Maryam
متخصص بخش ادبیات
تلفن همراه، این وسیله ارتباطی همه گیر، مانند بسیاری از فناوریها و ابزارهای روزمره دیگر در عین سادگی، برای خود الزاماتی دارد. الزامات و مواردی که کاربران در جریان استفاده از تلفن همراه خود با آنها برخورد میکنند و البته برای پی بردن به معنی برخی از این پیغامها لازم است که مدتی موبایل به دست باشند.
به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از فارس، میتوان گفت که تقریبا تمام کاربران موبایل در دوران مشترکی خود، با پیغامهای شنیداری شبکه، پیامهای صفحه نمایش و انواع اختلالات شبکه تلفن همراه برخورد کردهاند.
البته آشنایی با این الزامات ضروری نیست و بی توجه به این موارد نیز میتوان کاربر موبایل بود؛ اما در برخی موارد، دانستن معنی و دلیل پیامهای شبکه میتواند به کمک مشترک بیاید.
مفهوم برخی پیامهای رایج صفحه نمایش
بر اساس این گزارش، در جریان استفاده روزمره کاربر از گوشی تلفن همراه، در برخی مواقع پیامهایی روی صفحه نمایش گوشی ظاهر می شود که هر یک معنی و دلیل مخصوص به خود را دارند.
معنای پیامهای صفحه نمایش اغلب در دفترچه راهنمای گوشی موبایل توضیح داده شده و صرفنظر از اختلافات جزیی در برخی مدلها، این تعابیر در اغلب مدلها مشابه و یکسان یا حد بسیاری نزدیک به هم است.
بر اساس این گزارش، پیغامهای no service ” ” ، “emrgency call only “، “no connection “، “no network “، “card rejected ” ، “sim error و “sim missing ” از رایج ترین پیغامهای ظاهر شده روی صفحه نمایش هستند و مشترکان بیشترین برخورد را با آنها دارند که به اختصار دلایل ایجاد این محدودیتها را از نظر میگذرانیم.
بر اساس این گزارش، پیام “no service “، به یکی از دلایل، عدم پوشش مناسب شبکه، نقص نرمافزاری گوشی، خرابی سیم کارت و یا قطعی سیم کارت حادث میشود.
همچنین پیغام “Emergency call ” به دلیل عدم پوشش مناسب شبکه، مسدود بودن ارتباط سیم کارت و قفل بودن گوشی موبایل نمایش داده میشود.
همچنین در خصوص پیغام “no connection ” ، عواملی از جمله قطع شدن سیگنالهای رادیویی، وجود مشکل در مسیرهای رادیویی، پر بودن کانالهای ارتباطی و وجود نقص فنی در نرمافزار دستگاه گوشی، زمینهساز بروز این پیغام میشود.
بر اساس این گزارش، پیغام “no network ” از دیگر پیغامهای صفحه نمایش است که به یکی از دلایل عدم پوشش مناسب شبکه، معیوب و ضعیف بودن گیرنده دستگاه گوشی و قفل بودن گوشی تلفن همراه حادث میشود.
بنابراین گزارش، همچنین پیغام “card rejected ” که بیشتر مختص به گوشیهای برند نوکیا است به علت مشکل دار بودن سیم کارت حادث میشود.
بنا بر این گزارش، معمولاً دو دلیل برای اعلام پیغام ” sim error ” وجود دارد؛ دلیل نخست مشکل سیم کارت و دلیل دیگر که در کشور ما کاربرد ندارد، bandeling است.
دلیل دوم مربوط به کشورهایی است که در آنها سیم کارت به همراه گوشی فروخته میشود و سیم کارت توسط اپراتور روی گوشی قفل میشود (bandeling).
آخرین پیغام پرکاربرد “sim missing ” است که تنها دلیل نمایش آن مشکلات سیم کارت است.
تفسیر پیامهای صوتی شبکه تلفن همراه
علاوه بر آنچه گفته شد، مشترک تلفن همراه با نوع دیگری از پیام ها نیز سر و کار دارد که در جریان شمارهگیری و تلاش برای برقراری تماس برای تماس گیرنده پخش میشود.
بی شک در هر فرایند برقراری تماس از مبدا به مقصد، خوشایندترین حالت، صدای بوق است که نشان از برقراری ارتباط صحیح با مقصد مورد نظر دارد؛ اما این ایدهآل همیشه اتفاق نمیافتد و در برخی موارد نیز تماس گیرنده به جای صدای بوق، انواع پیغامهای شبکه را میشنود.
بر اساس این گزارش، پیغام “برقراری ارتباط با مشترک مورد نظر مقدور نمیباشد ” یا پیغام ” برقراری ارتباط برای شما مشترک مورد نظر مقدور نمیباشد ” زمانی پخش میشود که تلفن همراه به علت بدهی توسط اپراتور قطع شده باشد.
