موسسه تحقیقاتی اسکای ترکس (Skytrax)، یکی از معتبرترین شرکت های رتبه بندی خطوط هوایی و فرودگاهی دنیا به شمار می رود. این شرکت با استفاده از عوامل مختلفی به فرودگاه های دنیا امتیاز می دهد و با ارائه ستاره (درجه) آنها را ارزیابی مینماید. قصد داریم برترین فرودگاه های جهان در سال 2012 ( فرودگاه های 5 ستاره) را به شما عزیزان معرفی نماییم. 1- فرودگاه بین المللی هنگ کنگ فرودگاه بین المللی هنگ کنگ (Hong Kong International Airport) یکی از پررفت و آمدترین، مهم ترین و بزرگترین فرودگاه های جهان به شمار می رود. این فرودگاه که به اختصار HKIA نامیده می شود، تا کنون چهار بار جایزه بهترین خدمات فرودگاهی را از اتحادیه بین المللی فرودگاه (ACI) دریافت نموده است.
فرودگاه اصلی هنگ کنگ که در زبان محلی به نام چک لاپ کوک (Chek Lap Kok) معروف است، در جزیره ای به همین نام واقع شده است. این فرودگاه در سال 1998 افتتاح شد و در آن زمان لقب «بزرگترین فرودگاه جهان» را در اختیار خود داشت.
HKIA که به صورت 24 ساعته مشغول فعالیت است، هاب هوانوردی جنوب شرق آسیا به شمار می رود. این فرودگاه در سطح بین المللی با کدهای شناسایی VHHH ایکائو و HKG یاتا شناخته می شود.
در سال 2011 فرودگاه بین المللی هنگ کنگ با جابجا نمودن 53 میلیون و 314 هزار و 213 مسافر، دهمین فرودگاه فعال جهان از لحاظ جابجایی مسافر لقب گرفت. HKIA با کسب عنوان «پرکارترین فرودگاه جهان از لحاظ جابجایی بار» گوی سبقت را از فرودگاه بین المللی شهر ممفیس واقع در ایالت تنسی آمریکا ربوده است.
این فرودگاه در طی شش سال و با صرف هزینه ای معادل 20 میلیون دلار آمریکا، در 35 کیلومتری شهر هنگ کنگ بر روی دریای چین و در فضایی به وسعت 1248 هکتار ساخته شد. در ساعت 6 و 25 دقیقه صبح ششم ژوئیه سال 1998 پرواز شماره 889 شرکت هوایی کاتای پسیفیک از رم، اولین پرواز تجاری بود که بر سطح فرودگاه بین المللی هنگ کنگ به زمین نشست.
این فرودگاه در نظرسنجی موسسه معتبر اسکای ترکس (Skytrax)، در سال های 2001 تا 2005، 2007 تا 2008 و در سال 2011 بهترین فرودگاه جهان شناخته شد. طراحی این فرودگاه توسط شرکت پرآوازه نورمن فاستر و شرکا (Foster and Partners) صورت گرفته است.
این شرکت تا کنون طرح های مشهور بسیاری را اجرا کرده که علاوه بر فرودگاه مزبور، می توان به ورزشگاه ومبلی، برج خیار شور لندن و فرودگاه بین المللی کویت اشاره کرد. فرودگاه بزرگ هنگ کنگ در مجموع دارای 70 گیت ورود و خروج مسافر، 63 کانال خرطومی اتصال به هواپیما و هفت گیت ثانویه است.
از این 63 کانال خرطومی، پنج مورد آن برای ورود و خروج مسافر به هواپیماهای ایرباس آ-۳۸۰ کاربرد دارد. شرکت های هوایی سنگاپور، Emirates، Qantas، China Southern Airlines، Korean Air و Thai Airways در حال حاضر از ایرباس آ-۳۸۰ برای پرواز به هنگ کنگ استفاده می کنند.
موسسه مدیریت فرودگاه هنگ کنگ (Airport Authority Hong Kong) که نهادی دولتی است، مالکیت و مدیریت این فرودگاه را برعهده دارد.
از مشخصه های بارز این فرودگاه می توان به فضای وسیع ترمینال یک آن اشاره کرد. این ترمینال که در فضایی به وسعت 846 هزار متر مربع واقع شده، از لحاظ وسعت سومین ترمینال مسافری بزرگ در جهان محسوب می شود.
فرودگاه بین المللی هنگ کنگ همچنین دارای دو باند موازی به طول 3800 متر و عرض 60 متر می باشد که با استفاده از آنها می تواند انواع هواپیماهای غول پیکر و هواپیماهای نسل جدید را پذیرش کند.
