تالار کنسرت والت دیسنی
تالار کنسرت والت دیسنی از معروف ترین تالارهای کنسرت در آمریکا می باشد. این تالار در شهر لس آنجلس واقع است. این تالار در آوریل سال ۲۰۰۳ با ۲۳۰۰ نفر گنجایش تکمیل شد وباهزینه ی 274میلیون دلار ومعمار آن فرانک گهری بوده است. پروژه000/ 200 فوت مربعی که ابتدا به عنوان شرکت در مسابقه طراحیشد ، اما اکنون عناصر بسیاری از زمان مسابقه توسعه داده شده اند که از میان آنهامیتوان از شکل و فرم سالن اصلی ، حذف یک سالن مخصوص استراحت و یک هتل نام برد . سالن کنسرت هم اکنون بنا است که در مرکز منطقه ای ساخته شود که شامل یک بلوک مس******ی، محوطه ای که عمدتاً اختصاص به باغ داده شده و نه تنها از داخل ساختمان بلکه ازخیابانهای نزدیک هم قابل دسترسی است . در عین حال پانلهای شیشه ای بزرگ امکانحداکثر دستیابی به امکانات مختلف را می دهد
طرح فعلی مجموعه شامل سالن کنسرت 2400 نفری است که شکل ظاهری ودرون آن یک کشتی بزگ را در ذهن تداعی می کند . نمایش گرافیکی و معماری داخلی سالنبگونه ای است که عناصر صوتی و تصویری را به خوبی تلفیق نموده . یک دستگاه ارگ درمرکز منطقه قرار می گیرد و نور طبیعی که از روزنه های سقف و یک پنجره بزرگ در پشتسالن تابیده می شود ، امکان افزایش مدت زمان کنسرتها را به هنگام روز می دهد ..
تناوب نور طبیعی ونور مصنوعی به همراه ساختار سالن اجتماعات که از شیشه های مواجی ساخته شده ، حرکتی موسیقی وار را نشان می دهد که همگی جلوه ای هارمونیک و هماهنگ با محیط شهری اطراف هستند . در عین حال یک پارکینگ شش طبقه با ظرفیت 2500 اتومبیل در قسمت پائین منطقه ساخته شده که از طریق سه خیابان همجوار قابل دسترسی است تا تماشاچیان بتوانند ازداخل پارکینگ بوسیله یک پلکان برقی به سالن اجتماعات دسترسی پیدا کنند .
به هرحال گهری از هر گونه تکنیک فنی ، گرافیکی و کامپیوتری که امروزه قابل دسترسی استاستفاده کرده است تا این تجربیات مختلف شکل گرفته و بالاترین سطح کیفی حرفه ای رادر این رشته به نمایش بگذارد .
ورودی اصلی،در مقابل مرکز فروش موزیک،در گوشه ی مجتمع قرار دارد و از طریق سیستم دو گانه ی راه پله –شیبراه ،حاضرین را به میدانی کوچک ،در ترازی بالاتر از تراز محوطه، وسپس ،به تالاربزرگ هدایت می کند.در این جا،ستون ها ،به درختان خمیده ای می مانند که پانل های صفحه های موج دار نمای بیرون را برافراشته اند.از پایین،پله های برقی ،از طبقه ی ششم زیر زمین برامده اند، که در مسیر انها، امکانات مورد نیاز برای معرفی اثار هنریو برگزاری نمایشگاه ها فراهم گردیده است.
معماران قرن حاضر،حقیقتا از ایجاد بناهی مجلل تاریخی پرهیز نموده اند رایت(wright )می گفت علاقهای به بناهای مجلل تاریخی ندارم. زیرا بنای مجلل هنگامی که باب مبارزه با فرهنگستان باز بود، تکیه گاهی برای #### های حراف به شمار می آمد،و بدین وسیله ، همنوایی باروحیه ضعیف طبقه ی مسلطی که ضرورت های واقعی بشر را نادیده می گرفت قلمداد می گردید. اما هنگام تفکر درباره ی شهر و تمدن در سده های دوازدهم و سیزدهم میلادی چگونه می توان حضور یک نیروی اصیل ، اجتماعی و معنوی را در معرفی آن جامعه ی زنده ،حس نکرد؟ گهری با آثاری چون تالر والت دیسنی ، گویی بت را شکسته است ، و با ارئه ی معماری دینامیک ،آزاد ، در خلق فضاها و مکانهای یکپارچه و از نظر روشن بینی درونی، در مقام مخالفت با حرافی قابل ستایش است . ..
آثار گری بهطور کلی نتیجه یک روند طولانی طراحی است که با استفاده از اسکیسهای متعدد، مدلهای کامپیوتری و ماکتهای بزرگ حاصل شدهاست. اسکیسها و نمودارهای اولیه به مدلهای فیزیکی با مقیاسهای مختلف تبدیل و این مدلها در نهایت به ساخت ماکتهای کامل می انجامد.
