• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

تکنولوژی‌های پوشیدنی پیش می‌آیند

Miss zahra

متخصص بخش تکنولوژی
امروزه علم و تكنولوژي به سمتي مي‌رود كه بزودي شاهد خواهيم بود كه از فرق سر تا نوك پاي انسان به تكنولوژي‌هاي پوشيدني مجهز خواهد شد. موضوعي كه چندي است بحث اصلي بسياري از رسانه‌ها و شركت‌ها به شمار مي‌آيد تا آنجا كه طي هفته اخير و با معرفي برخي محصولات به موضوعي رقابتي و بسيار جدي تبديل شده است. حالا مي‌توان گفت ميدان رقابت شركت‌هاي تكنولوژي، بدن انسان است. همين موضوع رقابت، به ما يادآور مي‌شود كه در آينده نه چندان دور شاهد ابداعات گوناگوني در اين زمينه خواهيم بود. براي صحت اين ادعا كافي است به چند تكنولوژي پر سروصدايي كه هم‌اكنون در بازار وجود دارد نگاهي بيندازيم تا متوجه شويم با چه دنيايي رو به رو هستيم.


گوگل گلس عينكي فراتر از ديدن

امروزه در سايت‌هاي تكنولوژي خبر عرضه عينك شركت گوگل زياد به چشم مي‌خورد. گوگل گلس كه در ماه آوريل 2012 رونمايي شد، هدستي رايانه‌اي است كه به نمايشگري هوشمند مجهز است.
عملكرد اين وسيله بدين گونه است كه با جمع‌آوري و آزاد‌سازي اطلاعات داخل رايانه، گوشي تلفن همراه و يا تبلت، آن‌ها را از طريق لنزهاي تعبيه شده جلوي دستگاه، مقابل چشمان شما مي‌آورد.
درواقع گوگل گلس، يك عينك هوشمند است كه به صفحه لمسي،باتري و دوربين مجهزاست. سيستم عامل اين عينك اندرويد است و عملكردي مشابه گوشي‌هاي هوشمند را دارد. با اين عينك‌ كارهاي زيادي مي‌توان انجام داد مانند چك كردن ايميل،فرستادن پيغام،وب گردي و گرفتن عكس و... كه همه اين‌ها مقابل چشمان شما به آساني انجام مي‌شود

. future-of-wearable-technology-an-interview-wi-l-rwqzmp.jpg

اما ميزان كارايي اين محصول براي افراد مختلف متفاوت است. مسلماً اين تكنولوژي جديد، شيوه‌اي نوين در برقراري ارتباط را شكل داده است به عنوان نمونه شما مي‌توانيد با خانواده و دوستان خود بدون در دست گرفتن تلفن همراه به اشتراك‌گذاري سريع‌تر و راحت‌تر بپردازيد با اين حال شايد همه كاربران از اين روش چندان راضي نباشند چرا كه شايد براي بعضي‌ها عجيب باشد كه بخواهند مانند شخصيت فيلم‌هاي تخيلي در شهر بگردند.
به هرحال اين محصول جزو اولين نسل از ابزارآلات پوشيدني هوشمند است كه وارد بازار مي‌شود و شايد عادت كردن مردم به اين تكنولوژي سال‌ها وقت ببرد. چند سال پيش خبر وارد شدن گوشي‌هاي مجهز به صفحه لمسي هم براي مردم عجيب بود و شايد كسي فكرش را نمي‌كرد اين نسل از تلفن‌هاي همراه به اين سرعت بين مردم جا بيفتد. اما در هر صورت شايد ابداع اين گجت مسير صنعت تلفن‌همراه و رايانه را درآينده به كلي تغيير دهد.
گفتني است قيمت گوگل گلس اكسپلورر 1500 دلار است اما نسخه ارائه شده فعلي مخصوص برنامه سازان است. نسخه مشتريان اين محصول اواخر سال 2013 به بازار ارائه خواهد شد و قيمت آن احتمالاً كمتر خواهد بود. به گفته سازندگان، گوگل گلس در 5 رنگ خاكستري، نارنجي،مشكي، سفيد و آبي روشن روانه بازار شده است.

