• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

«پلک تهران» برای احمد الستی گشوده شد

Reza Sharifi

مدير ارشد تالار
به گزارش خبرنگار سینماپرس، پلک تهران بیش از یک سال است با برگزاری نشست هایش در خانه هنرمندان ایران، کشف تجربه ها و مسیرهایی سینمای پیشرو را در حوزه های متنی و نظری، با معرفی و خوانش آثار داخلی و خارجی و نیز طرح مباحثی مستقل، همچنان دنبال می کند.

نگاهی نو به «سینما و ادبیات مدرن»

مالک خواجه وند مدیر اجرایی نشست «پلک تهران» در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: جلسات تیر و مرداد پلک تهران در سال جاری با عنوان «سینما-ادبیات مدرن» برگزار خواهد شد که نشست نخستش، به نمایش فیلم بلند «سال گذشته در مارین باد» اثر آلن رنه (۱۹۶۱- فرانسه) با حضور دکتر احمد الستی، اختصاص دارد و در ۲۹ تیر ماه ۱۳۹۲ در تالار ناصری خانه هنرمندان، ساعت ۱۶ برگزار خواهد شد. در این جلسه محمدرضا اصلانی، هوشنگ آوری، دکتر منصور سلامتی نیز حضور خواهند داشت.


سودابه فضائلی نویسنده ایی در سایه سکوت

وی در ادامه افزود: شنبه ۲۶ مرداد ماه، ساعت ۱۶ در همان تالار ناصری خانه هنرمندان «پلک تهران» به مدیریت محمدرضا فرهمند، با حضور سودابه فضائلی نویسنده رمان «صُداع» به بررسی کتاب او خواهد پرداخت. در این جلسه دکتر فرزان سجودی، دکتر امیرعلی نجومیان و حامد هاتف به نقد و بررسی کتاب «صُداع» می پردازند. سودابه‌ فضائلی یکی از مهمترین داستان نویس های زن در قرن حاضر ایران است که به علت روحیه خاصی که دارد کمتر از کتاب ها و شخص خودش صحبت شده است. سودابه فضائلی دانش آموخته ادبيات و زبان انگليسی‌، لندن كمبريج، (۱۳۵۱-۱۳۴۷)، زبان و ادبيات تطبيقی، پاريس‌سوربن (۱۳۵۶-۱۳۵۱) و زبان پهلوي، اوت زتود، سوربن (۱۳۵۵) است که در این نشست به بررسی یکی از رمان های مهم وی خواهیم پرداخت.


چرایی شکل گیری «پلک تهران»

مالک خواجه وند در رابطه با رویکرد «پلک تهران» اینطور عنوان کرد: در باب سینما بسیار شنیده‌ایم و دیده‌ایم، اما کمتر گفته‌ایم. هرچند که سخن‌ها و پژوهشهای فلسفی، روانشناسانه، جامعه‌شناسانه، نشانه‌شناسانه و ... همواره در سینمای ایران جاری بوده است، اما هیچ یک، از در نهایت یک واکنش بودن، به مسیر سینمای روز جهان - چه در نقد و چه در فیلمسازی – پیش‌تر نرفته‌اند. مسیری که با گذشت این سالیان دراز همچنان چون تقدیری فرود‌آمده به ما می‌نماید که هیچ نقشی در آینده او نداشته‌ایم.

وی در ادامه افزود: «پلک‌تهران» رفتاری دیگر با سینما را پیش‌ گرفته‌است. با این پرسش که آیا نسبت‌ ما با سینما، به انتظار رخدادهای‌ آن نشستن، است؟ نسبتی که همواره برایمان حداکثر، به کار خوانش و تحلیل و بررسی بودن هر چقدر هم هوشمندانه و ناب این رخدادها را رقم زده و نه بیشتر و نه آنکه بخواهد کمینه سهمی در طرح‌افکنی آینده سینما داشته باشد. ارزش این خواست، تا همین جایش در خود آن است، بی آنکه هنوز پیشنهادی، سخنی یا نظریه‌ای معلوم و معین باشد. هر چند که همواره جهان معلوم‌ها و معینها، جهان متن‌ها، به سرعت نامعین‌ها ، تعیین نا‌یافته‌ها را پس‌می‌زند.


جریان تفکر «پلک تهران» از بهمن ۸۸ با موضوع، نقد مدرن با گرایش به سینما، با خواست توجه به سابقه‌ای نه چندان حجیم اما عمیق و جدی از آثار و متون مهجور‌ مانده سینمای دیروز و امروز ایران استارت خورده است.
 
بالا