• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

آشنایی با خانه اپرای سیدنی ، استرالیا

Xaniar

متخصص بخش زوم

ایده تاسیس اپرا هاوس جهت برگزاری مراسم فرهنگی کشور استرالیا، برای نخستین بار در سال ١٩۴٠ توسط «ایگووین گوسن» فرماندار نیو ساوت ولز مطرح گردید. پروژه اپرا هاوس در سه فاز اجرایی پیگیری شد. فاز یک، از سال ١٩۵٩ - ١٩۶٣ که شامل فونداسیون و پایه گذاریها، زیربنا و بتون ریزی سکوها - فاز دوم بین سالهای ١٩۶٣- ١٩۶٧ شامل کاشی کاری پوسته های حلزونی و بام اپرا، و فاز سوم از سال ١٩۶٧ الی ١٩٧٣ شامل طرحهای داخلی ...

تارنمای ایرانیان استرالیا - روز شنبه ۲۹ نوامبر ٢۰۰۸، یورن آتزون طراح دانمارکی اپرا هاوس سیدنی در سن نود سالگی بر اثر عارضه قلبی در شهر کپنهاگ دانمارک درگذشت. در تاریخ ٢٧ ژوئن ۲٠٠٧ سازمان یونسکو، این مکان را جزء فهرست میراث فرهنگی جهانی اعلام نمود. طرح این بنا برای نخستین بار توسط «یورن آتزون» آرشیتکت دانمارکی ترسیم شد و اکنون یکی از برجسته ترین نمونه های هنر معماری قرن بیستم به شمار میرود. اپرا هاوس در بندر سیدنی و در مجاورت «دارلینگ هاربر» و «هاربر بریج» واقع شده و نماد کشور استرالیا نیز بشمار میرود.
هر ساله برنامه های متنوعی از جمله تئاتر، رقص باله، گروههای ارکستر برجسته، از سوی مدیریت اپرا هاوس و با نظارت وزیر امور فرهنگی نیو ساوث ولز برگزار میگردد. سقف اپرا هاوس از چندین بخش نیم حلزونی تشکیل یافته است. مساحت آن 1/8 هکتار بوده و دارای ١٨٣ متر ارتفاع، ١٢٠ متر پهنا و ٢۵ متر پایین تر از سطح دریا میباشد. میزان مصرف برق اپرا هاوس تقریبا معادل برق مصرفی یک شهرک ٢۵٠٠٠ نفری میباشد. کابلهای بکار رفته در آن ۶٢۵ کیلومتر و سقف اپرا از یک میلیون و پنجاه و شش قطعه کاشی کرم مات سوئدی تشکیل شده است. دو نیمکره حلزونی که بزرگتر از بقیه میباشند، سالن کنسرت و تئاتر را تشکیل میدهند. بخشهای حلزونی به گونه ای طراحی گردیده اند که شیب ورودی صندلیها با ارتفاع کمتر شروع و با ارتفاع بیشتری به صحنه تئاتر ختم میشود. بخشهای داخلی سالن از سنگهای قیمتی گرانیت صورتی و چوبهای اعلای «ترانا» بوده و از شمال نیو ساوث ولز تهیه شده است. اپرا هاوس شامل ۵ سالن تئاتر، ۵ استودیو تمرین هنرمندان، دو سالن اصلی نمایش، چهار رستوران، شش کافه بار، و تعدادی فروشگاههای عرضه محصولات سوغاتی میباشد. سالن کنسرت اپرا هاوس دارای گنجایشی با ٢۶٧٩ صندلی است که شامل: سالن تئاتر، ١۵۴٧ صندلی
سالن تئاتر دراما، ۵۴۴ صندلی
سالن بازیگری ٣٩٨ صندلی و
استودیو تئاتر، ٣١٨ صندلی میباشد. ایده تاسیس اپرا هاوس جهت برگزاری مراسم فرهنگی کشور استرالیا، برای نخستین بار در سال ١٩۴٠ توسط «ایگووین گوسن» فرماندار نیو ساوت ولز مطرح گردید. در سال ١٩۵۴ «گوسن» با حمایت نخست وزیر وقت «ژزف کاهیل» تصمیم گرفت این طرح را عملی سازد. «کاهیل» تصمیم به بنای این ساختمان گرفت اما معتقد بود که این بنای جدید در مجاورت ایستگاه قطار «وینیارد» در مرکز سیدنی تاسیس شود. «کاهیل» طرح خود را به مناقصه گذاشت و در ١٣ سپتامبر ١٩۵۵ تعداد ٢٣٣ پیشنهاد، از ٣٢ کشور جهان دریافت کرد. ملاک این بنا، بر سالنی مجلل با سه هزار صندلی، و سالنی کوچکتر با یکهزار و دویست صندلی بهمراه سالن کنسرت مجزا، سالن سمینار، اتاق کنفرانس، سالن باله، سالن اجرای نمایش و ... وضع شده بود. سرانجام طرح اولیه در سال ١٩۵٧ توسط «یورن آتزون» آرشیتکت و کارشناس ساختمان ارائه گردید و در مناقصه طرح اپرا برنده گردید. «آتزون» دانمارکی در سال ١٩۵٧وارد سیدنی شد و بلافاصله مدیریت ساختمانی را عهده دار شد. ایستگاه قطار داخل شهری سیدنی (ترم) که محل بنای اپرا هاوس را اشغال کرده بود تخریب گردید و در ماه مارچ ١٩۵٨ سال بعد کلنگ احداث اپرا هاوس زده شد. پروژه اپرا هاوس در سه فاز اجرایی پیگیری شد. فاز یک، از سال ١٩۵٩ - ١٩۶٣ که شامل فونداسیون و پایه گذاریها، زیربنا و بتون ریزی سکوها - فاز دوم بین سالهای ١٩۶٣- ١٩۶٧ شامل کاشی کاری پوسته های حلزونی و بام اپرا، و فاز سوم از سال ١٩۶٧ الی ١٩٧٣ شامل طرحهای داخلی و تزئینات داخل سالن بود. در پنجم دسامبر ١٩۵٨ شرکت ساختمان سازی «سیول سویک» مسئولیت پایه گذاری بنا و عملیات بتون