برای موفقیت در کسب و کار کوچک، باید بازار را بخوبی شناخت. تحقیقات بازار، راهی ساده و روشی ساختیافته برای یادگیری درمورد کسانی است که با آنها داد و ستد دارید. این مقاله، نگاهی جامع به چیستی و چگونگی انجام تحقیقات بازار است و تکنیکهای ارزان جمعآوری واقعیت درباره مشتری را برای کسب و کارهای کوچک که در آنها عموماً مالکیت و مدیریت یکی است معرفی میکند.
برخی تحقیقات وسیع بازار، چیزی جز گردآوری اطلاعاتی بیهوده نیست. این درحالی است که تحقیقات بازار را میتوان در محدودهای کوچک و با هزینهای اندک انجام داد. این نکته ممکن است تعجبآور باشد، اما نتیجه هردوی آنها ممکن است درست باشد.مثلاً جستوجو و بررسی زبالههای دور ریختنی در بسیار از رستورانهای کوچک، امری معمول و متداول است. بسیاری از مردم، "فلاندر" را به دلیل مد بودن ظرفهایش سفارش میدهند. صاحبان رستوران میتوانند بسیاری از این ظروف را دست نخورده روی میزهای ترک شده، پیدا کنند.
شمامیتوانید استفادههای بسیار خوبی از زبالهها کنید. ممکن است بررسی قوطیها و کارتونهای زباله برای شما کار جالبی نباشد، اما آنها به شما میآموزند که مصرفکنندگان، چه چیزهایی را میخرند. شما میتوانید با بررسی زبالههای رقیبانتان دریابید که آنها چه میفروشند. مفهوم این پیام آن نیست که دائماً مشغول آشغال جمع کردن شوید، اما راهی است که نشان میدهد تحقیقات بازارلزوماً توسط کارکنان خبره و کاربا تکنیکهای آماری توسط رایانههای قدرتمند انجام نمیشود. تحقیقات بازار میتواند پرخرج و پرهزینه نباشد.
● تحقیقات بازار چیست؟
اساساً تحقیقات بازار یافتن محصولات مورد توجه مشتریان از طریق مشاهده رفتارهای آنان و ثبت نتایج این مشاهدات است. در فرهنگ لغات انجمن بازاریابی امریکا، تحقیقات بازار: سیستم جمعآوری، ثبت و تحلیل اطلاعات در مورد مشکلات مربوط به بازار کالا و خدمات تعریف شده است.
تحقیقات بازار، روشی ساختیافته برای یافتن جواب پرسشهایی است که هر کسب و کاری با دانستن آنها، موفق خواهد شد. هر کسب و کار کوچک، باید از خود بپرسد:
▪ مشتریان بالقوه و بالفعل من چه کسانی هستند؟
▪ آنها چه نوع شخصیتی دارند؟
▪ کجا زندگی میکنند؟
▪ آیا من کالا یا خدمت مورد نیاز مشتریان را در بهترین مکان، زمان و اندازه عرضه میکنم؟
▪ آیا قیمت محصولات من متناسب با ارزشی است که برای مشتریان ایجاد میکند؟
▪ آیا برنامههای توسعه در شرکت من اجرا میشود؟
▪ مشتریان در مورد کسب و کار من چه فکر میکنند؟
▪ کسب و کار من چگونه با رقبا رقابت میکند؟
تحقیقات بازار، علمی مستقل نیست بلکه روشی است برای فهم چیزهایی که میتوانند برخواستنیها و نخواستنیها و رفتارهای مشتری اثر بگذارند زیرا بسیاری از این موارد، ناشناخته هستند. تحقیقات بازار با یادگیری علمی بازار، جمعآوری منظم و ساختیافته حقایق برای درک اینکه انسانها چگونه میاندیشند، شروع میشود و به ما میآموزد که مشتریان چیزهایی را که میخواهند میخرند، نه چیزهایی را که ما میخواهیم به آنها بفروشیم.
● چرا IT را انجام میدهیم؟
این کاری غیرممکن است که به مردم، چیزهایی را بفروشیم که نمیخواهند. به بیانی دیگر، مردم چیزهایی را میخرند که به آنها نیاز دارند. حتی کسب و کارهای بزرگ نیز همانند کسب و کارهای کوچک نیازمند درک خواستههای مشتریان خود هستند.
