Miss zahra
متخصص بخش تکنولوژی
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، جوامع بشری با سرعت و شتاب بالایی به سمت فناوری های نوین و استفاده از رایانه مطابق علم روز حرکت می کنند و سعی دارند در کسب علم و تکنولوژی های پیشرفته از هم سبقت گیرند. در قرن 21 انجام اکثر امور و مشاغل نیاز به دانش و مهارت های کامپیوتری دارد. برای همگام بودن با عرصه تکنولوژی های پیشرفته، نوع جدیدی از آموزش را باید دنبال کرد که تفاوت قابل ملاحظه ای با آموزش های سنتی دارد.
وزارت آموزش و پرورش هر کشوری، به عنوان اولین و بنیادی ترین محیط یاددهی – یادگیری می تواند در این امر به نحو مثبت و ارزنده ای وارد شود و با وارد کردن علم روز و فناوری های نوین به کلاس های درس در این عرصه به ایفای نقش بپردازد. در سالهای اخیر موضوع مدارس هوشمند به صورت جدی تر دنبال و بحث های زیادی درباره اهمیت این موضوع مطرح می شود. به گزارش پانا، مدرسه هوشمند یک مدرسه و محیط آموزشی فیزیکی است که کنترل و مدیریت آن مبتنی بر فناوری رایانه است و محتوای اکثر دروس الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن نیز هوشمند است.در مدارس معمولی، طرح درس معلم شامل مجموعه ای از دستورالعمل ها، برنامه های درسی، سؤالات تمرینات اضافه، امتحانات کلاسی و ... می شود. اما در مدارس هوشمند علاوه بر این موارد، معلم از مواد آموزشی چندرسانه ای شامل فیلم، عکس، صدا، اسلاید و ... استفاده می کند تا کیفیت و ماندگاری آموزش را ارتقا بخشد. توجه و نگاه به مقایسه سطحی مدارس معمولی و مدارس هوشمند، اهمیت و ضرورت وجود مدارس هوشمند و استفاده از تکنولوژی های روز در مدارس را به خوبی نشان می دهد. طبیعی است فردی که از همان ابتدای دوران تحصیل خود همراه و همگام با علم و دانش روز از فناوری های نوین و ارتباطات به نحو مثبت و مطلوب بهره برده باشد، از قافله جامعه جهانی عقب نخواهد ماند. کشور مالزی در سال 1998 برای نخستین بار مدارس هوشمند را در نظام آموزش و پرورش راه اندازی کرد.
هوشمندسازی مدارس در ایران از سال
1380
"حمیدرضا حاجی بابایی" وزیر آموزش و پرورش درخصوص هوشمند سازی مدارس می گوید: ایجاد مدارس هوشمند از کارهای اساسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، هوشمند سازی مدارس یکی از برنامه های دولت است که در مقابله با بازی های رایانه ای مخرب در میان دانش آموزان بسیار موثر خواهد بود. وی معتقد است هوشمندسازی مدارس، به دانش آموزان این فرصت را می دهد تا بتوانند در محیط مدرسه از امکانات و فناوری های جدید ونوین در مسیر درس، تحقیق و پژوهش استفاده کنند. به گفته وزیر آموزش و پرورش، در حال حاضر 33 هزار مدرسه در سراسر کشور به امکانات و فناوری های نوین مجهز شده اند.
توجه به هوشمندسازی از مقطع ابتدایی
به گزارش پانا، "ابراهیم سحرخیز" معاون متوسطه آموزش و پرورش نیز بر هوشمندسازی مدارس تأكید کرده و می گوید: در راستای تحول بنیادین، فرآیند یاددهی و یادگیری دانشآموزان نیز باید متحول شود. سحرخیز معتقد است، دانشآموزان باید در كلاس حداكثر مشاركت را داشته باشند تا كلاس های درس از حالت سستی و كسالت خارج شوند و چهرهای پویا و فعال پیدا کنند.
وی تفكر و پژوهش محوری را یكی از اهداف سند تحول بنیادین عنوان می کند و می افزاید: هوشمندسازی مدارس همراه با مدیران كارآمد و متعهد فرصت مناسبی در این راستا است و معلمان نیز باید با مطالعه و تحقیق در فرایند آموزش همپای دانشآموزان حركت كنند.هوشمندسازی برای دانش آموزان استثنایی
تجهیز مدارس عشایری به امکانات هوشمند
مدیرکل دفتر امور مدارس عشایری تصریح کرد: در حال حاضر چون زیرساخت های لازم برای هوشمند سازی در همه مدارس عشایر فراهم نیست، هوشمند سازی به معنای کامل در مدارس عشایری اتفاق نمی افتد، اما هرجایی که امکانش باشد حتماً کارهای لازم را در این خصوص انجام خواهیم داد.
به گفته شکیبافر، دانش آموزان عشایری از ورود فناوری های نوین به کلاس های درسشان بسیار خوب استقبال می کنند، درست است که در منزلشان این امکانات را ندارند، اما داشتن همان امکانات اولیه در مدرسه هم زمینه ساز شکوفایی استعدادها و توانایی های این دانش آموزان می شود. ورود تبلت های دانش آموزی به مدارس
وی در همین باره می افزاید: برای اجرای این طرح از کارشناسان حوزه دانشگاهی و آموزش و پرورش و همچنین معلمان حوزه هوشمندسازی مدارس کمک خواهیم گرفت و چنانچه نظرات مساعد باشد، اولین فاز طرح ورود "تبلت"به مدارس شهر تهران به صورت پایلوت اجرایی میشود. نوری همچنین موضوع آزمایشی بودن طرح ورود تبلت به شهر تهران را اعلام و می گوید: «این طرح کاملا آزمایشی اجرا میشود تا بازخوردهای آن را بررسی شود، چرا که نتایج جهانی این طرح را احصا کردهایم، اما برای اجرای طرح در گستره بیشتر و تعمیم به همه مدارس، نیازمند اجرای آزمایشی آن در مدارس هستیم.
براساس این گزارش، مخاطبین طرح تبلت دانش آموزی حتی الامکان می بایستی از مهارت های لازم برای کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایندهای آموزشی و پرورشی برخوردار باشند. بررسی های انجام شده در سایر کشورها نشان می دهد که استفاده از تبلت در مدارسی که پیش تر از نظر آموزشی قوی بوده اند به معلمان و دانش آموزان کمک کرده است. اما در مدارسی که از قبل دارای ضعف آموزشی بوده اند موجب مزاحمت و اخلال در روند آموزش شده است.ارتقای کیفی کلاس های درس با ورود تکنولوژی های پیشرفته در آموزش و پرورش
با دقت و توجه در آنچه که گفته شد، به خوبی می توان به اهمیت و ضرورت مدارس هوشمند پی برد. کاربرد و استفاده از تکنولوژیهای جدید در سیستم آموزش و پرورش، کارآیی کلاسها را افزایش می دهد و ایجاد شیوه یادگیری مداوم در دانش آموزان و یادگیریهای رسمی و غیررسمی خارج از کلاسهای درس را ممکن می سازد. بنابراین لازم است که با فراهم آوردن هماهنگی های لازم و تمهیدات کافی در این رابطه، زمینه بهره مندی نظام آموزشی کشورمان را از منافع این گونه فناوریهای نوین، ایجاد نماییم. با امید آن که با گسترش و اجرایی شدن طرح اینگونه مدارس در سراسر کشور، شاهد حرکت سریع و پویا به سمت هوشمند شدن واقعی آموزش در ایران عزیزمان باشیم.