• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

تکنولوژی که به واقعیت پیوست!! (ماشین پرنده)

Miss zahra

متخصص بخش تکنولوژی
طرح مفهومی ماشین پرنده TF-X‌ شامل یک خودروی بال ثابت عمود برخاست و فرود است.


به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خودرو هیبریدی عمود پرواز و فرود (VTOL)‌ موسوم به TF-X‌ برای چهار سرنشین طراحی شده و بال های آن در اطراف خودرو تعبیه شده اند که امکان حرکت در جاده یا پارک آسان در پارکینگ منازل را فراهم می کند.

این ماشین جاده ای- پروازی در حالت زمینی بصورت تمام برقی است و در شرایط پروازی، بال ها باز شده و ملخ های تاشو با چرخش بسمت بالا، به برخاستن عمودی خودرو پرنده کمک می کنند.

برای به پرواز درآمدن این خودروی پرنده عمود برخاست به مسافتی به قطر 30.5 متر مشابه سایت فرود بالگرد نیاز است.


سرعت ماشین پرنده 322 کیلومتر در ساعت است و بدون نیاز به سوختگیری مجدد یا نیاز به شارژ می تواند مسافت 805 کیلیومتری را طی کند؛ باتری های خودرو نیز قابلیت شارژ شدن توسط شارژرهای متداول خودروهای برقی را دارد.

خودروی پرنده TF-X‌ در حالت خودکار می تواند از ترافیک هوایی پیشگیری کرده و در وضعیت مطلوب هوایی قادر به فرود خودکار است؛ در صورت بروز هرگونه مشکل، خلبان می تواند سیستم چتر نجات را فعال کرده و از برخورد احتمالی با زمین پیشگیری کند.

توسعه و تولید تجاری خودروی پرنده شرکت Terrafugia به هشت تا 12 سال تحقیق و تست های متعدد پروازی نیاز دارد.



بال های جمع شدنی خودرو پرنده TF-X



ملخ های تعبیه شده روی بال های خودرو پرنده



امکان حرکت خودرو پرنده در جاده



نیاز به فضای کوچک برای پارک خودرو پرنده

 

Miss zahra

متخصص بخش تکنولوژی
شرکت “ترافوجیا” را به یاد دارید؟ شرکتی که از سالها قبل در تلاش بوده است تا طرح خودروهای پرنده خود را به واقعیت تبدیل کند؟


این شرکت اکنون تولید محدود خودروی پرنده ترنزیشن خود را آغاز کرده است، خودروی پرنده ای واقعی با بالهای تاشدنی که این شرکت امیدوار است بتواند سالانه ۲۰۰ دستگاه از آن را به فروش برساند.

37849_817.jpg



اکنون هر کسی با پرداخت ۱۲۵ هزار پوند تا ۱۶۰ هزار پوند مالک خودرویی خواهد شد که در صورت نیاز می تواند با آن پرواز کند.



37852_249.jpg

“کارل دیتریخ” مدیر شرکت “ترافوجیا” می گوید: بسیاری از مردم می گفتند هرگز امیدوار نبودند این خودرو بتواند روزی پرواز کند. اما ما اکنون خودرویی داریم که می تواند در جاده ها حرکت کند و در آسمانها به پرواز درآید و در مدت زمانی میان دو تا ۲۰ ثانیه تغییر شکل دهد.



37854_940.jpg


ترافوجیا که ترجمه لاتین عبارت “فرار از زمین” است توسط دیتریخ و گروهی از خلبانها و مهندسان پرواز پایه گذاری شد. این شرکت که بخشی از آن به وزارت دفاع آمریکا نیز وابسته است، اکنون به آرامی خود را برای فروش خودروهای پرنده اش آماده می کند.

37853_799.jpg



مالکان خودروی پرنده ترنزیشن پیش از اینکه بتوانند بالهای خودروی خود را باز کرده و به پرواز درآیند، باید دوره ۲۰ ساعته آموزشی را پشت سر بگذارند، اما به گفته اولین فردی که در سال ۲۰۰۹ این خودرو را بر فراز شهر نیویورک به پرواز درآورد، راندن ترنزیشن بسیار ساده و آسان بوده و هرکسی می تواند آن را انجام دهد.

37848_869.jpg


محدوده پرواز این خودروی پرنده به اندازه ای است که می توان با استفاده از آن از لندن به زوریخ سفر کرد، فاصله ای در حدود ۸۰۴ کیلومتر و سرعت حرکت آن نیز ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. این خودرو از صفحه کنترل لمسی برخوردار بوده و در محفظه بار آن زمین گلفی تعبیه شده است.

37847_260.jpg



در صورت بسته بودن بالها می توان سوخت مورد نیاز ترنزیشن را در هر پمپ بنزینی تامین کرد و یا آن را در هر پارکینگ معمولی پارک کرد. ایمنی خلبان این خودروی پرنده نیز در شرایط اضطراری توسط چتر نجاتی داخلی تامین می شود. با این حال در صورت بروز بدترین خطرها نیز خلبان می تواند بر روی زمین فرود آمده، بالهای خودرو را جمع کرده و در میان جاده به راه خود ادامه دهد.