مالکان صنایع کوچک که عموماً وظایف مدیریت را نیز برعهده دارند، به مشتریان خود بسیار نزدیک هستند. آنها میتوانند بسیار سریع، خواستنیها، نخواستنیها و عادات خرید مشتریان را دریابند. این دسته از مدیران، بازار و مشتریان خود را بخوبی درک میکنند و این امر ناشی از تجربه آنهاست. همین تجربه میتواند مانند شمشیری دولبه عمل کند زیرا دارای حجم عظیمی از اطلاعات است که طی سالها انباشته شده و حتی ممکن است از رده خارج شده باشند و یا برای تصمیمگیری مناسب نباشند.
تحقیقات بازار، اطلاعات بازار را سازمان داده و منظم میکند. این امر به شما اطمینان میدهد که این اطلاعات بروز بوده و به نیاز شما پاسخ مناسب میدهند. نتایج تحقیقات بازار:
▪ خطر ریسکها را از بین میبرند
▪ مشکلات و اشکالات بالقوه را در بازار تشخیص میدهند
▪ در شناسایی و بهرهگیری از فرصتها به ما کمک میکنند
▪ اطلاعات و حقایق اولیه در مورد بازار را فراهم میکنند
▪ به فرایند تصمیمگیری، برنامهریزی و عمل کمک میکنند
● چه باید کرد؟
هر روز طی کارهای روزمره مدیریتی خود، ممکن است در مورد بازار تحقیقات کنید بدون اینکه از آن آگاه باشید. مثلاً، موارد برگشتی را در صورتی که دارای الگوی خاصی باشد، بررسی میکنید. به دیدار مشتریان قدیمی میروید و از آنها میپرسید چرا بتازگی سری به شما نزدهاند. همواره مواظب رقبای خود هستید تا دریابید محصولات مشابه را با چه ویژگیهایی میفروشند.
تحقیقات بازار، این کاوشها را بسادگی ساختمند میکند و مدلی بهوجود میآورد که به شما اجازه میدهد اطلاعات جمعآوری شده را تجزیه و تحلیل کنید.
● فرایند تحقیقات بازار
▪ مسئله یا فرصت را تعریف کنید
▪ اطلاعات در دسترس را ارزیابی کنید
▪ اطلاعات اضافه را در صورت نیاز جمعآوری کنید
▪ گزارشها و اسناد ثبت شده را مطالعه کرده و یا با کارمندان خود مصاحبه کنید
▪ اطلاعات محیطی را جمعآوری کنید
▪ اطلاعات را دستهبندی و طبقهبندی کنید
▪ تصمیم بگیرید و به آن عمل کنید
▪ نتایج عملیات را مورد ارزشیابی قرار دهید
● تعریف مسئله یا فرصت
تعریف مسئله یا فرصت، نخستین گام و مهمترین مرحله برای شروع فرایند تحقیق است باید بتوانید مشکل را فراتر از نشانههای آن درک کرده و علتها را کاملاً بفهمید. مشاهده مشکلی مانند کم شدن فروش، دلیلی را مشخص نمیکند بلكه صرفاً یک نشانه است.
برای تعریف مسئله باید، فهرستی از چیزهایی که به نظر شما علت و تاثیرگذار در بروز مشکل بوده تهیه کنید. این بسیار مهم است که بدانید آیا مشتریان شما تغییر کردهاند؟ آیا ذائقه آنان تغییر کرده است؟ باید فهرستی از دلایل ممکن را تهیه کرده و دلایلی را که قابل ارزیابی نیستند، حذف کنید چون نمیتوانید با آنها کاری مفید انجام دهید.
باید ایدههایی را مورد بررسی قرار دهید که قابل اندازهگیری و آزمایش باشند. در زمانی که حقایق را جمعآوری میکنید به فهرست دلایل احتمالی خود بهطور متناوب مراجعه کرده و آنها را ارزشیابی کنید. از همین طریق میتوانید در مورد فرصتهای احتمالی نیز تحقیق کنید.
● اطلاعات در دسترس را ارزیابی کنید
پس از تعریف مسئله خود اطلاعاتی را که فوراً دراختیار شما قراردارند، ارزیابی کنید. اگر فرضیات خود را درست تعریف کرده باشید، ممکن است تمام اطلاعات مورد نیاز برای حل مسئله را در اختیار داشته باشید و بتوانید راه حل مشکل را طی فرایند تعریف مسئله مشخص کنید. در این حالت باید توقف کنید زیرا اگر تحقیقات بازار را انجام دهید، تنها پول و وقت خود را به هدر دادهاید. اگر به تحقیقات بازار مطمئن نیستید که به اطلاعات بیشتری نیاز دارید و یا با اطلاعات اضافی احساس آرامش بیشتری خواهید کرد، باید وزن و قیمت اطلاعات بیشتر را در برابر کارامدی آن بسنجید. شما در تنگنا قرار دارید و باید با تخمین پیشاپیش سود، هزینه تبلیغات را مشخص کنید شما نمیدانید چه مقدار سود بازخواهد گشت و چه مقدار از آن را میتوانید جذب کنید. حتی نمیدانید اصولاً سودی خواهید داشت یا نه. بهترین کاری که میتوانید انجام دهید، ایجاد توازن بین هزینه اطلاعات جمعآوری شده و اطلاعاتی است که باعث شکل دادن تصمیم میشود.
