آئین نگارش مقالات به زبان انگليسي
انتخاب عنوان مقاله
انتخاب ايده اصلي يا تم اصلي مقاله . براي مثال:
1- Information technology has revolutionized the way we work.
2- George Orwell's Animal Farm provides a fascinating allegory of life in a totalitarian society.
تقسيم مقاله به سه قسمت پاراگرافهاي مقدماتي، بدنه و خلاصه پاراگراف مقدماتي با جملهاي جذاب از مقاله که توجه خواننده را جلب مي کند، آغاز ميشود. براي مثال:
1- Home workers have grown from 150,000 to over 12 million in the past 5 years thanks to the wonders of the computer.
2- The idyllic setting of life on the farm provides little clue of the harsh realities George Orwell portrays in Animal Farm.
بعد از جمله نخست، در ادامه، جمله حاوي نظر شما مي آيد.براي معرفي پاراگرافهاي بدنه در پاراگراف مقدماتي، يک جمله از هر پاراگراف بدنه را در پاراگراف مقدماتي بگنجانيد. براي مثال:
1- The Internet has made this possible by extending the office into the home.
Orwell's choice of pigs as the leaders of the farm can hardly be incidental-2.
پاراگراف مقدماتي را با خلاصهاي کوتاه يا جمله بيان هدف (Goal statement) به پايان ببريد. براي مثال:
1- Technological innovation has thus made the traditional workplace obsolete.
George Orwell's Animal Farm fascinates the reader through its extreme contrast between the idyllic and brutally realistic -2.
در هر کدام از پاراگرافهاي بدنه (معمولاً 2 يا 3 پاراگراف بدنه در مقاله وجود دارد) ايدههايي که در پاراگراف مقدماتي ارائه شدهاند، به تفصيل ميآيند، (بسط داده ميشوند).پاراگرافهاي بدنه را با ارائه اطلاعات مربوط به جزئيات و با آوردن مثالي بسط دهيد. براي مثال:
1- When the Internet was first introduced it was used primarily by scientists, now it is common in every classroom.
2- The struggle between the two leading pigs, Napoleon and Snowball, with its consequences felt by the population of the farm clearly illustrates how totalitarian leaders will put their own confrontations ahead of the population they are supposedly leading
پاراگرافهاي بدنه ميبايست ايده اصلي را بسط داده و با جمله اي خلاصه شده از آن ايده به پايان برسد. حداقل دو مثال يا نتايج تجربي تحقيق در هر پاراگراف براي حمايت از ايده اصلي وجود دارد.پاراگراف خلاصه، مقاله شما را خلاصه نموده و اغلب برعکس پاراگراف مقدماتي ميباشد.پاراگراف خلاصه را با بازگويي سريع ايدههاي اصلي پاراگرافهاي بدنه شروع نماييد. براي مثال:
1- The Internet in the home, benefits and ease of use of modern computer systems...
Through the use of symbolism in the portrayal of characters, setting and style, George Orwell's Animal Farm delivers a harsh criticism of -2 totalitarian society.
جمله ماقبل آخر ميبايد ايده اصلي مقاله شما را بازگويي کند. براي مثال:
1- We have now passed from the industrial revolution to the information revolution
Animal Farm is a deceivingly simple allegory presenting totalitarian society in all its grimmest aspects -2.
جمله آخر ميتواند پيشبيني شما درباره مسئله اي خاص براساس اطلاعات و آمار ارائه شده در مقاله باشد که خود مي تواند زمينه ساز تحقيقي ديگر گردد. براي مثال :
1- The next step: The complete disappearance of the workplace
Considering the vast changes in the global political structure of the last twenty years, one can only hope that mankind has learned the lessons 2- so elegantly told in George Orwell's Animal Farm
راهنماييها: براي بيان ايده خود از افعال اصلي استفاده نماييد چرا که اين افعال تأکيد بيشتري در خود دارند و از افعال کمکي که تاکيد کمتري دارند، استفاده نکنيد.
براي مثال:
بهتر است به جاي جمله The workplace has evolvedبنويسيم:the workplace seems to have evolved در ارائه مطالب و ايدههاي خود کلماتي به کار بريد که اطمينان کامل شما نسبت به مطالب مطرح شده را نشان ميدهد.در هنگام نگارش مقاله به زبان انگليسي، آنچه در زبان مادري به زبان ميآوريد را ترجمه نکرده و به رشته تحرير درنياوريد. ابتدا آن را از صافي ساختارهاي انگليسي بگذرانيد.
