• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

فرایند توسعه تکنولوژی

Miss zahra

متخصص بخش تکنولوژی
2.jpg
هنگامی که سازمانی از تکنولوژی های موجود استفاده کند فرایند توسعه تکنولوژی الگوریتم دیگری پیدا می کند. در واقع این فرایندها برای سازمانهای مرسوم به دنباله رو و عقب مانده کارایی دارد، در حالیکه فرایند نوآوری تکنولوژی که در بخش قبل ارائه شد ویژه سازمانهای پیشگام است.پژوهشگران این فرایند توسعه تکنولوژی را از ابعاد مختلف ارائه نموده اند.[h=4]
انوس
انوس فرایند توسعه تکنولوژی را در دو فاز آلفا و بتا مطرح کرده است. فاز آلفا مربوط به مراحلی است که یک تکنولوژی نو و جدید را وارد محیط سازمان می شود.فاز بتا هرگونه اقدامی در جهت تطبیق تکنولوژی با محیط سازمان؛اصلاح و نوآوری در آن را شامل می گردد.[h=4]
کیم
کیم مراحل توسعه تکنولوژی را در تطبیق با شرایط کشورهای در حال تو سعه بیان نموده است که به ترتیب عبارتند از :1) به کار گیری تکنولوژی جدید، 2) بومی سازی تکنولوژی با محیط سازمان، 3) اصلاح و بهبود تکنولوژی.[h=4]
لال
لال نیز فرایند مشابهی را مطرح نموده است با این تفاوت که مرحله دوم ماهیت شبیه سازی تکنولوژی را دارد.[h=4]
یونیدو
یونیدو نیز سه مرحله برای توسعه تکنولوژی معرفی کرده است: 1)انتخاب و کسب تکنولوژی خارجی، 2) تطبیق و جذب تکنولوژی، 3) ایجاد تکنولوژی جدید.نگرش های جدید توسعه تکنولوژی جدید[h=3]
نگرش تعمیق
در این نگرش تکنولوژی قدیم به روش پله ای و گام به گام با تکنولوژی جدید جایگزین می گردد و به مرور به سطوح عمیق تری از تکنولوژی می انجامد. (مثال: توسعه تکنولوژی لامپها خلاء به نیمه هادی و یا جایگزین شدن CD به جای صفحات گرامافون)[h=3]ن
گرش ادغام
هم افزایی توسعه تکنولوژی در ترکیب دو یا چند تکنولوژی مجزای قدیمی و یا جدید، محصولاتی را بوجود می آورد که باعث تحول عمیق در بازار می گردد. (مثال: اپتو الکترونیک محصول ترکیب تکنولوژی اپتیک و الکترونیک، و مکاترونیک محصول ترکیب مکانیک و الکترونیک)[h=3]
تزریق و جذب تکنولوژی
نوآوری یک تکنولوژی ، ارائه ایده جدید ویاارائه یک سیستم جدید وقتی موفق است که به کاربری برسد و در جامعه مصرف کنندگان انتشار یابد. تزریق و انتشار فرایندی است که به وسیله آن یک نوآوری تکنولوژی در طول زمان از طریق کانال های مشخص به جامعه انتقل پیدا کند. جذب تکنولوژی بستگی به کارآیی یک نوع از تکنولوژی در حل دقیق یک مشکل دارد و میزان جامعه پذیری آن به عوامل زیر بستگی دارد:درجه ایجاد مزیت نسبت به وضعیت گذشته.درجه تطبیق با ارزش ها و نیاز کاربران.درجه پیچیدگی و مشکل بودن کاربرد تکنولوژی.امکان عرضه نمونه عملیاتی برای جلب اعتماد کاربران در کاربری واقعی.قابلیت مشاهده تکنولوژی و نتایج و آثار آن در کاربری واقعی.[h=3]
تحقیق و توسعه در صنایع چند رشته ای
اساسی بودن زمینه تحقیقاتی از آنجا مشخص می شود که مدیریت از ابتدایی ترین مرحله پیدایش و شکل گیری تحقیقات تا توسعه پیشرفته ترین تحقیقات تا توسعه پیشرفته ترین محصولات نسبت به پروژه متعهد باقی بماند. به همین میزان رابطه متقابل در تکنولوژی ادغام امری ضروری است یعنی کلیه شرکای پروژه تحقیقاتی به یک میزان در اجرای پروژه دخالت و نقش داشته باشند و به یک میزان مسئولیت پذیر باشند. رابطه متقابل یک مفهوم دیگر را نیز در بر دارد : کلیه شرکت ها در توسعه ودستاورد های پروژه به یک میزان سهیم هستند.عمومآ ادغام زمانی رخ می دهد که شرکت های جدید در یک شاخه جدی صنعتی وارد میدان می شوند. نیازی نیست شرکتهایی که وارد این تحول می شوند ابعاد یکسانی داشته باشند، چه بسا کمپانی های کوچکی که نقش عمده ای را در شکل گیری و توسعه صنایع ادغام شده داشته اند.[h=3]
پارادایم جدید فومیو کوداما
کوداما معتقد است که ادغام تکنولوژی در حقیقت تغییر را در سطح صنایع در قالب یک پارادایم جدید بوجود می آورد. این تغییر در کل استراتژی یک واحد کسب و کار اتفاق می افتد.• کمپانی های تولید و ساخت- از تولیدکننده به صرف سازمانهای متفکرکمپانی های تولید وساخت از چهارچوب تعاریف قبلی که سازمانهای مبتنی بر تولید به شمار می رفتند و عبارت بودند از یک فضای مشخص مشتمل بر سرمایه و پرسنل تولیدی فراتر رفته و در حال حاضر امر تحقیق و توسعه را نیز در بر میگیرند. به واسطه تشکیل ساختار جدید، سازمان از قابلیت برنامه ریزی و انعطاف لازم مطابق با نیاز بازار برخوردار می گردد. به عبارتی موجودیت تولیدی به موجودیت متفکر تبدیل شده است.

کتاب مدیریت بر آینده باتکنولوژی فردا
تلخيص: فاطمه سادات عطار طوسی
 
بالا