن استفاده کردم . البته شما ميتونيد از باقيمانده الگوي دامن نيم کلوش که نصف اون رو براي پشت استفاده کرديم هم استفاده کنيد و اون رو مطابق شکل مدل بديد ولي تو خود مانکن به نظر ميرسه دامن جلو حالت فن داره و پشت اون حالت کلوش و گشاد داره براي همين من از دامن فن استفاده کردم و اون رو مطابق شکل مدل دادم . دامن فن اينجا نياز به ساسون نداره
5- براي دوخت اول پشت دامن پشت بلند رو به دامنهاي فن از ناحيه پهلو وصل ميکنيم بعد از ناحيه وسط پشت گيپور دامن رو شروع به دوختن به بالاتنه ميکنيم بعد که به قسمت جلو رسيديم بايد سمت راست رو طوري به قسمت بالاتنه بدوزيم که همراه با چين باشه طوريکه تا وسط جلوي بالاتنه برسه و قسمت سمت چپي رو بايد طوري بدوزيم که تا قسمت امتداد ساسون راست بالاتنه برسه و مابقي خط کمر دامن رو نگه ميداريم تا مثل مدل خودش رو بندازه . بعد از اين مراحل دامنها رو در ناحيه که روي مدل چين داره کمي چين ميديم و گل رو روي اون ميچسبونيم
اگه بعد از دوخت دامن توري ديده نشد و زير قسمت سمت چپ رفت بايد هلال سمت چپ دامن رويي رو دوباره ويرايش کنيد و با دامن توري تنظيم کنيد طوريکه 15 سانت با هم اختلاف قد داشته باشن .
دامن توريه رو ميتونيم براي صرفه جويي در مصرف پارچه فقط در قسمت جلو در بياريم و به کمر و پهلوهاي دامن استره بدوزيم
6- مقدار پارچه مورد نياز :
( همه اين پارچه ها بايد عرض 150 سانت داشته باشن ) 1.5 متر براي دامن استري زيري – 1 متر و 30 سانت براي دامن پشت بلند – 1.5 متر براي دامن رويي سمت چپ و دامن رويي سمت راست که بايد در امتداد هم طوري قرار بديد که کمتر پارچه ببره و اگه نميتونيد بايد 2 متر براي قسمت جلو پارچه بخريد – 1.5 متر تور براي دامن توري _ يک قد گيپور براي بالاتنه . و همچنين براي استر زير بالاتنه .
 
بالا