● جمعآوری اطلاعات اضافی
در جمعآوری اطلاعات، تا حد ممکن به اطلاعات در دسترس و ارزان فکر کنید. پیش از روی آوردن به راههای گرانقیمت نظیر تحقیق میدانی، به اسناد و پروندههای خود نگاه کنید. این اسناد عبارتند از: اسناد فروش، شکایات، دستورالعملها و هر سند دیگری که به شما نشان میدهد مشتریان شما کجا زندگی و کار میکنند و چگونه و چه چیزهایی میخرند.
مالک کسب و کار کوچک، آدرس مشتریان خود را از طریق فیشهای پرداخت پیدا میکند. به کمک این نوع اطلاعات میتوان دریافت که مشتریان کجا هستند و چه میخرند و از این طریق، اثرگذاری تبلیغات خود را مورد بررسی قرار داد.
آدرس مشتریان، حاوی اطلاعات زیادی در مورد آنهاست. شما میتوانید سبک زندگی مشتری را با شناخت همسایگانش بفهمید و چیزهای مورد انتظار او را به وی بفروشید. همچنین، آدرسها، اطلاعاتی در مورد شغل مشتریان، سطح درامد و وضعیت تاهل آنها به شما میدهند. اسناد اعتباری، منبع بسیار خوبی برای بهدست آوردن اطلاعات بازار هستند.
پس از بررسی اسناد، به جمعآوری اطلاعات ارزشمند محیطی روی آورید. کارمندان شما ممکن است بهترین منبع اطلاعاتی در مورد علاقمندیها یا چیزهایی باشند که مشتریان دوست ندارند. آنها صدای مشتریان را در مورد کالا و خدمات میشنوند. در بسیاری موارد، چیزهایی را که مشتریان فکر میکنند اهمیت چندانی ندارند که آنها را به مدیر شرکت بگویند، با کارکنان در میان میگذارند. کارمندان از نیازهای مشتریان آگاهند و میتوانند اطلاعات خوبی از تماس روزانه خود با مشتریان به شما بدهند.● دادههای محیطی
پس از گردآوری تمام اطلاعات داخلی شرکت، به تحقیق اولیه و ثانویه بپردازید.
۱) تحقیق اولیه
تحقیق اولیه، میتواند فرایندی ساده نظیر پرسش از خریدار و تامین کننده بوده در مورد احساس آنها نسبت به کالای شما و یا فرایندی پیچیده نظیر بررسیهای مستمر توسط محققان حرفهای تحقیقات بازار شرکتها باشد. تحقیق اولیه، ابزاری همچون پرسشنامههای پستی، نظرسنجیهای تلفنی یا خیابانی، بازاریابی و مشاهده رفتارها و نظیر آن را در برمیگیرد.
تحقیقات اولیه تحقیقات بازار معمولاً به دو دسته تحقیقات واکنشی و غیرواکنشی تقسیم میشود. اگر کار بررسی بازار را با مطالعه همین نشریه آغاز کردهاید، نمونهای از تحقیق اولیه غیرواکنشی را انجام دادهاید. این راهی برای دیدن رفتارهای واقعی مردم در شرایط بازار است (در این مورد، چگونه به یک مغازه میروند و چه چیزهایی توجه آنها را جذب میکند) بدون اینکه تحت تاثیر رفتارهای تصادفی قرار گیرد.
تحقیقات واکنشی (بررسیها، مصاحبهها، پرسشنامهها) چیزهایی هستند که اکثر مردم وقتی کلمه تحقیقات بازار را میشنوند با یاد آنها میافتند. این بهترین ابزار برای کارشناسان است. شما ممکن است ارزش سوالات خوب و درست را ندانید، اما اگر سوالات با دقت و درست طراحی نشده باشند، هنگامی که از مردم در مورد کسب و کارتان از آنها میپرسید، چون نمیخواهند به احساسات شما لطمه بزنند، به جای ابراز احساس واقعی خود، جواب سوالات را بهگونهای میدهندکه فکر میکنند منتظر شنیدن آن هستید. اگر شما از عهده هزینه سنگین تحقیقات بازار برنمیآیید، از نزدیکترین کالج یا دانشگاه کسب و کار یا مدرسه بازرگانی برای انجام آن استفاده کنید.