همچنین پیغام ” دستگاه مشترک مورد نظر خاموش میباشد ” در مواقع خاموش بودن گوشی یا سوختن سیم کارت اعلام میشود.
پیغام ” مشترک مورد نظر در دسترس نمیباشد “، مواقعی که مشترک در خارج از پوشش شبکه قرار دارد یا گوشی خود را از دسترس خارج کرده، اعلام میشود که همچنین ترافیک شبکه نیز میتواند مانع برقراری ارتباط با مشترک شود.
بنا بر این گزارش، پیغام “شماره مورد نظر در شبکه موجود نمیباشد ” به یکی از دلایل: تخلیه شماره ( سلب امتیاز به دلیل بدهی یا موارد دیگر)، دایر نبودن شماره، شماره گیری اشتباه و در آخر انجام اشتباه DIVERT ( عمدی یا غیر عمدی) پخش میشود که مورد آخر برای برخی از کاربران به راهکاری برای فرار از پاسخدهی تبدیل شده است.
انواع اختلالات شبکه تلفن همراه را بشناسید
بنابراین گزارش، اختلالات، جزؤ لاینفک شبکه تلفن همراه محسوب میشوند و از بین انواع اختلالات “قطع تماس حین مکالمه ” و “یک طرفه بودن ارتباط ” از جمله حادثترین اختلات هستند.
بر اساس این گزارش، محدودیتهایی از جمله “عدم آنتندهی و پوشش شبکه “، “قطع تماس حین مکالمه “، “یکطرفه بودن ارتباط “، “وجود آنتن و عدم امکان برقراری تماس “، “عدم امکان ارسال و دریافت پیامک “، ” پیغامهای مکرر اشغال شبکه “، “عدم امکان تماس از سیمکارتهای تلفن همراه با خطوط تلفن ثابت “، “عدم امکان تماس از خطوط تلفن ثابت با سیم کارت تلفن همراه “، “اکوی صدا (برگشت یا پژواک صدا) ” و ” خط روی خط یا همشنوایی “، همگی انواع اختلالات شبکه موبایل هستند که مشترکان هر دو اپراتور تلفن همراه در صورتی که در محدوده سکونت خود به هر یک از این مشکلات دچار هستند، میتوانند در تماس با مرکز پاسخگویی به مشترکان اپراتور خود، مشکل موجود را اطلاع دهند و هر دو اپراتور روندی را بررسی مشکلات مشترکان خود ترتیب دادهاند.
منبع : برسام
به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از فارس، میتوان گفت که تقریبا تمام کاربران موبایل در دوران مشترکی خود، با پیغامهای شنیداری شبکه، پیامهای صفحه نمایش و انواع اختلالات شبکه تلفن همراه برخورد کردهاند.
البته آشنایی با این الزامات ضروری نیست و بی توجه به این موارد نیز میتوان کاربر موبایل بود؛ اما در برخی موارد، دانستن معنی و دلیل پیامهای شبکه میتواند به کمک مشترک بیاید.
مفهوم برخی پیامهای رایج صفحه نمایش
بر اساس این گزارش، در جریان استفاده روزمره کاربر از گوشی تلفن همراه، در برخی مواقع پیامهایی روی صفحه نمایش گوشی ظاهر می شود که هر یک معنی و دلیل مخصوص به خود را دارند.
معنای پیامهای صفحه نمایش اغلب در دفترچه راهنمای گوشی موبایل توضیح داده شده و صرفنظر از اختلافات جزیی در برخی مدلها، این تعابیر در اغلب مدلها مشابه و یکسان یا حد بسیاری نزدیک به هم است.
بر اساس این گزارش، پیغامهای no service ” ” ، “emrgency call only “، “no connection “، “no network “، “card rejected ” ، “sim error و “sim missing ” از رایج ترین پیغامهای ظاهر شده روی صفحه نمایش هستند و مشترکان بیشترین برخورد را با آنها دارند که به اختصار دلایل ایجاد این محدودیتها را از نظر میگذرانیم.
بر اساس این گزارش، پیام “no service “، به یکی از دلایل، عدم پوشش مناسب شبکه، نقص نرمافزاری گوشی، خرابی سیم کارت و یا قطعی سیم کارت حادث میشود.
همچنین پیغام “Emergency call ” به دلیل عدم پوشش مناسب شبکه، مسدود بودن ارتباط سیم کارت و قفل بودن گوشی موبایل نمایش داده میشود.
همچنین در خصوص پیغام “no connection ” ، عواملی از جمله قطع شدن سیگنالهای رادیویی، وجود مشکل در مسیرهای رادیویی، پر بودن کانالهای ارتباطی و وجود نقص فنی در نرمافزار دستگاه گوشی، زمینهساز بروز این پیغام میشود.
