• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

راهکارهایی در جهت کاهش مصرف سوخت

rahnama

پدر ایران انجمن


نویسنده: بهرام خانکی

اگر مايليد از اين پس خودروي سواري خود را با بنزین کمتري بیش از پيش برانید ؛ حتما این مقاله را به دقت بخوانید و تمامی مطالب آن را بکار ببندید.


1- حرکت با سرعتی بین 80-90 KM در اتوبانها و آزاد راه ها
برای شروع حرکت نبایستی یکباره بر سر پدال گاز ضربه زده و بصورت شتابدار حرکت کنید . به یاد داشته باشید بیشترین میزان مصرف بنزین در دنده های سنگین و با دورهای بالا ی موتور رقم می خورد .
بیشتر رانندگانی که با سرعتهای بالا حرکت می کنند از ترمز بیشتري هم استفاده می کنند و این مساله باعث افزايش مصرف سوخت مي شود .


2- عدم استفاده از قطعات و لوازم پر مصرف مثل کولر و چراغ های بزرگ جلو خودرو
در هنگام استفاده از قطعات برقی مانند كولر و چراغ هاي بزرگ جلو با افزايش مصرف برق فشار مضاعفی را بر دینام خودرو وارد کرده و باعث می شود موتور نیروی بیشتری را صرف به گردش درآوردن دینام کند .حال تصور کنید علاوه بر استفاده غیر ضروری در هنگام توقفات طولاني مدت از چراغ های بزرگ ؛ عده اي علاوه بر آن اقدام به نصب لامپ های غیر استاندارد با وات مصرفی بالا هم مبادرت می ورزند . كه مصرف سوخت را افزايش مي دهد .
جالب تر اینکه این نوع از لامپ ها علاوه بر افزایش مصرف سوخت و نقض قوانین جاده ای فشار بیشتری را به دینام وارد می کند و حتی در مواردی سیم کشی اتومبیل را با آسیب های جدی روبرو می کند.
در هنگام استفاده از کولر بايستي همه شیشه ها بالا بوده و از ورود هوای بیرون از طريق هواكش ها به داخل خودرو ممانعت کنید .
لازم به توضیح است در صورتی که در روزهای گرم تابستان قصد روشن کردن خودرو را دارید حتما برای 3-1 دقیقه درب های خودرو را باز کرده تا هوای گرم بطور كامل از خودرو خارج شود .


3- تنظیم موتور و کنترل مصرف سوخت توسط تعمیر کاران مجرب و کار ازموده
در دوره های زمانی منظم جهت تنظیمات موتوری به یک تعمیر کار مطمئن مراجعه کرده و بعضی از قطعات مصرفی را با توجه به دوره مصرف تعویض نمائید .
البته این شیوه نگهداری از خودرو باعث افزایش عمر مفید خودرو خواهد شد و کاهش آلایندگی را سبب خواهد شد.
بخصوص توصیه می شود در صورت کاربراتوری بودن خودرو شما دلکو ان را به مگنت مجهز کنید تا با کاهش سوخت و آلاینده های خروجی اگزوز از توان موتوری بیشتری بهره ببرید
فیلتر هوای خودرو خود را مطابق با توصیه های خودروسازان در دوره های مشخص تعویض کرده و از استاندارد بودن ان اطمینان حاصل کنید در غیر اینصورت بودن و یا نبودن یک فیلتر غیر استاندارد در هواكش موتور تاثيري در حفاظت موتور در مقابل ذرات گرد و غبار و ذرات معلق در هوا نخواهد داشت و علاوه بر افزایش مصرف سوخت خرابی زودهنگام موتور را رقم خواهد زد.
از تعویض به موقع شمع غافل نشده و بر اساس میزان کارکرد موتور انها را تعویض کنید.


4- تنظیم باد چرخ ها
از تنظیم دوره ای بادچرخ ها غافل نشده و حتما میزان فشار باد را بر اساس تو صیه های سازندگان خودرو تنظیم كرده و در انتخاب لاستیک به دستورات کارخانجات لاستیک سازی توجه کنید.
کم بودن باد لاستیک ها باعث فشار بیشتر بر موتور و سیستم تعلیق خواهد شد و کنترل خودرو را در شرایط مختلف دشوارتر می کند. ضمنا استفاده از رینگ و لاستیک اسپرت نیز باعث افزایش مصرف سوخت می شود.


5- عدم استفاده از قطعات غیر استاندارد
استفاده از قطعاتی مثل سر اگزوزها و یا و یا تغییراتی که منجر به انسداد مسیر دود خروجی از اگزوز شود باعث بروز اشکال در شکل احتراق درون موتور خواهد شد .


6 – خاموش کردن خودرو در پشت چراغهای قرمز طولانی


7 حرکت بعد از گذشت یک دقیقه از روشن بودن موتور
با گذشت یک دقیقه از در جا کار کردن موتور خودرو در فصول گرم و سرد سال میتوانید با حرکت در سرعت های کم باعث گرم شدن هم زمان گیربکس ؛ موتور و دیفرانسیل شوید .


8 - عدم استفاده از باربند خودرو در زمانهای غیر ضروری و یا استفاده از باربندهای غیر استاندارد


9 – بالا بودن شیشه ها در سرعت های بالا
در صورتی که شیشه ها در سرعت های بالا پایین باشند باعث پیچیدن باد در خودرو خواهد شد که انرزی بیشتری صرف شکستن مقاومت باد در برابر حركت خودرو خواهد شد .


10 – استفاده از روغن و واسگازین غیر استاندارد .
متاسفانه در بين دارندگان خودروهایی مدل پایین عده ای از رانندگان به تصور اینکه هرقدر چسبندگی روغن (ويسكوزيته ) بالاتر باشد میزان روانکاری موتور بهتر خواهد بود از روغن ها و واسگازین با شماره های بالاتر از استاندارد استفاده می کنند که این عمل غیر اصولی بوده و سبب فشار مضاعف به اويل پمپ خواهد شد و تاخير در جريان بيدا كردن روانكار ها را بر روي قطعات گردنده در پي خواهد داشت كه با بروز اين مشكل استهلاك زود هنگام را رقم خواهد زد . ضمنا اين سفتي روغن باعث افزايش مصرف سوخت هم خواهد شد .
11- پارک کردن خودرو در سایه
بديهي است كه در فصل تابستان خودروهايي كه در سايه پارك ميشوند نياز كمتري به خنك كاري اوليه در شروع حركت داشته و استفاده از كولر كمتر مي شود ؛ ضمنا با كاهش تابش نور مستقيم خورشيد بر روي خودرو بخارات بنزین از باک كمتر خواهد شد .


12 – تمیز نگه داشتن موتور و بدنه خودرو
با تمیز نگه داشتن بدنه و موتور خودرو به تبادل حرارتی بین اجزائ خودرو و محیط کمک کنیم .
میتوان گفت هر قدر گرمای موتور بهتر به محیط پیرامون انتقال پیدا کند موتور از بازده بیشتری برخوردار خواهد بود مثلا در فصل تابستان با انباشته شدن گرما در موتور انتقال حرارت با مشکل روبرو خواهد شد و موتور جوش می آورد .
آیا شما تجربه رانندگي با یک موتور جوش آورده را داريد ؟
توان موتور چگونه بوده است ؟


13 – قبل از عزیمت به سمت مقصد حتما مسیر را مورد ارزیابی قرار داده و از کوتاهترین مسیر ممکن تردد کنید .
 
بالا