۲) تحقیق ثانویه
تحقیقات ثانویه، بررسیهای منتشر شده؛ کتابها، مجلات و منابعی مشابه را در برمیگیرد که با نظم دادن به بخشی از اطلاعات موجود در آنها، میتوانید در حل مسائل ویژه و کشف فرصتهای بالقوه در کسب و کارتان از آنهابهرهبرداری کنید.
شما میخواهید پتانسیل بازار را در شرایط مکانی و زمانی خاصی تخمین بزنید. روزنامهها، رادیوهای محلی و ایستگاههای تلویزیونی ممکن است در یافتن این اطلاعات به شما کمک کنند. منابع بسیاری وجود دارند که اطلاعات لازم برای تحقیق ثانویه را فراهم میکنند. شما میتوانید آنها را در کتابخانهها، دانشگاهها، کالجها، نشریات تجاری یا عمومی و روزنامهها پیدا کنید. انجمنهای تجاری و آژانسهای دولتی نیز منابعی غنی از اطلاعات هستند.
● طبقهبندی و تفسیر اطلاعات
پس از جمعآوری تمامی اطلاعات مورد نیاز، به تعریف خود از مسئله برگردید و آن را با یافتههای خود مقایسه کنید. اطلاعات مهمتر را مقدم شمارید:
▪ چه استراتژیهایی را پیشنهاد میکند؟
▪ آنها چگونه کامل میشوند؟
▪ چگونه میتوانند از آنچه هستند متفاوت باشند؟
▪ كدامیك از فعالیتهای كنونی باید افزایش یابند؟
▪ كدامیك از فعالیتهای كنونی بهمنظور تخصیص منابع برمبنای استراتژیهای جدید، باید قطع شده یا كاهش یابد؟
● تصمیمگیری و انجام عملیات
استراتژی مورد نظر خود را از جنبههای زیر مورد بررسی قرار دهید:
▪ اهداف فوری كه به آن دست مییابیم
▪ هزینه اجرا
▪ زمان مورد نیاز
▪ میزان موفقیت
نتیجه تحقیق، احتمالا ارائه پیشنهاد ۱۰ استراتژی ممكن باشد. دو یا سه استراتژی را كه از نظر شما تاثیر بیشتری دارند و یا راحتتر قابل دستیابی هستند، انتخاب كنید برای هر استراتژی تاكتیكهای زیر را توسعه دهید:
▪ مسئولیت كاركنان
▪ مراحل ضروری
▪ بودجه مورد نیاز
▪ زمانبندی مراحل اجرای استراتژی
▪ حجم فرایند
مثلاً، اگر شركتی ارائه و انتشار یك گزارش كوتاه درمورد تحولات صنعت را بهعنوان استراتژی انتخاب كرده است، میتواند شامل تاكتیكهای زیر باشد:
▪ قرار ملاقات با سردبیر
▪ تصمیمگیری محصول
▪ تناوب (ماهنامه، گاهنامه، سالنامه)
▪ شكل (اندازه، تعداد صفحه، طراحی، كاغذ، گرافیك)
▪ تولید (انتشار در خانه یا انتشار به صورت تجاری)
▪ توزیع (فهرست نامه مشتریان، تامین كنندگان، گروههای تجاری)
▪ بودجهبندی
▪ كنترلها
▪ زمانبندی (برای اجرای هر تاكتیك، برای كامل كردن هر ویرایش)
▪ میزان پیشرفت (بررسیهای تلفنی، بررسیهایی كه در پی اولین چاپ صورت میگیرند)
▪ تصمیم آخر را برمبنای استانداردها بگیرید و روی تاكتیكها كار كنید.
● ارزیابی نتایج عملیات
میزان پیشرفت خود را تحلیل و بررسی كنید، اگر راضی كننده و مطابق انتظار بودند، آنها را ادامه بدهید. در پایان زمانیبندی، باید به اهداف خود برسید. نگاه دقیق و سختگیرانه به نتایج داشته باشید.
