Miss zahra
متخصص بخش تکنولوژی
گرایش روز افزودن مردم در سراسر جهان به خودروهای برقی و دوگانه سوز موجب شده تا مهندسان و طراحان شرکتهای خودروساز بهدنبال راهکارهایی برای طراحی موتورهای برقی ویژه نصب در داخل چرخها و جایگزینسازی آنها با موتورهای احتراقی درون سوز باشند.
اما نکته جالب توجه این است که گرچه در ظاهر این فناوری عمر چندانی ندارد اما نگاهی به تاریخچه صنعت خودروسازی نشان میدهد بیش از یک قرن از طرح این ایده میگذرد.
فردیناند پورشه اسطوره بزرگ دنیای خودروسازی، کسی است که حدود یک قرن پیش ایده طراحی موتورهای برقی ویژه نصب در داخل چرخها را مطرح کرد.
واینویور، استادیار دپارتمان مهندسی رایانه و برق دانشگاه پلیتکنیک میشیگان میگوید: آنها (گروه فردیناند پورشه) روی ایده این نوع موتورهای برقی کار میکردند و در عصر حاضر ما نیز دنباله روی این نگرش هستیم و تلاش میکنیم تا موتورهای برقی را هرچه بیشتر به چرخها نزدیک کنیم.
در سالهای اخیر توجه ویژهای به بازده کاری موتور خودروها و بویژه خودروهای برقی شده است و این نکته از توجه ویژه به رعایت معیارهای زیست محیطی نشأت گرفته است.
این فاکتور مهم به تنهایی برای تجدیدنظر کلی در طراحی موتورهای برقی ویژه نصب در داخل چرخها و حرکت به سمت کاربردی شدن آنها در صنعت خودروسازی کافی بوده است.
مهندسانی که روی این ایده کار میکنند با اعمال برخی اصلاحات در ساختار اینگونه موتورها تا حد قابل توجهی برمشکلات ساختاری آنها غلبه کردهاند.
خودرویی که به چنین موتوری مجهز میشود حداقل در دو چرخ از چنین فناوریای بهره میبرد و البته میتوان نسخه پیشرفتهتر آن یعنی خودرویی با چهار چرخ مجهز به فناوری موتور برقی ویژه نصب در داخل چرخها را نیز متصور شد.
با تکیه بر چنین ابتکار عملی تا حد زیادی از انرژی الکتریکی مورد نیاز در هر یک از موتورها کاسته میشود. گذشته از آن موتورهایی که در این روش طراحی میشوند ابعادی کوچکتر و سبکتر خواهند داشت.
به عقیده دکتر ویور که تحقیقاتی در زمینه سیستمهای انرژیکی و تجهیزات الکترونیکی قدرتی انجام داده است در صورتی که در خودروهای برقی موتورها در داخل چرخها جای داشته باشد آنگاه میتوان از این نکته مطمئن شد که جایی برای خطا وجود نخواهد داشت.
البته گرچه این فناوری مزایای قابل توجهی دارد اما چالشهایی نیز در برابر آن دیده میشود. امروزه گروههای متعددی از مهندسان در شرکتهای خودروسازی، تایرسازی و تجهیزات الکترونیکی مرتبط با خودرو برای غلبه بر این چالشها کار میکنند و به عقیده دکتر ویور در نهایت کسی پیدا خواهد شد تا بر تمامی این چالشها پیروز شود.
برای آگاهی هرچه بیشتر از اهمیت عملیاتی شدن این فناوری نوین در صنعت خودروسازی کافی است تا نیم نگاهی به خبرهای شرکتهای خودروسازی داشته باشیم که سرمایهگذاری قابل توجهی در این زمینه داشتهاند، شرکتهایی همچون جنرال موتورز، هوندا، میشلن، میتسوبیشی و حتی زیمنس آلمان.
برخی شرکتها که عمدتا به صورت اشتراکی فعالیت میکنند پیشرفتهایی در این زمینه داشته و نمونههای اولیهای از خودروهای مجهز به این فناوری ارائه کردهاند.
اما نکته جالب توجه این است که گرچه در ظاهر این فناوری عمر چندانی ندارد اما نگاهی به تاریخچه صنعت خودروسازی نشان میدهد بیش از یک قرن از طرح این ایده میگذرد.
فردیناند پورشه اسطوره بزرگ دنیای خودروسازی، کسی است که حدود یک قرن پیش ایده طراحی موتورهای برقی ویژه نصب در داخل چرخها را مطرح کرد.
واینویور، استادیار دپارتمان مهندسی رایانه و برق دانشگاه پلیتکنیک میشیگان میگوید: آنها (گروه فردیناند پورشه) روی ایده این نوع موتورهای برقی کار میکردند و در عصر حاضر ما نیز دنباله روی این نگرش هستیم و تلاش میکنیم تا موتورهای برقی را هرچه بیشتر به چرخها نزدیک کنیم.
در سالهای اخیر توجه ویژهای به بازده کاری موتور خودروها و بویژه خودروهای برقی شده است و این نکته از توجه ویژه به رعایت معیارهای زیست محیطی نشأت گرفته است.
این فاکتور مهم به تنهایی برای تجدیدنظر کلی در طراحی موتورهای برقی ویژه نصب در داخل چرخها و حرکت به سمت کاربردی شدن آنها در صنعت خودروسازی کافی بوده است.
مهندسانی که روی این ایده کار میکنند با اعمال برخی اصلاحات در ساختار اینگونه موتورها تا حد قابل توجهی برمشکلات ساختاری آنها غلبه کردهاند.
خودرویی که به چنین موتوری مجهز میشود حداقل در دو چرخ از چنین فناوریای بهره میبرد و البته میتوان نسخه پیشرفتهتر آن یعنی خودرویی با چهار چرخ مجهز به فناوری موتور برقی ویژه نصب در داخل چرخها را نیز متصور شد.
با تکیه بر چنین ابتکار عملی تا حد زیادی از انرژی الکتریکی مورد نیاز در هر یک از موتورها کاسته میشود. گذشته از آن موتورهایی که در این روش طراحی میشوند ابعادی کوچکتر و سبکتر خواهند داشت.
به عقیده دکتر ویور که تحقیقاتی در زمینه سیستمهای انرژیکی و تجهیزات الکترونیکی قدرتی انجام داده است در صورتی که در خودروهای برقی موتورها در داخل چرخها جای داشته باشد آنگاه میتوان از این نکته مطمئن شد که جایی برای خطا وجود نخواهد داشت.
البته گرچه این فناوری مزایای قابل توجهی دارد اما چالشهایی نیز در برابر آن دیده میشود. امروزه گروههای متعددی از مهندسان در شرکتهای خودروسازی، تایرسازی و تجهیزات الکترونیکی مرتبط با خودرو برای غلبه بر این چالشها کار میکنند و به عقیده دکتر ویور در نهایت کسی پیدا خواهد شد تا بر تمامی این چالشها پیروز شود.
برای آگاهی هرچه بیشتر از اهمیت عملیاتی شدن این فناوری نوین در صنعت خودروسازی کافی است تا نیم نگاهی به خبرهای شرکتهای خودروسازی داشته باشیم که سرمایهگذاری قابل توجهی در این زمینه داشتهاند، شرکتهایی همچون جنرال موتورز، هوندا، میشلن، میتسوبیشی و حتی زیمنس آلمان.
برخی شرکتها که عمدتا به صورت اشتراکی فعالیت میکنند پیشرفتهایی در این زمینه داشته و نمونههای اولیهای از خودروهای مجهز به این فناوری ارائه کردهاند.