نکته بسیار جالب در روند طراحی گری در استفاده از رایانه در این روند است. بر خلاف سایر معماران که از نرم افزارهای معمول دوبعدی و سه بعدی مانند CAD و DsMAX 3برای کارهای خود استفاده میکنند گری از نرمافزار کاتیا که یک نرمافزار مربوط به طراحی جامدات است استفاده کرد. این نرم افزار بیشتر برای طراحی خودرو و هواپیما و محاسبات پیچیده بدنههای مختلف کاربرد دارد و هماهنگی بسیار عالی با سایر نرم افزارها دارد. کاتیا سطوح را تحلیل و بر اساس محدودیت سازهای، کارکردی و اقتصادی پروژه آن را تصحیح میکرد. دادههای عددی که به این ترتیب بدست میآمدندبار دیگر بر روی یک مدل پیاده میشدند تا حجمها کنترل شوند و در صورت لزوم تغییرکنند. این رفت وبرگشت بین مدلهای مطالعاتی و دادههای دیجیتال بنیاد شکلی پروژه رابه وجود میآورند. سپس از دادههای کامپیوتر برای تهیه پلانهای ساخت موزه استفادهشد.
سازه فلزی این ساختمان برای تولید در کارخانه توسط کاتیا برنامه ریزی شد و پانلهای نما نیز توسط دستگاه CNC کهمستقیما با رایانه و CATIA کنترل میشدند تهیه شد.بنا به گفته گری «کاملترین» استفاده از کاتیا را در طراحی و ساخت پانلهای نما کردند که باعث صرفه جویی زیادیدر زمان پروژه شد.
در نهایت میتوان گفت گری با استفاده از نرم افزارها و سختافزارهای موجود ثابت کرد «غیرممکنها متعلق به گذشته هستند».
مصالحی که غالبا در کارهای گهری مشاهده میشود صفحات فلزی به خصوص تیتانیم، پلاستیکهای رنگ شده، زنجیرها و کابلها و فولاد و به کارگیری پانلهای مشبک است. فرمهای تیز گوشه دار ،صفحات متداخل، سطوح مواج و منحنی را میتوان ازعناصر ثابت کار گری دانست بناهای تندیس وار، فرمهای منحنی، پلکانهای خارجی، مصالحنمای فلزی استفاده فراوان از مواد گوناگون، پنجرههای بی قاعده و مرکزگریز ازنشانههای کارهای او میتوان بر شمرد.
تالار کنسرت والت دیسنی از معروف ترین تالارهای کنسرت در آمریکا می باشد. این تالار در شهر لس آنجلس واقع است. این تالار در آوریل سال ۲۰۰۳ با ۲۳۰۰ نفر گنجایش تکمیل شد وباهزینه ی 274میلیون دلار ومعمار آن فرانک گهری بوده است. پروژه000/ 200 فوت مربعی که ابتدا به عنوان شرکت در مسابقه طراحیشد ، اما اکنون عناصر بسیاری از زمان مسابقه توسعه داده شده اند که از میان آنهامیتوان از شکل و فرم سالن اصلی ، حذف یک سالن مخصوص استراحت و یک هتل نام برد . سالن کنسرت هم اکنون بنا است که در مرکز منطقه ای ساخته شود که شامل یک بلوک مس******ی، محوطه ای که عمدتاً اختصاص به باغ داده شده و نه تنها از داخل ساختمان بلکه ازخیابانهای نزدیک هم قابل دسترسی است . در عین حال پانلهای شیشه ای بزرگ امکانحداکثر دستیابی به امکانات مختلف را می دهد
طرح فعلی مجموعه شامل سالن کنسرت 2400 نفری است که شکل ظاهری ودرون آن یک کشتی بزگ را در ذهن تداعی می کند . نمایش گرافیکی و معماری داخلی سالنبگونه ای است که عناصر صوتی و تصویری را به خوبی تلفیق نموده . یک دستگاه ارگ درمرکز منطقه قرار می گیرد و نور طبیعی که از روزنه های سقف و یک پنجره بزرگ در پشتسالن تابیده می شود ، امکان افزایش مدت زمان کنسرتها را به هنگام روز می دهد ..
تناوب نور طبیعی ونور مصنوعی به همراه ساختار سالن اجتماعات که از شیشه های مواجی ساخته شده ، حرکتی موسیقی وار را نشان می دهد که همگی جلوه ای هارمونیک و هماهنگ با محیط شهری اطراف هستند . در عین حال یک پارکینگ شش طبقه با ظرفیت 2500 اتومبیل در قسمت پائین منطقه ساخته شده که از طریق سه خیابان همجوار قابل دسترسی است تا تماشاچیان بتوانند ازداخل پارکینگ بوسیله یک پلکان برقی به سالن اجتماعات دسترسی پیدا کنند .
