امروزه جامعه بشري بيش از هر زمان ديگري با کمبود منابع و نيازهاي متنوع مواجه است. مديريت مجموعه مهارتها و دانستهها، براي استفاده بهينه از منابع محدود و تشخيص نياز و رفع آن از طريق تبادل منابع، اهميت بسزايي يافته است. به دنبال انقلاب ديجيتالي بار ديگر مفهوم و روشهاي بازاريابي سراپا دگرگون خواهد شد و اصول تازهاي بر همه جنبههاي بازاريابي حکمفرما ميشود. در دنياي جديد خريد و فروش به صورت خودکار و بسي راحتتر انجام ميشود و شرکتها و کسب و کارهاي گوناگون و نيز گروههاي مشتري -برون سازماني و درون سازماني- در شبکههاي بدون سيم به هم پيوند مييابند. به طور خلاصه بازرگاني به روش سنتي رفته رفته از صحنه جهان محو خواهد شد.
چهار سطح استفاده از اينترنت
_ سطح اول كه سادهترين شكل حضور در اينتر نت است، نمايش حضور نام دارد. در اين حالت نوع ارتباط با مشتري فقط به صورت يكطرفه بوده، در حد ارائه برخي اطلاعات تعيين شده از طرف شركت است.
_ در سطح دوم ارتباط بين مشتري و شركت در سطح تعامل و رد و بدل كردن اطلاعات از طريق e-mail است.
_ در سطح سوم علاوه بر رد وبدل كردن اطلاعات، امكان تبادلات مالي بين مشتري و شركت نيز، وجود دارد.
_ در سطح چهارم ماهيت محصولي كه رد و بدل ميشود نيز ماهيت الكترونيك پيدا ميكند.
تعريف بازاريابي الكترونيك
بازاريابي الكترونيك تحت عنوان اداره ارتباط متقابل مشتري در يک محيط پيشرفته رسانهاي به منظور کسب سود براي شخص يا سازمان تعريف شده است.
بنابراين بازاريابي الکترونيکي يک عملکرد مجزا که منحصرا" با فروش محصولات و خدمات ارتباط دارد نيست. بلکه فرآيندي مديريتي است براي اداره كردن ارتباط ايجاد شده ميان سازمان و مشتري.
عملکرد بازاريابي الکترونيک را مي توان در سه بخش زير دسته بندي كرد:
-1 يکپارچگي: بازاريابي الکترونيک تمامي مراحل فروش توسط شرکت و همچنين فروش از طريق نمايندگيهاي شرکت را به صورت يک فرآيند يکپارچه دربر ميگيرد.
-2 تعادل: بازاريابي الکترونيک ميزان نياز و خواسته مشتريان شرکت را با ميزان توليد و ظرفيت ارائه خدمات توسط شرکت کنترل ميکند.
-3واسطهگري: بازاريابي الکترونيک ميان بخشهاي مختلف شرکت از جمله بخشهاي مالي و سرمايه گذاران خارجي نقش واسطه را ايفا ميکند.
رابطه بازاريابي الكترونيك و كسب و كار الكترونيك
به طور خلاصه هرگونه خريد و فروش كالا و خدمات از اينترنت و هر آنچه مرتبط با آن است را تجارت الكترونيك گويند. از اينرو برخي بازاريابي الكترونيك را يكي از ابعاد كسب و كار الكترونيك ميدانند و برخي ديگر بازاريابي الكترونيك را به عنوان يكي از شاخههاي كسب و كار الكترونيك قلمداد ميكنند. آنچه مسلم است پل ارتباطي بين بازاريابي و كسب و كار الكترونيك، فناوري اطلاعاتي (IT) است.
مزاياي بازاريابي الكترونيك
برخي از مهمترين مزاياي بازاريابي الكترونيك به شرح زير است:
_ ايجاد فرصتهاي تجاري جديد براي صنايع و بنگاههاي بازرگاني.
_ افزايش ثبات دسترسي به بازارها ناشي از بکارگيري قواعد متحدالشکل درتمامي کشورهاي عضو سازمانهاي جهاني.
