در بازاریابی، دیگر روش های قدیمی پاسخگو نیست و یافتن مخاطب هدف به روش های کهنه دشوارتر از روش های نوین بازاریابی است. این مساله زمانی روشن می شود که تاثیر اینترنت را در زندگی روزمره جدی بگیریم و به این مساله آگاه باشیم که افراد حاضرند نسبت به علایق خود واکنش نشان بدهند. از این رو باید بدانیم چطور می توان این جمعیت را هدایت کرد و در مسیر جمعیت، محتوای لازم را قرار داد تا برند را تبلیغ کرد.
دریافت اطلاعات و رفتار مناسب، کلید اصلی موفقیت
بازاریابی آنلاین به روش های مختلفی انجام می شود که به صورت خلاصه زیر فهرست شده اند. تلاش می شود تا در آینده به هر یک از این روش ها به طور جدی تر پرداخت شود.
بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی
وقتی صحبت از بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی می شود، نمی توان فهرستی از بایدها و نبایدها تهیه کرد، اما واقعا باید مراقب رفتار در این محیط بود تا تلاش ها در این جامعه به موفقیت تبدیل شود. بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی با تعامل آغاز می شود. تعامل خود رابطه ایجاد می کند و رابطه فرصتی می سازد تا اطلاعات محصول یا خدمات خود را به اشتراک بگذارید. رفتار خوب در این جامعه کلیدی ترین عنصر موفقیت در شبکه های اجتماعی است.
عادت های آنلاین
همه ما می دانیم که در شیوه خرید، مردها و زن ها بسیار متفاوت عمل می کنند. مردان مستقیما داخل فروشگاه می روند و چیزی که می خواهند را انتخاب می کنند، در حالی که زنان زمان زیادی را صرف بررسی محصولات جدید و محصولاتی که به آنها معرفی شده است می کنند. همین اتفاق در رفتار آنلاین نیز رخ می دهد و مرد و زن واقعا همین قدر متفاوت عمل می کنند. بنابراین دانستن شیوه خرید زنان و مردان می تواند تاثیر مستقیمی در قرار دادن محصولات در دید مشتریان داشته باشد.
درک فواید بازاریابی آنلاین
بازاریابی آنلاین فواید زیادی دارد که در بازاریابی سنتی آن را نمی توان درک کرد و می توان در وقت و هزینه بیشتری صرفه جویی کرد.
الگو قراردادن پرفروش ترین وب سایت ها
نباید میدان رقابت را به سایت های پرفروشی چون آمازون و... باخت. می توان شیوه های موفق این وب سایت ها را دریافت و از آنها به سود خود استفاده کرد.
بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی: مراقب رفتار خود باشید
نکته ای که اکثر شرکت ها و سازمان ها از قلم می اندازند، تعامل است. اغلب شرکت ها و سازمان ها گمان می کنند با عضو شدن در یک سایت شبکه اجتماعی، می توانند به سرعت به موفقیت مالی چشمگیری دست پیدا کنند که این موضوع غلط است.
همانطور که اشاره شد، تعامل با مشتری باعث ایجاد رابطه می شود و از همین رابطه می توان استفاده کرد. اما نباید این تصور را داشت که این رابطه یک شبه ایجاد خواهد شد و نیاز به گذشت زمان، تلاش مداوم و ایجاد علاقه برای مشتری دارد. ایجاد مطلب خلاقانه ای که بتواند کاربر را درگیر کند و نظر او را نسبت به دنبال کردن دیگر فعالیت های این شرکت (بدون پرداخت هزینه) مساعد کند، اصلی ترین کلید ایجاد رابطه با مشتری است. اگر شرکتی نمی تواند این کار را انجام دهد، بهتر است به یک مشاور مراجعه کند، در غیر این صورت، شهرت منفی حاصل از عدم فعالیت در شبکه اجتماعی، از شهرت مثبت آن ضرر بیشتری دارد و بهتر است شرکت اصلا وارد این شبکه ها نشود.
اشتراک محتوا و ایجاد علاقه برای کاربر در هر شرکت و سازمانی هم که باشد، حتی اگر بهترین خدمات و محصولات را تولید کند، در نهایت منجر به شکست بازاریابی خواهد شد و تمام اعتبار آن شرکت در قلمرو شبکه مجازی از بین خواهد رفت. این اعتبار را می توان با مراقب رفتار خود بودن حفظ کرد.