ساختار جملات انگليسي با فارسي کاملا متفاوت بوده و به طور کل از الگوي زير پيروي مي کند:
فاعل( اسم يا ضمير) + فعل ( اصلي يا کمکي ) + مفعول ( مستقيم و غير مستقيم ) + متمم ( قيود : حالت، زمان و مکان)( Outline Questionnaire) پرسشنامه رئوس مطالب (This essay is about )
اين مقاله درباره __________________________________________ The essay is introduced by the following interesting statement: (جمله جذاب شروع مقاله)__________________________________________ This essay is introduced with the following idea: ( ايده مطرح در مقاله )__________________________________________ The essay will illustrate the above idea by showing that: (( روند تشريح ايده (main point of paragraph 1) ( نکته مهم پاراگراف اول )__________________________________________ This is shown by: ( مصاديق اين نکته)__________________________________________ __________________________________________ __________________________________________ (main point of paragraph 2) ( مهمترين نکته پاراگراف دوم)__________________________________________ This is shown by: ( مصاديق اين نکته)__________________________________________ __________________________________________ __________________________________________ (main point of paragraph 3) ( مهمترين نکته پاراگراف سوم)__________________________________________ This is shown by: ( مصاديق اين نکته )__________________________________________ __________________________________________ __________________________________________ To summarize, this essay has shown that: ( مقاله جمله خلاصه)__________________________________________ The lessons that can be learned are: ( نکاتي که مي توان از اين مقاله آموخت )__________________________________________ __________________________________________
پس از تکميل پرسشنامه، مقاله تحقيقي خود را به عنوان يک نمونه با استفاده از مراحل بالا نوشته و در چندين مرحله به ارزيابي آن بپردازيد. اين خود انگيزه اي است براي شروع و هر چه قدر که سطح دانش زباني شما بالاتر رود، مقاله شکل مطلوب تري به خود مي گيرد. انتخاب موضوعات ساده تر براي نگارش مقاله با اين مراحل توصيه مي شود. همچنين نيازي به آوردن جملات گنگ و پيچيده و مجهول همراه با لغات سخت و دوپهلو نمي باشد. براي نگارش مقاله در اين سطح، ساده ترين سبک نگارشي را در نظر بگيريد.
تعريف پژوهش
پژوهش، فرايند پردازش اطلاعات است كه مهمترين ويژگياش زايايي، باروري و توليد علم در تاريخ آن علم ميباشد و داراي هويت جمعي است.آنچه در كتب و منابع يافت ميشود دادههاست. پس از سنجش و گزينش، دادهها به اطلاعات تبديل ميشوند، با پردازش اطلاعات و تجزيه و تحليل آنها در مقاله، توليد علم صورت ميگيرد. پژوهش، فرايند توليد علم است برخلاف بسط اطلاعات ديگران كه توسعه است نه پژوهش. پژوهشگر مانند زنبور عسل است كه چيز جديد توليد ميكند نه مثل مورچه كه فقط اطلاعات را جمع ميكند.شأن مقاله اين است كه در مقياس تاريخ آن علم، توليد علم كند. مقاله علمي پژوهشي، بايد نوآوري داشته باشد و پيدا كردن حرف جديد در تاريخ يك علم كه قبلاً نبوده، كار دشواري است. اين نوآوري فقط در نظريهپردازي نيست بلكه ميتواند زبان جديد، روش جديد، مسأله جديد، تعريف جديد و... در تاريخ علم باشد. اگر جهتگيري مقاله ترويجي و اطلاعرساني باشد، مجلات علمي پژوهشي آن را چاپ نميكنند مراحل پژوهشدر پژوهش، آغاز كار، روبرو شدن با مشكل است. محقق بايد با تاكتيكهاي خاصي، مشكل را به مسأله تبديل كند.3 سپس فرضيه بدهد، آن را آزمايش كند و به اين ترتيب، به يك نظريه برسد كه مسأله را حل كند. فرضيه، پاسخ اوليه محقق به مسأله است. البته روش آزمون در علوم مختلف، متفاوت است. اگر مشكل به مسأله تبديل نشود يك فعاليت موضوع محور انجام خواهد شد در حاليكه پژوهش يك فعاليت مسأله محور است. در تحقيقات مسأله محور، امكان مغالطه كمتر خواهد بود. بنابراين مقالات بايستي جهتگيري مسأله محوري و پژوهشي داشته باشند.
