دراواخردهه 90 ميلادى، درآمد قابل توجهى از طريق تبليغات بنرى نصيب صاحبان وب سايتها مىشد.اما اين عظمت ديرى نپاييد. كوزهى عسل روياها خيلى زود شكست.
هزينه پرداخت شده بابت هر هزارتبليغ (CPM)، شاخص قيمت تبليغات بنرى به نحو قابل توجهى سقوط كرد.در حالى كه برخى از صاحبان وب سايتها سرگرم لذت بردن از درآمد خود بودند (چيزى در حدود CPM/150دلار )، اين ميزان درآمد به يکباره در مدت زمانى كوتاه به كمتر از CPM /0.5دلار، رسيد و به همين نسبت درآمد سايتهايى با حدود 500000 تبليغ در هر ماه به 75000 دلار در هر ماه رسيد. اينزمان بود كه آه از نهاد صاحبين سايتها برآمد.
البته رشد تبليغات بنرى همواره كند بوده، اما هيچگاه به اندازه اواخر دهه 90 نبوده است.
اكنون سايتها براى کسب مجدد درآمد گذشته خود، به شيوه هاى نوين تبليغاتى رو آورده اند، خصوصا صاحبان وب سايتهاى كوچك با رضايت از روش هاى جديد تبليغاتى استقبال كردهاند.
يکى از اين روش هاى جديد تبليغاتى، "تبليغات متنى " ناميده مىشود و سايتهاى مشهورى مانندGoogle Adsense, Quigo's Adsonar, Overture's, ContentMatch, IndustryBrain از اين شيوه تبليغاتى استفاده مىكنند.
اين نوع تبليغات بر پايه متن شكل مىگيرند و به طور خاص، به موضوعات مطرح شده در يك صفحه وب مربوط مىشوند(مثلا مقالهاى در مورد راههاى مختلف وام گرفتن از بانك، تبليغات وامهاى خصوصى و بانكى و يا نوشتن مقاله اى در مورد نقاط قوت يک محصول يا خدمت).
اين تبليغها عموما بر پايه متن و محتوا هستند، اما برخى برنامهها مانند Google Adsense تبليغات تصويرى هم عرضه مىكنند.
ارائه کنندگان تبليغات متنى وعده داده اند كه از ساير انواع ديگر تبليغات اينترنتى(به عنوان مثال تبليغات بنرى) پيشى بگيرند وبه اين ترتيب مخاطبين بيشتر روى آنها كليك كنند.(در نتيجه ناشرين درآمد بيشترى كسب مىكنند و تبليغ دهنده گان به هدف خود يعنى جذب بازديد کننده بيشتر مى رسند).
در نظر داشته باشيد كه تبليغات متنى فقط در پيدا كردن و به نمايش گزاردن تعدادى كدو انتظار براى خوانده شدن، خلاصه نمىشود بلكه راههاى متعددى براى افزايش درآمد از اين طريق وجود دارد،چه از Adsense استفاده مىكنيد و چه از Adsonar.
به ياد داشته باشيم:
1. در نظر گرفتن تمام موارد درخور سايت
قبل از هر چيز بايد بدانيد، تبليغات متنى مخاطبان خاص خود را دارند. برخى سايت ها اين مطلب را به درستى دريافتهاند،در حالى كه بقيه به زحمت چند پنى به دست مىآورند. به عنوان مثال كسانى كه از Google Adsense استفاده مىكنند، در كلوپ UPS عضو شده، از مزاياى اين عضويت بهره مىبرند.( Google Adsense مبالغ سايتهايى با بيش از 10000 دلار عايدى را از طريق UPS مىفرستد، در حالى كه بقيه با روشهاى معمولى چكهاىشان را دريافت مىكنند. از نظر خيلىها درآمد 100 دلار در ماه هم دست نيافتنىاست.)
نكتهى جالب درمورد تبليغات متنى، عدم ارتباط اين تبليغات با ترافيك سايت است. مثلا سايتهايى با كمتر از 5000 آگهى تبليغاتى وجود دارند كه درآمدشان از سايتهايى با تيراژ 50000 آگهى تبليغاتى بيشتراست.بنابراين، اين مسأله به مراجعين وب سايت مرتبط مى باشد.
خصوصيت وب سايتهايى كه از تبليغات متنى استفاده مىكنند، چگونه است؟
• سايتهايى كه مخاطبين آنها اصولا خريدار هستند.
• سايتهايى كه افراد به دنبال اطلاعات دقيق ترى درباره توليدات خاص هستند.اين سايتها توليدات، خدمات جديد و فرصتهاى شغلى را معرفى كرده،به فروش اين خدمات و محصولات مىپردازند.
• سايتهايى كه مراجعين آنها معمولا تمايل به خرج كردن پول دارند.
