• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

بازاريابي‌ ويروسي‌ در اينترنت

admin

Administrator
عضو کادر مدیریت
اينترنت‌ مكان‌ بسيار مناسبي‌ براي‌ تجارت‌ مي‌باشد و تجارت‌ امكان‌پذير نيست‌ جز با بازاريابي، اينترنت‌ نيز روشهاي‌ بازاريابي‌ مخصوص‌ به‌ خود را دارد و مزاياي‌ آن‌ نسبت‌ به‌ بازاريابي‌ سنتي‌ در از بين‌بردن‌ فاصله‌هاي‌ مكاني‌ و زماني، ارائه‌ اطلاعات‌ كامل‌ به‌طور 24 ساعته‌ و در تمامي‌ روزهاي‌ هفته، ارتباط‌ مستقيم‌ و دوطرفه‌ با كاربر، دريافت‌ نظرات‌ از مشتري‌ و يا پاسخ‌ فوري‌ به‌ او مي‌باشد.
‌ ‌يكي‌ از موثرترين‌ روشهاي‌ بازاريابي‌ مستقيم‌ در اينترنت، بازاريابي‌ ويروسي‌Viral " Marketing" مي‌باشد.
‌ ‌درواقع‌ مانند ويروس‌ خود را تكثير مي‌كند و منتشركننده‌ آن‌ مشتري‌ مي‌باشد. يكي‌ از اصول‌ اساسي، در اين‌ نوع‌ بازاريابي‌ اين‌ است‌ كه‌ هر مشتري‌ با هربار استفاده، بي‌اختيار فروشنده‌ محصول‌ مي‌شود.
‌ ‌در دنياي‌ واقعي‌ هر عطسه‌ در هوا 2ميليون‌ ذره‌ پخش‌ مي‌كند، اين‌ مطلب‌ در فضاي‌ ديجيتالي‌ بسيار جالب‌ است. براي‌ مثال‌ نرم‌افزارTUMBLEWEED مستندات‌ و روزنامه‌ها را از طريق‌ پست‌ الكترونيك‌ باامنيت‌ بالا ارسال‌ مي‌كند و در هر نامه‌ يك‌LINK به‌ پايگاه‌ مربوطه‌ وجود دارد. اين‌ مدل‌ را مي‌توان‌ در محصولات‌ مختلف‌ اينترنتي‌ به‌كار برد ولي‌ موثرترين‌ آن‌ پست‌ الكترونيك‌ است.
‌ ‌در سال‌ 1996،SABEER BHATIA وJACK SMITH پيشگامان‌ محصول‌ پست‌ الكترونيك‌ تحت‌ وب‌ به‌صورت‌ مجاني‌ بودند.
‌ ‌نام‌VIRAL MARKETING اولين‌ بار توسط‌ روزنامه‌NETSCAPE از انتشارات‌ DFJ- DRAPR FISHER JURVESON در سال‌ 97 استفاده‌ شد.

‌ ‌پايگاه‌HOTMAIL يك‌ نمونه‌ بسيار عالي‌ از بازاريابي‌ ويروسي‌ است‌ و به‌طور شگفت‌انگيزي‌ نسبت‌ به‌ هر شركت‌ ديگري‌ در دنيا رشد كرد، حتي‌ سريعتر از اينترنت‌ و چاپ.
‌ ‌ايده‌ اصلي‌ اين‌ نوع‌ بازاريابي‌ از مدل‌ استفاده‌شده‌ توسط‌HOTMAIL در سال‌ 96 آمده‌ است. درHOTMAIL آقاي‌TIM DRAPER شركت‌ را وادار كرد كه‌ هر پيغامي‌ كه‌ از طريق‌ پست‌ الكترونيك‌ تحت‌ وب‌ فرستاده‌ مي‌شود يك‌ اتصال‌ به‌ آدرس‌ پايگاه‌ وب‌ داشته‌ باشد به‌صورت: Get your free email at hotmail
‌ ‌تعداد مشتركين‌HOTMAIL ، در طي‌ 18 ماه‌ از صفر نفر به‌ 12 ميليون‌ نفر رسيد و در حال‌ حاضر با هفتادوپنج‌ ميليون‌ كاربر فعال‌ در بيش‌ از 220 كشور يعني‌ حدوداً‌ يك‌ چهارم‌ كاربران‌ وب‌ رسيده‌ است‌ و بزرگترين‌ سرويس‌دهنده‌ پست‌ الكترونيك‌ در دنيا مي‌باشد.