ساختار مقالات علمي- پژوهشي
با فرض اينكه فيشها و اطلاعات فراهم است،4 به توضيح ساختار مقاله ميپردازيم. هر مقاله ساختاري دارد كه متشكل است از: عنوان، چكيده، طرح مسأله(مقدمه)، بدنه اصلي مقاله، نتيجه و منابع.
1. عنوان
عنوان مقاله بايستي اولاً تكراري نباشد؛ ثانياً تطويل بلاضرورت نداشته باشد؛ ثالثاً ابهام و نارسايي نداشته باشد. و رابعاً خطابي يا شعرگونه نباشد. انتخاب عنوان مثل بسته بندي يك جنس خوب است كه اگر با ملاكهاي صحيح صورت نگيرد جنس هم ضايع ميشود.در عنوان نبايد تعبيراتي همچون: "آشنايي با"، "نگاهي به"، "درآمدي بر" و امثال آنها آورده شود. عنوان بايد مشير به مسأله مورد تحقيق باشد. به عنوان نمونه اگر عنوان مقالهاي "تحقيقي درباره ايمان" باشد دو اشكال دارد: اولاً عبارت "تحقيقي درباره" نبايد آورده شود زيرا استدراك ميباشد. ثانياً عنوان، مشير به مسأله نيست. اما عناويني همچون: "تحولپذيري ايمان" و "طلب ايمان از اهل ايمان" عناوين درستي هستند. در عنوان مقاله پژوهشي اصل بر اختصار است برخلاف مقالات آموزشي كه عنوان بايستي توصيفكننده باشد و اصل بر ايضاح است نه اختصار.
2. چكيده
چكيده مقاله، آميزهاي از طرح موضوع و ضرورت موضوع است. چكيده بايد آينه تمامنماي مقاله باشد. فلسفه آوردن چكيده، دو مطلب است:1. چكيده مقاله در پايگاههاي اطلاعرساني اينترنت قرار ميگيرد تا ساير محققان از حاصل تلاش نويسنده بهرهمند و مطلع گردند.2. چكيده، محتواي مقاله را در اختيار خواننده قرار ميدهد تا وي تصميم بگيرد كه مقاله را بخواند يا نه. به لحاظ اخلاق حرفهاي نبايد وقت خواننده بيجهت تلف شود.چكيدهنويسي مهارت ميخواهد و در آن بايستي به چند پرسش پاسخ داده شده باشد: اول اينكه مسألهام چيست؟ دوم اينكه چرا طرحش كردهام؟ سوم اينكه چه نظرياتي در اين زمينه وجود دارد؟ و چهارم من به چه نظريهاي رسيدهام؟ چكيده بايد نظر جامع را نشان دهد، نظريات رد شده و علت رد شدنشان را به خواننده ارائه كند.ادبيات چكيده، همان ادبيات مقاله است. چكيده نبايد گزارش يا فهرست باشد و در آن ارجاع نميدهند، مثال نميزنند. چكيده در حدّ يك يا دو پاراگراف و تقريباً 75 كلمه (5+75كلمه) است. چكيده را بعد از آنكه مقاله تكميل شد مينويسند.
3. كليدواژه
مقاله برخلاف كتاب، فهرست ندارد. كليدواژه به جاي فهرست است، كليدواژه، كليد است از جنس واژه، نه واژههاي كليدي. نويسنده بايد مباحث مهم خود را به صورت تكواژه جستجو كند و به صورت كليدواژه نشان دهد. تعداد كليدواژهها حدود 6 كلمه (1+6كلمه) است.
