هنر های سنتی ایران آنگونه که امروزبه نام هنر های دستی شهرت دارند سابقه ای بس دیرین ومفصل دارند.
روش های تکه دوزی :
1)روش ساده 2)روش معرق 3)روش ضخیم دوزی و برشی 4)روش نمدی 5)روش مرصعی
روش ساده
این دوخت معمولا به دوخت قطعات ریز ودرشت ورنگارنگ پارچه های مختلف به یکدیگر اطلاق می شود.این قطعات
معمولا از انواع پارچه های:ساده،گلدار،چهار خانه،محرماتی،خالدار تهیه می شود و نام چهل تکه نیز به معنای استفاده از
تکه های مختلف در تعداد زیاد بر روی این هنر دستی نهاده شده است،تکه های پار چه عموما به شکل:مربع،مثلث ریز ودرشت و لوزی بریده و از پشت با کوک به یکدیگر وصل می شوند و سپس به وسیله دوخت های ریز به هم دوخته ومحکم می گردند.
روش معرق
در این روش هنرمند پس از طراحی ونقش پردازی روی زمینه،کارد های معین روی زمینه را،از زمینه جدا و به اندازه- ی آن از رنگ دیگر زمینه بریده و جایگزین می نمایدوبا دقت زیاد در ایجاد هماهنگی رنگ ها و محاسبه وبرش روی بخیه ها را قیطان گذاری نموده و ضمن بست ، دوخت های تزیینی دیگری را برای جلوه بخشیدن خاص به دوخت به کار می برد.
روش ضخیم دوزی وبرشی
دراین روش گاهی از 5یا 6لایه از پارچه ها با رنگ های متفا وت استفاده می شود. ابتدا طرح را روی زمینه پیاده نموده بعد با توجه به نقش زمینه قسمت هایی از لایه های رویی را می برند تا رنگ پارچه ی زیرین نمایان شود. در مورد طرحی که یک نقش اصلی در مرکز دارد باید لایه ها را پیش از شروع به دقت تنظیم کرد.
روش نمدی (فوتر)
نمد هیچ وقت سائیده وریش ریش نمی شود ونیازی به برگرداندن کناره ها ی آن نیست.قطعات را سنجاق کرد ه وبا بخیه لغزنده به زمینه می دوزند.تکه دوزی نمد را هنگام دوختن می توان با چند قطره چسب نگه داشت.البته جنس زمینه را باید از پارچه ای ضخیم انتخاب کرد تا با جنس نمد تناسب داشته باشد ،نخ پشمی الوان برای برودری دوزی مناسب بوده و می توان این دوخت را با دوخت های دیگر همراه نمود.
روش مرصعی
دراین روش دوخت ،هنر مند تکه دوز ،پدیده ی خودش را با سنگ دوزی ،مروارید دوزی ،منجوق دوزی،زغره دوزی همراه می سازد که این لندره دوزی را لندره دوزی مرصعی می گویند.
پنبه دوزی
پنبه دوزی یا آجیده دوزی یکی از رودوزیها ی ایرانی است که ریشه عمیقی در هنرهای سنتی ایران دارد.قدیمی ترین مدرکی که پیرامون آن داریم مربوط به دوره ی هخامنشیان است.آجیده دوزی به روش های مختلف انجام می گیرد:
1-روش ساده بدون لایه وسط:
برای اجرای کار ابتدا طرح را روی کاغذ کشیده وبا سوزن سوراخ سوراخ می نماییم برای این کار از چرخ خیاطی (بدون آن که سوزن را نخ کنیم )استفاده می کنیم.در این نوع دوخت گاهی به جای نخ های پنبه ای نخ های ابریشمی الوان استفاده می نمایندوزینت آجیده دوزی با ابریشم دوزی دو چندان می شود
2-آجیده دوزی لایه دار
ابتدا پارچه رویه را روی سطح صافی پهن می کنیم و لایه پنبه را روی آن قرار می دهیم این دو لایه را بهم کوک می زنیم پارچه ی آستری را رو ی لایه ی پنبه ای پهن می کنیم و سه لایه را با سوزن به هم وصل می نماییم .پنبه دوزی را می -توان به صورت دستی ویا در داخل کارگاه یا قاب انجام داد.
4-آجیده دوزی لایه دار با رویه تکه دوزی یا چهل تکه دوزی
دراین روش با برش قطعا ت به صورت یک فرم ومنظم یک دگرگونی اساسی را در این هنر به وجود آوردند.در طرح های بعدی از برش هائی به شکل لیوان واز رنگ های متضاد تیره وروشن استفاده گردید وبه این ترتیب جلوه بیشتری به طرح ها داده شد.