هرروزه‌ بيشتر از 000/100 مشترك‌ اضافه‌ كرده‌ است‌ ولي‌ در مقايسه‌ در دنياي‌ غير ديجيتالي‌ براي‌ مثال‌ در صنعت‌ چاپ‌ در چند سال‌ اول‌ حدود 000/100 مشترك‌ داشته‌ است.
‌ ‌البته‌HOTMAIL از روشهاي‌ ديگر بازاريابي‌ نيز استفاده‌ كرده‌ است‌ براي‌ مثال‌ در سايتهاي‌ پرترافيك‌ زيادي، لينك‌"FREE EMAIL" را دارد ولي‌ از آن‌ طريق‌ اعضاي‌كمي‌ راجذب‌ كرده‌ است.
‌ ‌بازاريابي‌ ويروسي‌ علاوه‌ بر جذب‌ كاربران‌ مزاياي‌ زيادي‌ دارد از جمله:

‌ هر مشتري‌ يك‌ توزيع‌كننده‌ محصولات‌ است‌ بدون‌ آنكه‌ مبلغي‌ دريافت‌ كند.

بازاريابي‌ ويروسي‌ كانال‌ توزيع‌ جديدي‌ را براي‌ برنامه‌هاي‌ كاربردي‌ اينترنتي‌ فراهم‌ مي‌كند. براي‌ مثال‌ نرم‌افزارهايي‌ كه‌ تا 30 روز مجاني‌ مي‌باشند توسط‌ كاربران‌ به‌ دوستان‌ منتقل‌ مي‌شود. همچنين‌ كاربران‌ مي‌توانند نرم‌افزارهاي‌ فوق‌ را به‌ پايگاههاي‌ دلخواه‌ خود جهت‌ فروش‌ و يا پياده‌سازي، انتقال‌ دهند و به‌اين‌ ترتيب‌ شبكه‌ توزيع‌ خوبي‌ براي‌ نرم‌افزارها ايجاد مي‌شود.

‌ بازاريابي‌ ويروسي‌ بسيار قوي‌تر از ساير تبليغات‌ است‌ چون‌ از طرف‌ يك‌ دوست‌ مي‌رود و همچنين‌ نشان‌ مي‌دهد كه‌ نرم‌افزار به‌درستي‌ كار ميكند. بنابراين‌ مانند ويروس‌ خيلي‌ سريع‌ همه‌گير مي‌شود.
‌ ‌انرژي‌ زيادي‌ در اينترنت‌ نهفته‌ است‌ و اين‌ قابليت‌ را به‌ آن‌ مي‌دهد كه‌ هركس‌ مي‌تواند ناشر باشد. عجيب‌ نيست‌ كه‌ كتابفروشي‌ آمازون‌ مشتريان‌ خود را تشويق‌ مي‌كند كه‌ به‌ دوستان‌ خود كتاب‌ هديه‌ كنند. در بسته‌اي‌ كه‌ براي‌ گيرنده‌ مي‌فرستد تبليغات‌ خود را نيز ارسال‌ مي‌كند.‌ ‌همچنين‌ وقتي‌ از ISHIP.COM يك‌ بسته‌ فرستاده‌ مي‌شود گيرنده‌ مزاياي‌ISHIP را در آگهي‌ كه‌ به‌همراه‌ آن‌ فرستاده‌ شده‌ است‌ را مطالعه‌ مي‌كند و ممكن‌ است‌ مشتري‌ شود.