4. طرح مسأله(مقدمه)
واجبترين عنصر در مقاله، طرح مسأله است. اگر طرح مسأله با مهارت صورت گيرد باعث ميشود نويسنده از اين شاخه به آن شاخه نپرد و به حواشي نپردازد. چهار مطلب را بايد در طرح مسأله مطرح نمود:1. مسأله پژوهش حاضر چيست. مسأله را تعريف ميكنيد و اگر مشتمل بر مسائل ريزتر است ذكر مينماييد. هر چه دقيقتر، بهتر؛ مثلاً در مورد مقاله "طلب ايمان از اهل ايمان" مسأله به اين شكل طرح ميشود: خداوند در آيه 136 سوره نساء مؤمنان را مخاطب خود قرار داده و ايمان آوردن را از آنها طلب ميفرمايد. در اين آيه شريفه از طرفي خطاب به كساني است كه متلبس به ايمانند: (يا ايها الذين آمنوا) از سوي ديگر، از آنها ميخواهد كه ايمان بياورند: (آمِنوا) مفهومش اين است كه مؤمنان ايمان ندارند. در حقيقت در اين آيه اجتماع سلب و ايجاب صورت پذيرفته است و اين مسأله ماست.چند تذكرالف- مشكل و مسأله از يكديگر متمايزند. عبور از مشكل به مسأله، همان طرح مسأله است كه تكنيكهايي دارد.5ب- بايد مسأله طرح شود نه مسألهنما (مسأله كاذب). به عنوان نمونه، سؤال از اينكه خدا قبل از آفرينش جهان چه ميكرده است؟ مسألهنماست نه مسأله زيرا قبل از آفرينش، زمان وجود نداشته است به عبارت ديگر بايد بگوييم قبل از زماني كه زمان وجود نداشته است خدا چه ميكرده است؟ كه اين مسألهاي كاذب است.ج- در طرح مسأله بايد توجه كنيد كه آيا با مسأله روبرو هستيد يا مباني تا مباني را داخل مسأله ننماييد. مثلاً در مقاله "علوم مورد نياز اجتهاد" نبايد به مباحثي همچون اجتهاد چيست؟ تقليد چيست؟ شرايط اجتهاد و ساير مبادي تصوريه و تصديقيه به صورت مفصل پرداخته شود بلكه اين مطالب را بايد مختصر مطرح و به پينوشت ارجاع داد.د- مسأله نبايد القاءكننده باشد. به عنوان نمونه نبايد مطرح شود كه: چرا جوانان، بيدين شدهاند؟ اين مطلب القاءكننده است. زيرا قبل از آنكه مطلب اثبات شود به شكل مسأله طرح شده است. القاء عبارت است از جستجو از علت بدون اثبات و توصيف دقيق مطلب.ه- با طناب پوسيده "يا" نبايستي مسأله طرح شود. متأسفانه غالب مقالات ضعيف اين گونهاند. مثلاًَ: اگر عنوان مقالهاي "حق يا تكليف"، باشد دچار بنبست موهوم "يا" ميباشد يعني در حالي كه منع جمعي وجود ندارد اما ايهام مانعهالجمع بودن را به وجود ميآورد. عناوين "علم يا ثروت"، "علم يا دين"، "دين يا آزادي" نيز چنين هستند.2. در پاراگراف دوم طرح مسأله، پيشينه و ضرورت مسأله مطرح و نوآوري آن را منعكس ميكنند.3. پاراگراف سوم مشتمل بر روش مطالعه، فرضيه و پيشفرضهاست. مثلاً روش مطالعه روش تجربي است يا تاريخي يا تطبيقي يا درونديني يا ... اگر پيشفرضها مفصل هستند، بعد از طرح، بايد اولين عنوان فرعي را عبارت "پيشفرضها" قرار دهيد.4. در طرح مسأله، بايد ساختار مقاله مشخص شود اينكه مقاله چند بخش يا فصل دارد. طرح مسأله، كاري را كه صورت خواهد پذيرفت تبيين ميكند برخلاف چكيده كه كار انجام شده را بيان ميكند.
5. بدنه اصلي مقاله
بدنه اصلي مقاله شامل مباحثي است كه تلاش ميكند فرضيه شما را به كرسي بنشاند، نظريات رقيب را نقد و نظريه خود را به خوبي مستدل كند. در مورد عناوين بدنه اصلي، چند نكته مهم است:1. عنوان سرگردان نداشته باشيد؛ معلوم شود هر عنوان زيرمجموعه كدام عنوان است، در عرض عنوان قبلي است يا زيرمجموعه او.2. پيشفرضها بايد مطرح شوند همچنين به فرضيههاي رقيب يعني پاسخهايي كه تاكنون به مسأله مقاله داده شده پرداخته شود.3. فرضيه نويسنده مطرح و اثبات گردد.4. اشكالات احتمالي كه ميتواند بر مقاله وارد شود مطرح و پاسخ داده شود.
6. نتيجه
نتيجه، جوابي است كه به مسأله دادهايم. در نتيجه، مقدمه چيني، ارجاع و دليل را نميآوريم. برخي داورها نخست به سراغ چكيده و نتيجه و سپس به سراغ بدنه اصلي مقاله ميروند.
7. تقدير و تشكر
در صورت نياز به تقدير و تشكر از افراد يا مؤسسات، اين عمل در پايان مقاله قبل از منابع و مآخذ آورده ميشود.
8. منابع و مآخذ
دو روش منبعنگاري وجود دارد اولي روش ويرتيش است كه ارجاعات را در پينوشت و ديگري روش هاروارد كه ارجاعات را در درون متن ميدهد.