بر اساس این گزارش، پیغام “no network ” از دیگر پیغامهای صفحه نمایش است که به یکی از دلایل عدم پوشش مناسب شبکه، معیوب و ضعیف بودن گیرنده دستگاه گوشی و قفل بودن گوشی تلفن همراه حادث میشود.
بنابراین گزارش، همچنین پیغام “card rejected ” که بیشتر مختص به گوشیهای برند نوکیا است به علت مشکل دار بودن سیم کارت حادث میشود.
بنا بر این گزارش، معمولاً دو دلیل برای اعلام پیغام ” sim error ” وجود دارد؛ دلیل نخست مشکل سیم کارت و دلیل دیگر که در کشور ما کاربرد ندارد، bandeling است.
دلیل دوم مربوط به کشورهایی است که در آنها سیم کارت به همراه گوشی فروخته میشود و سیم کارت توسط اپراتور روی گوشی قفل میشود (bandeling).
آخرین پیغام پرکاربرد “sim missing ” است که تنها دلیل نمایش آن مشکلات سیم کارت است.
تفسیر پیامهای صوتی شبکه تلفن همراه
علاوه بر آنچه گفته شد، مشترک تلفن همراه با نوع دیگری از پیام ها نیز سر و کار دارد که در جریان شمارهگیری و تلاش برای برقراری تماس برای تماس گیرنده پخش میشود.
بی شک در هر فرایند برقراری تماس از مبدا به مقصد، خوشایندترین حالت، صدای بوق است که نشان از برقراری ارتباط صحیح با مقصد مورد نظر دارد؛ اما این ایدهآل همیشه اتفاق نمیافتد و در برخی موارد نیز تماس گیرنده به جای صدای بوق، انواع پیغامهای شبکه را میشنود.
بر اساس این گزارش، پیغام “برقراری ارتباط با مشترک مورد نظر مقدور نمیباشد ” یا پیغام ” برقراری ارتباط برای شما مشترک مورد نظر مقدور نمیباشد ” زمانی پخش میشود که تلفن همراه به علت بدهی توسط اپراتور قطع شده باشد.
همچنین پیغام ” دستگاه مشترک مورد نظر خاموش میباشد ” در مواقع خاموش بودن گوشی یا سوختن سیم کارت اعلام میشود.
پیغام ” مشترک مورد نظر در دسترس نمیباشد “، مواقعی که مشترک در خارج از پوشش شبکه قرار دارد یا گوشی خود را از دسترس خارج کرده، اعلام میشود که همچنین ترافیک شبکه نیز میتواند مانع برقراری ارتباط با مشترک شود.
بنا بر این گزارش، پیغام “شماره مورد نظر در شبکه موجود نمیباشد ” به یکی از دلایل: تخلیه شماره ( سلب امتیاز به دلیل بدهی یا موارد دیگر)، دایر نبودن شماره، شماره گیری اشتباه و در آخر انجام اشتباه DIVERT ( عمدی یا غیر عمدی) پخش میشود که مورد آخر برای برخی از کاربران به راهکاری برای فرار از پاسخدهی تبدیل شده است.
انواع اختلالات شبکه تلفن همراه را بشناسید
بنابراین گزارش، اختلالات، جزؤ لاینفک شبکه تلفن همراه محسوب میشوند و از بین انواع اختلالات “قطع تماس حین مکالمه ” و “یک طرفه بودن ارتباط ” از جمله حادثترین اختلات هستند.
بر اساس این گزارش، محدودیتهایی از جمله “عدم آنتندهی و پوشش شبکه “، “قطع تماس حین مکالمه “، “یکطرفه بودن ارتباط “، “وجود آنتن و عدم امکان برقراری تماس “، “عدم امکان ارسال و دریافت پیامک “، ” پیغامهای مکرر اشغال شبکه “، “عدم امکان تماس از سیمکارتهای تلفن همراه با خطوط تلفن ثابت “، “عدم امکان تماس از خطوط تلفن ثابت با سیم کارت تلفن همراه “، “اکوی صدا (برگشت یا پژواک صدا) ” و ” خط روی خط یا همشنوایی “، همگی انواع اختلالات شبکه موبایل هستند که مشترکان هر دو اپراتور تلفن همراه در صورتی که در محدوده سکونت خود به هر یک از این مشکلات دچار هستند، میتوانند در تماس با مرکز پاسخگویی به مشترکان اپراتور خود، مشکل موجود را اطلاع دهند و هر دو اپراتور روندی را بررسی مشکلات مشترکان خود ترتیب دادهاند.
منبع : برسام