ساعت هوشمند فراتر از زمان
انقلاب ساعت‌هاي مچي هوشمند با معرفي اولين نسل از ساعت‌هاي هوشمند توسط شركت سامسونگ آغاز شد. با استفاده از اين ساعت‌هاي هوشمند مي‌توانيد به راحتي به اينترنت متصل شويد، تماس‌هاي تلفني خود را جواب دهيد، خريد كنيد و تنها با حركت مچ خود عكس بيندازيد. اين ساعت مجهز به سيستم عامل اندرويد، پردازنده 800 مگا هرتزي و صفحه نمايش Super AMOLELاست و بدنه آن برخلاف ديگر محصولات سامسونگ ظاهري پلاستيكي ندارد و اگر صاحب ديگر محصولات سامسونگ مانند Galaxy S3-S4، Note 3
Galaxy Tab 10.1 هستيد به راحتي مي‌توانيد اين ساعت را با ديگر گجت‌هاي خود از طريق بلوتوث مرتبط كنيد.

wirediwatch_2479472b.jpg
یک تصویر مفهومی از ساعت هوشمند اپل، دستگاهی که هنوز عرضه نشده است.

البته اين ساعت هوشمند تنها قابليت اتصال به ديگر محصولات سامسونگ سري گالاكسي را دارد. همچنين برنامه‌هاي زيادي مانند Evernot، Path و Runkeeper روي اين ساعت قابل نصب است.
اين ساعت در 6 رنگ ارائه شده و عكس‌ها و ويديوها را اتوماتيك در ديگر گجت‌هاي متصل ذخيره مي‌كند. اندازه اين ساعت شايد كمي بزرگ باشد كه مشكل ساز به نظر مي‌رسد اما به نظر منتقدان ارزش امتحان كردن را دارد.
قرار است سامسونگ نام اين ساعت را به علت تشابه با محصول مشابه شركت سوني به Samsung Galaxy Gear تغيير دهد. ساعت هوشمند سامسونگ قرار است 25 سپتامبر به بازار ارائه شود.
شركت سوني هم با معرفي Smartwatch2، قدم در بازار رقابت ساعت هوشمند گذاشت. اين ساعت مجهز سيستم ضد آب، قابليت ديد بالا زير نور آفتاب و عمر باتري بالاست ولي سيستم عامل آن اندرويد نيست و فقط بعضي برنامه‌هاي محبوب اندرويد را پشتيباني مي‌كند. بر اساس شايعات، شركت اپل هم قرار است ساعت هوشمند خود به نام «iWatch» را اواسط سال 2014 معرفي كند.
 

Miss zahra

متخصص بخش تکنولوژی
NFC يك انگشتر جادويي

يكي ديگر از محصولات ارائه شده در حوزه تكنولوژي‌هاي پوشيدني، انگشتر NFC است كه از طريق سيستم ارتباط درحوزه نزديك (NFC) كه عملكردي شبيه به بلوتوث دارد با ديگر دستگاه‌ها مرتبط مي‌شود. با استفاده از اين انگشتر كه در دو جنس تيتانيوم و استيل ارائه شده است به راحتي مي‌توانيد به شبكه‌هاي اجتماعي همچون فيس‌بوك متصل شويد و عكس‌ها و ديگر اطلاعاتتان را با دوستان خود به اشتراك بگذاريد و همچنين با ديگر ابزارهايي كه در مجاورت اين انگشتر هستند ارتباط برقرار كنيد به عنوان نمونه مي‌توانيد در الكترونيكي پاركينگ خانه خود يا قفل گوشي يا تبلت‌تان را فقط با لمس اين انگشتر باز كنيد. البته اين انگشتر فقط به گوشي‌‌هايي متصل مي‌شود كه سيستم NFC را پشتيباني مي‌كنند پس توقع نداشته باشيد كه بتوانيد از اين طريق قفل گوشي آيفون خود را باز كنيد زيرا شركت اپل اتصال از طريق NFC را در طراحي گوشي‌هاي تلفن خود نگنجانده است.