Source
انتخاب عنوان مقاله
انتخاب ايده اصلي يا تم اصلي مقاله . براي مثال:
1- Information technology has revolutionized the way we work.
2- George Orwell's Animal Farm provides a fascinating allegory of life in a totalitarian society.
تقسيم مقاله به سه قسمت پاراگرافهاي مقدماتي، بدنه و خلاصه پاراگراف مقدماتي با جملهاي جذاب از مقاله که توجه خواننده را جلب مي کند، آغاز ميشود. براي مثال:
1- Home workers have grown from 150,000 to over 12 million in the past 5 years thanks to the wonders of the computer.
2- The idyllic setting of life on the farm provides little clue of the harsh realities George Orwell portrays in Animal Farm.
بعد از جمله نخست، در ادامه، جمله حاوي نظر شما مي آيد.براي معرفي پاراگرافهاي بدنه در پاراگراف مقدماتي، يک جمله از هر پاراگراف بدنه را در پاراگراف مقدماتي بگنجانيد. براي مثال:
1- The Internet has made this possible by extending the office into the home.
Orwell's choice of pigs as the leaders of the farm can hardly be incidental-2.
پاراگراف مقدماتي را با خلاصهاي کوتاه يا جمله بيان هدف (Goal statement) به پايان ببريد. براي مثال:
1- Technological innovation has thus made the traditional workplace obsolete.
George Orwell's Animal Farm fascinates the reader through its extreme contrast between the idyllic and brutally realistic -2.
در هر کدام از پاراگرافهاي بدنه (معمولاً 2 يا 3 پاراگراف بدنه در مقاله وجود دارد) ايدههايي که در پاراگراف مقدماتي ارائه شدهاند، به تفصيل ميآيند، (بسط داده ميشوند).پاراگرافهاي بدنه را با ارائه اطلاعات مربوط به جزئيات و با آوردن مثالي بسط دهيد. براي مثال:
1- When the Internet was first introduced it was used primarily by scientists, now it is common in every classroom.
2- The struggle between the two leading pigs, Napoleon and Snowball, with its consequences felt by the population of the farm clearly illustrates how totalitarian leaders will put their own confrontations ahead of the population they are supposedly leading
پاراگرافهاي بدنه ميبايست ايده اصلي را بسط داده و با جمله اي خلاصه شده از آن ايده به پايان برسد. حداقل دو مثال يا نتايج تجربي تحقيق در هر پاراگراف براي حمايت از ايده اصلي وجود دارد.پاراگراف خلاصه، مقاله شما را خلاصه نموده و اغلب برعکس پاراگراف مقدماتي ميباشد.پاراگراف خلاصه را با بازگويي سريع ايدههاي اصلي پاراگرافهاي بدنه شروع نماييد. براي مثال:
1- The Internet in the home, benefits and ease of use of modern computer systems...
Through the use of symbolism in the portrayal of characters, setting and style, George Orwell's Animal Farm delivers a harsh criticism of -2 totalitarian society.
جمله ماقبل آخر ميبايد ايده اصلي مقاله شما را بازگويي کند. براي مثال:
1- We have now passed from the industrial revolution to the information revolution
Animal Farm is a deceivingly simple allegory presenting totalitarian society in all its grimmest aspects -2.
جمله آخر ميتواند پيشبيني شما درباره مسئله اي خاص براساس اطلاعات و آمار ارائه شده در مقاله باشد که خود مي تواند زمينه ساز تحقيقي ديگر گردد. براي مثال :
1- The next step: The complete disappearance of the workplace
Considering the vast changes in the global political structure of the last twenty years, one can only hope that mankind has learned the lessons 2- so elegantly told in George Orwell's Animal Farm
راهنماييها: براي بيان ايده خود از افعال اصلي استفاده نماييد چرا که اين افعال تأکيد بيشتري در خود دارند و از افعال کمکي که تاکيد کمتري دارند، استفاده نکنيد.
براي مثال:
بهتر است به جاي جمله The workplace has evolvedبنويسيم:the workplace seems to have evolved در ارائه مطالب و ايدههاي خود کلماتي به کار بريد که اطمينان کامل شما نسبت به مطالب مطرح شده را نشان ميدهد.در هنگام نگارش مقاله به زبان انگليسي، آنچه در زبان مادري به زبان ميآوريد را ترجمه نکرده و به رشته تحرير درنياوريد. ابتدا آن را از صافي ساختارهاي انگليسي بگذرانيد.