• سايتهايى با درصد رو به افزايش مراجعين خاص (مخاطبين معمولى اغلب از خواندن تبليغات، امتناع مىكنند.)
• سايتهايى كه استفادهكنندگان آنها علاوه بر اينكه مطالب سايت را مىخوانند، نسبت به تبليغات علاقه نشان مىدهند.
اگر تبليغات متنى انتظارات شما را برآورده نمىكند، مىتوانيد از روشهايى مانند برنامههاى ضميمه و تبليغات بر پايهى CPM استفاده كنيد.
2. تهيهى مضامين نوين براى مخاطبين
كليد موفقيت يك تبليغ متنى در مضمون آن نهفته است. محتوا، مخاطبين را به خواندن مطالب وب سايت ترغيب كرده، همچنين آنها را به تبليغات علاقهمند مىكند. مىتوان تبليغات متنى را تبليغات هدفدار ناميد. با افزايش كيفيت محتوا، درآمد حاصل از اين تبليغ افزايش پيدا مىكند.
متصديان امور تبليغاتى (افرادى كه عموما" حقوق ناشرين را مىپردازند)، ترجيح مىدهند تبليغاتشان در سايتهايى با مضامين ممتاز نشانداده شود. در حقيقت يكى از دلايل امتناع اين افراد از نمايش تبليغاتشان در سايتها، جلوگيرى از حضور تبليغات در سايتهاى بىمفهوم و spamy است. از نظر آنها اين سايتها ممكن است تعداد كليكها را زياد كنند، اما تأثيرى بر رتبه آنها در موتورهاى جستجو ندارند.
فرد ممكن است روى تبليغات كليك كند، نه بهخاطر اينكه جذب خدمات يا توليدات شده است، بلکه چون مىخواهد هرچه زودتر از سايت خارج شود و تبليغات سادهترين راه براى اين كار هستند. اين در حالى است كه متصديان امور تبليغى فقط به كليك روى تبليغات احتياج ندارند: آنها براى بهدست آوردن مخاطبانى علاقهمند به محصولاتشان هزينه مىكنند. آنها به مخاطبينى با قابليت نظردهى نياز دارند، كه اين اظهار نظر ممكن است شامل فروش يک محصول يا خدمت، عضو شدن در خبرنامه الکترونيکى وب سايت يا پركردن پرسشنامه اى در مورد علاقه مندى هاى بازديد کننده باشد.
3. مطالعهى دقيق نكات و قوانين مربوط به ارائه خدمات
اگر از برنامه هاى تبيلغاتى وب سايتهايى مانند Google بهره مى بريد، حتما" نكات مربوط به ارائه خدمات(حاوى بايدها و نبايدهايى كه شما را در رسيدن به مقصود يارى مىكند) را به دقت مطالعه کنيد. به اين ترتيب شما درمىيابيد كه كدهاى تبليغات را در چه محلى بگذاريد. از آن مهمتر ، اين نکات به شما هشدار مىدهند كه چگونه از روند تبليغات كنار گذاشته مىشويد، مثلاً با كليكهاى ساختگى يا تبليغات متناقض. بسيارى از ناشرين زحمت خواندن اين نكات را به خود نمىدهند و از اين شكايت مىكنند كه چرا بهخاطر نقض يك مورد كوچك از دور فعاليتهاى تبليغاتى خارج شدهاند.
خواندن و درك اين نكات اهميت بسيارى دارد. قطعاً شما نمىخواهيد يك منبع درآمد (حدودا" 5000$ در ماه) را فقط بهخاطر ندانستن قوانينى كه صرفا" گمان مىكردهايد با آنها موافقيد، از دست بدهيد. بسيارى از برنامههاى تبليغاتى مانند Google Adsense نسبت به رعايت اين نکات بسيار سختگير بوده و براى اصلاح اشتباه شما ايميلهاى هشدار دهنده اى ارسال مى کنند. گاه بدون آنکه علتش را بدانيد، اخطارى دريافت مىكنيد مبنى بر اينكه بايد ظرف چند ساعت كد تبليغات را از سايتتان پاك كنيد.
4. استفاده از دادههاى موجود و تحليل آنها
با شركت در برنامههاى تبليغات متنى، همواره گزارشهايى دريافت مىكنيد كه حاكى از عملکرد صحيح برنامه در سايت شما هستند. شاخصهاى اصلى شامل صفحه، تعداد دفعات انتشار، تعداد كليكها، ميانگين تعداد كليكها در هر 100 تبليغ منتشر شده (CTR) و كل درآمد حاصل، مى باشد. برخى از آنها CPM قابل توجهى ايجاد مىكنند. اين شاخصها شما را در تحليل عملكرد وب سايتتان و افزايش درآمد آن بسيار کمک مىكنند.