يك مربي مجازي به نام جوراب

امروز براي بسياري از ورزشكاران مخصوصاً دوندگان ديگر جوراب‌هاي ضد بو و ضدعرق نخي آنچنان مهم نيست چرا كه جوراب‌هايي راهي بازار شده‌اند كه به نوعي از آسيب ديدن پا جلوگيري مي‌كنند و عملكرد دوندگان را بهبود مي‌بخشند.
Sensoria ساخته شده توسط شركت Heapsylon يكي از همين جوراب‌ها به شمار مي‌آيد. سنسورهايي كه داخل بافت اين جوراب‌ها تعبيه شده فشار وارد شده بر قسمت‌هاي مختلف پا را مشخص كرده و زماني كه دونده به شيوه‌اي مي‌دود كه ممكن است به پاي خود آسيب برساند، اين جوراب‌ها به وي هشدار مي‌دهند.
سنسورهاي تعبيه شده در اين جوراب‌ها در حقيقت به مچ‌بندي الكترونيكي متصل هستند و از اين طريق اطلاعات را به گوشي هوشمند شخص دونده ارسال مي‌كنند. غير از اين امتياز بايد گفت اين جوراب‌ها تعداد قدم‌هاي شخص را ثبت كرده،ميزان سرعت و كالري مصرف شده را دقيق محاسبه مي‌كنند. گفتني است از اين جوراب‌هاي قابل شست‌و‌شو به عنوان مربي مجازي هم نام برده مي‌شود اما با اين حال هر ورزشكاري نمي‌‌تواند يكي از اين مربي‌هاي مجازي داشته باشد چرا كه قيمت بالاي اين جوراب‌ها به نوعي خريد آن را سخت كرده است.

سگ‌هاي مهربان سخنگو مي‌شوند

حتماً بسياري از شما سگ‌هاي انيميشن UP را به خاطر مي‌آوريد كه مي‌توانستند از طريق قلاده‌هايشان با انسان‌ها سخن بگويند!
يك گروه تحقيقاتي در مركز تكنولوژي جورجيا(FIDO)‌، موفق به ساخت وسيله‌اي شده است كه از طريق آن، انسان‌ها مي‌توانند مفهوم رفتار سگ‌هاي ياور را بهتر متوجه شوند. اين دستگاه متشكل از 4 سنسور است كه متناسب با رفتار سگ‌ها از جمله گاز گرفتن،جنب و جوش و حالت‌هاي بيني
فعال مي‌شوند.
اين دستگاه مي‌تواند توسط سگ‌هاي بمب ياب،زنده ياب،سگ‌هاي ياور نابينايان و... پوشيده شود و از اين طريق صاحبان اين حيوانات به راحتي مي‌توانند بسيار پيشرفته‌تر با حيواناتشان ارتباط برقرار كنند. گفتني است تنها نكته منفي كه در اين تكنولوژي به چشم مي‌خورد عمر كوتاه باتري آن است البته بايد به اين نكته توجه داشت كه سرعت پيشرفت صنعت باتري‌سازي به نوعي از سرعت پيشرفت گجت‌ها بسيار كمتر است به همين علت اين مشكل يعني همان كوتاه بودن عمر باتري دربيشتر دستگاه‌ها همواره
وجود دارد.
٭٭٭
به هرحال توجه به اين نكته بسيار ضروري است كه انسانها چندين قرن از تكنولوژي‌هاي پوشيدني استفاده مي‌كردند مانند قطب نماهاي زنجيردار يا ساعت‌هاي جيبي، اما رقابت در اين حيطه از تكنولوژي به نوعي تازه شروع شده است و مطمئناً تا سال های آينده پيشرفت‌هاي بسياري را در اين حيطه شاهد خواهيم بود. در حقيقت نمونه‌هاي ذكر شده فقط چند مورد برجسته از تكنولوژي‌هاي پوشيدني به شمار مي‌آيند چرا كه دنياي ديجيتال آنقدر فراگير است كه جزء جزء بدن انسان را درگير كرده. وسائل كوچك و فراوان ديگري نيز در حوزه تكنولوژي وجود دارد كه اشاره به تمام آن‌ها غير‌ممكن است. مثلاً دستگاه‌هاي پليرموسيقي كه آهنگي متناسب با ضربان قلب انسان را پخش مي‌كند يا ژاكت‌هايي كه رنگشان مطابق احساسات فرد تغيير مي‌كند و زمان آرامش فرد، آبي رنگ و زمان عصبانيت قرمز مي‌شود يا كفش‌هاي جاروبرقي كه همزمان با راه رفتن فرد زمين را تميز مي‌كنند و صدها مورد ديگر كه همه آن‌ها نشان دهنده اين حقيقت است كه رقابت در بخش تكنولوژي‌هاي پوشيدني آغاز شده است.
 

Miss zahra

متخصص بخش تکنولوژی
خبرها حاکی از این هستند که Angela Ahrendts، مدیر عامل شرکت Burberry، فعال در زمینه‌ی پوشاک و کالاهای لوکس، بعد از یک دهه فعالیت در این شرکت، تصمیم دارد این کمپانی را ترک گفته و به شرکت اپل بپیوندد. این خبر نویدبخش نگرشی جدید در طراحی ابزارهای پوشیدنی محسوب می‌شود. در ادامه با زومیت همراه باشید.



نقش موثر خانم Ahrendts در تبدیل نام Burberry به یک برند جهانی معتبر، بر کسی پوشیده نیست. انتظار می‌رود که وی به عنوان معاون ارشد بخش فروش آنلاین اپل، گزارشات مربوطه را مستقیما به تیم کوک ارائه دهد. این در حالی است که تصمیم اپل مبنی بر بکارگیری Ahrendts درست 3 ماه بعد از استخدام Paul Deneve – مدیر عامل شرکت کالاهای لوکس Yves Saint Laurent – و به منظور توسعه‌ی «پروژه‌های خاص» اپل صورت می‌گیرد.
طبق شایعات، این جابجایی‌ها در ارتباط با تلاش اپل مبنی بر تولید ساعت هوشمند iWatch و رقابت با گلکسی Gear انجام شده‌اند; محصولی که گفته می‌شود مفاهیم مد، تکنولوژی و مهندسی را در هم آمیخته‌ است.
مدگرایی و تکنولوژی پیش از این نیز در مواردی هم‌سو با یکدیگر بکار رفته‌اند. در سال 2007، «حسین چالایان» - طراح لباس ترک تبار- با استفاده از پانزده هزار LED که در قسمت زیرین بافت پارچه تعبیه شده بودند، توانست یک «لباس ویدئویی» به نام «Airboune» را ابداع کند.

CHALAYAN.jpg
با استفاده از مجموعه‌ی این LEDها تصاویری از کوسه‌های غوطه‌ور در دریا و مراحل شکفته شدن یک گل رز به نمایش درآمد.
عرضه‌ی ساعت هوشمند گلکسی Gear و عینک هوشمند گوگل در سال جاری، نقطه‌ی عطفی در تکنولوژی ابزارهای پوشیدنی محسوب می‌شود. شاید این ابزارها از نظر طراحی چندان منطبق با مد روز نباشند، با این وجود، این محصولات نقطه‌ی شروع تحولات در عرصه‌ی «ابزارهای پوشیدنی» و پیامد عملی سازش تکنولوژی با صنعت مد به شمار می‌روند.

GOOGLE-GLASS.jpg

شرکت انگلیسی O2 اخیرا از کیف‌هایی که همزمان به عنوان تلفن همراه نیز قابل استفاده هستند رونمایی نموده است. این محصول نمونه‌ای بارز از بازتعریف قابلیت‌های ابزارها محسوب می‌شود. این نمونه‌ها در زمره‌ی محصولات پوشیدنی جای می‌گیرند و در عین حال تصویری گویا از جنبه‌های مختلف نوآوری در ابزارهای پوشیدنی ارائه می‌دهند.
HANDBAG.jpg

شرکت طراحی Hermes نیز اعلام نموده که برای تحقق ایده‌ی «تبدیل تکنولوژی به هنر آینده» با جدیت در تلاش است و انجام آزمایشاتی در ارتباط با فناوری «واقعیت افزوده» و تولید مواد منحصر به فردی مثل چرم شفاف را در برنامه دارد.
«ماریل براون» معتقد است که تکنولوژی هنوز هم باید روی ابزارهای پوشیدنی کوچک‌تر، با دوام‌تر، انعطاف‌پذیرتر و ارزان‌تری متمرکز شود. این امر آزادی عمل و دسترسی بیشتری برای آژانس‌های طراحی و برندهای مد برای فعالیت در این حوزه فراهم خواهد کرد. به عنوان مثال، بعد از عرضه‌ی صفحه نمایش‌های «انعطاف‌پذیر»، تکنولوژی توانست در تاروپود ابزارها رخنه کند; به عبارتی دیگر، در آینده بیش از آن که شاهد استفاده از ابزارهای پوشیدنی به عنوان «لوازمی مجزا» باشیم، یکپارچه‌سازی تکنولوژی با «کارکرد و ظاهر» ابزار مورد نظر ایده‌ی برتر خواهد بود.
البته این ایده فقط در قالب تبدیل پیراهن شما به یک صفحه نمایش نمود پیدا نمی‌کند! طبق صحبت‌های خانم «براون»، خلق رده جدیدی از تکنولوژی‌ مدگرایانه که "هوشمند" نیز هستند خط مشی مناسب برای عملی شدن این ایده خواهد بود:
با استفاده از تکنولوژی آنتی باکتریال، نیازی به شستشوی دائمی لباس‌های خود نخواهید داشت و با بهره‌گیری تکنولوژی نانو، حتی امکان تغییر رنگ‌ آن‌ها نیز فراهم شده است. تصور کنید که هنگام رفتن به یک کنسرت موسیقی، پیراهن شما لوگوی گروه موسیقی محبوبتان را نمایش دهد و به همین ترتیب هنگام حضور در ورزشگاه با تغییر رنگ لباستان می‌توانید از تیم مورد نظرتان حمایت کنید.
با این حال خانم براون اذعان داشته که در صورت تلفیق هنر طراحان مد با تکنولوژی، عملکرد ابزارهای پوشیدنی بیشتر با تمرکز روی «حالات روحی افراد» (نسبت به کاربردهای فنی) تعریف خواهد شد. برای مثال Studio Roosegarde اخیرا از لباسی به نام «Intimacy 2.0» رونمایی کرده که در صورت بر انگیخته شدن احساسات و افزایش ضربان قلب شخص، «شفاف‌تر» می‌شود.
خانم براون معتقد است که عملکرد قابل‌قبول این محصول در «بیان حالات و احساسات درونی»، هنوز هم در قالب شخصی‌سازی‌هایی که شرکت‌های فعال در حوزه‌ی تکنولوژی در محصولات خود بکار برده‌اند مشاهده نشده است.
در نهایت، انقلاب «تکنولوژی‌های پوشیدنی» ممکن است توسط شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، سامسونگ و اپل رهبری نشود بلکه برعکس، «طراحان مد با همکاری شرکت‌های نو پا» مدیریت تحولات را بدست گیرند.
طبق اظهارات خانم براون، تکنولوژی‌های پوشیدنی طیفی وسیع از فناوری‌هایی که همه روزه با آنها سر و کار داریم را پوشش خواهند داد:
تجربه‌ای ملموس از دنیای غیر قابل لمس، زمینه‌ساز تحولی عظیم شده است و «ابزارهای پوشیدنی» بخشی از این تجربه‌ی متفاوت را ارائه خواهند داد.