به هرحال گهری از هر گونه تکنیک فنی ، گرافیکی و کامپیوتری که امروزه قابل دسترسی استاستفاده کرده است تا این تجربیات مختلف شکل گرفته و بالاترین سطح کیفی حرفه ای رادر این رشته به نمایش بگذارد .
ورودی اصلی،در مقابل مرکز فروش موزیک،در گوشه ی مجتمع قرار دارد و از طریق سیستم دو گانه ی راه پله –شیبراه ،حاضرین را به میدانی کوچک ،در ترازی بالاتر از تراز محوطه، وسپس ،به تالاربزرگ هدایت می کند.در این جا،ستون ها ،به درختان خمیده ای می مانند که پانل های صفحه های موج دار نمای بیرون را برافراشته اند.از پایین،پله های برقی ،از طبقه ی ششم زیر زمین برامده اند، که در مسیر انها، امکانات مورد نیاز برای معرفی اثار هنریو برگزاری نمایشگاه ها فراهم گردیده است.
معماران قرن حاضر،حقیقتا از ایجاد بناهی مجلل تاریخی پرهیز نموده اند رایت(wright )می گفت علاقهای به بناهای مجلل تاریخی ندارم. زیرا بنای مجلل هنگامی که باب مبارزه با فرهنگستان باز بود، تکیه گاهی برای #### های حراف به شمار می آمد،و بدین وسیله ، همنوایی باروحیه ضعیف طبقه ی مسلطی که ضرورت های واقعی بشر را نادیده می گرفت قلمداد می گردید. اما هنگام تفکر درباره ی شهر و تمدن در سده های دوازدهم و سیزدهم میلادی چگونه می توان حضور یک نیروی اصیل ، اجتماعی و معنوی را در معرفی آن جامعه ی زنده ،حس نکرد؟ گهری با آثاری چون تالر والت دیسنی ، گویی بت را شکسته است ، و با ارئه ی معماری دینامیک ،آزاد ، در خلق فضاها و مکانهای یکپارچه و از نظر روشن بینی درونی، در مقام مخالفت با حرافی قابل ستایش است . ..
آثار گری بهطور کلی نتیجه یک روند طولانی طراحی است که با استفاده از اسکیسهای متعدد، مدلهای کامپیوتری و ماکتهای بزرگ حاصل شدهاست. اسکیسها و نمودارهای اولیه به مدلهای فیزیکی با مقیاسهای مختلف تبدیل و این مدلها در نهایت به ساخت ماکتهای کامل می انجامد.
نکته بسیار جالب در روند طراحی گری در استفاده از رایانه در این روند است. بر خلاف سایر معماران که از نرم افزارهای معمول دوبعدی و سه بعدی مانند CAD و DsMAX 3برای کارهای خود استفاده میکنند گری از نرمافزار کاتیا که یک نرمافزار مربوط به طراحی جامدات است استفاده کرد. این نرم افزار بیشتر برای طراحی خودرو و هواپیما و محاسبات پیچیده بدنههای مختلف کاربرد دارد و هماهنگی بسیار عالی با سایر نرم افزارها دارد. کاتیا سطوح را تحلیل و بر اساس محدودیت سازهای، کارکردی و اقتصادی پروژه آن را تصحیح میکرد. دادههای عددی که به این ترتیب بدست میآمدندبار دیگر بر روی یک مدل پیاده میشدند تا حجمها کنترل شوند و در صورت لزوم تغییرکنند. این رفت وبرگشت بین مدلهای مطالعاتی و دادههای دیجیتال بنیاد شکلی پروژه رابه وجود میآورند. سپس از دادههای کامپیوتر برای تهیه پلانهای ساخت موزه استفادهشد.
سازه فلزی این ساختمان برای تولید در کارخانه توسط کاتیا برنامه ریزی شد و پانلهای نما نیز توسط دستگاه CNC کهمستقیما با رایانه و CATIA کنترل میشدند تهیه شد.بنا به گفته گری «کاملترین» استفاده از کاتیا را در طراحی و ساخت پانلهای نما کردند که باعث صرفه جویی زیادیدر زمان پروژه شد.
در نهایت میتوان گفت گری با استفاده از نرم افزارها و سختافزارهای موجود ثابت کرد «غیرممکنها متعلق به گذشته هستند».
مصالحی که غالبا در کارهای گهری مشاهده میشود صفحات فلزی به خصوص تیتانیم، پلاستیکهای رنگ شده، زنجیرها و کابلها و فولاد و به کارگیری پانلهای مشبک است. فرمهای تیز گوشه دار ،صفحات متداخل، سطوح مواج و منحنی را میتوان ازعناصر ثابت کار گری دانست بناهای تندیس وار، فرمهای منحنی، پلکانهای خارجی، مصالحنمای فلزی استفاده فراوان از مواد گوناگون، پنجرههای بی قاعده و مرکزگریز ازنشانههای کارهای او میتوان بر شمرد.