[h=3]نمایش « پوزه چرمی» نوشته هلموت کراوزر، کارگردانی علیرضا کوشک جلالی از اواخر هفته جاری در تالار «سایه» اجرای خود را آغاز میکند.
به گزارش سينما خبر؛ طبق برنامهریزیهای انجام گرفته این اثر نمایشی از 19 تیر ماه ساعت 19 در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر با بازی بهار کاتوزی و محمد ولی زادگان، دراماتورژی و کارگردانی علیرضا کوشک جلالی و تهیه کنندگی اشکان خطیبی میزبان علاقهمندان تئاتر خواهد بود.
این در حالی است که حسن جودکی مدیر تولید، ایمان یزدی دستیار کارگردان و برنامه ریز، امیر حسین دوانی طراح صحنه، الهام معین طراح لباس، بهمن صنیعی طراح چهره پردازی ، آرش کاظم زاده مدیر صحنه، عامر عظیمی دستیار دوم کارگردان، معصومه حبابی منشی صحنه و مهدی آشنا عکاس این اثر نمایشی هستند.
علیرضا کوشک جلالی مترجم، دراماتورژ و کارگردان نمایش «پوزه چرمی» در توضیحاتی پیرامون ویژگیهای این اثر نمایشی گفت: هلموت کراوزر این نمایشنامه را با الهام از فیلم « کشتار با اره برقی در تگزاس» نوشته که محتوای این فیلم براساس یک سری جنایات واقعی بین سالهای 1968 تا 1973 است که توسط شخصی با لقب پوزه چرمی و خانوادهاش صورت گرفته است.«پوژه چرمی» یک نمایش سیاه و مدرن است. در این نمایش دنیای خوش گذشته و امید به آینده به چالش کشیده میشود. دنیایی که در آن رنج و درد جامعهای به تصویر کشیده میشود که تک تک انسانهایش در تنهایی جانکاه و روابطی بیمارگونه دست و پا میزنند.
وی ادامه داد: همه ما میدانیم که تنهایی انسانها و روابط سرد و تلخ در دنیای کنونی یکی از سرچشمههای قوی در به وجود آمدن تمام خشونتها است . آزمایش و جستجو برای رسیدن به دنیایی غیر از دنیای موجود از طریق راههای پر از خشونت که از همان ابتدا محکوم به شکست است و این یکی نکاتی است که نویسنده در این نمایش به زیباترین شکل ممکن به آن پرداخته است.
این کارگردان تئاتر پیرامون زبان نمایشنامه هم تصریح کرد: زبان نمایشنامه بسیار تلخ و پرتنش است که گاه انسان را به اشتباه میاندازد. نمایش بین دنیای واقعی و دنیای دروغین عشق و خشونت، غریزه، دروغ و واقعیتهای تلخ بدون آرایش سیر میکند. این نمایش یک دیوانگی کاملا روزمره که پشت ماسک پنهان شده است را به تصویر می کشد و ما میبینیم دو جوان تنها ناراضی و نا امید که بیگانه با نظم موجود هستند با وجود ناملایمات نمیخواهند لذت بردن از زندگی را فراموش کنند. انها در دالان پیچ در پیچ و بی و سرو ته مانند شیطان به دور خود میچرخند.
کوشک جلالی افزود: جستجو برای یافتن خویش، برای یافتن دوستی و مطرح بودن در جامعهای خشن و پر از جنگ و خونریزی به شکلی گروتسک وار از جنبههای دراماتیک این نمایشنامه است که من تلاش کردم در عرصه کارگردانی آن را با تماشاگر ایرانی نیز تجربه کنم . تجربهای که به گمان من فضایی متفاوت را برای او ترسیم خواهد کرد.
وی که این روزها نمایش « سیستم گرون هلم» را در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه برده است، با اشاره اجرای این نمایش در کشورهای دیگر توضیح داد: نمایش « پوزه چرمی» برای اولین بار در سال 1974 در تئاتر تالیای هامبورگ اجرا شد و پس از آن تاکنون بیش از 388 کارگردان در شهرهای مختلف چهان از جمله بوینوس آیرس، پکن، لندن، لس آنجلس و چندین شهر اروپایی به صحنه رفته است.
