Miss zahra
متخصص بخش تکنولوژی
نویسنده در این مقاله ،چگونگی پیدایش تکنولوژی را مورد بررسی قرار داده است. از نگاه وی تکنولوژی در ابتدا به قصد و هدف سلطه انسان بر جهان پدیدار شد ولی امروزه این تکنولوژی است که برزندگی انسان حاکم است.محمد عابدالجابری، از جمله متفکران و روشنفکران بنام جهان اسلام است. وی در مقاله ای که هم اکنون می خوانید، چگونگی پیدایش تکنولوژی را مورد بررسی قرار داده است. از نگاه وی تکنولوژی در ابتدا به قصد و هدف سلطه انسان بر جهان پدیدار شد ولی امروزه این تکنولوژی است که برزندگی انسان حاکم است. بنابراین امروز انسان به جای طبیعت، هدف سلطه تکنولوژی قرار گرفته است.اندیشه های غرب در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم دچار بحران های فکری زیادی شد و حتی اگر به فرض بتوان این بحران ها را بحران های توسعه نامید، باز هم نمی توان آنها را از بحران های نظام سرمایه داری و پیامد هایش جدا دانست.
اگرچه نظام سرمایه داری با اتکا به استعمارگری خود با به دست آوردن ثروت های فراوان (مواد اولیه رایگان، کارگران ارزان قیمت و علاوه بر آن بازارهای فراوان برای فروش محصولات خود و...) توانست بحران های خودرا درآن زمان پشت سر بگذارد، با این حال اگر پیشرفت سریعی نیز در علم و تکنولوژی حاصل نمی شد آن موفقیت نیز به دست نمی آمد.این پیشرفت چشمگیر در آن زمان باعث شد عده ای از تمدن شناسان به این باور برسند که تمدن غربی هرگز مانند سایر تمدن های دیگر از بین رفتنی نیست، چرا که این تمدن با اتکا بر علم و تکنولوژی در یک خط مستقیم حرکت می کند و تنها تمدنی است که بر پایه تسلط بدون محدودیت بر طبیعت استوار است.
[h=2]تکنولوژی و ا ندیشه یونانیاگرچه نظام سرمایه داری با اتکا به استعمارگری خود با به دست آوردن ثروت های فراوان (مواد اولیه رایگان، کارگران ارزان قیمت و علاوه بر آن بازارهای فراوان برای فروش محصولات خود و...) توانست بحران های خودرا درآن زمان پشت سر بگذارد، با این حال اگر پیشرفت سریعی نیز در علم و تکنولوژی حاصل نمی شد آن موفقیت نیز به دست نمی آمد.این پیشرفت چشمگیر در آن زمان باعث شد عده ای از تمدن شناسان به این باور برسند که تمدن غربی هرگز مانند سایر تمدن های دیگر از بین رفتنی نیست، چرا که این تمدن با اتکا بر علم و تکنولوژی در یک خط مستقیم حرکت می کند و تنها تمدنی است که بر پایه تسلط بدون محدودیت بر طبیعت استوار است.
آری نهضت علمی که اروپا در قرن شانزدهم به همت دانشمندانی چون گالیله، بیکن، دکارت و دیگران به دست آورد، نوید تسلط بر طبیعت در راستای منافع تمام انسان ها را سرداد.به دنبال آن، امکان کنترل طبیعت به کمک معادلات ریاضی و توضیح اسرار آن توسط قوانینی که نه تنها به انسان امکان تفسیر پدیده ها را می دهد، بلکه امکان تغییر نیز می داد و بالاتر از آن، امکان تجدید نظر و ایجاد دگرگونی در آنها در راستای پاسخگویی بیشتر به خواست های انسان را نیز فراهم می ساخت، حاصل شد.