روش های تکه دوزی :
1)روش ساده 2)روش معرق 3)روش ضخیم دوزی و برشی 4)روش نمدی 5)روش مرصعی
روش ساده
این دوخت معمولا به دوخت قطعات ریز ودرشت ورنگارنگ پارچه های مختلف به یکدیگر اطلاق می شود.این قطعات
معمولا از انواع پارچه های:ساده،گلدار،چهار خانه،محرماتی،خالدار تهیه می شود و نام چهل تکه نیز به معنای استفاده از
تکه های مختلف در تعداد زیاد بر روی این هنر دستی نهاده شده است،تکه های پار چه عموما به شکل:مربع،مثلث ریز ودرشت و لوزی بریده و از پشت با کوک به یکدیگر وصل می شوند و سپس به وسیله دوخت های ریز به هم دوخته ومحکم می گردند.
روش معرق
در این روش هنرمند پس از طراحی ونقش پردازی روی زمینه،کارد های معین روی زمینه را،از زمینه جدا و به اندازه- ی آن از رنگ دیگر زمینه بریده و جایگزین می نمایدوبا دقت زیاد در ایجاد هماهنگی رنگ ها و محاسبه وبرش روی بخیه ها را قیطان گذاری نموده و ضمن بست ، دوخت های تزیینی دیگری را برای جلوه بخشیدن خاص به دوخت به کار می برد.
روش ضخیم دوزی وبرشی
دراین روش گاهی از 5یا 6لایه از پارچه ها با رنگ های متفا وت استفاده می شود. ابتدا طرح را روی زمینه پیاده نموده بعد با توجه به نقش زمینه قسمت هایی از لایه های رویی را می برند تا رنگ پارچه ی زیرین نمایان شود. در مورد طرحی که یک نقش اصلی در مرکز دارد باید لایه ها را پیش از شروع به دقت تنظیم کرد.
روش نمدی (فوتر)
نمد هیچ وقت سائیده وریش ریش نمی شود ونیازی به برگرداندن کناره ها ی آن نیست.قطعات را سنجاق کرد ه وبا بخیه لغزنده به زمینه می دوزند.تکه دوزی نمد را هنگام دوختن می توان با چند قطره چسب نگه داشت.البته جنس زمینه را باید از پارچه ای ضخیم انتخاب کرد تا با جنس نمد تناسب داشته باشد ،نخ پشمی الوان برای برودری دوزی مناسب بوده و می توان این دوخت را با دوخت های دیگر همراه نمود.
روش مرصعی
دراین روش دوخت ،هنر مند تکه دوز ،پدیده ی خودش را با سنگ دوزی ،مروارید دوزی ،منجوق دوزی،زغره دوزی همراه می سازد که این لندره دوزی را لندره دوزی مرصعی می گویند.
پنبه دوزی
پنبه دوزی یا آجیده دوزی یکی از رودوزیها ی ایرانی است که ریشه عمیقی در هنرهای سنتی ایران دارد.قدیمی ترین مدرکی که پیرامون آن داریم مربوط به دوره ی هخامنشیان است.آجیده دوزی به روش های مختلف انجام می گیرد:
1-روش ساده بدون لایه وسط:
برای اجرای کار ابتدا طرح را روی کاغذ کشیده وبا سوزن سوراخ سوراخ می نماییم برای این کار از چرخ خیاطی (بدون آن که سوزن را نخ کنیم )استفاده می کنیم.در این نوع دوخت گاهی به جای نخ های پنبه ای نخ های ابریشمی الوان استفاده می نمایندوزینت آجیده دوزی با ابریشم دوزی دو چندان می شود
2-آجیده دوزی لایه دار
ابتدا پارچه رویه را روی سطح صافی پهن می کنیم و لایه پنبه را روی آن قرار می دهیم این دو لایه را بهم کوک می زنیم پارچه ی آستری را رو ی لایه ی پنبه ای پهن می کنیم و سه لایه را با سوزن به هم وصل می نماییم .پنبه دوزی را می -توان به صورت دستی ویا در داخل کارگاه یا قاب انجام داد.
4-آجیده دوزی لایه دار با رویه تکه دوزی یا چهل تکه دوزی
دراین روش با برش قطعا ت به صورت یک فرم ومنظم یک دگرگونی اساسی را در این هنر به وجود آوردند.در طرح های بعدی از برش هائی به شکل لیوان واز رنگ های متضاد تیره وروشن استفاده گردید وبه این ترتیب جلوه بیشتری به طرح ها داده شد.