▪ آیا به اهدافتان رسیدهاید؟
▪ آیا نیاز است كه تصمیم مورد نظر، در مقیاسی بزرگتر بازنگری شود؟
▪ اگر در رسیدن به نتایج شكست خوردید، مشخص كنید كه علت عملی نشدن برنامهها چه بوده است
● چه كاری میتوانیم انجام دهیم؟
تصورات شما میتوانند تحقیقات بازار را محدود كنند. شما میتوانید این تحقیقات را با هزینه بسیار اندك، زمان كم و مزایای بالا انجام دهید. به چند نمونه از تكنیكهای مدیران كسب و كارهای كوچك در زمینه جمعآوری اطلاعات مورد نظر از مشتریان، توجه كنید:
▪ كتابخانههای محلی
▪ كتاباخانههای شركتها و سازمانها
▪ وب سایتها
▪ رسانههای نوشتاری خاص
▪ رادیو، تلویزیون
▪ اتحادیهها، اصناف
▪ اتاقهای بازرگانی
▪ اسناد ادارات كل صنایع
▪ گواهینامههای رانندگی
▪ شماره پلاك خودرو
▪ شمارههای تلفنهای ثابت و همراه
● انجام دهید، زیاده روی نكنید
كلید تحقیقات موثر بازار، تكنیكهای بهكار گرفته شده یا اطلاعات صرف نیست. تنها اطلاعات مفید و كاربردی، سودمند خواهند بود. اطلاعاتی كه باید بروز بوده و دربرگیرنده خواستنیها و نخواستنیهای مشتریان باشد. هیچكس، هرگزهمه چیز را در مورد مشكلات خاص نمیداند. پس بهتر است از ابزاری بهره بگیرید كه با كمترین هزینه و زودترین زمان، كسب شوند. اگر بیش از حد بر جمعآوری اطلاعات انبوه تاكید كنید، ممكن است چیزی جز مهملات نصیبتان نشود.
تحقیق در مورد بازار چگونه صورت می گیرد ؟
تحقیق بازار مشاهده عملکرد مشتریان به منظور درک این که چیزی توجه آنها را جلب می کند و نهایتاً نتیجه گیری کردن از این مشاهدات است. Ameriean Marketing Association با بیانی رسمی تر تحقیق بازار را اینگونه تعریف می کند: “تحقیق بازار، جمع آوری، ثبت وتحلیل سیستماتیک و هدفمند داده ها درباره مشکلات مرتبط با بازاریابی کالاها و خدمات است.”
میکند تا فرصتهای بازار را پیدا کنیم و با اطلاع از وضعیت بازار، با اطمینان بیشتری گام برداریم.
تحقیق بازار به ما کمک می کند تا بتوانیم کارهایی انجام دهیم که محصول ما دربرابر محصول رقبا یا در برابر محصولات مشابه، تحت تأثیر قرار نگیرد و بازار به طورکامل، کالای ما را قبول کند.
مدیران برای این که بتوانند اطلاعات دقیق تری از مشتریان یا رقبا یا دیگر نیروهای موجود دربازار بدست آورند، دست به انجام تحقیق بازار می زنند .
تحقیق بازار مارا در درک شرایط شرکت، نقاط ضعف و نقاط قوت شرکت و عارضه یابی شرکت کمک می کند. بااستفاده از تحقیق بازارمی توانیم فرصت های بازار را شناسایی کرده و فرصت های موجود را بهبود بخشیم
همزمان با گرد آوری اطلاعات تاریخچه ای درباره ی فروش شرکت ، جمع آوری اطلاعاتی که جایگاه واقعی آن را نشان دهد ضرورت دارد. این امر مستلزم تحقیق در مورد بازار ، یعنی جمع آوری اطلاعات درباره ی بازار و سپس تجزیه و تحلیل ان در شرایط بازاریابی تولیدات است.
تحقیق در مورد بازار را در ساده ترین شکل آن میتوان ترکیب تجربیات درون سازمانی ، عوامل مؤثر در فروش ، اطلاعات بازار و مطالعات بازاریابی تعریف کرد. ما از این منابع ، اطلاعات بازاریابی استخراج میکنیم که به ما امکان تجزیه و تحلیل ، مقایسه و ارزیابی می دهد .
تحقیق در مورد بازار را بدین منظور انجام میدهیم که :
توصیفی از بازار به دست آوریم
مراقب نحوه ی تغییر بازار باشیم
اقدامات لازم را تعیین و نتایج را ارزیابی کنیم
اطلاعات حاصل از تحقیق در مورد بازار شامل داده های اولیه و ثانویه است.
داده های اولیه از منابع اولیه به دست می آید ، یعنی از بازار و از طریق تحقیقات مستقیم میدانی یا به کار گماردن مشاور یا شرکت تحقیقاتی کسب می شود.