فیلم «هفت نابخشوده» با حضور حسین ترابی و حبیب احمدزاده 6 مهرماه در سینما «تک» خانه هنرمندان ایران، نقد و بررسی شد.
به گزارش سينما خبر، حسین ترابی در این جلسه درباره فیلم «هفت نابخشوده» یادآور شد: هنگامی که فیلم «برای آزادی» را میساختم، مسعود رجوی و خیابانی، تازه از زندان آزاد شده بودند و من در خانه رضاییها، حدود 10 فیلم 35 میلی متری با آنها و بیشتر با مسعود رجوی مصاحبه گرفتم اما به دلیل اتفاقاتی که رخ داد نتوانستم از این مصاحبهها در فیلم «برای آزادی» استفاده کنم اما ای کاش از آن استفاده میکردم، شاید در فیلم «برای آزادی 2» از این فیلمها استفاده کنم.
این فیلمساز ادامه داد: من آدم سیاسی نیستم اما دلم میخواست مردم این فیلمها را ببینند.
او با بیان اینکه این راشها را قبلا هم دیده است افزود: ای کاش کارگردان این فیلم با من صحبت کرده بود و بخشهایی از مصاحبه من با مسعود رجوی را هم در فیلمش میآورد. بهتر بود در برخی از قسمتها زیرنویس کوچکی برای توضیحات در فیلم آورده میشد که این اتفاقها در کجا رخ داده است. اگر من به جای کارگردان این فیلم بودم با تعدادی از آدمهای معتقد به سازمان نیز صحبت میکردم تا به مستند بودن فیلم اضافه کند.
حبیب احمدزاده با اشاره به نقدی که حسین ترابی درباره زیرنویس در فیلمش مطرح کرد توضیح داد: در ابتدای فیلم نوشتهای درباره به دست آوردن اطلاعات این فیلم به مدت 15 ثانیه نشان داده شد، این تصاویر بعد از سقوط صدام توسط یکی از عکاسان ایرانی به مبلغ 500 دلار از منشی سازمان امنیت استخبارات عراق خریداری شده و به ایران منتقل شده است. این فیلم محصول سازمان صدا و سیمای ایران است و 18 قسمت بوده است و اطلاعات مربوط به ستون پنجم سازمان مجاهدین خلق را در یک قسمت نشان میدهد.
او ادامه داد: بداهت این فیلم تصاویر نابی است که از اداره استخبارات عراق بدست آمده است و فیلم با نگاه دیگری به زاویهای از جنگ میپردازد که هیچ گاه آن را ندیدهایم. چون ما جنگ را همیشه از یک زاویهی دیگر دیدهایم، انتخاب این فیلم در هفته دفاع مقدس بررسی شناخت جنگ از زاویههای متفاوت است.
ترابی با بیان اینکه بهتر بود کارگردان این فیلم در این زمینه پژوهش بیشتری میکرد دربارهی فیلم خودش گفت: نه اجازه میدهند، فیلمم را به بی بی سی بفروشم و نه آقای ضرغامی پول فیلمم را میدهد.
کیوان کثیریان منتقد هم گفت:به نظر میرسد کارگردان نتوانسته از فیلمها و موادی که در اختیارش بوده است، تحلیل درستی داشته باشد.
ترابی هم تایید کرد: با راش خواری که نمیتوان فیلم ساخت، البته ایراداتی به این فیلم به عنوان یک فیلم مستقل وارد است.
اوادامه داد: هنگامی که ما یک قسمت از 18 قسمت فیلم را میبینیم، نمیتوانیم دربارهی آن زیاد بحث کنیم. من به خاطر دارم در خانه سینما فیلمی به مدت 20 دقیقه پخش شد که فردی آن را در عراق ساخته بود و تا مرز اسکار هم رفته بود اما به فیلم جایزه ندادند، من بعد از دیدن آن اعتراض کردم که اگر این فیلم به اسکار رفته است، لابد فیلمهایی که ما میسازیم باید هشت بار در اسکار جایزه بگیرد. زمانی که ما فیلم میساختیم شاه و هم ساواک هم در مملکت وجود داشتند.
او گفت: معمولا یک تکههایی از فیلمهای آرشیوی را در فیلم به کار میبرند و در باقی فیلم باید به سراغ افرادی که در فیلم یا پشت صحنه آن حضور داشتهاند، رفت. برای ساخت یک فیلم مستند باید زحماتی بیشتر از این کشیده میشد. من معتقدم یک کارگردان یا نباید فیلم بسازد یا اگر فیلمی را میسازد باید سروشکلی به آن بدهد.
ترابی یادآور شد: من سال گذشته قرار بود برای سازمان سینمای مستند تجربی که خدا رحتمش کند، یک فیلم دربارهی ایل خودمان بسازم، بعد از مدتها و شورا خواندنهای بسیاربه من گفتند مبلغ 6 میلیون تومان به شما میدهیم. خلاصه این که فیلم ساخته نشد اما مبلغ هفت میلیادرتومان را برای ساخت همان موضوع به شخصی دادند که اصلا ربطی به سینمای مستند تجربی نداشت.من فیلم «برای آزادی» را با حقوق سه هزار تومانی خودم در آن زمان ساختم.
کثیریان به عنوان مدیر سینما تک هم توضیح داد: فیلمهایی که در اینجا نشان داده میشود لزوما به معنای شاهکار بودن نیست. بلکه ما با نشان دادن فیلم میخواهیم دربارهی آن صحبت کنیم و ایده بگیریم، فیلمهای هفته دفاع مقدس با مدیریت حبیب احمدزاده و با توجه به ویژگیهای متفاوتی که دارند نشان داده میشوند و لزوما به معنای کیفیت بالای فیلم نیست.
به گزارش ایسنا، فیلم «هفت نابخشود» به کارگردانی مرتضی باقری و تهیه کنندگی مسعود حقیقت جو دربارهی سازمان مجاهدین خلق است که هفت گناه نابخشیدنی، غرور و تکبر، خشونت و ترور، شهوت ، طمع و حسد، خیانت و شکم پرستی، حرام خواری ، تنبلی و یاس را در این سازمان نشان میدهد.
به گزارش سينما خبر، حسین ترابی در این جلسه درباره فیلم «هفت نابخشوده» یادآور شد: هنگامی که فیلم «برای آزادی» را میساختم، مسعود رجوی و خیابانی، تازه از زندان آزاد شده بودند و من در خانه رضاییها، حدود 10 فیلم 35 میلی متری با آنها و بیشتر با مسعود رجوی مصاحبه گرفتم اما به دلیل اتفاقاتی که رخ داد نتوانستم از این مصاحبهها در فیلم «برای آزادی» استفاده کنم اما ای کاش از آن استفاده میکردم، شاید در فیلم «برای آزادی 2» از این فیلمها استفاده کنم.
این فیلمساز ادامه داد: من آدم سیاسی نیستم اما دلم میخواست مردم این فیلمها را ببینند.
او با بیان اینکه این راشها را قبلا هم دیده است افزود: ای کاش کارگردان این فیلم با من صحبت کرده بود و بخشهایی از مصاحبه من با مسعود رجوی را هم در فیلمش میآورد. بهتر بود در برخی از قسمتها زیرنویس کوچکی برای توضیحات در فیلم آورده میشد که این اتفاقها در کجا رخ داده است. اگر من به جای کارگردان این فیلم بودم با تعدادی از آدمهای معتقد به سازمان نیز صحبت میکردم تا به مستند بودن فیلم اضافه کند.
حبیب احمدزاده با اشاره به نقدی که حسین ترابی درباره زیرنویس در فیلمش مطرح کرد توضیح داد: در ابتدای فیلم نوشتهای درباره به دست آوردن اطلاعات این فیلم به مدت 15 ثانیه نشان داده شد، این تصاویر بعد از سقوط صدام توسط یکی از عکاسان ایرانی به مبلغ 500 دلار از منشی سازمان امنیت استخبارات عراق خریداری شده و به ایران منتقل شده است. این فیلم محصول سازمان صدا و سیمای ایران است و 18 قسمت بوده است و اطلاعات مربوط به ستون پنجم سازمان مجاهدین خلق را در یک قسمت نشان میدهد.
او ادامه داد: بداهت این فیلم تصاویر نابی است که از اداره استخبارات عراق بدست آمده است و فیلم با نگاه دیگری به زاویهای از جنگ میپردازد که هیچ گاه آن را ندیدهایم. چون ما جنگ را همیشه از یک زاویهی دیگر دیدهایم، انتخاب این فیلم در هفته دفاع مقدس بررسی شناخت جنگ از زاویههای متفاوت است.
ترابی با بیان اینکه بهتر بود کارگردان این فیلم در این زمینه پژوهش بیشتری میکرد دربارهی فیلم خودش گفت: نه اجازه میدهند، فیلمم را به بی بی سی بفروشم و نه آقای ضرغامی پول فیلمم را میدهد.
کیوان کثیریان منتقد هم گفت:به نظر میرسد کارگردان نتوانسته از فیلمها و موادی که در اختیارش بوده است، تحلیل درستی داشته باشد.
ترابی هم تایید کرد: با راش خواری که نمیتوان فیلم ساخت، البته ایراداتی به این فیلم به عنوان یک فیلم مستقل وارد است.
اوادامه داد: هنگامی که ما یک قسمت از 18 قسمت فیلم را میبینیم، نمیتوانیم دربارهی آن زیاد بحث کنیم. من به خاطر دارم در خانه سینما فیلمی به مدت 20 دقیقه پخش شد که فردی آن را در عراق ساخته بود و تا مرز اسکار هم رفته بود اما به فیلم جایزه ندادند، من بعد از دیدن آن اعتراض کردم که اگر این فیلم به اسکار رفته است، لابد فیلمهایی که ما میسازیم باید هشت بار در اسکار جایزه بگیرد. زمانی که ما فیلم میساختیم شاه و هم ساواک هم در مملکت وجود داشتند.
او گفت: معمولا یک تکههایی از فیلمهای آرشیوی را در فیلم به کار میبرند و در باقی فیلم باید به سراغ افرادی که در فیلم یا پشت صحنه آن حضور داشتهاند، رفت. برای ساخت یک فیلم مستند باید زحماتی بیشتر از این کشیده میشد. من معتقدم یک کارگردان یا نباید فیلم بسازد یا اگر فیلمی را میسازد باید سروشکلی به آن بدهد.
ترابی یادآور شد: من سال گذشته قرار بود برای سازمان سینمای مستند تجربی که خدا رحتمش کند، یک فیلم دربارهی ایل خودمان بسازم، بعد از مدتها و شورا خواندنهای بسیاربه من گفتند مبلغ 6 میلیون تومان به شما میدهیم. خلاصه این که فیلم ساخته نشد اما مبلغ هفت میلیادرتومان را برای ساخت همان موضوع به شخصی دادند که اصلا ربطی به سینمای مستند تجربی نداشت.من فیلم «برای آزادی» را با حقوق سه هزار تومانی خودم در آن زمان ساختم.
کثیریان به عنوان مدیر سینما تک هم توضیح داد: فیلمهایی که در اینجا نشان داده میشود لزوما به معنای شاهکار بودن نیست. بلکه ما با نشان دادن فیلم میخواهیم دربارهی آن صحبت کنیم و ایده بگیریم، فیلمهای هفته دفاع مقدس با مدیریت حبیب احمدزاده و با توجه به ویژگیهای متفاوتی که دارند نشان داده میشوند و لزوما به معنای کیفیت بالای فیلم نیست.
به گزارش ایسنا، فیلم «هفت نابخشود» به کارگردانی مرتضی باقری و تهیه کنندگی مسعود حقیقت جو دربارهی سازمان مجاهدین خلق است که هفت گناه نابخشیدنی، غرور و تکبر، خشونت و ترور، شهوت ، طمع و حسد، خیانت و شکم پرستی، حرام خواری ، تنبلی و یاس را در این سازمان نشان میدهد.