در شبکه های اجتماعی مساله فقط خود آدم نیست. باید دیگران را شناخت و فقط تلاش نکرد تا محصول را فروخت. هیچ کاری با این روش به موفقیت نخواهد رسید.
همچنین نباید شبکه اجتماعی را شلوغ کرد. اسپم کردن مطالب بدترین کار ممکن است چرا که افراد دوست ندارند وقتی به صفحه خودشان سر می زنند، آبشاری از مطالب یک شخص خاص را مرور کنند. اسپم کردن در شبکه اجتماعی همانند اسپم ایمیل ها است و هیچ تفاوتی نمی کند. اگر کسی در شبکه اجتماعی به شما متصل شد، بدون اجازه او هیچ چیز برایش نفرستید. بازاریابی با اجازه کلید اصلی در ارسال پیغام است.
عدم تداوم به شکست منجر خواهد شد. در شبکه های اجتماعی باید فعال بود. هفته ای یا ماهی یک بار سر زدن به شبکه اجتماعی هیچ چیز را حل نمی کند و نتیجه دلخواه را هم نمی دهد.
همچنین نباید در شبکه های اجتماعی پر افاده بود؛ اصل شبکه اجتماعی، اجتماعی بودن است و آدم باید از همگان یاد بگیرد. اگر شرکتی بخواهد مشتریان به صفحه اش بیایند، باید خود نیز به صفحه مشتریان سر بزند و مطالب آنها را پیگیری کند. از این رو نمی توان انتظار داشت که به شبکه اجتماعی وارد شد و صفی از مشتریان را دید که درخواست دارند در صفحه شما عضو شوند. شبکه اجتماعی به معنی تنهایی حرکت کردن نیست و باید در صفحه های دیگران نیز عضو شد.
همچنین در شبکه های اجتماعی، باید در نظر گرفت که بخش های اصلی استراتژی بازاریابی چیست. از این رو باید شبکه اجتماعی مناسبی را انتخاب کرد که بتوان اطمینان حاصل کرد که این شبکه اجتماعی بیشترین میزان مخاطبان هدف را در خود دارد. شبکه اجتماعی از نظر هزینه بسیار پایین و بعضا بدون هزینه است و تنها هزینه گزافی که بابت آن پرداخت می شود، زمان است. در صورتی که توانایی بازاریابی در شبکه های اجتماعی توسط خود شرکت مقدور نیست، بهتر است شرکتی را انتخاب کند که می داند چه کار دارد می کند.
عادت های آنلاین: رفتارهای متفاوت زن و مرد
همانطور که اشاره شد، رفتار زنان و مردان در اینترنت نیز متغیر است. طی بیست سال گذشته، استفاده زنان از اینترنت به طرز چشم گیری افزایش یافته است و مطالعات نشان می دهد که زنان زیر سن 65 سال در استفاده از اینترنت از مردان سریع تر عمل می کنند و اطلاعات غافلگیر کننده این است که زنان از اینترنت بیشتر برای تحقیق استفاده می کنند و مردان بیشتر برای سرگرمی.
با دانستن اینکه نقش زنان در اینترنت با مردان کاملا متفاوت است و این را مطالعات بسیاری اثبات کرده است می توان به این نتیجه رسید که چطور محصولات را در اینترنت به معرض نمایش گذاشت.
موسسه Pew Internet and American Life در سال 2005 مطالعاتی انجام داد که نتیجه آن به این صورت است:
مردان از اینترنت بیشتر برای موارد زیر استفاده می کنند:
بیشتر کاربرد اینترنت برای زنان به موارد زیر محدود می شود:
از این رو می توان این نکته را دریافت که مخاطب اصلی محصولات یا خدمات یک شرکت چه گروهی از افراد است. آیا اکثریت با زنان است یا با مردان؟ این اطلاعات زمانی می تواند کمک کند که محصولات یا خدمات را به صورتی در اینترنت قرار داد که توجه عده خاصی از کاربران را بیشتر جلب کند.
علیرضا طیاری
منبع: جام جم آنلاین
دریافت اطلاعات و رفتار مناسب، کلید اصلی موفقیت
بازاریابی آنلاین به روش های مختلفی انجام می شود که به صورت خلاصه زیر فهرست شده اند. تلاش می شود تا در آینده به هر یک از این روش ها به طور جدی تر پرداخت شود.
بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی
وقتی صحبت از بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی می شود، نمی توان فهرستی از بایدها و نبایدها تهیه کرد، اما واقعا باید مراقب رفتار در این محیط بود تا تلاش ها در این جامعه به موفقیت تبدیل شود. بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی با تعامل آغاز می شود. تعامل خود رابطه ایجاد می کند و رابطه فرصتی می سازد تا اطلاعات محصول یا خدمات خود را به اشتراک بگذارید. رفتار خوب در این جامعه کلیدی ترین عنصر موفقیت در شبکه های اجتماعی است.
عادت های آنلاین
همه ما می دانیم که در شیوه خرید، مردها و زن ها بسیار متفاوت عمل می کنند. مردان مستقیما داخل فروشگاه می روند و چیزی که می خواهند را انتخاب می کنند، در حالی که زنان زمان زیادی را صرف بررسی محصولات جدید و محصولاتی که به آنها معرفی شده است می کنند. همین اتفاق در رفتار آنلاین نیز رخ می دهد و مرد و زن واقعا همین قدر متفاوت عمل می کنند. بنابراین دانستن شیوه خرید زنان و مردان می تواند تاثیر مستقیمی در قرار دادن محصولات در دید مشتریان داشته باشد.
درک فواید بازاریابی آنلاین
بازاریابی آنلاین فواید زیادی دارد که در بازاریابی سنتی آن را نمی توان درک کرد و می توان در وقت و هزینه بیشتری صرفه جویی کرد.
الگو قراردادن پرفروش ترین وب سایت ها
نباید میدان رقابت را به سایت های پرفروشی چون آمازون و... باخت. می توان شیوه های موفق این وب سایت ها را دریافت و از آنها به سود خود استفاده کرد.
بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی: مراقب رفتار خود باشید
نکته ای که اکثر شرکت ها و سازمان ها از قلم می اندازند، تعامل است. اغلب شرکت ها و سازمان ها گمان می کنند با عضو شدن در یک سایت شبکه اجتماعی، می توانند به سرعت به موفقیت مالی چشمگیری دست پیدا کنند که این موضوع غلط است.
همانطور که اشاره شد، تعامل با مشتری باعث ایجاد رابطه می شود و از همین رابطه می توان استفاده کرد. اما نباید این تصور را داشت که این رابطه یک شبه ایجاد خواهد شد و نیاز به گذشت زمان، تلاش مداوم و ایجاد علاقه برای مشتری دارد. ایجاد مطلب خلاقانه ای که بتواند کاربر را درگیر کند و نظر او را نسبت به دنبال کردن دیگر فعالیت های این شرکت (بدون پرداخت هزینه) مساعد کند، اصلی ترین کلید ایجاد رابطه با مشتری است. اگر شرکتی نمی تواند این کار را انجام دهد، بهتر است به یک مشاور مراجعه کند، در غیر این صورت، شهرت منفی حاصل از عدم فعالیت در شبکه اجتماعی، از شهرت مثبت آن ضرر بیشتری دارد و بهتر است شرکت اصلا وارد این شبکه ها نشود.
اشتراک محتوا و ایجاد علاقه برای کاربر در هر شرکت و سازمانی هم که باشد، حتی اگر بهترین خدمات و محصولات را تولید کند، در نهایت منجر به شکست بازاریابی خواهد شد و تمام اعتبار آن شرکت در قلمرو شبکه مجازی از بین خواهد رفت. این اعتبار را می توان با مراقب رفتار خود بودن حفظ کرد.
در شبکه های اجتماعی مساله فقط خود آدم نیست. باید دیگران را شناخت و فقط تلاش نکرد تا محصول را فروخت. هیچ کاری با این روش به موفقیت نخواهد رسید.
همچنین نباید شبکه اجتماعی را شلوغ کرد. اسپم کردن مطالب بدترین کار ممکن است چرا که افراد دوست ندارند وقتی به صفحه خودشان سر می زنند، آبشاری از مطالب یک شخص خاص را مرور کنند. اسپم کردن در شبکه اجتماعی همانند اسپم ایمیل ها است و هیچ تفاوتی نمی کند. اگر کسی در شبکه اجتماعی به شما متصل شد، بدون اجازه او هیچ چیز برایش نفرستید. بازاریابی با اجازه کلید اصلی در ارسال پیغام است.