_ جلوگيري از اتلاف وقت و کاهش ترددهاي بيمورد.
_ کمک به محيط زيست و مصرف بهينه منابع انرژي.
_ کاهش هزينههاي تبليغات و سربار و ايجاد رقابت در سطح بين المللي.
_ دسترسي سريع به اطلاعات.
_ حضور نداشتن واسطه و در نتيجه کاهش قيمتها.
_ ورود به بازارهاي فرامنطقهاي در جهت بازاريابي جهاني.
_ گسترش دامنه کسب و کار و به تبع آن افزايش فروش و درآمد.
_ پشتيباني بهتر، سريعتر و موثرتر.
_ توان بازاريابي با در نظر گرفتن علايق مشتريان.
_ بازاريابي فرد به فرد ( تك به تك).
_ توان تبليغاتي چند رسانهاي.
_ افزايش توان ارتباطي با استفاده از وب سايت و ...
_ امکان توسعه مناطق کمتر توسعه يافته و دسترسي آسان به منابع مناطق توسعه يافته.
_ افزايش ميزان آگاهي و افزايش حق انتخاب مشتريان كه به مشتريان امكان ميدهد كه در كمترين زمان، بهترين و مناسبترين انتخاب درخريد خود را داشته باشند.
چرخه بازاريابي الکترونيک
چرخه بازاريابي الکترونيک شامل چهار مرحله اصلي است. اين مراحل عبارتند از:
-1 تهيه و تدارک
-2 ارتباط با مشتري
-3 نقل و انتقال (تحويل محصول و دريافت وجه)
-4 خدمات پس از فروش
عوامل موفقيت در بازاريابي الكترونيك
چهار عامل مهم در كسب موفقيت بازاريابي الكترونيك عبارتند از:
_ سود رساني به مشتري.
_ توانايي در ارائه خدمات و اطلاعات مورد نياز مشتري به صورت «برخط».
_ توانايي كنترل و هدايت وب سايت.
_ ايجاد يكپارچگي ميان فعاليتهاي بازاريابي الكترونيك با ساير فعاليتها.
به اين ترتيب و بر اساس مطالب گفته شده، توسعه فعاليتهاي بازاريابي در محيط برخط نه تنها امري مفيد و شايسته است، بلكه در دنياي رقابتي جديد و بر اساس پارادايمهاي نوظهور، امري است ضروري و اجتناب ناپذير.
منبع : imi.ir
چهار سطح استفاده از اينترنت
_ سطح اول كه سادهترين شكل حضور در اينتر نت است، نمايش حضور نام دارد. در اين حالت نوع ارتباط با مشتري فقط به صورت يكطرفه بوده، در حد ارائه برخي اطلاعات تعيين شده از طرف شركت است.
_ در سطح دوم ارتباط بين مشتري و شركت در سطح تعامل و رد و بدل كردن اطلاعات از طريق e-mail است.
_ در سطح سوم علاوه بر رد وبدل كردن اطلاعات، امكان تبادلات مالي بين مشتري و شركت نيز، وجود دارد.
_ در سطح چهارم ماهيت محصولي كه رد و بدل ميشود نيز ماهيت الكترونيك پيدا ميكند.
تعريف بازاريابي الكترونيك
بازاريابي الكترونيك تحت عنوان اداره ارتباط متقابل مشتري در يک محيط پيشرفته رسانهاي به منظور کسب سود براي شخص يا سازمان تعريف شده است.
بنابراين بازاريابي الکترونيکي يک عملکرد مجزا که منحصرا" با فروش محصولات و خدمات ارتباط دارد نيست. بلکه فرآيندي مديريتي است براي اداره كردن ارتباط ايجاد شده ميان سازمان و مشتري.
عملکرد بازاريابي الکترونيک را مي توان در سه بخش زير دسته بندي كرد:
-1 يکپارچگي: بازاريابي الکترونيک تمامي مراحل فروش توسط شرکت و همچنين فروش از طريق نمايندگيهاي شرکت را به صورت يک فرآيند يکپارچه دربر ميگيرد.
