جلسه نهم تا دوازدهم
جلسه نهم
آموزش اندازه گيري دامن و شلوار
آموزش الگوي دامن به صورت سايز بندي و شخصي دوزي و نحوه تنگ كردن آن
دامن ، مادر الگو
در چهارسايز اصلي، سايز به اضافه 10 نصف دور باسن و سايز منهاي 3 نصف دور كمر. براي برش دامن مستطيلي به طول قد دامن و به عرض 4/1 دور باسن +1 براي پيش و 4/1 دور باسن منهاي 1 براي پشت رسم مي كنيم. از كمر باسن بزرگ را كه نصف سايز مي باشد مي كشيم و سپس نصف آنرا باسن كوچك مي ناميم، 5/3 سانت از پهلو علامت زده با خط كش آستين به باسن بزرگ وصل مي كنيم وسط بالاي دامن سه سانت علامت زده ، براي پيش دو سانت از باسن كوچك پايين تر و براي پشت سه سانت مانده به باسن بزرگ علامت زده و ساسون را مي كشيم. ساسون را مي بنديم و پيش از وسط نيم سانت تا ساسون و پشت را از وسط يك سانت تا درز بغل بصورت منحني خالي مي كنيم. در شخصي دوزي و يا سايزهاي ديگر 4/1 دور كمر را همراه باضافه و منهاي يك و مقدار ساسون در پيش و پشت علامت زده در صورت زياد و كم شدن فاصله تا پهلو با دادن دو ساسون و يا كم كردن مقدار ساسون فاصله را تا پهلو به حدود 5/3سانت مي رسانيم.
دامن فون
براي دامن فون به پايين دامن راسته 4 سانت اضافه مي كنيم و 5/1 سانت بالا مي آييم سپس اين نقطه را مستقيم به باسن بزرگ وصل نموده و از پايين به صورت منحني آرامي به پنج سانت مانده به وسط دامن وصل مي نماييم. طوري كه در وسط بيشترين فاصله را بگيرد.
براي دامن خمره اي (تنگ) از پايين دامن 4 سانت به داخل و يك سانت به پايين مي رويم و اين نقطه را به وسيله منحني آرامي به ده سانت مانده به باسن بزرگ و در پايين به وسط دامن مستقيم وصل مي كنيم. دامن هاي تنگ و راسته چاك يا پيلي لازم دارند.
جلسه دهم
آشنايي بابرش دامن و آستر
در اين قسمت طريقه پهن كردن پارچه هاي آهار دار روي ميز خط كشي و برش دامن را سه به اضافه برش آستري آن انجام مي شود.
هدف
با اجراي برش، هنرجويان با ريزه كاريهايي كه برش داريم آشنا گرديده و با علاقه برنامه را دنبال مي كند.
جلسه يازدهم
آشنايي بادوخت دامن
دوخت دامن شامل دوخت چاك پشت با اطوي آن، دوخت زيپ، دوخت ساسونها با اطوي آن و دوخت درز بغل به اضافه تا انداختن پاي دامن و چسباندن آن به وسيله زانفيكس
هدف
با اجراي اين نحوه دوخت هنرجويان متوجه مي شوند نظم و ترتيبي كه در دوخت به مرحله اجرا در مي آيد تا چه ميزان در پيشبرد كار مؤثر است.
جلسه نهم
آموزش اندازه گيري دامن و شلوار
آموزش الگوي دامن به صورت سايز بندي و شخصي دوزي و نحوه تنگ كردن آن
دامن ، مادر الگو
در چهارسايز اصلي، سايز به اضافه 10 نصف دور باسن و سايز منهاي 3 نصف دور كمر. براي برش دامن مستطيلي به طول قد دامن و به عرض 4/1 دور باسن +1 براي پيش و 4/1 دور باسن منهاي 1 براي پشت رسم مي كنيم. از كمر باسن بزرگ را كه نصف سايز مي باشد مي كشيم و سپس نصف آنرا باسن كوچك مي ناميم، 5/3 سانت از پهلو علامت زده با خط كش آستين به باسن بزرگ وصل مي كنيم وسط بالاي دامن سه سانت علامت زده ، براي پيش دو سانت از باسن كوچك پايين تر و براي پشت سه سانت مانده به باسن بزرگ علامت زده و ساسون را مي كشيم. ساسون را مي بنديم و پيش از وسط نيم سانت تا ساسون و پشت را از وسط يك سانت تا درز بغل بصورت منحني خالي مي كنيم. در شخصي دوزي و يا سايزهاي ديگر 4/1 دور كمر را همراه باضافه و منهاي يك و مقدار ساسون در پيش و پشت علامت زده در صورت زياد و كم شدن فاصله تا پهلو با دادن دو ساسون و يا كم كردن مقدار ساسون فاصله را تا پهلو به حدود 5/3سانت مي رسانيم.
دامن فون
براي دامن فون به پايين دامن راسته 4 سانت اضافه مي كنيم و 5/1 سانت بالا مي آييم سپس اين نقطه را مستقيم به باسن بزرگ وصل نموده و از پايين به صورت منحني آرامي به پنج سانت مانده به وسط دامن وصل مي نماييم. طوري كه در وسط بيشترين فاصله را بگيرد.
براي دامن خمره اي (تنگ) از پايين دامن 4 سانت به داخل و يك سانت به پايين مي رويم و اين نقطه را به وسيله منحني آرامي به ده سانت مانده به باسن بزرگ و در پايين به وسط دامن مستقيم وصل مي كنيم. دامن هاي تنگ و راسته چاك يا پيلي لازم دارند.
جلسه دهم
آشنايي بابرش دامن و آستر
در اين قسمت طريقه پهن كردن پارچه هاي آهار دار روي ميز خط كشي و برش دامن را سه به اضافه برش آستري آن انجام مي شود.
هدف
با اجراي برش، هنرجويان با ريزه كاريهايي كه برش داريم آشنا گرديده و با علاقه برنامه را دنبال مي كند.
جلسه يازدهم
آشنايي بادوخت دامن
دوخت دامن شامل دوخت چاك پشت با اطوي آن، دوخت زيپ، دوخت ساسونها با اطوي آن و دوخت درز بغل به اضافه تا انداختن پاي دامن و چسباندن آن به وسيله زانفيكس
هدف
با اجراي اين نحوه دوخت هنرجويان متوجه مي شوند نظم و ترتيبي كه در دوخت به مرحله اجرا در مي آيد تا چه ميزان در پيشبرد كار مؤثر است.