البته فکر تسلط برطبیعت و بهره برداری از آن در اندیشه یونانی و بخصوص در زمان ارسطو نیز بوده است. هنگامی که انسان در زمینه های کاربردی، اندیشه های نظری را به خدمت گرفت تکنیک متولد شد. تکنیک یا به عبارت دیگر، کاربرد علم الحیل در کنترل طبیعت که بعدها مکانیک نامیده شد؛ مکانیک)mecanique( از ریشه)mekhane( یونانی به معنی ابزار گرفته شده است و از اینجا بود که اندیشمندان عرب اصطلاح مکانیک را به علم الحیل ترجمه کردند. این را هم باید اضافه کرد که تسخیر طبیعت در اندیشه یونانی و همچنین در تفکر قرون وسطی از حدود استفاده از تجهیزات و ابزارساده دستی مثل بالابرها و پمپ های دستی و موارد مشابه اینچنینی، بیشتر تجاوز نکرد.
اما با توجه به علم جدید،این نوع تسخیر طبیعت هدف نهایی نبوده است، روش های تحقیق از حد مشاهدات معمولی و تجربه های ذهنی و یا شاید استفاده از ماشین آلات ساده گذر کرد و به سمت روش های تحقیقی عمیق تر با تکیه بر تجربه های دقیق آزمایشگاهی و به دست آوردن فرضیه ها و آزمایش آنها جهت تایید صحتشان و سپس تبدیل آنها به قانون پیش رفت.و از جهتی دیگر، نگاه به رخدادهای طبیعی نیز از حد نقش معمولی آنها در زندگی روزمره گذشت، بلکه نگاه دقیق تر و عمیق تر شد و همان گونه که پایه و اساس علم اقتضا می کند، متغیرهای طبیعی به صورت بعددار و قابل اندازه گیری در مجموعه های مختلف (گروه ها، نیروها، انرژی ها) شناسایی و ثبت شد. تا اینجا علم بدون هیچ گونه بحران خاصی به پیشرفت خود ادامه می داد.
البته فکر تسلط برطبیعت و بهره برداری از آن در اندیشه یونانی و بخصوص در زمان ارسطو نیز بوده است. هنگامی که انسان در زمینه های کاربردی، اندیشه های نظری را به خدمت گرفت تکنیک متولد شد. تکنیک یا به عبارت دیگر، کاربرد علم الحیل در کنترل طبیعت که بعدها مکانیک نامیده شد؛ مکانیک)mecanique( از ریشه)mekhane( یونانی به معنی ابزار گرفته شده است و از اینجا بود که اندیشمندان عرب اصطلاح مکانیک را به علم الحیل ترجمه کردند. این را هم باید اضافه کرد که تسخیر طبیعت در اندیشه یونانی و همچنین در تفکر قرون وسطی از حدود استفاده از تجهیزات و ابزارساده دستی مثل بالابرها و پمپ های دستی و موارد مشابه اینچنینی، بیشتر تجاوز نکرد.
اما با توجه به علم جدید،این نوع تسخیر طبیعت هدف نهایی نبوده است، روش های تحقیق از حد مشاهدات معمولی و تجربه های ذهنی و یا شاید استفاده از ماشین آلات ساده گذر کرد و به سمت روش های تحقیقی عمیق تر با تکیه بر تجربه های دقیق آزمایشگاهی و به دست آوردن فرضیه ها و آزمایش آنها جهت تایید صحتشان و سپس تبدیل آنها به قانون پیش رفت.و از جهتی دیگر، نگاه به رخدادهای طبیعی نیز از حد نقش معمولی آنها در زندگی روزمره گذشت، بلکه نگاه دقیق تر و عمیق تر شد و همان گونه که پایه و اساس علم اقتضا می کند، متغیرهای طبیعی به صورت بعددار و قابل اندازه گیری در مجموعه های مختلف (گروه ها، نیروها، انرژی ها) شناسایی و ثبت شد. تا اینجا علم بدون هیچ گونه بحران خاصی به پیشرفت خود ادامه می داد.