ریزی فاز یکم را عهده دار شد. علیرغم اصرار دولت وقت مبنی بر تسریع در احداث پروژه، برخی امور تدارکاتی از جمله تغییرات در مدارک مهندسی و اجرایی، شرایط نامساعد جوی، پروژه با ۴٧ هفته تاخیر آغاز شد. سکوی اپرا هاوس در ٣١ اوت ١٩۶٢ به پایان رسید اما فاز یک با ایراداتی همچون فقدان مقاومت ستونها و زیر ساختهای بنا که میتوانست سقف را با خطر مواجه کند همراه بود. بنابراین ستونها مجددا تقویت شدند و عملیات بتون ریزی از سر گرفته شد. بخش نیم دایره ی حلزونی از نگاه هندسی بدون تعریف بود و مهندسان شرکت «او آروپ» و شرکا را با مجهولاتی مواجه ساخت. از مهمترین آن بازسازی مجدد در بخشهای بیرونی ساختمان و میزان مصالح بکار رفته مجدد بود و این مسئله نه تنها توجیه اقتصادی نداشت بلکه میزان هزینه پیش بینی شده را دو چندان میکرد. قبل از آغاز پروژه، تیم طراحی با دوازده پیشنهاد متفاوت همچون شکلهای بادبان، صدف، صدف بیضی، دایره و طرحهای مشابه بحث و تبادل نظر داشتند. این طرحها برای اولین بار با استفاده از رایانه در زمان خود مورد بررسی قرار گرفت. سرانجام در اواسط ١٩۶١ طرح سقف چیزی شبیه به گوی کروی مطرح گردید. «آتزون» اولین کسی بود که این طرح را شبیه به چند صدف متقارن ارائه کرده بود. طرح وی را «آروپ، رولند جرکینز» بعنوان مجری طرح پروژه ساختمان عهده دار شد و موفق شد برای نخستین بار این طرح مهم را به اجرا گذارد. مجری طرح روکش بام نیز شرکت «هورنی بروگ» بود که مسئولیت فاز سوم را نیز بر عهده داشت. این شرکت بیش از ۴٠٠٠ صفحه مخصوص را جهت روکش سقف در همان محوطه ی عملیات ساختمانی تولید کرد. کاشیها قبل از نصب بر بام، بر روی صفحه ای پیش ساخته چسبانده میشدند و سپس بر روی بام نصب میشدند. این طرح توانست تا حد زیادی صرفه جویی مالی بهمراه بیاورد. فاز سوم: زمانی بود که کلیه طرحهای داخلی ساختمان به اجرا درآمد. در آن زمان «آتزون» در فوریه ١٩۶٣ دفتر خود را به سیدنی انتقال داد. دو سال بعد یعنی در سال ١٩۶۵ دولت وقت «رابرت اسکین» روی کار آمد و این پروژه را بدلیل آنچه سوء مدیریت در محاسبات مالی عنوان شده بود تحت دادرسی قضایی قرار داد. «آتزون» مجبور به استعفاء شد، چراکه میزان هزینه های صرف شده تا اکتبر همان سال و پیش از اتمام پروژه ٢٣ میلیون دلار عنوان شد و این میزان اندکی کمتر از یک چهارم قیمت نهایی بود. در سال ١٩۶۶ پس از استعفای «آتزون»، «لوتار کرمـــــر» مسئول و مشاور بخش صوتی و آکوستیک سالن اذعان داشت، طرح «آتزون» برای ٢٠٠٠ صندلی در نظر گرفته شده و در صورت نصب صندلیهای بیشتر فضای صوتی سالن را با اشکالاتی مواجه میسازد. همچنین «مارتین» مجری طراحی قسمتهای داخلی سالن، انتقاداتی را از طرح بکار رفته و شکل فیزیکی سالن، اتاقهای لباس، دربهای ورودی سالنها، بالابر و سوئیچهای برق مطرح ساخت. پس از «آتزون» بالاترین مقام مسئول «پیتر هال» بود که طبق تعهدات خود، مسئول ما بقی طرحهای بجای مانده اپرا بود. پس از استعفای «آتزون» تغییراتی در باقی طرحها بوجود آمد که از آن جمله تغییرات در سکوها و پیاده روها بود، که هنگام مشرف شدن به دریا بسته نباشد. دوم آنکه «آتزون» دیوارهای چند لایه چوبی را در طرح خود پیشنهاد کرده بود که در انتها پس از استعفای وی به مدل شیشه ای تغییر یافت. سوم آنکه کاربرد سالنها چند منظوره طراحی گردیده بود که پس از آن سالنها از یکدیگر جدا شدند. اپرا هاوس، بطور رسمی در سال ١٩٧٣ گشایش یافت و مبلغی به میزان ١٠٢ میلیون دلار هزینه دربر داشت. بخشهای بکار رفته در قسمت بیرونی فاز یک سکوها و فوندانسیون، تقریبا 5/5 میلیون دلار، فاز دوم، سقفها و کاشی کاری کاریها 5/12 میلیون دلار. فاز سوم بخشهای داخلی ساختمان 5/56 میلیون دلار شامل تجهیزات نورپردازی، صوتی، تصویری، صحنه و .... کارمزدها و هزینه های حمل و نقل و تدارکات 16 میلیون دلار نیز هزینه در بر داشت. در میان شرکت کنندگان در مناقصه ساختمانی اپرا هاوس «آتزون» هفت مناقصه از ١٨ شرکت کننده را برنده شد، اما هیچکدام از پروژه ها را به اتمام نرساند. او شروع بسیار خوبی داشت، اما هنگام رسیدن به طرحهای داخلی سالن نتوانست انتظارات کارفرمایان را بویژه در قسمتهای آکوستیک و صحنه تئاتر برآورده سازد.