هزينه‌ بازاريابي‌ در اين‌ روش‌ بسيار كمتر از ساير روشها استHOTMAIL . در 5/1 سال‌ اول‌ حدود 000/50 دلار هزينه‌ كرده‌ است‌ ولي‌ در مقايسه‌ سايت‌JUNO كه‌ رقيب‌ آن‌ است‌ حدود 20 ميليون‌ دلار هزينه‌ كرده‌ است. در حالي‌ كه‌ در نصف‌ زمان‌ صرف‌ شده، كاربران‌ جذب‌ شده‌ درHOTMAIL سه‌ برابرJUNO مي‌باشد.

‌ از ديگر مزاياي‌ اين‌ نوع‌ بازاريابي‌ جمع‌آوري‌ اطلاعات‌ كاربران‌ است. هر مشترك‌ HOTMAIL، بدون‌ استثناء فرمي‌ از اطلاعات‌ شخصي‌ و شغلي‌ را پر كرده‌ است‌ كه‌ اطلاعات‌ آن‌ در تحقيقات‌ بازاريابي‌ بسيار ارزشمند است. در تجارت‌ يكي‌ از مراحل‌ مهم‌ كار، عضوكردن‌ كاربران‌ است. كاربر اعتماد مي‌كند كه‌ اطلاعات‌ شخصي‌ خود را قبل‌ از استفاده‌ از امكانات‌ پايگاه‌ در اختيار آن‌ بگذارد. در واقع‌ چيزي‌ كه‌ اين‌ مانع‌ را از بين‌ مي‌برد بازاريابي‌ ويروسي‌ است.

‌ در شرايط‌ فيزيكي، هنگامي‌ كه‌ يك‌ مطلب‌ از يك‌ نفر به‌ نفر ديگر منتقل‌ مي‌شود اطلاعات‌ به‌طور يكسان‌ منتقل‌ نمي‌شود ولي‌ در اينترنت‌ دقيقاً‌ عين‌ مطلب‌ منتقل‌ مي‌شود. نمونه‌ آن‌ استفاده‌ از پست‌ الكترونيك‌ است.
‌ ‌تعبير ديگر از بازاريابي‌ ويروسي‌ اين‌ است‌ كه‌ مردم‌ تجربه‌هاي‌ خود را به‌ ديگران‌ مي‌گويند. برطبق‌ تحقيق‌ORCI
(OPINION RESEARCH CORPORATION INTERNATIONAL) هر نفر تجربه‌ خريدONLINE خود را به‌طور متوسط‌ به‌ 12 نفر ديگر مي‌گويد.اين‌قدرت‌بازاريابي‌ويروسي‌رانشان‌مي‌دهد.
‌ ‌روشهاي‌ ديگري‌ نيز در بازاريابي‌ ويروسي‌ وجود دارد. مثلاً‌ مشتريان‌ را تشويق‌ كنيم‌ به‌ سايرين‌ كالاي‌ ما را بفروشند و با فروش‌ تعدادي‌ مشخص‌ درصدي‌ از مبلغ‌ را دريافت‌ كنند.

‌ ‌در روش‌ ديگر، براي‌ مثال‌ پايگاه‌AllAdvantage.com ، به‌مردم‌ براي‌ مشاهده‌ تبليغات‌ پول‌ پرداخت‌ مي‌كند. كاربران‌ اين‌ پايگاه‌ در طي‌ 2 هفته‌ از صفر نفر به‌ 000/750 نفر رسيد و خيلي‌ سريعتر ازHOTMAIL رشد كرد.
‌ ‌پرداختن‌ كامل‌ به‌ بازاريابي‌ ويروسي‌ از وقت‌ اين‌ مقاله‌ خارج‌ است‌ و صرفاً‌ آشنايي‌ با آن‌ مدنظر بوده‌ است.




منبع: imi.ir

 
بالا