ساختار جملات انگليسي با فارسي کاملا متفاوت بوده و به طور کل از الگوي زير پيروي مي کند:
فاعل( اسم يا ضمير) + فعل ( اصلي يا کمکي ) + مفعول ( مستقيم و غير مستقيم ) + متمم ( قيود : حالت، زمان و مکان)( Outline Questionnaire) پرسشنامه رئوس مطالب (This essay is about )
اين مقاله درباره __________________________________________ The essay is introduced by the following interesting statement: (جمله جذاب شروع مقاله)__________________________________________ This essay is introduced with the following idea: ( ايده مطرح در مقاله )__________________________________________ The essay will illustrate the above idea by showing that: (( روند تشريح ايده (main point of paragraph 1) ( نکته مهم پاراگراف اول )__________________________________________ This is shown by: ( مصاديق اين نکته)__________________________________________ __________________________________________ __________________________________________ (main point of paragraph 2) ( مهمترين نکته پاراگراف دوم)__________________________________________ This is shown by: ( مصاديق اين نکته)__________________________________________ __________________________________________ __________________________________________ (main point of paragraph 3) ( مهمترين نکته پاراگراف سوم)__________________________________________ This is shown by: ( مصاديق اين نکته )__________________________________________ __________________________________________ __________________________________________ To summarize, this essay has shown that: ( مقاله جمله خلاصه)__________________________________________ The lessons that can be learned are: ( نکاتي که مي توان از اين مقاله آموخت )__________________________________________ __________________________________________
پس از تکميل پرسشنامه، مقاله تحقيقي خود را به عنوان يک نمونه با استفاده از مراحل بالا نوشته و در چندين مرحله به ارزيابي آن بپردازيد. اين خود انگيزه اي است براي شروع و هر چه قدر که سطح دانش زباني شما بالاتر رود، مقاله شکل مطلوب تري به خود مي گيرد. انتخاب موضوعات ساده تر براي نگارش مقاله با اين مراحل توصيه مي شود. همچنين نيازي به آوردن جملات گنگ و پيچيده و مجهول همراه با لغات سخت و دوپهلو نمي باشد. براي نگارش مقاله در اين سطح، ساده ترين سبک نگارشي را در نظر بگيريد.
تعريف پژوهش
پژوهش، فرايند پردازش اطلاعات است كه مهمترين ويژگياش زايايي، باروري و توليد علم در تاريخ آن علم ميباشد و داراي هويت جمعي است.آنچه در كتب و منابع يافت ميشود دادههاست. پس از سنجش و گزينش، دادهها به اطلاعات تبديل ميشوند، با پردازش اطلاعات و تجزيه و تحليل آنها در مقاله، توليد علم صورت ميگيرد. پژوهش، فرايند توليد علم است برخلاف بسط اطلاعات ديگران كه توسعه است نه پژوهش. پژوهشگر مانند زنبور عسل است كه چيز جديد توليد ميكند نه مثل مورچه كه فقط اطلاعات را جمع ميكند.شأن مقاله اين است كه در مقياس تاريخ آن علم، توليد علم كند. مقاله علمي پژوهشي، بايد نوآوري داشته باشد و پيدا كردن حرف جديد در تاريخ يك علم كه قبلاً نبوده، كار دشواري است. اين نوآوري فقط در نظريهپردازي نيست بلكه ميتواند زبان جديد، روش جديد، مسأله جديد، تعريف جديد و... در تاريخ علم باشد. اگر جهتگيري مقاله ترويجي و اطلاعرساني باشد، مجلات علمي پژوهشي آن را چاپ نميكنند مراحل پژوهشدر پژوهش، آغاز كار، روبرو شدن با مشكل است. محقق بايد با تاكتيكهاي خاصي، مشكل را به مسأله تبديل كند.3 سپس فرضيه بدهد، آن را آزمايش كند و به اين ترتيب، به يك نظريه برسد كه مسأله را حل كند. فرضيه، پاسخ اوليه محقق به مسأله است. البته روش آزمون در علوم مختلف، متفاوت است. اگر مشكل به مسأله تبديل نشود يك فعاليت موضوع محور انجام خواهد شد در حاليكه پژوهش يك فعاليت مسأله محور است. در تحقيقات مسأله محور، امكان مغالطه كمتر خواهد بود. بنابراين مقالات بايستي جهتگيري مسأله محوري و پژوهشي داشته باشند.
ساختار مقالات علمي- پژوهشي
با فرض اينكه فيشها و اطلاعات فراهم است،4 به توضيح ساختار مقاله ميپردازيم. هر مقاله ساختاري دارد كه متشكل است از: عنوان، چكيده، طرح مسأله(مقدمه)، بدنه اصلي مقاله، نتيجه و منابع.