اپرا هاوس یا ساختمان اپراى سیدنى، که بزرگترین مرکز هنرى سیدنى و نمونۀ بی نظیرى از سبک معمارى امروزى مى باشد، بهترین عمارت مدرن استرالیا به حساب مى آید.
این بنا یکی از متمایزترین بناهای قرن بیستم از لحاظ هنر معماری بشمار میرود. خانه اپرای شهر سیدنی در حال حاضر یکی از مهمترین اماکن توریستی در کشور استرالیا میباشد. Jorn Utzon یورن آتزون آرشیتکت و معمار دانمارکی اپرا هاوس شهر سیدنی در سال ۱۹۵۷ به طور غیرمنتظره‌ای برنده طراحی اپرا هاوس شد. در طرح اولیۀ بنا قرار بود برجهاى بادبان - مانند آن، نمایانگر ماهیت بندر سیدنى باشد، اما مهندسان رسما اعلام کردند که ساخت چنین طرحى امکان پذیر نمى باشد، بنابراین طراحى آن را تغییر داده و زاویه هاى برجها را کوچکتر کردند. در پى آن آتزون نیز از ادامه ساخت بنا استعفا نمود و از اینرو مهندسان دیگرى در سال ۱۹۷۳ به تکمیل اپرا هاوس پرداختند. نهایتا اپراهاوس در ۲۰ اکتبر ۱۹۷۳ رسما توسط ملکه الیزابت دوم گشایش یافت. از لحاظ هنری، خانه اپرای سیدنی، یکی از مشهورترین اماکن دنیا برای اجرای هنرهای نمایشی است. البته فقط تعداد اندکی از بازدیدکنندگان با هدف دیدن نمایش به آنجا می روند، زیرا محیط اطراف آن فضایی سرشار از آرامش به ارمغان می آورد. اپراهاوس شامل پنج سالن تئاتر، پنج سالن تمرین نمایش،‌ دو سالن اصلی،‌ چهار رستوران،‌ شش بار و تعداد زیادی فروشگاه است. اپرا هاوس، کانون اصلى ارکستر سمفونى سیدنى، باله و اپراى استرالیا نیز محسوب مى شود. گفتنی است که پوسته حلزونی شکل اپراهاوس شامل یک میلیون و ۵۶ هزار تکه سنگ گرانیت سوئدی میباشد.
 

Xaniar

متخصص بخش زوم
photo-sydney-opera-house-30562.jpg
 
بالا