خط تلفن اورژانس اجتماعي (123) با عنايت به اهميتي كه نظام جمهوري اسلامي ايران براي كنترل وكاهش آسيب هاي اجتماعي و جرايم قايل است و با توجه به وظايف سازمان بهزيستي كشور در خصوص لزوم حمايت از افراد در معرض آسيب اجتماعي از قبيل: كودك آزاري، همسر آزاري، دختران فراري ، كودكان خياباني، خانواده هاي در معرض طلاق، خودكشي و.... ضرورت راه اندازي خط سه رقمي تلفن اورژانس اجتماعي به منظور دستيابي آسان و سريع براي افراد گروه هاي هدف آشكار گرديد. معاونت امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور نیز بر آن شد تا با حمايت و تعامل با وزارت ارتباطات و فن آوري اطلاعات، وزارت كشور، نيروي انتظامي كشور، قوه قضاييه و ديگر ارگانهاي مربوطه، نسبت به راه اندازي خط تلفن اورژانس اجتماعي به عنوان بخش ضروري اين خدمت اقدام نمايد تا بتواند قدمي موثر در جهت توانمندسازي اقشار در معرض آسيب و آسيب ديده اجتماعي بردارد. مشاوره مددكاران اجتماعي داخل ماشينهاي 123 رايگان است. اما اين مددكاران نميتوانند بيشتر از بيست دقيقه براي شخصي كه به داخل ماشين ميآيد وقت بگذارند، مددكاران فقط ميتوانند تا آنجا كه ممكن است، مراجعهكنندگان را راهنمايي كنند و اگر نياز بود، آنها را براي ادامه جلسه مشاوره، به مراكز ديگر معرفي كنند. اين ديگر بسته به تمايل خود مراجعهكنندگان است. نحوه ارائه خدماتبه صورت شبانه روزي و هدف از آن در دسترس قرار دادن خدمات تخصصي سازمان بهزيستي به تمامي افراد جامعه است. نيروهاي تخصصي: - روان شناس
- مددكار اجتماعي خدماتي كه ارائه مي شود: - معرفي خدمات سازمان بهزيستي به تماس گيرندگان
- اعزام واحد سيار اورژانس اجتماعي به محل مورد نياز
- ارائه راهنمايي لازم به تماس گيرندگان
- ارجاع تماس گيرندگان به مراكز تابعه سازمان ( توان بخشي ، پيشگيري و اجتماعي)
- ارجاع افراد به مركز مداخله در بحرانهاي فردي، خانوادگي و اجتماعي (اورژانس اجتماعي)
-ارجاع افراد مشمول دريافت خدمات به واحدهاي خدمات اجتماعي سيار محل استقرار خودروهای اورژانس اجتماعی استان تهران
[*]میدان تجریش
[*] میدان قدس
[*] میدان رسالت
[*] میدان صادقیه
[*] میدان آزادی
[*] میدان امام حسین
[*] میدان مولوی
[*] شهریار :پارک جهان کودک
[*] کرج : میدان هفت تیر و میدان آزادکان
[*] شهر ری : بازار دوم نازی آباد و میدان شهر ری