1. عنوان
عنوان مقاله بايستي اولاً تكراري نباشد؛ ثانياً تطويل بلاضرورت نداشته باشد؛ ثالثاً ابهام و نارسايي نداشته باشد. و رابعاً خطابي يا شعرگونه نباشد. انتخاب عنوان مثل بسته بندي يك جنس خوب است كه اگر با ملاكهاي صحيح صورت نگيرد جنس هم ضايع ميشود.در عنوان نبايد تعبيراتي همچون: "آشنايي با"، "نگاهي به"، "درآمدي بر" و امثال آنها آورده شود. عنوان بايد مشير به مسأله مورد تحقيق باشد. به عنوان نمونه اگر عنوان مقالهاي "تحقيقي درباره ايمان" باشد دو اشكال دارد: اولاً عبارت "تحقيقي درباره" نبايد آورده شود زيرا استدراك ميباشد. ثانياً عنوان، مشير به مسأله نيست. اما عناويني همچون: "تحولپذيري ايمان" و "طلب ايمان از اهل ايمان" عناوين درستي هستند. در عنوان مقاله پژوهشي اصل بر اختصار است برخلاف مقالات آموزشي كه عنوان بايستي توصيفكننده باشد و اصل بر ايضاح است نه اختصار.
2. چكيده
چكيده مقاله، آميزهاي از طرح موضوع و ضرورت موضوع است. چكيده بايد آينه تمامنماي مقاله باشد. فلسفه آوردن چكيده، دو مطلب است:1. چكيده مقاله در پايگاههاي اطلاعرساني اينترنت قرار ميگيرد تا ساير محققان از حاصل تلاش نويسنده بهرهمند و مطلع گردند.2. چكيده، محتواي مقاله را در اختيار خواننده قرار ميدهد تا وي تصميم بگيرد كه مقاله را بخواند يا نه. به لحاظ اخلاق حرفهاي نبايد وقت خواننده بيجهت تلف شود.چكيدهنويسي مهارت ميخواهد و در آن بايستي به چند پرسش پاسخ داده شده باشد: اول اينكه مسألهام چيست؟ دوم اينكه چرا طرحش كردهام؟ سوم اينكه چه نظرياتي در اين زمينه وجود دارد؟ و چهارم من به چه نظريهاي رسيدهام؟ چكيده بايد نظر جامع را نشان دهد، نظريات رد شده و علت رد شدنشان را به خواننده ارائه كند.ادبيات چكيده، همان ادبيات مقاله است. چكيده نبايد گزارش يا فهرست باشد و در آن ارجاع نميدهند، مثال نميزنند. چكيده در حدّ يك يا دو پاراگراف و تقريباً 75 كلمه (5+75كلمه) است. چكيده را بعد از آنكه مقاله تكميل شد مينويسند.
3. كليدواژه
مقاله برخلاف كتاب، فهرست ندارد. كليدواژه به جاي فهرست است، كليدواژه، كليد است از جنس واژه، نه واژههاي كليدي. نويسنده بايد مباحث مهم خود را به صورت تكواژه جستجو كند و به صورت كليدواژه نشان دهد. تعداد كليدواژهها حدود 6 كلمه (1+6كلمه) است.