بهعنوان مثال، اگر CTR شما فقط 0.2% است، درحالىكه رقيب شما ادعا مىكند CTR او 4.5% است، بدانيد که بهبود محتواى تبليغاتى شما كليد دستيابى به CTR بالا است. بنابراين در اين مرحله تمام برنامههاى خود را روى بهبود CTR متمركز كنيد.
همچنين مىتوانيد دادههاى CPM را با ساير منابع كسب درآمد مقايسه كنيد.
يك CPM تأثيرگذار از تقسيم كل درآمد بر تعداد تبليغات در هر هزار تبليغ منتشر شده بهدست مىآيد. (مثلاً اگر درآمد يك ناشر از 50000 تبليغ 200$ باشد، CPM رقمى معادل 50/200 يا 4 دلار است) اين CPM ميزان ارزش سايت شما را در دنياى تبليغات نشان مىدهد و حتى مىتوانيد از آن بهعنوان مبنايى براى فروش تبليغات بنرى استفاده كنيد. همچنين مىتوانيد از برنامههاى مرتبط كه CPM قابل توجهى برابر يا بيشتر از آنچه كه شما از شبكه تبليغات متنى، بهدست مىآوريد، استفاده كنيد.
بسيارى افراد همچنين به ميزان دريافتى به ازاى هر كليك (EPC) توجه مىكند. اين ميزان از تقسيم درآمد بر تعداد كليكها بهدست مىآيد. (اگر درآمد به ازاى هر 600 كليك، 200$ باشد، EPC برابر 0.33$ است. از آنجا كه ارزش كليكهاى واقعى از كلمات كليدى خاص، مشخص نيست، عدد ميانگين با ميزان كلمات كليدى درنظر گرفتهشده از طرف سايت برابر است.)
Google Adsense اطلاعات مفيدى براى انتخاب كلمات كليدى در اختيار شما مىگذارد. (ايجاد كانال) اگر ارسال گزارشها با تأخيرى چند روزه همراه باشد، مىتوانيد موضوعات، محتوا يا حتى فرمتهاى گوناگونى در كانالهاى مختلف درنظر بگيريد.
گوگل تا 50 كانال (كلمات كليدى) مختلف را درنظر مىگيرد. مثلاً اگر 5 سايت در Adsense داشتهباشيد، مىتوانيد هر سايت را به عنوان يك كانال در نظر بگيريد. حال از طريق اين گزارشها در مىيابيد كداميك از اين سايتها درآمد بيشترى براى شما دارد. همچنين مىتوانيد اين كانالها را مطابق موضوعات مختلف سايت خود تنظيم كرده و باز هم ميزان CPM هاى هر موضوع و ميانگين كليكها در هر 100 تبليغ را بررسى كنيد.
روش ديگر براى استفاده از كانال، مطالعه ميزان تأثيرات فرمت تبليغات شما است. مثلاً تبليغات با تيترهاى درشت و در بالاى صفحه، ميزان كليكهاى بيشترى دريافت مىكنند و درآمد بهدست آمده از آنها در مقايسه با تبليغات مستطيلى در پايين صفحه بسيار بيشتر است.
5. تجربه، تجربه و تجربه
سه روش براى افزايش درآمد وجود دارد:
• تعداد نسخههاى تبليغ (تعداد نمايش يک تبليغ).
• تعداد کليکها (تعداد کليک هاى صورت گرفته بر روى تبليغ).
• ميانگين تعداد کليکها در هر صد تبليغ منتشر شده.
حتى اگر ترافيک سايت مطابق دلخواه شما پيش نمىرود، با بهبود CTR مىتوانيد درآمد خود را افرايش دهيد. همچنين مىتوانيد عملکرد تبليغات متنى را در سايت با بهکار بردن صفحهآرايى، رنگ، فرمتهاى مختلف، و ايجاد تغيير در تعداد تبليغات، بهبود بخشيد.
هيچ قانونى به اندازه بهکارگيرى فرمتها و صفحه آرايى هاى هوشمندانه، تأثيرگذار، سريع و قاطع نيست: بهعبارت ديگر همهچيز به نحوه تنظيم تبليغات و محتويات وب سايت شما بستگى دارد. مثلاً يک مستطيل بزرگ در سايتى که معمولاً از مقالات طولانى استفاده مىکند باعث افزايش CTR مىشود. از ديد يک سايت ديگر، استفاده از تيترهاى درشت و مستطيلهاى عمودى تأثير خوبى دارد.
و اما رنگ ها: برخى سايتها گزارش مىدهند که ترکيب تبليغات و رنگ، CTR را در سايت آنها دو يا سهبرابر مىکند، درحالىکه خيلىها معتقدند "استفاده از رنگهاى متضاد" در کادر تبليغ، CTR را افزايش مىدهد.
