• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

بازاریابی اجتماعی فصلی نوین در سیاست های بازاریابی

admin

Administrator
عضو کادر مدیریت
امروزه بازاریابی بر بسیاری از فعالیت های روزمره زندگی ما تاثیرگذار بوده و نقش بسزایی را ایفا می نماید. پیوند دنیای فعالیت های تولیدی و تجاری با مصرف کنندگان و بازارها توسط اقدامات بازاریابی صورت می گیرد و عرضه و فروش محصولات و خدمات و در نتیجه تامین نیازها و خواسته های گوناگون مشتریان را موجب می شود. بسیاری از مردم در تعریف بازاریابی آن را پیشبرد فروش و تبلیغات تلقی می کنند. آن ها استدلال می کنند که شرکت ها همواره به دنبال فروش چیزی به مشتریان هستند.اما در واقع، حتی اگر هدف نهایی فروش باشد، وظایف دیگری نیز وجود دارند که موجب تحقق و توسعه فروش می شوند. بازاریابی اهدافی شامل بالا بردن سطح مصرف، افزایش سطح رضایت مصرف کننده، بالا بردن سطح انتخاب و بالا بردن کیفیت زندگی را به دنبال دارد. امروزه کانون اصلی اندیشه و عمل بازاریابی نوین، به جای جستجوی مشتری برای محصولات تولید شده، تامین رضایت و ایجاد ارزش برای مشتری است تا به سمت محصول تولید شده یا خدمت قابل ارائه جلب گردد. این چنین رویکرد اولین بار در سال ۱۹۷۰ توسط فیلیپ کاتلر با عنوان بازاریابی اجتماعی مطرح شد و با ترکیب مفاهیم مربوط به تغییرات اجتماعی و بازاریابی تجاری و فنون تبلیغات، اصول این بحث را پایه گذاری نمود. در این مقاله سعی شده تا خوانندگان را بیشتر با مفهوم بازاریابی اجتماعی آشنا نماییم و به بیان تفاوت های این نوع از بازاریابی با بازاریابی تجاری بپردازیم و در پایان نیز ابعاد، ماهیت و مراحل اجرای برنامه های بازاریابی اجتماعی را بیان نماییم و امید به گسترش روزافزون افراد و گروه های مشتاق در این زمینه از بازاریابی در کشور باشیم.
کلیدواژه: بازاریابی، عدالت اجتماعی، اهداف، بازاریابی اجتماعی، ابعاد و دیدگاه ها

مقدمه:
امروزه بازاریابی بر بسیاری از فعالیت های روزمره زندگی ما تاثیرگذار بوده و نقش بسزایی را ایفا می نماید. پیوند دنیای فعالیت های تولیدی و تجاری با مصرف کنندگان و بازارها توسط اقدامات بازاریابی صورت می گیرد و عرضه و فروش محصولات و خدمات و در نتیجه تامین نیازها و خواسته های گوناگون مشتریان را موجب می شود. امروزه یکی از مهم ترین مشکلات و چالش ها توجه به جنبه های مختلف جذب، ارتباط و حفظ مشتری است. افزایش ظرفیت تولید و مازاد کالاها به واسطه پیشرفت تکنولوژی و بهبود سیستم ها و روش ها، تنوع محصولات و تشدید رقابت، بالا رفتن سطح آگاهی مشتریان و بسیاری از عوامل دیگر نیز به این مشکل دامن زده و جذب مشتری و مهم تر از آن حفظ و نگه داری وی را سرلوحه دغدغه های مدیران امروزی قرار داده است(۱). در دنیای کنونی، اهمیت بازاریابی به قدری است که استرینگ فلو و همکاران بیان می دارند که موفقیت موسسات گروهی، بیشتر مدیون بازاریابی محصولات است تا مدیریت شان(۹). دو پژوهشگر به نام های تام پیترز و رابرت واتمن مطالعات گسترده ای را در شرکت های بسیار موفق مانند هیلوت پاکارد، فریتولی، پروکتراند گمبل و…… انجام دادند. هدف از این مطالعات آن بود که دلایل و ریشه های موفقیت این شرکت ها در بازارهای به شدت رقابتی مشخص گردد. نتیجه این مطالعات نشان می داد که این شرکت ها همگی دارای مجموعه ای از اصول مشترک بازاریابی هستند. به عبارت دیگر، شرکت ها شناخت و آگاهی دقیقی از چگونگی ترغیب کارکنان خود برای افزایش کیفیت و ارج نهادن به مشتری دارند(۳). در بازاریابی هدف این است که مساله رضایت مشتری به صورت تار و پود شرکت درآید. رضایت مشتری یک هوس نیست، بلکه به بخشی از حیات شرکت ها در می آید و همانند فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعاتی و برنامه ریزی استراتژیک، جزء جدانشدنی شرکت می گردد(۶). اما دیگر امروزه کانون اصلی اندیشه و عمل بازاریابی نوین، به جای جستجوی مشتری برای محصولات تولید شده، تامین رضایت و ایجاد ارزش برای مشتری است تا به سمت محصول تولید شده یا خدمت قابل ارائه جلب گردد(۱۰). این چنین رویکرد اولین بار در سال ۱۹۷۰ توسط فیلیپ کاتلر با عنوان بازاریابی اجتماعی مطرح شد و با ترکیب مفاهیم مربوط به تغییرات اجتماعی و بازاریابی تجاری و فنون تبلیغات، اصول این بحث را پایه گذاری نمود(۱۴).
بازاریابی چیست؟
بسیاری از مردم در تعریف بازاریابی آن را پیشبرد فروش و تبلیغات تلقی می کنند. آن ها استدلال می کنند که شرکت ها همواره به دنبال فروش چیزی به مشتریان هستند.اما در واقع، حتی اگر هدف نهایی فروش باشد، وظایف دیگری نیز وجود دارند که موجب تحقق و توسعه فروش می شوند. البته این بدین معنا نیست که فروش و تلاش های پیشبردی فاقد اهمیت و اعتبار هستند، بلکه مقصود این است که این دو بخش وظایف بازاریابی را تشکیل می دهند. بازاریابی به عنوان یک فرآیند مدیریتی- اجتماعی تعریف می شوند که افراد و گروه های اجتماعی از طریق تولید و مبادله کالا به تامین نیازها و خواسته های خود اقدام می نمایند(۳).چنین است که وقتی شما در می یابید فروش فقط جزء کوچکی از مجموعه عظیم بازاریابی است، بسیار حیرت زده می شوید. پس فروش یکی از چندین و نه مهم ترین وظائف بازاریابی به شمار می رود و اگر بازاریاب در تشخیص نیازهای مشتری، تولید کالای مطلوب، قیمت گذاری، توزیع و تبلیغات پیشبردی حاصل نماید، آن هنگام کالا به سهولت به فروش خواهد رسید.


منبع: marketingarticles.ir
 
بالا