اهمیت تشخیص نشانههای بیش فعالی در کودکان قبل از سنین مدرسه
تشخیص زودهنگام اختلال بیش فعالی شانس موفقیتهای اجتماعی و تحصیلی را افزایش میدهد.
به گزارش سرويس سلامت ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، متخصصان می گویند: یک نفر از 11 کودک با اختلال بیش فعالی (ADHD) در سنین مدرسه تشخیص داده میشوند که تا 40 درصد از این کودکان ممکن است این علائم را در مهد کودک نیز نشان دهند.
دکتر مارک ماهونه مدیر بخش عصب از موسسه کندی کریگر در بالتیمور میگوید: شناخت و درمان اولیهی این اختلال مهم است زیرا ADHD اثر عمیقی بر یادگیری و پیشرفت آکادمیک دارد.
تحقیقات نشان میدهد که کودکان مبتلا به ADHD، اختلالی در رشد مغزشان دارند، به این معنی که اختلال ADHD است پایهی بیولوژیکی دارد که اغلب باعث وضعیتی مادام العمر میشود.
دکتر ماهونه گفت: والدین باید توجه دقیقی به رفتار فرزندان کوچک خود داشته باشند.
وی افزود که در کودکان 3 تا 4 ساله، رفتارهای زیر با تشخیص ADHD مرتبط است و اغلب زمانی در کودکان تشخیص داده میشود که آنها به سن مدرسه رفتن رسیدهاند:
- فعالیتهایی که نیاز به تمرکز بیش از یک تا دو دقیقه دارد، دوست ندارند یا از آن ها اجتناب می کنند.
- علاقه خود را به فعالیتها پس از چند دقیقه از دست میدهد.
- بسیار بیشتر از کودکان هم سن و سال خود صحبت میکنند و بیشتر سر و صدا میکنند.
- علی رغم تذکر به آنها، از اشیا بالا می روند.
- قادرنیستند در سن 4 سالگی روی یک پا لی لی کنند.
- تقریبا همیشه بیقرار هستند و اصرار دارند فقط پس از چند دقیقه نشستن، بلند شوند.
- بی باک عمل میکنند که این امر منجر به شرایط خطرناک میشود.
- خیلی سریع با غریبهها گرم میگیرند.
- با دوستانشان رفتار پرخاشگرانه دارند.
- پس از تذکر دادن به آنها برای کاهش سرعتشان با سرعت زیاد حرکت میکنند یا می دوند و آسیب می بینند.
دکتر ماهونه و همکارانش با استفاده از تصویربرداری یاخته عصبی (neuroimaging)، به تازگی دریافتند که کودکان مبتلا به ADHD هسته دم وار کوچکتری (ساختار کوچکی در مغز که مرتبط با تفکر و سیستم کنترل است) از کودکان هم سن و سال خود دارند. محققان امیدوارند که تحقیقاتشان منجر به مداخلات زودتر جهت بهبود نتایج آموزشی کودکان مبتلا به ADHD شود.
تشخیص زودهنگام اختلال بیش فعالی شانس موفقیتهای اجتماعی و تحصیلی را افزایش میدهد.
به گزارش سرويس سلامت ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، متخصصان می گویند: یک نفر از 11 کودک با اختلال بیش فعالی (ADHD) در سنین مدرسه تشخیص داده میشوند که تا 40 درصد از این کودکان ممکن است این علائم را در مهد کودک نیز نشان دهند.
دکتر مارک ماهونه مدیر بخش عصب از موسسه کندی کریگر در بالتیمور میگوید: شناخت و درمان اولیهی این اختلال مهم است زیرا ADHD اثر عمیقی بر یادگیری و پیشرفت آکادمیک دارد.
تحقیقات نشان میدهد که کودکان مبتلا به ADHD، اختلالی در رشد مغزشان دارند، به این معنی که اختلال ADHD است پایهی بیولوژیکی دارد که اغلب باعث وضعیتی مادام العمر میشود.
دکتر ماهونه گفت: والدین باید توجه دقیقی به رفتار فرزندان کوچک خود داشته باشند.
وی افزود که در کودکان 3 تا 4 ساله، رفتارهای زیر با تشخیص ADHD مرتبط است و اغلب زمانی در کودکان تشخیص داده میشود که آنها به سن مدرسه رفتن رسیدهاند:
- فعالیتهایی که نیاز به تمرکز بیش از یک تا دو دقیقه دارد، دوست ندارند یا از آن ها اجتناب می کنند.
- علاقه خود را به فعالیتها پس از چند دقیقه از دست میدهد.
- بسیار بیشتر از کودکان هم سن و سال خود صحبت میکنند و بیشتر سر و صدا میکنند.
- علی رغم تذکر به آنها، از اشیا بالا می روند.
- قادرنیستند در سن 4 سالگی روی یک پا لی لی کنند.
- تقریبا همیشه بیقرار هستند و اصرار دارند فقط پس از چند دقیقه نشستن، بلند شوند.
- بی باک عمل میکنند که این امر منجر به شرایط خطرناک میشود.
- خیلی سریع با غریبهها گرم میگیرند.
- با دوستانشان رفتار پرخاشگرانه دارند.
- پس از تذکر دادن به آنها برای کاهش سرعتشان با سرعت زیاد حرکت میکنند یا می دوند و آسیب می بینند.
دکتر ماهونه و همکارانش با استفاده از تصویربرداری یاخته عصبی (neuroimaging)، به تازگی دریافتند که کودکان مبتلا به ADHD هسته دم وار کوچکتری (ساختار کوچکی در مغز که مرتبط با تفکر و سیستم کنترل است) از کودکان هم سن و سال خود دارند. محققان امیدوارند که تحقیقاتشان منجر به مداخلات زودتر جهت بهبود نتایج آموزشی کودکان مبتلا به ADHD شود.