HAT.jpg

«شاون مایلز» طراح این کیف‌های چند کاره معتقد است که:
راه حل ارائه‌ی محصولی با طراحی برتر، نه در توانایی شما برای تولید آن، بلکه در تشخیص نیاز کاربر نهفته است. اکنون ما به هدفمان مبنی بر ایجاد دسترسی آسان و تمام وقت به تکنولوژی، بسیار نزدیک شده‌ایم . مسلما بدیهی‌ترین روش ممکن برای تحقق این امر، ادغام تکنولوژی با هر یک از اقلام پوشیدنی خواهد بود. این به معنی آوردن تکنولوژی از محل اصلی آن به محیط دلخواهتان است.
به نظر می‌رسد که نقش «صنعت مد» در پیشرفت «ابزارهای پوشیدنی»، کم‌رنگ‌تر از خود «تکنولوژی» نباشد. در هفته‌ی جاری و در شهر میلان، «فرانکا سوزانی» - سردبیر ایتالیایی مجله‌ی مد Vogue- میزبان همایشی جهانی با نام «رمزگشایی از مد» خواهد بود. این گردهمایی با هدف ارتباط برندهای معتبر پوشاک با شرکت‌های نوپا و یافتن راهکارهایی برای استفاده از تکنولوژی‌های پیشرو درتحول دنیای مد تدارک دیده شده است.
«رنزو روسو» مدیر کمپانی پوشاک «دیزل» در رابطه با اهداف این همایش اذعان داشته است که بهره‌گیری از تکنولوژی، یکی از عناصر کلیدی در روند حال حاضر کمپانی دیزل محسوب می‌شود:
از سبک طراحی مجموعه‌ها و کار بر روی طراحی‌های دست‌ساز بگیرید تا نحوه‌ی ارائه‌ی محصولات به بخش فروش و عرضه به مشتریان، در هر مورد اثری از فناوری به چشم می‌خورد.
انتظار می‌رود که محبوبیت ابزارهای پوشیدنی در سال آینده رشد قابل توجهی را در بین عموم تجربه کند و البته با توجه به ورود طیف تازه‌ای از این ابزارها، تسخیر بازار توسط آنها نیز امری بسیار محتمل به نظر می‌رسد. طبق پیش‌بینی موسسه‌ی ABI Research، استفاده این ابزارها در طی 5 سال آینده امری معمول برای عموم مردم خواهد بود.
هرچند خانم «ماریل براون» - رئیس شرکت طراحی و ابداع Seymourpowell – معتقد است که تنها در صورت «طراحی مدگرایانه» ابزارهای پوشیدنی، می‌توان به موفقیت آن‌ها امیدوار بود.
عینک هوشمند گوگل به عنوان ابزاری موفق، طراحی تقریبا علمی-تخیلی و البته آمیخته با هنر دارد زیرا گوگل بدنبال ارئه‌ی این محصول با ظاهری آینده‌گرایانه و مدرن بود. با این حال خانم براون خاطر نشان می‌سازد که در دنیای مد همواره طراحی‌های آینده‌نگر یکه‌تاز نیستند. یک طراح مد ممکن است با شیوه‌ای بسیار متفاوت کار را از پیش ببرد و حتی شاید بهره‌گیری از سبک‌هایی که 5 سال پیش محبوب بوده‌اند را در دستور کار قرار دهد.
تاکنون تلاش‌های گسترده‌ای جهت توسعه‌ی ابزارهای پوشیدنی توسط تولیدکنندگان مطرح تکنولوژی صورت گرفته است و این در حالی است که بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ پوشاک و برندهای تجاری، به تازگی به فعالیت در این زمینه علاقه نشان داده‌اند و همین امر طراحی و جذابیت ظاهری بعضی از محصولات را تحت تاثیر قرار داده است. خانم براون ادامه می‌دهد:
حقیقت اساسی در رابطه با ابزارهای پوشیدنی این است که نقش زیبایی ظاهری این محصولات در جذب مشتری، کمتر از نقش کاربردهای فنی آنها نخواهد بود.
وی به مجموعه کارهای تابستانه-بهاره‌ی 2013 «فیلیپ تریسی» اشاره می‌کند. در این مجموعه یک کلاه «LED متحرک» با نام «واقعیت مجازی» وجود دارد. پروانه‌ی چرخنده‌ای که با دقت زیاد بر روی سر مانکن تعبیه شده بود این تصور را در مخاطب ایجاد می‌کرد که کلاه از مجموعه‌ نوارهای پیوسته‌ی نور که به دور سر مدل در حال گردش هستند تشکیل شده است.
 
بالا