بهترین تجارب برای مدیریت جاده در هنگام شرایط بد آب و هوایی
بهترین تجارب برای مدیریت جاده در هنگام شرایط بد آب و هوایی :
آب و هوا بر ایمنی، قابلیت جابجایی و بهره وری جاده تاثیر گذار است . تاثیرات آب و هوا بر جاده عبارتند از :
افزایش خطر تصادفات ، کاهش قابلیت جابجایی راه با افزایش زمان سفر و تاخیر ، کاهش حجم و سرعت ترافیک و کاهش ظرفیت راه . تاثیر آب و هوا بر بهره وری راه نظیر مواردی همچون کاهش دسترسی به راه و افزایش هزینه های نگهداری و تعمیرات راه می باشد .
به نظر می رسد که مدیران بخش حمل و نقل کمتر در مورد موارد مربوط به آب و هوا می توانند کاری انجام دهند . سه استراتژی در برخورد با شرایط آب و هوایی و مدیریت آن وجود دارد که عبارتند از :مشاهده ، کنترل و عملیات.
استراتژی مشاهده اطلاعات را در شرایط عادی و از قبل تعیین شده برای مدیر راه و رانندگان فراهم می کند .
استراتژی کنترل ، شرایط جاده را تغییر می دهد تا به ترافیک اجازه عبور داده یا آن را محدود کند و ظرفیت راه را تنظیم کند .
استراتژی عملیاتی ، منابعی را برای راه فراهم می کند تا تاثیرات آب و هوا بر راه را کمینه کرده و یا حتی حذف نماید . برخی از استراتژی های عملیاتی ،هماهنگی میان ترافیک ، نگهداری و مراکز مدیریت اظطراری را فراهم می کنند .این استراتژی های کاهش دهنده تاثیرات منفی شرایط آب و هوایی شامل : مه ، باد شدید ، برف ، باران ، یخبندان ، سیل، طوفان ، گردباد و بهمن می شود .
سامانه هشدار کاهش دید –بخش حمل و نقل آلاباما:
در مارس 1995 ، مه موجب تصادف 193 خودرو در طول 3/11 کیلومتر از بزرگراه بین ایالتی 10 شد . این تصادف بخش حمل و نقل آلاباما را بر آن داشت تا سامانه هشدار کاهش دید را راه اندازی کنند.این سامانه با سامانه کنترل تونل موجود یکپارچه سازی شد .
این سامانه شامل 6 حسگر است که فاصله دید را مشخص می کند . این حسگرها در فواصل حدود 6/1 کیلومتری بر روی پل نصب می شوند . جریان ترافیک توسط دوربین های مداربسته کنترل می شود . تصاویر حاصل از 25 دوربین در اتاق کنترل تونل نمایش داده می شوند . اطلاعات سنسورها توسط فیبر نوری به رایانه مرکزی اتاق کنترل منتقل می شوند .رایانه ، 24 تابلو محدودیت سرعت متغیر[SUP]1[/SUP] (VSL) وتابلو با پیام متحرک[SUP]2[/SUP] (DMS) را که برای ارائه راهنمایی و مقررات به رانندگان است ، کنترل می کند .
کارکرد سیستم:
2 متصدی سامانه ، بصورت 24 ساعته اتاق کنترل تونل را مدیریت می کنند . هنگامی که در دوربین ها مه مشاهده می شود ، اپراتور از رایانه مرکزی مشورت می گیرند و این رایانه از طریق حسگرها ، میزان دید هر ناحیه را نشان می دهد . بسته به میزان دید در هر ناحیه ، اپراتور مرکز از طریق تابلو های VSL و DMS سرعت را در هر ناحیه مشخص کرده و پیام های لازم را به رانندگان ابلاغ می کند .
در جدول بعدی این پیام ها مشاهده می شوند .
هنگامی که محدودیت سرعت کاهش پیدا می کند ، اعلامیه بصورت خودکار به دایره حمل و نقل ، گشت راه و بخش های محلی اعمال کننده قانون نمابر می شود . چنانچه لازم باشد ، اپراتور از گشت راه تقاضا می کند تا خودروی راهنمایی برای کاهش سرعت به کارگرفته شود . این عمل توسط خودروی گشتی که با چراغ روشن هشدار می دهد صورت می گیرد و رانندگان را به کاهش سرعت راهنمایی می کند .
نتیجه بر حمل و نقل:
سامانه هشدار سبب بهبود ایمنی با کاهش سرعت متوسط و کمینه کردن خطر تصادفات در شرایط دید کم شده است .
سایر اقدامات | عبارت بر روی DMS | فاصله دید |
محدودیت سرعت 104.5 کیلومتر بر ساعت | “FOG WARNING” | 274.3 متر > |
- 88.4 کیلومتر برساعت روی تابلو VSL
- کامیون ها به راست حرکت کنند بر روی تابلو DMS | “FOG” alternating with “SLOW, USE
LOW BEAMS” | 201.2 متر > |
- 72.4 کیلومتر برساعت روی تابلو VSL
- کامیون ها به راست حرکت کنند بر روی تابلو DMS | “FOG” alternating with “SLOW, USE
LOW BEAMS” | 137.2 متر> |
- 56.3 کیلومتر برساعت روی تابلو VSL
- کامیون ها به راست حرکت کنند بر روی تابلو DMS
- روشنایی مسیر خاموش می شود | “DENSE FOG” alternating with
“SLOW, USE LOW BEAMS” | 85.3 متر> |
مسیر توسط گشت راهداری مسدود می شود | I-10 CLOSED, KEEP RIGHT, EXIT
½ MILE | 53.3 متر > |
– اقدامات سامانه هشدار کاهش دید بخش حمل و نقل آلاباما
طرح اصلی سامانه شامل یک خودروی تشخیص ،حسگر دید و سامانه خودکاری ازعلائم است . ساختار یک پل از نصب حلقه های تشخیص جلوگیری کرده و لرزش آن اجازه استفاده از دستگاه های تشخیص فرو موج(میکرو ویو) را نمی دهد . از اینرو خودروهای تشخیص حذف شده اند . حسگرهایی با فن آوری (backscatter) در طول پل ها در 1999 به کار گرفته شد . هرچند مشکلاتی در دقت و قابلیت اعتماد ، بخش حمل و نقل را برآن داشت تا از فن آوری (forwardscatter) در سال 2000بهره بگیرد.
اتاق کنترل تونل اصلاح شد و سامانه نظارت و کنترل آن در راستای سامانه هشدار ، یکپارچه سازی شد و کار خود را در سپتامبر 2000 آغاز نمود .
1- Variable Speed Limit (VSL)
2- Dynamic Message Signs (DMS)
منبع:
www.fhwa.dot.gov
کپی برداری از مطلب با ذکر آدرس rahsazan.blogfa.com بلامانع است.