Miss zahra
متخصص بخش تکنولوژی
![tablet[1].png tablet[1].png](http://iranjoman.com/data/attachments/31/31744-b8eed19d8348f5b5ce19854870832904.jpg)
استفاده از فناوری های جدید در مدارس باعث افزایش بهره وری در یادگیری و کاهش زمان آموزش می شود و در نهایت با ورود تبلت به مدارس، دانش آموزان ایرانی اسلامی با این تکنولوژی به مدرن ترین ابزارهای آموزشی دنیا نزدیک می شوند.
موضوع ورود “تبلت های دانش آموزی” به مدارس چند روز پیش از سوی رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش مطرح و استفاده از فناوری تبلت به صورت پایلوت در چند مدرسه نمونه شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.
استفاده از مدرن ترین تکنولوژی های روز دنیا در مدارس کشورمان نشان خواهد داد که آموزش و پرورش به تمامی ابعاد آموزش در مدارس توجه ویژه دارد تا دانش آموزان ایرانی نیز از آخرین فناوری های روز و روش های یاددهی استفاده کنند.
در این باره مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش که چند سالی از تاسیس آن در وزارت آموزش و پرورش می گذرد طرح های بسیاری را جهت ورود فناوری و تکنولوژی به مدارس اجرایی کرده است و طرح ورود تبلت به مدارس نیز یکی دیگر از جمله طرح های این مرکز است.
تاریخچه استفاده از فناوری اطلاعات در امر آموزش
گزارش های مختلف بانک جهانی و سازمان ملل متحد هر دو به نقش موثر فناوری اطلاعات و ارتباطات در پشتیبانی از روند توسعه اذعان دارند.
گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۰۳ نشان می دهد که فناوری اطلاعات و ارتباطات با کمک به دولت ها در ارائه خدمات بهتر و به اشتراک گذاری دانش در سطح جامعه، از پتانسیل بالایی برای بهبود وضعیت اقشار ضعیف جامعه برخوردار است.
سازمان ملل نیز در بیانیه سال ۲۰۰۵ خود، پتانسیل قوی فناوری اطلاعات و ارتباطات را در بسط عدالت آموزشی، ریشه کن کردن بی سوادی و ارائه آموزش عمومی مقدماتی در کشورهای در حال توسعه خاطر نشان می کند.
تاثیر توسعه فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش کشورها
بدون شک استفاده از فناوری در فرایند یاددهی-یادگیری برای دانش آموزان تاثیرات بسزایی را خواهد داشت زیرا تکنولوژی به خودی خود ایجاد انگیزه و امکان استفاده از فناوری و محتوای آموزشی را فراهم می کند.
بررسی های انجام شده نشان می دهد که بکارگیری موثر فناوری اطلاعات در نظام آموزش عمومی، در کاهش شکاف دیجیتالی موجود در داخل جامعه نقش ویژه ای دارد؛ به عنوان مثال گزارش OECD در سال ۲۰۰۵ نشان می دهد که سابقه اقتصادی و معیشتی دانش آموزان رابطه محکمی با میزان دسترسی آن ها به رایانه در منازل دارد.
به عبارتی دسترسی به رایانه در منازل برای دانش آموزان فقیرتر بسیار کمتر از دانش آموزان متمول امکان پذیر بوده است. بنابراین فراهم آوردن امکان دسترسی به رایانه در مدارس، خصوصاً در مناطق محروم، در حذف این تمایزات و کمک به توسعه عادلانه و پایدار کشورها نقش ویژه ای دارد.
کاهش ۵۰ درصدی زمان آموزش با ابزارهای الکترونیکی
گفته می شود استفاده از ابزار الکترونیکی برای ارائه یک مطلب درسی می تواند زمان آموزش را تا ۵۰ درصد زمان مورد نیاز در شیوه آموزش سنتی کاهش دهد. از این رو بهره گیری از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در امر آموزش، منجر به صرفه جویی در وقت، صرفه جویی در خرید ابزارهای مصرفی و مواردی از این دست و به تبع آن حذف بسیاری از هزینه های مستقیم و غیر مستقیم خواهد شد.
این جریان در نهایت با تسریع و تعمیق فرایند یادگیری نقش ویژه ای در افزایش نرخ بازگشت سرمایه انسانی ایفا می نماید. بطور خلاصه می توان بکارگیری به روز و به هنگام فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش کشورها را از چند جنبه شایان توجه دانست:
نخست: فناوری اطلاعات و ارتباطات امکان ارائه گسترده خدمات آموزشی را در جامعه فراهم می کند.
دوم: فناوری اطلاعات با ارتقای کیفیت خدمات آموزشی، قدرت درک و عمق یادگیری دانش آموزان را افزایش می دهد.
سوم: آشنایی با فناوری اطلاعات و ارتباطات دانش آموزان را برای ورود به جامعه اطلاعاتی قرن بیست و یکم آماده می سازد.
چهارم: فناوری اطلاعات با رونق بخشیدن به عرصه تبادل دانش و نوآوری، نقش موثری در رشد اقتصاد دانش بنیان کشورها ایفا می کند.
پنجم: برای رقابت در صنعت پر رونق فناوری اطلاعات در دنیا، برخورداری از دانش ICT به عنوان یکی از مهارت های موثر در بازار کار تلقی می شود.
فناوری تبلت
در حال حاضر تبلت (و تبلت – پی سی) به عنوان یکی از جدیدترین و جذاب ترین فناوری های اطلاعاتی با سرعت شگفت انگیزی جای خود را در عرصه وسایل چندرسانه ای دیجیتال باز کرده است. مدل های متنوع، سادگی و جذابیت استفاده (بویژه برای نسل نوجوان) و کاربردهای مختلف، این ابزار را در ردیف پرفروش ترین ابزارهای فناوری قرار داده است.
در بسیاری کشورها، استقبال روز افزون استفاده از کتابخوان های الکترونیکی، رونق بازار فناوری ICT و رکود بازار چاپ کاغذی را به دنبال داشته است.
یوسف نوری رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش درباره طرح ورود تبلت مدارس می گوید: «در راستای اجرای طرح هوشمندسازی مدارس، طرح تبلت آماده و در جلساتی که با حضور مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شده، اجرای آزمایشی این طرح در مدارس تهران مورد بررسی قرار گرفته است .»
وی در همین باره می افزاید: «برای اجرای این طرح از کارشناسان حوزه دانشگاهی و آموزش و پرورش و همچنین معلمان حوزه هوشمندسازی مدارس کمک خواهیم گرفت و چنانچه نظرات مساعد باشد، اولین فاز طرح ورود “تبلت”به مدارس شهر تهران به صورت پایلوت اجرایی میشود. »
نوری همچنین موضوع آزمایشی بودن طرح ورود تبلت به شهر تهران را اعلام و می گوید: «این طرح کاملا آزمایشی اجرا میشود تا بازخوردهای آن را بررسی شود، چرا که نتایج جهانی این طرح را احصا کردهایم، اما برای اجرای طرح در گستره بیشتر و تعمیم به همه مدارس، نیازمند اجرای آزمایشی آن در مدارس هستیم. »