انتخاب عوامل مؤثر بر افزايش CTR به تجربه نياز دارد.
بطور مداوم تبليغات خود را بررسى کنيد.مثلابررسى کنيد آيا يک تبليغ بنرى معمولى با يک کادر مستطيلى درآمد شما را افزايش مىدهد؟ درصورت دست يافتن به روش سودمند، آن را ادامه دهيد. اگر به بنبست رسيديد روش ديگرى را انتخاب کنيد.
به ياد داشته باشيد که روشى مؤثر براى يک وب سايت، لزوما" براى ساير وب سايت ها پاسخگو نيست.
6. افزايش قابليتهاى تصويرى سايت
برنامه ريزى براى افزايش ميزان ترافيک و بهروز کردن مداوم سايت، راهى مطمئن براى افزايش درآمد است. تبليغات متنى يک راهحل "تنظيم برنامه و راحتى خيال" است که بهطور خاص براى صاحبان وب سايتهاى کوچک و متوسط بسيار مفيد است. اين روش به افراد اجازه مىدهد بهجاى فعاليت بازرگانى براى فروش تبليغات، نيروى خود را بر تنظيم محتواى وب سايت خود و در نتيجه افزايش ميزان بازديد کننده، متمرکز کنند.
7. تنوع کلمات کليدى (Key Words)
تعداد متصديان تبليغاتى که روى تنوع کلمات کليدى کار مىکنند وهمچنين تنوع تعداد کلمات کليدى بر درآمد حاصل از تبليغات متنى تأثير مىگذارد. با افزايش تنوع کلمات کليدى، درآمد افزايش مىيابد. اما اگر بزرگترين تشکيلات تبليغاتى از دور فعاليتها در شبکهى اينترنتى خارج شود و تبليغات خود را به هر دليلى متوقف کند، درآمد شما به سرعت از بين مىرود. يکى از مسائلى که در تبليغات متنى با آن روبهرو هستيد، نوسان درآمد هاست:
امروز درآمد خوبى داريد، اما هفتهى بعد ورشکست مىشويد!
بهترين روش براى جلوگيرى از نوسان درآمد، تنوع کلمات کليدى مبتنىبر موضوعات مختلف است. بهاى هر کليک براى "يک" کلمهى کليدى ميزان کمى است، اما بدانيد هميشه رقباى شما ازطريق کلمات کليدى "مختلف" درآمدهاى کلان بهدست مىآورند.
8. دم را غنيمت بشماريد
آرزوى قلبى استفادهکنندگان از تبليغات متنى، زياد شدن مداوم درآمد و ادامه داشتن موفقيت است. افسوس، هيچ چيز ابدى نيست و در دنياى اينترنت بهسرعت به سراشيبى سقوط مىکنيد.
چندين عامل بر کاهش درآمد صاحبان وب سايتها مؤثر است:
• کاهش پرداختها.
گوگل و ساير پشتيبانها (درست مانند آنچه که درمورد تبليغات بنرى اتفاق افتاد) مبالغ پرداختى به ناشران را کاهش مىدهند و اين موضوع بهسرعت درآمد ناشران را کم مىکند.
• متن و عدم توجه به آن.
از آنجا که استفادهکنندگان از خدمات اينترنتى عادت کردهاند تبليغات بنرى را نديده بگيرند، مىتوان فرض کرد از تبليغات متنى نيز، هرچند هدفمند، چشم پوشى مىکنند.
• کليکهاى بىهدف.
گوگل و ساير پشتيبان ها براى وادار کردن اهالى تبليغات به رعايت قوانين، جريمههايى مانند پرداخت بهاى هر کليک بى هدف را در نظر گرفتهاند. در آوريل 2004 گوگل جايزه اى با نام "پرداخت هوشمند بها" ارائه کرد که در آن بهاى هر کليک، مبتنى بر هدفمند بودن آن است.
ناشرينى که سايتهاىشان کليکهاى بسيار زيادى براى يک تبليغ دارند، مبلغ بسيار کمى دريافت مىکنند.
• در نظر گرفتن احتمال تمام شدن برنامه تبليغاتي.
ممکن است پشتيبان تصميم بگيرد بهطور کامل از بازى تبليغات خارج و روى فعاليت ديگرى متمرکز شود. همچنين ممکن است آنها به يک باره کل برنامه را طورى بازسازى کنند که براى شما درآمدى نداشته باشد.
کليد حل اين مشکلات، اين ضرب المثل قديمى است:
"همه تخم مرغهايت را در يك سبد نگذار"
بهجاى تکيه کردن به يک منبع درآمد، بايد به منابع درآمد مختلفى فکر کنيد. مىتوانيد تبليغات متنى را با ساير برنامههاى مربوطه و انواع ديگر تبليغات يا ساير الگوهاى شغلى ترکيب کنيد. بهاين ترتيب با از مد افتادن تبليغات متنى، ورشکست نمىشويد!
منبع: itiran.com
هزينه پرداخت شده بابت هر هزارتبليغ (CPM)، شاخص قيمت تبليغات بنرى به نحو قابل توجهى سقوط كرد.در حالى كه برخى از صاحبان وب سايتها سرگرم لذت بردن از درآمد خود بودند (چيزى در حدود CPM/150دلار )، اين ميزان درآمد به يکباره در مدت زمانى كوتاه به كمتر از CPM /0.5دلار، رسيد و به همين نسبت درآمد سايتهايى با حدود 500000 تبليغ در هر ماه به 75000 دلار در هر ماه رسيد. اينزمان بود كه آه از نهاد صاحبين سايتها برآمد.
البته رشد تبليغات بنرى همواره كند بوده، اما هيچگاه به اندازه اواخر دهه 90 نبوده است.
اكنون سايتها براى کسب مجدد درآمد گذشته خود، به شيوه هاى نوين تبليغاتى رو آورده اند، خصوصا صاحبان وب سايتهاى كوچك با رضايت از روش هاى جديد تبليغاتى استقبال كردهاند.
يکى از اين روش هاى جديد تبليغاتى، "تبليغات متنى " ناميده مىشود و سايتهاى مشهورى مانندGoogle Adsense, Quigo's Adsonar, Overture's, ContentMatch, IndustryBrain از اين شيوه تبليغاتى استفاده مىكنند.
اين نوع تبليغات بر پايه متن شكل مىگيرند و به طور خاص، به موضوعات مطرح شده در يك صفحه وب مربوط مىشوند(مثلا مقالهاى در مورد راههاى مختلف وام گرفتن از بانك، تبليغات وامهاى خصوصى و بانكى و يا نوشتن مقاله اى در مورد نقاط قوت يک محصول يا خدمت).
اين تبليغها عموما بر پايه متن و محتوا هستند، اما برخى برنامهها مانند Google Adsense تبليغات تصويرى هم عرضه مىكنند.
ارائه کنندگان تبليغات متنى وعده داده اند كه از ساير انواع ديگر تبليغات اينترنتى(به عنوان مثال تبليغات بنرى) پيشى بگيرند وبه اين ترتيب مخاطبين بيشتر روى آنها كليك كنند.(در نتيجه ناشرين درآمد بيشترى كسب مىكنند و تبليغ دهنده گان به هدف خود يعنى جذب بازديد کننده بيشتر مى رسند).
در نظر داشته باشيد كه تبليغات متنى فقط در پيدا كردن و به نمايش گزاردن تعدادى كدو انتظار براى خوانده شدن، خلاصه نمىشود بلكه راههاى متعددى براى افزايش درآمد از اين طريق وجود دارد،چه از Adsense استفاده مىكنيد و چه از Adsonar.
به ياد داشته باشيم:
1. در نظر گرفتن تمام موارد درخور سايت
قبل از هر چيز بايد بدانيد، تبليغات متنى مخاطبان خاص خود را دارند. برخى سايت ها اين مطلب را به درستى دريافتهاند،در حالى كه بقيه به زحمت چند پنى به دست مىآورند. به عنوان مثال كسانى كه از Google Adsense استفاده مىكنند، در كلوپ UPS عضو شده، از مزاياى اين عضويت بهره مىبرند.( Google Adsense مبالغ سايتهايى با بيش از 10000 دلار عايدى را از طريق UPS مىفرستد، در حالى كه بقيه با روشهاى معمولى چكهاىشان را دريافت مىكنند. از نظر خيلىها درآمد 100 دلار در ماه هم دست نيافتنىاست.)
نكتهى جالب درمورد تبليغات متنى، عدم ارتباط اين تبليغات با ترافيك سايت است. مثلا سايتهايى با كمتر از 5000 آگهى تبليغاتى وجود دارند كه درآمدشان از سايتهايى با تيراژ 50000 آگهى تبليغاتى بيشتراست.بنابراين، اين مسأله به مراجعين وب سايت مرتبط مى باشد.
خصوصيت وب سايتهايى كه از تبليغات متنى استفاده مىكنند، چگونه است؟
• سايتهايى كه مخاطبين آنها اصولا خريدار هستند.
• سايتهايى كه افراد به دنبال اطلاعات دقيق ترى درباره توليدات خاص هستند.اين سايتها توليدات، خدمات جديد و فرصتهاى شغلى را معرفى كرده،به فروش اين خدمات و محصولات مىپردازند.
• سايتهايى كه مراجعين آنها معمولا تمايل به خرج كردن پول دارند.
• سايتهايى با درصد رو به افزايش مراجعين خاص (مخاطبين معمولى اغلب از خواندن تبليغات، امتناع مىكنند.)
