هفت صبح: شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که وقتی در جمع دوستان یا اقوام تان حضور دارید و صحبت از نوع پوشش و لباس می شود، اغلب افراد ساعت های طولانی از مارک دار بودن لباس هایشان حرف می زنند و حتی خرید از مارک و برند خاصی را به شما هم توصیه می کنند.
پدیده «مارک بازی» یا «مارک گرایی» که به گفته جامعه شناسان ایرانی، حالا دیگر تبدیل به یک معضل اجتماعی شده است، از اواخر دهه 70 بین جوانان ایرانی فراگیر شد.
خیلی ها معتقدند ریشه این معضل به استفاده از ماهواره و اینترنت و گرایش روزافزون به دنیای مد و لباس و وضعیت پوشش و ظاهر افراد برمی گردد اما عده ای هم معتقدند، زیادشدن تعداد نمایندگی های برندهای مختلف در ایران، این معضل را به وجود آورده است.
دهه 70، شروع یک دوران تازه
اواخر دهه 70، مرحله جدید پوشش برای مردم ایران بود. پوشش ها دچار دگرگونی شد و کم کم مدهای جدید دنیا، جایگزین پوشش متداول جامعه ایرانی شد. دیگر خبری از شلوارهای چین دار یا پاچه گشاد در خیابان ها نبود و کم کم شلوارهای جین تنگ و تی شرت های مدل دار فراگیرشدند.
در نیمه اول دهه 80 بود که عده ای شم اقتصادی شان را به کار انداختند و وقتی بازار ایران را برای ورود اینگونه لباس ها مستعد دیدند اقدام به ورود لباس های مدل دار با طرح های جدید کردند. البته باز هم عده ای در کشور اقدام به کپی برداری کرده و طرح هایی همچون عکس خوانندگان غربی، کلماتی به زبان لاتین و... را روی تی شرت ها حک و به بازار عرضه کردند.
پدیده «مارک بازی» یا «مارک گرایی» که به گفته جامعه شناسان ایرانی، حالا دیگر تبدیل به یک معضل اجتماعی شده است، از اواخر دهه 70 بین جوانان ایرانی فراگیر شد.
خیلی ها معتقدند ریشه این معضل به استفاده از ماهواره و اینترنت و گرایش روزافزون به دنیای مد و لباس و وضعیت پوشش و ظاهر افراد برمی گردد اما عده ای هم معتقدند، زیادشدن تعداد نمایندگی های برندهای مختلف در ایران، این معضل را به وجود آورده است.
دهه 70، شروع یک دوران تازه
اواخر دهه 70، مرحله جدید پوشش برای مردم ایران بود. پوشش ها دچار دگرگونی شد و کم کم مدهای جدید دنیا، جایگزین پوشش متداول جامعه ایرانی شد. دیگر خبری از شلوارهای چین دار یا پاچه گشاد در خیابان ها نبود و کم کم شلوارهای جین تنگ و تی شرت های مدل دار فراگیرشدند.
در نیمه اول دهه 80 بود که عده ای شم اقتصادی شان را به کار انداختند و وقتی بازار ایران را برای ورود اینگونه لباس ها مستعد دیدند اقدام به ورود لباس های مدل دار با طرح های جدید کردند. البته باز هم عده ای در کشور اقدام به کپی برداری کرده و طرح هایی همچون عکس خوانندگان غربی، کلماتی به زبان لاتین و... را روی تی شرت ها حک و به بازار عرضه کردند.