در باند جنوبی فرودگاه از سامانه ای به نام سیستم ناوبری فرود (Instrument landing system) استفاده می شود که به خلبان ها اجازه می دهد با دقت فقط 200 متر، هواپیما را به زمین بنشانند.
این دو باند در مجموع امکان بیش از 60 نشست و برخاست را در ساعت فراهم می سازند. HKIA با دارا بودن حدود 60 هزار کارمند، کارشناس و نیروی کاری، یکی از عوامل مهم بهبود شرایط اقتصادی هنگ کنگ محسوب می شود.
فرودگاه اصلی هنگ کنگ که در زبان محلی به نام چک لاپ کوک (Chek Lap Kok) معروف است، در جزیره ای به همین نام واقع شده است. این فرودگاه در سال 1998 افتتاح شد و در آن زمان لقب «بزرگترین فرودگاه جهان» را در اختیار خود داشت.
HKIA که به صورت 24 ساعته مشغول فعالیت است، هاب هوانوردی جنوب شرق آسیا به شمار می رود. این فرودگاه در سطح بین المللی با کدهای شناسایی VHHH ایکائو و HKG یاتا شناخته می شود.
در سال 2011 فرودگاه بین المللی هنگ کنگ با جابجا نمودن 53 میلیون و 314 هزار و 213 مسافر، دهمین فرودگاه فعال جهان از لحاظ جابجایی مسافر لقب گرفت. HKIA با کسب عنوان «پرکارترین فرودگاه جهان از لحاظ جابجایی بار» گوی سبقت را از فرودگاه بین المللی شهر ممفیس واقع در ایالت تنسی آمریکا ربوده است.
این فرودگاه در طی شش سال و با صرف هزینه ای معادل 20 میلیون دلار آمریکا، در 35 کیلومتری شهر هنگ کنگ بر روی دریای چین و در فضایی به وسعت 1248 هکتار ساخته شد. در ساعت 6 و 25 دقیقه صبح ششم ژوئیه سال 1998 پرواز شماره 889 شرکت هوایی کاتای پسیفیک از رم، اولین پرواز تجاری بود که بر سطح فرودگاه بین المللی هنگ کنگ به زمین نشست.
این فرودگاه در نظرسنجی موسسه معتبر اسکای ترکس (Skytrax)، در سال های 2001 تا 2005، 2007 تا 2008 و در سال 2011 بهترین فرودگاه جهان شناخته شد. طراحی این فرودگاه توسط شرکت پرآوازه نورمن فاستر و شرکا (Foster and Partners) صورت گرفته است.
این شرکت تا کنون طرح های مشهور بسیاری را اجرا کرده که علاوه بر فرودگاه مزبور، می توان به ورزشگاه ومبلی، برج خیار شور لندن و فرودگاه بین المللی کویت اشاره کرد. فرودگاه بزرگ هنگ کنگ در مجموع دارای 70 گیت ورود و خروج مسافر، 63 کانال خرطومی اتصال به هواپیما و هفت گیت ثانویه است.
از این 63 کانال خرطومی، پنج مورد آن برای ورود و خروج مسافر به هواپیماهای ایرباس آ-۳۸۰ کاربرد دارد. شرکت های هوایی سنگاپور، Emirates، Qantas، China Southern Airlines، Korean Air و Thai Airways در حال حاضر از ایرباس آ-۳۸۰ برای پرواز به هنگ کنگ استفاده می کنند.
موسسه مدیریت فرودگاه هنگ کنگ (Airport Authority Hong Kong) که نهادی دولتی است، مالکیت و مدیریت این فرودگاه را برعهده دارد.
از مشخصه های بارز این فرودگاه می توان به فضای وسیع ترمینال یک آن اشاره کرد. این ترمینال که در فضایی به وسعت 846 هزار متر مربع واقع شده، از لحاظ وسعت سومین ترمینال مسافری بزرگ در جهان محسوب می شود.
فرودگاه بین المللی هنگ کنگ همچنین دارای دو باند موازی به طول 3800 متر و عرض 60 متر می باشد که با استفاده از آنها می تواند انواع هواپیماهای غول پیکر و هواپیماهای نسل جدید را پذیرش کند.
در باند جنوبی فرودگاه از سامانه ای به نام سیستم ناوبری فرود (Instrument landing system) استفاده می شود که به خلبان ها اجازه می دهد با دقت فقط 200 متر، هواپیما را به زمین بنشانند.
این دو باند در مجموع امکان بیش از 60 نشست و برخاست را در ساعت فراهم می سازند. HKIA با دارا بودن حدود 60 هزار کارمند، کارشناس و نیروی کاری، یکی از عوامل مهم بهبود شرایط اقتصادی هنگ کنگ محسوب می شود.