عروسک باربي بر خلاف ساير عروسکها که تداعي کنندة کودک بوده وداراي چهرهاي معصومانه ميباشند، يک زن بيست سالة آمريکايي با تمام مشخصات انداميآن است که با دقت فراوان طراحي و ساخته ميشود و با حضور تصاويرش در اکثر مايحتاجو ملزومات ضروري کودکان و نوجوانان از قبيل لوازم التحرير، کيف، کفش، شکلاتها،ظروف، البسه، ساعت، وسايل شخصي و... ملکة ذهني کودکان و نوجوانان گرديده، خود رابه آنان تحميل و موجب خريد عروسک ميگردد
در روشهاي تعليم و تربيت، مهمترين و کليديترين عامل بحث«الگوسازي» است. هر سن و هر جنس الگوي خاص خود را برميتابد. در اين ميان مهمترينسن، دوران کودکي است. تربيت دوران کودکي توأم با بهرهگيري از الگوهاي خاص و ويژةاين دوران است. طبيعي است که الگوهاي دوران کودکي به طور عمده از مؤلفههاي عاطفيبه جاي گزارههاي عقلاني بهره ميبرند. لذا رمز و رازهاي موجود در خيالپردازيهايکودکانه، جايگزين گزارههاي واقعگرايانه در تربيت بزرگسالان ميشود. مبتني بر ايناصل، استفاده از نماد حيوانات به صورت فانتزي در انتقال مفاهيم آموزشي و تربيتي بهکودکان همواره مدّ نظر بوده است؛ به گونهاي که امروزه بيشترين حجم توليدات فرهنگيمربوط به کودکان در زمينة انيميشن، کتاب، داستان و اسباببازي به استفاده ازنمادگرايي از حيوانات محدود ميشود.
در اين ميان دختربچهها انحصاراً به عروسک علاقهمند هستند.اين علاقه نشأت گرفته از عاطفه ويژة دختر بچهها و همچنين به دليل قدرت برتر عروسکدر ايجاد حسّ همزادپنداري و تفاهم خيالي با کودک است. عروسک، بالاترين نقش تربيتيرا به ويژه در شکلدهي و پايهريزي شخصيت دختران دارد. دختربچهها، زنان آيندة هرملت هستند و براي انحطاط هر ملت بايستي دختران و زنان آن ملت را منحط تربيت نمود.همانگونه که براي اعتلاي هر ملت، بايستي دختران و زنان آن ملت را متعالي تربيتکرد. از اين منظر، نقش عروسک در تهاجم فرهنگي نقش بسيار برجستهاي است.
عروسک باربي
اين عروسک تغيير نژاد يافته (به نژاد آمريکايي ـ انگليسيآنگلوساکسون) باربي لقب گرفت. باربي اسم خلاصه شدة «باربارا» دختر کوچک رئيسکمپاني متل يعني آقاي هندلر بود. باربي به زودي در صف اوّل اسباببازي دختران درغرب قرار گرفت. در سال 1959 هر عروسک باربي به قيمت سه دلار فروخته ميشد. امّااکنون هر عروسک باربي اصل ساخت کمپاني متل تا 4500 دلار قيمت دارد.
در روشهاي تعليم و تربيت، مهمترين و کليديترين عامل بحث«الگوسازي» است. هر سن و هر جنس الگوي خاص خود را برميتابد. در اين ميان مهمترينسن، دوران کودکي است. تربيت دوران کودکي توأم با بهرهگيري از الگوهاي خاص و ويژةاين دوران است. طبيعي است که الگوهاي دوران کودکي به طور عمده از مؤلفههاي عاطفيبه جاي گزارههاي عقلاني بهره ميبرند. لذا رمز و رازهاي موجود در خيالپردازيهايکودکانه، جايگزين گزارههاي واقعگرايانه در تربيت بزرگسالان ميشود. مبتني بر ايناصل، استفاده از نماد حيوانات به صورت فانتزي در انتقال مفاهيم آموزشي و تربيتي بهکودکان همواره مدّ نظر بوده است؛ به گونهاي که امروزه بيشترين حجم توليدات فرهنگيمربوط به کودکان در زمينة انيميشن، کتاب، داستان و اسباببازي به استفاده ازنمادگرايي از حيوانات محدود ميشود.
در اين ميان دختربچهها انحصاراً به عروسک علاقهمند هستند.اين علاقه نشأت گرفته از عاطفه ويژة دختر بچهها و همچنين به دليل قدرت برتر عروسکدر ايجاد حسّ همزادپنداري و تفاهم خيالي با کودک است. عروسک، بالاترين نقش تربيتيرا به ويژه در شکلدهي و پايهريزي شخصيت دختران دارد. دختربچهها، زنان آيندة هرملت هستند و براي انحطاط هر ملت بايستي دختران و زنان آن ملت را منحط تربيت نمود.همانگونه که براي اعتلاي هر ملت، بايستي دختران و زنان آن ملت را متعالي تربيتکرد. از اين منظر، نقش عروسک در تهاجم فرهنگي نقش بسيار برجستهاي است.
عروسک باربي
اين عروسک تغيير نژاد يافته (به نژاد آمريکايي ـ انگليسيآنگلوساکسون) باربي لقب گرفت. باربي اسم خلاصه شدة «باربارا» دختر کوچک رئيسکمپاني متل يعني آقاي هندلر بود. باربي به زودي در صف اوّل اسباببازي دختران درغرب قرار گرفت. در سال 1959 هر عروسک باربي به قيمت سه دلار فروخته ميشد. امّااکنون هر عروسک باربي اصل ساخت کمپاني متل تا 4500 دلار قيمت دارد.