عدم تداوم به شکست منجر خواهد شد. در شبکه های اجتماعی باید فعال بود. هفته ای یا ماهی یک بار سر زدن به شبکه اجتماعی هیچ چیز را حل نمی کند و نتیجه دلخواه را هم نمی دهد.
همچنین نباید در شبکه های اجتماعی پر افاده بود؛ اصل شبکه اجتماعی، اجتماعی بودن است و آدم باید از همگان یاد بگیرد. اگر شرکتی بخواهد مشتریان به صفحه اش بیایند، باید خود نیز به صفحه مشتریان سر بزند و مطالب آنها را پیگیری کند. از این رو نمی توان انتظار داشت که به شبکه اجتماعی وارد شد و صفی از مشتریان را دید که درخواست دارند در صفحه شما عضو شوند. شبکه اجتماعی به معنی تنهایی حرکت کردن نیست و باید در صفحه های دیگران نیز عضو شد.
همچنین در شبکه های اجتماعی، باید در نظر گرفت که بخش های اصلی استراتژی بازاریابی چیست. از این رو باید شبکه اجتماعی مناسبی را انتخاب کرد که بتوان اطمینان حاصل کرد که این شبکه اجتماعی بیشترین میزان مخاطبان هدف را در خود دارد. شبکه اجتماعی از نظر هزینه بسیار پایین و بعضا بدون هزینه است و تنها هزینه گزافی که بابت آن پرداخت می شود، زمان است. در صورتی که توانایی بازاریابی در شبکه های اجتماعی توسط خود شرکت مقدور نیست، بهتر است شرکتی را انتخاب کند که می داند چه کار دارد می کند.
عادت های آنلاین: رفتارهای متفاوت زن و مرد
همانطور که اشاره شد، رفتار زنان و مردان در اینترنت نیز متغیر است. طی بیست سال گذشته، استفاده زنان از اینترنت به طرز چشم گیری افزایش یافته است و مطالعات نشان می دهد که زنان زیر سن 65 سال در استفاده از اینترنت از مردان سریع تر عمل می کنند و اطلاعات غافلگیر کننده این است که زنان از اینترنت بیشتر برای تحقیق استفاده می کنند و مردان بیشتر برای سرگرمی.
با دانستن اینکه نقش زنان در اینترنت با مردان کاملا متفاوت است و این را مطالعات بسیاری اثبات کرده است می توان به این نتیجه رسید که چطور محصولات را در اینترنت به معرض نمایش گذاشت.
موسسه Pew Internet and American Life در سال 2005 مطالعاتی انجام داد که نتیجه آن به این صورت است:
مردان از اینترنت بیشتر برای موارد زیر استفاده می کنند:
- خواندن اخبار
- خرید بلیت یا رزرو بلیت یا هتل
- چک کردن اطلاعات ورزشی و دریافت اخبار ورزشی
- به روز بودن در مورد اخبار سیاسی
- شرکت در حراج های آنلاین از جمله eBay
- نوشتن محتوا برای انتشار آنلاین
- دریافت موسیقی
- خرید و فروش اجناس در اینترنت
بیشتر کاربرد اینترنت برای زنان به موارد زیر محدود می شود:
- دریافت اطلاعات بهداشت و سلامت
- خواندن اطلاعات مذهبی یا عرفانی
- شرکت در گروه های خیریه آنلاین
- 3/62 درصد زنان از اینترنت به عنوان منبع اصلی اطلاعات اجناسی استفاده می کنند که قصد خریداری دارند.
- 7/51 درصد از زنان مطالعه شده از اینترنت به عنوان منبع اصلی ارتباط با اعضای خانواده استفاده می کنند.
از این رو می توان این نکته را دریافت که مخاطب اصلی محصولات یا خدمات یک شرکت چه گروهی از افراد است. آیا اکثریت با زنان است یا با مردان؟ این اطلاعات زمانی می تواند کمک کند که محصولات یا خدمات را به صورتی در اینترنت قرار داد که توجه عده خاصی از کاربران را بیشتر جلب کند.
علیرضا طیاری
منبع: جام جم آنلاین