• سايتهايى كه استفادهكنندگان آنها علاوه بر اينكه مطالب سايت را مىخوانند، نسبت به تبليغات علاقه نشان مىدهند.
اگر تبليغات متنى انتظارات شما را برآورده نمىكند، مىتوانيد از روشهايى مانند برنامههاى ضميمه و تبليغات بر پايهى CPM استفاده كنيد.
2. تهيهى مضامين نوين براى مخاطبين
كليد موفقيت يك تبليغ متنى در مضمون آن نهفته است. محتوا، مخاطبين را به خواندن مطالب وب سايت ترغيب كرده، همچنين آنها را به تبليغات علاقهمند مىكند. مىتوان تبليغات متنى را تبليغات هدفدار ناميد. با افزايش كيفيت محتوا، درآمد حاصل از اين تبليغ افزايش پيدا مىكند.
متصديان امور تبليغاتى (افرادى كه عموما" حقوق ناشرين را مىپردازند)، ترجيح مىدهند تبليغاتشان در سايتهايى با مضامين ممتاز نشانداده شود. در حقيقت يكى از دلايل امتناع اين افراد از نمايش تبليغاتشان در سايتها، جلوگيرى از حضور تبليغات در سايتهاى بىمفهوم و spamy است. از نظر آنها اين سايتها ممكن است تعداد كليكها را زياد كنند، اما تأثيرى بر رتبه آنها در موتورهاى جستجو ندارند.
فرد ممكن است روى تبليغات كليك كند، نه بهخاطر اينكه جذب خدمات يا توليدات شده است، بلکه چون مىخواهد هرچه زودتر از سايت خارج شود و تبليغات سادهترين راه براى اين كار هستند. اين در حالى است كه متصديان امور تبليغى فقط به كليك روى تبليغات احتياج ندارند: آنها براى بهدست آوردن مخاطبانى علاقهمند به محصولاتشان هزينه مىكنند. آنها به مخاطبينى با قابليت نظردهى نياز دارند، كه اين اظهار نظر ممكن است شامل فروش يک محصول يا خدمت، عضو شدن در خبرنامه الکترونيکى وب سايت يا پركردن پرسشنامه اى در مورد علاقه مندى هاى بازديد کننده باشد.
3. مطالعهى دقيق نكات و قوانين مربوط به ارائه خدمات
اگر از برنامه هاى تبيلغاتى وب سايتهايى مانند Google بهره مى بريد، حتما" نكات مربوط به ارائه خدمات(حاوى بايدها و نبايدهايى كه شما را در رسيدن به مقصود يارى مىكند) را به دقت مطالعه کنيد. به اين ترتيب شما درمىيابيد كه كدهاى تبليغات را در چه محلى بگذاريد. از آن مهمتر ، اين نکات به شما هشدار مىدهند كه چگونه از روند تبليغات كنار گذاشته مىشويد، مثلاً با كليكهاى ساختگى يا تبليغات متناقض. بسيارى از ناشرين زحمت خواندن اين نكات را به خود نمىدهند و از اين شكايت مىكنند كه چرا بهخاطر نقض يك مورد كوچك از دور فعاليتهاى تبليغاتى خارج شدهاند.
خواندن و درك اين نكات اهميت بسيارى دارد. قطعاً شما نمىخواهيد يك منبع درآمد (حدودا" 5000$ در ماه) را فقط بهخاطر ندانستن قوانينى كه صرفا" گمان مىكردهايد با آنها موافقيد، از دست بدهيد. بسيارى از برنامههاى تبليغاتى مانند Google Adsense نسبت به رعايت اين نکات بسيار سختگير بوده و براى اصلاح اشتباه شما ايميلهاى هشدار دهنده اى ارسال مى کنند. گاه بدون آنکه علتش را بدانيد، اخطارى دريافت مىكنيد مبنى بر اينكه بايد ظرف چند ساعت كد تبليغات را از سايتتان پاك كنيد.
4. استفاده از دادههاى موجود و تحليل آنها
با شركت در برنامههاى تبليغات متنى، همواره گزارشهايى دريافت مىكنيد كه حاكى از عملکرد صحيح برنامه در سايت شما هستند. شاخصهاى اصلى شامل صفحه، تعداد دفعات انتشار، تعداد كليكها، ميانگين تعداد كليكها در هر 100 تبليغ منتشر شده (CTR) و كل درآمد حاصل، مى باشد. برخى از آنها CPM قابل توجهى ايجاد مىكنند. اين شاخصها شما را در تحليل عملكرد وب سايتتان و افزايش درآمد آن بسيار کمک مىكنند.
بهعنوان مثال، اگر CTR شما فقط 0.2% است، درحالىكه رقيب شما ادعا مىكند CTR او 4.5% است، بدانيد که بهبود محتواى تبليغاتى شما كليد دستيابى به CTR بالا است. بنابراين در اين مرحله تمام برنامههاى خود را روى بهبود CTR متمركز كنيد.
همچنين مىتوانيد دادههاى CPM را با ساير منابع كسب درآمد مقايسه كنيد.
يك CPM تأثيرگذار از تقسيم كل درآمد بر تعداد تبليغات در هر هزار تبليغ منتشر شده بهدست مىآيد. (مثلاً اگر درآمد يك ناشر از 50000 تبليغ 200$ باشد، CPM رقمى معادل 50/200 يا 4 دلار است) اين CPM ميزان ارزش سايت شما را در دنياى تبليغات نشان مىدهد و حتى مىتوانيد از آن بهعنوان مبنايى براى فروش تبليغات بنرى استفاده كنيد. همچنين مىتوانيد از برنامههاى مرتبط كه CPM قابل توجهى برابر يا بيشتر از آنچه كه شما از شبكه تبليغات متنى، بهدست مىآوريد، استفاده كنيد.
بسيارى افراد همچنين به ميزان دريافتى به ازاى هر كليك (EPC) توجه مىكند. اين ميزان از تقسيم درآمد بر تعداد كليكها بهدست مىآيد. (اگر درآمد به ازاى هر 600 كليك، 200$ باشد، EPC برابر 0.33$ است. از آنجا كه ارزش كليكهاى واقعى از كلمات كليدى خاص، مشخص نيست، عدد ميانگين با ميزان كلمات كليدى درنظر گرفتهشده از طرف سايت برابر است.)
Google Adsense اطلاعات مفيدى براى انتخاب كلمات كليدى در اختيار شما مىگذارد. (ايجاد كانال) اگر ارسال گزارشها با تأخيرى چند روزه همراه باشد، مىتوانيد موضوعات، محتوا يا حتى فرمتهاى گوناگونى در كانالهاى مختلف درنظر بگيريد.
گوگل تا 50 كانال (كلمات كليدى) مختلف را درنظر مىگيرد. مثلاً اگر 5 سايت در Adsense داشتهباشيد، مىتوانيد هر سايت را به عنوان يك كانال در نظر بگيريد. حال از طريق اين گزارشها در مىيابيد كداميك از اين سايتها درآمد بيشترى براى شما دارد. همچنين مىتوانيد اين كانالها را مطابق موضوعات مختلف سايت خود تنظيم كرده و باز هم ميزان CPM هاى هر موضوع و ميانگين كليكها در هر 100 تبليغ را بررسى كنيد.
روش ديگر براى استفاده از كانال، مطالعه ميزان تأثيرات فرمت تبليغات شما است. مثلاً تبليغات با تيترهاى درشت و در بالاى صفحه، ميزان كليكهاى بيشترى دريافت مىكنند و درآمد بهدست آمده از آنها در مقايسه با تبليغات مستطيلى در پايين صفحه بسيار بيشتر است.
5. تجربه، تجربه و تجربه
سه روش براى افزايش درآمد وجود دارد:
• تعداد نسخههاى تبليغ (تعداد نمايش يک تبليغ).
• تعداد کليکها (تعداد کليک هاى صورت گرفته بر روى تبليغ).
• ميانگين تعداد کليکها در هر صد تبليغ منتشر شده.
حتى اگر ترافيک سايت مطابق دلخواه شما پيش نمىرود، با بهبود CTR مىتوانيد درآمد خود را افرايش دهيد. همچنين مىتوانيد عملکرد تبليغات متنى را در سايت با بهکار بردن صفحهآرايى، رنگ، فرمتهاى مختلف، و ايجاد تغيير در تعداد تبليغات، بهبود بخشيد.
هيچ قانونى به اندازه بهکارگيرى فرمتها و صفحه آرايى هاى هوشمندانه، تأثيرگذار، سريع و قاطع نيست: بهعبارت ديگر همهچيز به نحوه تنظيم تبليغات و محتويات وب سايت شما بستگى دارد. مثلاً يک مستطيل بزرگ در سايتى که معمولاً از مقالات طولانى استفاده مىکند باعث افزايش CTR مىشود. از ديد يک سايت ديگر، استفاده از تيترهاى درشت و مستطيلهاى عمودى تأثير خوبى دارد.
و اما رنگ ها: برخى سايتها گزارش مىدهند که ترکيب تبليغات و رنگ، CTR را در سايت آنها دو يا سهبرابر مىکند، درحالىکه خيلىها معتقدند "استفاده از رنگهاى متضاد" در کادر تبليغ، CTR را افزايش مىدهد.
انتخاب عوامل مؤثر بر افزايش CTR به تجربه نياز دارد.