جلالی گفت: این نمایش سال 2003 توسط کمپانی که من در کشور آلمان مدیریت آن را به عهده دارم در شهر کلن اجرا شد و در همان سال نیز کاندیدای دریافت جایزه بهترین اجرای سال شد. البته این نمایش 11 سال پیش در قالب چند اجرای بخش بینالمللی جشنواره تئاتر فجر نیز با بازیگران آلمانی اجرا شد که در زمان اجرا مورد تقدیر هیات داوران هم قرار گرفت.
این در حالی است که حسن جودکی مدیر تولید، ایمان یزدی دستیار کارگردان و برنامه ریز، امیر حسین دوانی طراح صحنه، الهام معین طراح لباس، بهمن صنیعی طراح چهره پردازی ، آرش کاظم زاده مدیر صحنه، عامر عظیمی دستیار دوم کارگردان، معصومه حبابی منشی صحنه و مهدی آشنا عکاس این اثر نمایشی هستند.
علیرضا کوشک جلالی مترجم، دراماتورژ و کارگردان نمایش «پوزه چرمی» در توضیحاتی پیرامون ویژگیهای این اثر نمایشی گفت: هلموت کراوزر این نمایشنامه را با الهام از فیلم « کشتار با اره برقی در تگزاس» نوشته که محتوای این فیلم براساس یک سری جنایات واقعی بین سالهای 1968 تا 1973 است که توسط شخصی با لقب پوزه چرمی و خانوادهاش صورت گرفته است.«پوژه چرمی» یک نمایش سیاه و مدرن است. در این نمایش دنیای خوش گذشته و امید به آینده به چالش کشیده میشود. دنیایی که در آن رنج و درد جامعهای به تصویر کشیده میشود که تک تک انسانهایش در تنهایی جانکاه و روابطی بیمارگونه دست و پا میزنند.
وی ادامه داد: همه ما میدانیم که تنهایی انسانها و روابط سرد و تلخ در دنیای کنونی یکی از سرچشمههای قوی در به وجود آمدن تمام خشونتها است . آزمایش و جستجو برای رسیدن به دنیایی غیر از دنیای موجود از طریق راههای پر از خشونت که از همان ابتدا محکوم به شکست است و این یکی نکاتی است که نویسنده در این نمایش به زیباترین شکل ممکن به آن پرداخته است.
این کارگردان تئاتر پیرامون زبان نمایشنامه هم تصریح کرد: زبان نمایشنامه بسیار تلخ و پرتنش است که گاه انسان را به اشتباه میاندازد. نمایش بین دنیای واقعی و دنیای دروغین عشق و خشونت، غریزه، دروغ و واقعیتهای تلخ بدون آرایش سیر میکند. این نمایش یک دیوانگی کاملا روزمره که پشت ماسک پنهان شده است را به تصویر می کشد و ما میبینیم دو جوان تنها ناراضی و نا امید که بیگانه با نظم موجود هستند با وجود ناملایمات نمیخواهند لذت بردن از زندگی را فراموش کنند. انها در دالان پیچ در پیچ و بی و سرو ته مانند شیطان به دور خود میچرخند.
کوشک جلالی افزود: جستجو برای یافتن خویش، برای یافتن دوستی و مطرح بودن در جامعهای خشن و پر از جنگ و خونریزی به شکلی گروتسک وار از جنبههای دراماتیک این نمایشنامه است که من تلاش کردم در عرصه کارگردانی آن را با تماشاگر ایرانی نیز تجربه کنم . تجربهای که به گمان من فضایی متفاوت را برای او ترسیم خواهد کرد.
وی که این روزها نمایش « سیستم گرون هلم» را در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه برده است، با اشاره اجرای این نمایش در کشورهای دیگر توضیح داد: نمایش « پوزه چرمی» برای اولین بار در سال 1974 در تئاتر تالیای هامبورگ اجرا شد و پس از آن تاکنون بیش از 388 کارگردان در شهرهای مختلف چهان از جمله بوینوس آیرس، پکن، لندن، لس آنجلس و چندین شهر اروپایی به صحنه رفته است.
جلالی گفت: این نمایش سال 2003 توسط کمپانی که من در کشور آلمان مدیریت آن را به عهده دارم در شهر کلن اجرا شد و در همان سال نیز کاندیدای دریافت جایزه بهترین اجرای سال شد. البته این نمایش 11 سال پیش در قالب چند اجرای بخش بینالمللی جشنواره تئاتر فجر نیز با بازیگران آلمانی اجرا شد که در زمان اجرا مورد تقدیر هیات داوران هم قرار گرفت.