4. طرح مسأله(مقدمه)
واجبترين عنصر در مقاله، طرح مسأله است. اگر طرح مسأله با مهارت صورت گيرد باعث ميشود نويسنده از اين شاخه به آن شاخه نپرد و به حواشي نپردازد. چهار مطلب را بايد در طرح مسأله مطرح نمود:1. مسأله پژوهش حاضر چيست. مسأله را تعريف ميكنيد و اگر مشتمل بر مسائل ريزتر است ذكر مينماييد. هر چه دقيقتر، بهتر؛ مثلاً در مورد مقاله "طلب ايمان از اهل ايمان" مسأله به اين شكل طرح ميشود: خداوند در آيه 136 سوره نساء مؤمنان را مخاطب خود قرار داده و ايمان آوردن را از آنها طلب ميفرمايد. در اين آيه شريفه از طرفي خطاب به كساني است كه متلبس به ايمانند: (يا ايها الذين آمنوا) از سوي ديگر، از آنها ميخواهد كه ايمان بياورند: (آمِنوا) مفهومش اين است كه مؤمنان ايمان ندارند. در حقيقت در اين آيه اجتماع سلب و ايجاب صورت پذيرفته است و اين مسأله ماست.چند تذكرالف- مشكل و مسأله از يكديگر متمايزند. عبور از مشكل به مسأله، همان طرح مسأله است كه تكنيكهايي دارد.5ب- بايد مسأله طرح شود نه مسألهنما (مسأله كاذب). به عنوان نمونه، سؤال از اينكه خدا قبل از آفرينش جهان چه ميكرده است؟ مسألهنماست نه مسأله زيرا قبل از آفرينش، زمان وجود نداشته است به عبارت ديگر بايد بگوييم قبل از زماني كه زمان وجود نداشته است خدا چه ميكرده است؟ كه اين مسألهاي كاذب است.ج- در طرح مسأله بايد توجه كنيد كه آيا با مسأله روبرو هستيد يا مباني تا مباني را داخل مسأله ننماييد. مثلاً در مقاله "علوم مورد نياز اجتهاد" نبايد به مباحثي همچون اجتهاد چيست؟ تقليد چيست؟ شرايط اجتهاد و ساير مبادي تصوريه و تصديقيه به صورت مفصل پرداخته شود بلكه اين مطالب را بايد مختصر مطرح و به پينوشت ارجاع داد.د- مسأله نبايد القاءكننده باشد. به عنوان نمونه نبايد مطرح شود كه: چرا جوانان، بيدين شدهاند؟ اين مطلب القاءكننده است. زيرا قبل از آنكه مطلب اثبات شود به شكل مسأله طرح شده است. القاء عبارت است از جستجو از علت بدون اثبات و توصيف دقيق مطلب.ه- با طناب پوسيده "يا" نبايستي مسأله طرح شود. متأسفانه غالب مقالات ضعيف اين گونهاند. مثلاًَ: اگر عنوان مقالهاي "حق يا تكليف"، باشد دچار بنبست موهوم "يا" ميباشد يعني در حالي كه منع جمعي وجود ندارد اما ايهام مانعهالجمع بودن را به وجود ميآورد. عناوين "علم يا ثروت"، "علم يا دين"، "دين يا آزادي" نيز چنين هستند.2. در پاراگراف دوم طرح مسأله، پيشينه و ضرورت مسأله مطرح و نوآوري آن را منعكس ميكنند.3. پاراگراف سوم مشتمل بر روش مطالعه، فرضيه و پيشفرضهاست. مثلاً روش مطالعه روش تجربي است يا تاريخي يا تطبيقي يا درونديني يا ... اگر پيشفرضها مفصل هستند، بعد از طرح، بايد اولين عنوان فرعي را عبارت "پيشفرضها" قرار دهيد.4. در طرح مسأله، بايد ساختار مقاله مشخص شود اينكه مقاله چند بخش يا فصل دارد. طرح مسأله، كاري را كه صورت خواهد پذيرفت تبيين ميكند برخلاف چكيده كه كار انجام شده را بيان ميكند.
5. بدنه اصلي مقاله
بدنه اصلي مقاله شامل مباحثي است كه تلاش ميكند فرضيه شما را به كرسي بنشاند، نظريات رقيب را نقد و نظريه خود را به خوبي مستدل كند. در مورد عناوين بدنه اصلي، چند نكته مهم است:1. عنوان سرگردان نداشته باشيد؛ معلوم شود هر عنوان زيرمجموعه كدام عنوان است، در عرض عنوان قبلي است يا زيرمجموعه او.2. پيشفرضها بايد مطرح شوند همچنين به فرضيههاي رقيب يعني پاسخهايي كه تاكنون به مسأله مقاله داده شده پرداخته شود.3. فرضيه نويسنده مطرح و اثبات گردد.4. اشكالات احتمالي كه ميتواند بر مقاله وارد شود مطرح و پاسخ داده شود.
6. نتيجه
نتيجه، جوابي است كه به مسأله دادهايم. در نتيجه، مقدمه چيني، ارجاع و دليل را نميآوريم. برخي داورها نخست به سراغ چكيده و نتيجه و سپس به سراغ بدنه اصلي مقاله ميروند.
7. تقدير و تشكر
در صورت نياز به تقدير و تشكر از افراد يا مؤسسات، اين عمل در پايان مقاله قبل از منابع و مآخذ آورده ميشود.
8. منابع و مآخذ
دو روش منبعنگاري وجود دارد اولي روش ويرتيش است كه ارجاعات را در پينوشت و ديگري روش هاروارد كه ارجاعات را در درون متن ميدهد.
Source
آخرین ویرایش: