یادگیری معمولاً به عنوان «یک تغییر نسبتاً دائم در رفتار در نتیجه تجربه به دست آمده» تعریف می*شود. در مکتب فکری رفتارگرایی در روان*شناسی، سه نظریه عمده در مورد یادگیری ارائه شده است: شرطی*سازی کلاسیک، شرطی*سازی عامل و یادگیری مشاهده*ای. این مقاله به درک شما از یادگیری و آشنایی با سه نظریه فوق کمک می*کند.
مقدمه
یادگیری چیست؟
یادگیری عبارت است از یک تغییر نسبتاً دائم در رفتار که در نتیجه تجربه به دست می*آید. مکتب فکری رفتارگرایی که در خلال نیمه نخست قرن بیستم پدید آمد به تشریح فرایند یادگیری پرداخته است. سه نوع مهم یادگیری که در روان*شناسی رفتارگرا توصیف شده*اند عبارتند از شرطی*سازی کلاسیک، شرطی*سازی عامل و یادگیری مشاهده*ای.
رفتارگرایی چیست؟
رفتارگرایی یک مکتب فکری در روان*شناسی است که تنها به ارزیابی رفتارهای قابل مشاهده می*پردازد. این مکتب توسط جان واتسون بنیاد گذاشته شد. او در مقاله معروف خود به نام «روان*شناسی از دیدگاه رفتارگرایی» که در سال 1913 منتشر ساخت، روان*شناسی را علمی تجربی و عینی معرفی می*کند و می*گویند فرایندهای ذهنی درونی را نباید مورد نظر قرار داد زیرا آن*ها مستقیماً قابل مشاهده و ارزیابی نیستند.
شرطی*سازی کلاسیک
شرطی*سازی کلاسیک یک فرایند یادگیری است که در آن، نوعی تداعی بین یک محرک قبلاً بی*اثر (خنثی) و محرک دیگری که به طور طبیعی موجب واکنش می*شود برقرار می*گردد. به طور مثال، در آزمایش پاولوف، بوی غذا یک محرک طبیعی بود که با صدای زنگ که قبلاً محرک بی*اثری بود، همراه گشت. پس از برقراری تداعی بین این دو، صدای زنگ نیز به تنهایی موجب واکنش می*گردید.
شرطی*سازی عامل
شرطی*سازی عامل یک فرایند یادگیری است که در آن احتمال بروز واکنش بر حسب تشویق یا تنبیه افزایش یا کاهش می*یابد. ایده*ای که در پشت شرطی*سازی عامل قرار دارد و ابتدا توسط ادوارد تورن دایک و سپس بی*اف اسکینر مورد مطالعه قرار گرفته است این است که پیامدهای اعمال ما، رفتار ارادی ما را شکل می*دهد.
یادگیری مشاهده*ای
یادگیری مشاهده*ای فرایندی است که در آن، یادگیری از طریق مشاهده و تقلید رفتار دیگران اتفاق می*افتد. همان گونه که در آزمایش «عروسک بوبو» آلبرت بندورا نشان داده شده است، مردم رفتار دیگران را بدون تقویت مستقیم تقلید می کنند. چهار عنصر مهم برای یادگیری مشاهده*ای اثر بخش ضرورت دارند: توجه، مهارت حرکتی، انگیزه و حافظه.
افراد مهم
افراد زیر برخی از تأثیرگذاران عمده در مکتب فکری رفتارگرایی و نظریه یادگیری هستند:
ادوارد تورن دایک
ایوان پاولوف
جان واتسون
بی*اف اسکینر
آلبرت بندورا
[align=LEFT] ترجمه: کلینیک الکترونیکی روان*یار[/align] [align=RIGHT] منبع [/align]
"Psychology of Learning Study Guide", Kendra Van Wagner.
http://psychology.about.com
مقدمه
یادگیری چیست؟
یادگیری عبارت است از یک تغییر نسبتاً دائم در رفتار که در نتیجه تجربه به دست می*آید. مکتب فکری رفتارگرایی که در خلال نیمه نخست قرن بیستم پدید آمد به تشریح فرایند یادگیری پرداخته است. سه نوع مهم یادگیری که در روان*شناسی رفتارگرا توصیف شده*اند عبارتند از شرطی*سازی کلاسیک، شرطی*سازی عامل و یادگیری مشاهده*ای.
رفتارگرایی چیست؟
رفتارگرایی یک مکتب فکری در روان*شناسی است که تنها به ارزیابی رفتارهای قابل مشاهده می*پردازد. این مکتب توسط جان واتسون بنیاد گذاشته شد. او در مقاله معروف خود به نام «روان*شناسی از دیدگاه رفتارگرایی» که در سال 1913 منتشر ساخت، روان*شناسی را علمی تجربی و عینی معرفی می*کند و می*گویند فرایندهای ذهنی درونی را نباید مورد نظر قرار داد زیرا آن*ها مستقیماً قابل مشاهده و ارزیابی نیستند.
شرطی*سازی کلاسیک
شرطی*سازی کلاسیک یک فرایند یادگیری است که در آن، نوعی تداعی بین یک محرک قبلاً بی*اثر (خنثی) و محرک دیگری که به طور طبیعی موجب واکنش می*شود برقرار می*گردد. به طور مثال، در آزمایش پاولوف، بوی غذا یک محرک طبیعی بود که با صدای زنگ که قبلاً محرک بی*اثری بود، همراه گشت. پس از برقراری تداعی بین این دو، صدای زنگ نیز به تنهایی موجب واکنش می*گردید.
شرطی*سازی عامل
شرطی*سازی عامل یک فرایند یادگیری است که در آن احتمال بروز واکنش بر حسب تشویق یا تنبیه افزایش یا کاهش می*یابد. ایده*ای که در پشت شرطی*سازی عامل قرار دارد و ابتدا توسط ادوارد تورن دایک و سپس بی*اف اسکینر مورد مطالعه قرار گرفته است این است که پیامدهای اعمال ما، رفتار ارادی ما را شکل می*دهد.
یادگیری مشاهده*ای
یادگیری مشاهده*ای فرایندی است که در آن، یادگیری از طریق مشاهده و تقلید رفتار دیگران اتفاق می*افتد. همان گونه که در آزمایش «عروسک بوبو» آلبرت بندورا نشان داده شده است، مردم رفتار دیگران را بدون تقویت مستقیم تقلید می کنند. چهار عنصر مهم برای یادگیری مشاهده*ای اثر بخش ضرورت دارند: توجه، مهارت حرکتی، انگیزه و حافظه.
افراد مهم
افراد زیر برخی از تأثیرگذاران عمده در مکتب فکری رفتارگرایی و نظریه یادگیری هستند:
ادوارد تورن دایک
ایوان پاولوف
جان واتسون
بی*اف اسکینر
آلبرت بندورا
[align=LEFT] ترجمه: کلینیک الکترونیکی روان*یار[/align] [align=RIGHT] منبع [/align]
"Psychology of Learning Study Guide", Kendra Van Wagner.
http://psychology.about.com