37846_739.jpg



از دیگر ویژگی های این خودرو می توان به درهای خودکار، دو سرنشینه بودن، بالهای خودکار الکترومکانیکی و داشتن زمین گلف اشاره کرد. همچنین در بخش ایمنی خودرو نیز می توان به چتر نجات برای کل خودرو و تجهیزات پیشرفته هوانوردی اشاره کرد. ارتفاع خودرو در هنگام رانندگی دو متر، عرض آن ۲٫۳ متر و طول آن ۶ متر خواهد بود و در هنگام پرواز، این ابعاد به ترتیب ۲، ۸ و ۶ متر تغییر پیدا خواهند کرد.


37855_658.jpg
37851_976.jpg
 

Miss zahra

متخصص بخش تکنولوژی
پرواز اولین ماشین پرنده


وزن این ماشین ۴۸۰ کیلوگرم است. موتور چهارسیلندر ۱۰۰۰ سی سی. دامنه ی پرواز ۳۰۰ کیلومتری، ارتفاع بهینه ی ۶۰۰ تا ۹۰۰ متر. بیش ترین سرعت زمینی ۱۱۰ و سرعت هوایی ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت، قیمت ۵۰۰۰۰ پوند (= ۷۶۰۰۰ دلار)
سفر به شهر افسانه ای «تونبکتوی» با یک ماشین پرنده، شبیه به داستان های تخیلی دوران کودکی به نظر می رسد اما این هفته یک ماجراجوی انگلیسی از لندان عازم یک سفر شگفت انگیز خواهد شد. وی در این سفر از اروپا به سوی افریقا حرکت می کند و وسیله ی نقلیه اش «باگی» است که با موتور تقویت شده اش قادر است روی زمین و هوا حرکت کند.

parvaze-avalin.jpg

«نیل لاوتون» با کمک یک چتر و موتور فن عظیم الجثه بر فراز کوه های «پیرنه» در نزدیکی «آندورا» پرواز خواهد کرد و دوباره پس از طی مسافتی از روی زمین از روی تنگه ی جبل الطارق ۱۴ کیلومتر پرواز می کند. این افسر سابق SAS از رشته کوه های اطلس در مراکش و بر فراز صحرای بزرگ آفریقا نیز خواهد گذشت. اگر فکر می کنید Skycar نیز مانند وسایل اولیه ی پرواز بعد از طی چند متر به زمین خواهد افتاد، در اشتباهید چون قابلیت این ماشین پرنده بر اساس تکنولوژی اثبات شده است.

Skycar توسط یک مخترع جوان طراحی شده و راننده اش را قادر می سازد تا تنها با فشار دادن یک دکمه، خلبانی این وسیله را بر عهده بگیرد. گروه سازنده ی این ماشین، آن را اولین، ماشین پرنده با سوخت زیستی مجاز در جهان می دانند.

وزن این ماشین ۴۸۰ کیلوگرم است. موتور چهارسیلندر ۱۰۰۰ سی سی. دامنه ی پرواز ۳۰۰ کیلومتری، ارتفاع بهینه ی ۶۰۰ تا ۹۰۰ متر. بیش ترین سرعت زمینی ۱۱۰ و سرعت هوایی ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت، قیمت ۵۰۰۰۰ پوند (= ۷۶۰۰۰ دلار)

مقصد آقای لاوتون کشور مالی در غرب آفریقا و شهر تونبکتوی است. این فرد شجاع و ماجراجو طی سفر ۴۲ روزه اش، ۶۴۰۰ کیلومتر را پشت سر خواهد گذاشت و از فرانسه، اسپانیا، مراکش، به سوی صحرای بزرگ آفریقا خواهد رفت و از طریق سنگال مجددا" به خانه باز می گردد.

لاوتون امیدوار بود که بتواند یک پرواز ۳۵ کیلومتری از روی کانال انگلیس داشته باشد اما مقامات هوانیروز به او اجازه ی پرواز ندادند. او بلندترین کوه های روی هفت قاره را فتح کرده و سفری نیز به قطب شمال داشته است اما خودش اعتراف می کند که سفر اخیرش کمی نامتعارف است. وی می گوید: "تنوع را دوست دارم و تصور می کنم این سفر یک چالش بزرگ و در عین حال بسیار جالب خواهد بود." او دو فرزند دارد و می گوید عکس العمل و مخالفت ابتدایی همسرش درباره ی تصمیم اخیر قابل وصف نیست اما وی هم اکنون کاملا" با این سفر موافق است.

