طبق آخرين تحقيقات انجام شده که در همايش توريسم جهاني در آندورا برگزار شد، سوئيس رقابتيترين کشور جهان از نظر صنعت گردشگري است.
درجريان برگزاري کنفرانس جهاني توريسم که دو روز گذشته در اندورا برگزار شد، کشور سوييس رقابتي ترين کشور جهان از نظر صنعت گردشگري شناخته شد هر چند که کشورهاي ديگر نظير انگلستان نيز در رديف اول ده کشور برتر جاي گرفته اند.
بنا به همين گزارش بررسي هاي انجام شده حکايت از آن دارد که کشور انگلستان در رديف هفتم از ميان 139 کشوري است که صنعت توريسم آن رقابتي اعلام شده است. اين به اين معناست که کشور انگلستان قادر به افزايش رتبه خود چهار درجه بيشتر از آخرين رتبه اعلام شده اين کشور در گزارش دو سال پيش بوده است.
با اين حال کشور سوئيس موفق شده است که عنوان برتر را دراين جدول از آن خود کند و اين دومين بار استکه سوئيس موفق به کسب اين رتبه مي شود. اين کشور پيش از آن در رديف هاي پايين تر پس از آلمان، فرانسه و استراليا قرار داشت.
البته برخي صاحب نظران عقيده دارند که انگلستان مي بايست در رديف هاي بالاتري قرار مي گرفت زيرا افزايش بهاي کرايه حمل و نقل هوايي ناشي از افزايش ماليات ها سبب شده است بسياري از توريست ها از سفر به اين کشور خودداري کنند و اگر ماليات دراين کشور چنين بالا نبود انگلستان مي توانست رديف هاي بالاتري را در اين جدول بدست آورد.
به هرحال اين خبر براي همه کشورهايي که در ده رديف نخست جدول قرار گرفته اند بسيار اهميت دارد زيرا سفر و توريسم مي تواند واقعا به رشد اقتصادي اين کشورها کمک کند.
با توجه به اين که بسياري از کشورها هنوز براي چيرگي بر بحران اقتصادي سال گذشته در تلاشند، هرچه پول بيشتر به اين کشور ها سرازير شود براي آن کشور بهتر است.
کشورهايي که در رديف بالاي جدول قرار ندارند و نمي خواهند پول هنگفتي را از دست بدهند، همچنان ناگزيزند به تلاش هاي خود براي رقابتي تر کردن صنعت توريسم خود ادامه دهند.
با جهاني شدن صنايع و بينالمللي شدن شركتها در نظر اول احساس ميشود كه شركتها مرزهاي ملي را پشت سر گذاشتهاند، ولي تعمق بيشتر نشان ميدهد كه شركتهايي كه مركز رشد آنها در كشورهايي است كه "مزيت رقابتي" ايجاد ميكنند به صورت موفقيتآميزي نقش پيشرو در رشتة صنعتي خاص پيدا ميكنند.
"مزيت رقابتي" از طريق فرايند محلي پيچيدهاي ايجاد ميشود. تفاوت در ساختار اقتصاد ملي، فرهنگ، ارزشها، نهادها و تاريخ كشوها در رقابتپذيري بنگاهها تاثير دارد و كشوري كه بتواند از اين عوامل در توسعة نقش بنگاههاي خود استفاده موثر كند شرايطي را فراهم ميآورد كه نقش بنگاههاي اقتصادي آن در اقتصاد بينالمللي افزايش يابد.
تلاشهاي گستردهاي براي كمي كردن مقولة رقابتپذيري ملي به عمل آمده است. يكي از اين تلاشها توسط گردهمايي اقتصادي جهاني در سويس انجام شده است كه گزارش سالانهاي در زمينة رقابتپذيري كشورها ارائه ميدهد.
درجريان برگزاري کنفرانس جهاني توريسم که دو روز گذشته در اندورا برگزار شد، کشور سوييس رقابتي ترين کشور جهان از نظر صنعت گردشگري شناخته شد هر چند که کشورهاي ديگر نظير انگلستان نيز در رديف اول ده کشور برتر جاي گرفته اند.
بنا به همين گزارش بررسي هاي انجام شده حکايت از آن دارد که کشور انگلستان در رديف هفتم از ميان 139 کشوري است که صنعت توريسم آن رقابتي اعلام شده است. اين به اين معناست که کشور انگلستان قادر به افزايش رتبه خود چهار درجه بيشتر از آخرين رتبه اعلام شده اين کشور در گزارش دو سال پيش بوده است.
با اين حال کشور سوئيس موفق شده است که عنوان برتر را دراين جدول از آن خود کند و اين دومين بار استکه سوئيس موفق به کسب اين رتبه مي شود. اين کشور پيش از آن در رديف هاي پايين تر پس از آلمان، فرانسه و استراليا قرار داشت.
البته برخي صاحب نظران عقيده دارند که انگلستان مي بايست در رديف هاي بالاتري قرار مي گرفت زيرا افزايش بهاي کرايه حمل و نقل هوايي ناشي از افزايش ماليات ها سبب شده است بسياري از توريست ها از سفر به اين کشور خودداري کنند و اگر ماليات دراين کشور چنين بالا نبود انگلستان مي توانست رديف هاي بالاتري را در اين جدول بدست آورد.
به هرحال اين خبر براي همه کشورهايي که در ده رديف نخست جدول قرار گرفته اند بسيار اهميت دارد زيرا سفر و توريسم مي تواند واقعا به رشد اقتصادي اين کشورها کمک کند.
با توجه به اين که بسياري از کشورها هنوز براي چيرگي بر بحران اقتصادي سال گذشته در تلاشند، هرچه پول بيشتر به اين کشور ها سرازير شود براي آن کشور بهتر است.
کشورهايي که در رديف بالاي جدول قرار ندارند و نمي خواهند پول هنگفتي را از دست بدهند، همچنان ناگزيزند به تلاش هاي خود براي رقابتي تر کردن صنعت توريسم خود ادامه دهند.
با جهاني شدن صنايع و بينالمللي شدن شركتها در نظر اول احساس ميشود كه شركتها مرزهاي ملي را پشت سر گذاشتهاند، ولي تعمق بيشتر نشان ميدهد كه شركتهايي كه مركز رشد آنها در كشورهايي است كه "مزيت رقابتي" ايجاد ميكنند به صورت موفقيتآميزي نقش پيشرو در رشتة صنعتي خاص پيدا ميكنند.
"مزيت رقابتي" از طريق فرايند محلي پيچيدهاي ايجاد ميشود. تفاوت در ساختار اقتصاد ملي، فرهنگ، ارزشها، نهادها و تاريخ كشوها در رقابتپذيري بنگاهها تاثير دارد و كشوري كه بتواند از اين عوامل در توسعة نقش بنگاههاي خود استفاده موثر كند شرايطي را فراهم ميآورد كه نقش بنگاههاي اقتصادي آن در اقتصاد بينالمللي افزايش يابد.
تلاشهاي گستردهاي براي كمي كردن مقولة رقابتپذيري ملي به عمل آمده است. يكي از اين تلاشها توسط گردهمايي اقتصادي جهاني در سويس انجام شده است كه گزارش سالانهاي در زمينة رقابتپذيري كشورها ارائه ميدهد.