بطور مداوم تبليغات خود را بررسى کنيد.مثلابررسى کنيد آيا يک تبليغ بنرى معمولى با يک کادر مستطيلى درآمد شما را افزايش مىدهد؟ درصورت دست يافتن به روش سودمند، آن را ادامه دهيد. اگر به بنبست رسيديد روش ديگرى را انتخاب کنيد.
به ياد داشته باشيد که روشى مؤثر براى يک وب سايت، لزوما" براى ساير وب سايت ها پاسخگو نيست.
6. افزايش قابليتهاى تصويرى سايت
برنامه ريزى براى افزايش ميزان ترافيک و بهروز کردن مداوم سايت، راهى مطمئن براى افزايش درآمد است. تبليغات متنى يک راهحل "تنظيم برنامه و راحتى خيال" است که بهطور خاص براى صاحبان وب سايتهاى کوچک و متوسط بسيار مفيد است. اين روش به افراد اجازه مىدهد بهجاى فعاليت بازرگانى براى فروش تبليغات، نيروى خود را بر تنظيم محتواى وب سايت خود و در نتيجه افزايش ميزان بازديد کننده، متمرکز کنند.
7. تنوع کلمات کليدى (Key Words)
تعداد متصديان تبليغاتى که روى تنوع کلمات کليدى کار مىکنند وهمچنين تنوع تعداد کلمات کليدى بر درآمد حاصل از تبليغات متنى تأثير مىگذارد. با افزايش تنوع کلمات کليدى، درآمد افزايش مىيابد. اما اگر بزرگترين تشکيلات تبليغاتى از دور فعاليتها در شبکهى اينترنتى خارج شود و تبليغات خود را به هر دليلى متوقف کند، درآمد شما به سرعت از بين مىرود. يکى از مسائلى که در تبليغات متنى با آن روبهرو هستيد، نوسان درآمد هاست:
امروز درآمد خوبى داريد، اما هفتهى بعد ورشکست مىشويد!
بهترين روش براى جلوگيرى از نوسان درآمد، تنوع کلمات کليدى مبتنىبر موضوعات مختلف است. بهاى هر کليک براى "يک" کلمهى کليدى ميزان کمى است، اما بدانيد هميشه رقباى شما ازطريق کلمات کليدى "مختلف" درآمدهاى کلان بهدست مىآورند.
8. دم را غنيمت بشماريد
آرزوى قلبى استفادهکنندگان از تبليغات متنى، زياد شدن مداوم درآمد و ادامه داشتن موفقيت است. افسوس، هيچ چيز ابدى نيست و در دنياى اينترنت بهسرعت به سراشيبى سقوط مىکنيد.
چندين عامل بر کاهش درآمد صاحبان وب سايتها مؤثر است:
• کاهش پرداختها.
گوگل و ساير پشتيبانها (درست مانند آنچه که درمورد تبليغات بنرى اتفاق افتاد) مبالغ پرداختى به ناشران را کاهش مىدهند و اين موضوع بهسرعت درآمد ناشران را کم مىکند.
• متن و عدم توجه به آن.
از آنجا که استفادهکنندگان از خدمات اينترنتى عادت کردهاند تبليغات بنرى را نديده بگيرند، مىتوان فرض کرد از تبليغات متنى نيز، هرچند هدفمند، چشم پوشى مىکنند.
• کليکهاى بىهدف.
گوگل و ساير پشتيبان ها براى وادار کردن اهالى تبليغات به رعايت قوانين، جريمههايى مانند پرداخت بهاى هر کليک بى هدف را در نظر گرفتهاند. در آوريل 2004 گوگل جايزه اى با نام "پرداخت هوشمند بها" ارائه کرد که در آن بهاى هر کليک، مبتنى بر هدفمند بودن آن است.
ناشرينى که سايتهاىشان کليکهاى بسيار زيادى براى يک تبليغ دارند، مبلغ بسيار کمى دريافت مىکنند.
• در نظر گرفتن احتمال تمام شدن برنامه تبليغاتي.
ممکن است پشتيبان تصميم بگيرد بهطور کامل از بازى تبليغات خارج و روى فعاليت ديگرى متمرکز شود. همچنين ممکن است آنها به يک باره کل برنامه را طورى بازسازى کنند که براى شما درآمدى نداشته باشد.
کليد حل اين مشکلات، اين ضرب المثل قديمى است:
"همه تخم مرغهايت را در يك سبد نگذار"
بهجاى تکيه کردن به يک منبع درآمد، بايد به منابع درآمد مختلفى فکر کنيد. مىتوانيد تبليغات متنى را با ساير برنامههاى مربوطه و انواع ديگر تبليغات يا ساير الگوهاى شغلى ترکيب کنيد. بهاين ترتيب با از مد افتادن تبليغات متنى، ورشکست نمىشويد!
منبع: itiran.com