لاوتون خود را برای شروع سفر در صبح روز چهارشنبه آماده می کند و به پایان آن بسیار خوش بین است، او بر این باور است که همه چیز به خوبی پیش می رود: "مسئله ی حیاتی، قابل اطمینان بودن ماشین است. باید بتوانیم دمای سرد ۳.c و گرمای شدید ۵.c را پشت سر بگذاریم. البته تمام این ها قبلا" آزمایش شده است و صد در صد درست کار می کند."

گروه سازنده ی آن با کمک پشتیبان های مالی حدود دویست و پنجاه هزار پوند برای ساخت این ماشین سرمایه گذاری کرده اند. مغز متفکر پشت ساخت ماشین پرنده ی دو نفره، مخترعی ۲۹ ساله به نام «گیلو کاردوزو» است که به عنوان کمک خلبان در این سفر به آقای لاوتون خواهد پیوست. او از کودکی به ساخت ماشین پرواز فکر می کرده و در واقع یکی از رؤیاهای دوران کودکی اش بوده: "انگیزه ی ساخت Skycar زمانی به وجود آمد که دیدم می توانیم پرواز کنیم، رانندگی هم می توانیم بکنیم. بنابراین فکر کردم می توانیم هر دوی این کارها را با هم انجام دهیم."

«کاردوزو» طراح Skycar همان کسی است که پاراگلایدر «بیر گریلز» را ساخت و کمک خلبانی او را در صعود به قله ی اورست در سال ۲۰۰۷ بر عهده داشت.

کاردوزو همان کسی است که پاراگلایدر «بیر گریلز» را ساخت و نقش کمک خلبان او را در صعود به قله ی کوه اورست در سال ۲۰۰۷ برعهده داشت. بیر گریلز ماجراجوی تلویزیون انگلیس است که برای بقا دست به هر کاری می زند و برنامه ی تلویزیونی او در سر تا سر دنیا نمایش داده می شود. کاردوزو در نظر دارد Skycar را بعد از اثبات توانایی در سفر به تونبکتوی، به قیمت پنجاه هزار پوند در معرض فروش قرار دهد.

این گروه به جز شرایط محیطی دغدغه ی دیگری نیز دارد. آن ها می دانند که فقط آب و هوای مناطق نیست که در روند سفر آنان تأثیر می گذارد بلکه مردم نیز در موفقیت آن ها نقش دارند. در سال ۲۰۰۷ یکی از مسابقات رالی به دلایل سیاسی در موریتانی لغو شد. لاوتون می گوید: "متأسفانه شرایط سیاسی برخی کشورها در مسیر ما چندان مساعد نیست و باید مراقب باشیم."

Skycar فقط به سه دقیقه وقت روی جاده نیاز دارد تا تبدیل به هواپیما شود. راننده باید بال نایلونی مخصوص را قبل از افراشتن چتر بر روی زمین و به سوی عقب، باز کند. فن های قدرت مند باگی ر ا به جلو می رانند و به اندازه ی کافی بال آن را بلند می کنند تا ماشین بتواند در سرعت هفتاد کیلومتر در ساعت از زمین کنده شود. این ماشین می تواند از هر باند موقتی که بیش از ۲۰۰ متر طول داشته باشد، پرواز کند.

در هوابرد ابتدایی، راننده از رکاب های در ته وسیله ی نقلیه بدون کربن استفاده می کرد تا با کمک کابل هایی بتواند شکل بال را عوض کند.

در صورت بروز اتفاق، خلبان می تواند از چتر اضطراری استفاده کند و باگی را به سلامت بر زمین بنشاند. چند ماشین پشتیبانی Skycar را همراهی خواهند کرد و در هر قدم از راه در کنار آن خواهند بود به نظر شما کاروان های شتر کوچ نشینان صحرای آفریقا با دیدن این ماشین پرنده چه فکری خواهند کرد؟!

 

Miss zahra

متخصص بخش تکنولوژی

پروازی بلند با ماشین پرنده "Yee"



2010-5-31-yee 01.jpg

بی شک شما فریاد خواهید کشید وقتی که از روی زمین بلند شده و به پرواز در می آیید در حالی که درون ماشین پرنده جدید خود با برند "Yee" هستید که توسط طراحان " Zhu Wenxi" ، "Lai Zexin" و "Pan Jiazhi" طراحی شده است. این ماشین می تواند پرواز کند. اوه خدای من! این واقعا می تواند پرواز کند! کوچک و با قابلیت بالا، این ماشین پرنده ساخته شده است برای مردان و زنان سفید پوشی از سراسر دنیا که دوست دارند در حالی که با سرعتی بسیار بالا در حرکت هستند، کاملا آرم و مطمئن باشند. شما دقیقا در متن سرعت قرار خواهید داشت. این ترسیمی از آینده است. آینده ای که سرانجام خواهد رسید.


2010-5-31-yee 02.jpg
2010-5-31-yee 03.jpg
2010-5-31-yee 04.jpg
2010-5-31-yee 05.jpg

 
بالا