-2 تعادل: بازاريابي الکترونيک ميزان نياز و خواسته مشتريان شرکت را با ميزان توليد و ظرفيت ارائه خدمات توسط شرکت کنترل ميکند.
-3واسطهگري: بازاريابي الکترونيک ميان بخشهاي مختلف شرکت از جمله بخشهاي مالي و سرمايه گذاران خارجي نقش واسطه را ايفا ميکند.
رابطه بازاريابي الكترونيك و كسب و كار الكترونيك
به طور خلاصه هرگونه خريد و فروش كالا و خدمات از اينترنت و هر آنچه مرتبط با آن است را تجارت الكترونيك گويند. از اينرو برخي بازاريابي الكترونيك را يكي از ابعاد كسب و كار الكترونيك ميدانند و برخي ديگر بازاريابي الكترونيك را به عنوان يكي از شاخههاي كسب و كار الكترونيك قلمداد ميكنند. آنچه مسلم است پل ارتباطي بين بازاريابي و كسب و كار الكترونيك، فناوري اطلاعاتي (IT) است.
مزاياي بازاريابي الكترونيك
برخي از مهمترين مزاياي بازاريابي الكترونيك به شرح زير است:
_ ايجاد فرصتهاي تجاري جديد براي صنايع و بنگاههاي بازرگاني.
_ افزايش ثبات دسترسي به بازارها ناشي از بکارگيري قواعد متحدالشکل درتمامي کشورهاي عضو سازمانهاي جهاني.
_ جلوگيري از اتلاف وقت و کاهش ترددهاي بيمورد.
_ کمک به محيط زيست و مصرف بهينه منابع انرژي.
_ کاهش هزينههاي تبليغات و سربار و ايجاد رقابت در سطح بين المللي.
_ دسترسي سريع به اطلاعات.
_ حضور نداشتن واسطه و در نتيجه کاهش قيمتها.
_ ورود به بازارهاي فرامنطقهاي در جهت بازاريابي جهاني.
_ گسترش دامنه کسب و کار و به تبع آن افزايش فروش و درآمد.
_ پشتيباني بهتر، سريعتر و موثرتر.
_ توان بازاريابي با در نظر گرفتن علايق مشتريان.
_ بازاريابي فرد به فرد ( تك به تك).
_ توان تبليغاتي چند رسانهاي.
_ افزايش توان ارتباطي با استفاده از وب سايت و ...
_ امکان توسعه مناطق کمتر توسعه يافته و دسترسي آسان به منابع مناطق توسعه يافته.
_ افزايش ميزان آگاهي و افزايش حق انتخاب مشتريان كه به مشتريان امكان ميدهد كه در كمترين زمان، بهترين و مناسبترين انتخاب درخريد خود را داشته باشند.
چرخه بازاريابي الکترونيک
چرخه بازاريابي الکترونيک شامل چهار مرحله اصلي است. اين مراحل عبارتند از:
-1 تهيه و تدارک
-2 ارتباط با مشتري
-3 نقل و انتقال (تحويل محصول و دريافت وجه)
-4 خدمات پس از فروش
عوامل موفقيت در بازاريابي الكترونيك
چهار عامل مهم در كسب موفقيت بازاريابي الكترونيك عبارتند از:
_ سود رساني به مشتري.
_ توانايي در ارائه خدمات و اطلاعات مورد نياز مشتري به صورت «برخط».
_ توانايي كنترل و هدايت وب سايت.
_ ايجاد يكپارچگي ميان فعاليتهاي بازاريابي الكترونيك با ساير فعاليتها.
به اين ترتيب و بر اساس مطالب گفته شده، توسعه فعاليتهاي بازاريابي در محيط برخط نه تنها امري مفيد و شايسته است، بلكه در دنياي رقابتي جديد و بر اساس پارادايمهاي نوظهور، امري است ضروري و اجتناب ناپذير.
منبع : imi.ir