• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

آشنایی با مفاهیم پایه سئو

shadishiri65

New member
·آشنایی با مفاهیم پایه سئو
·مدیریت دسترسی موتورهای جستجو به صفحات وب
·سئو و ساختار URL ها
·سئو و متا تگ ها
·مشکلات ناشی از محتوای تکراری و روشهای جلوگیری از آن
·بهبود سئو بواسطه sitemap.xml

images


موتورهای جستجو
آشکارترین وسیله برای سئو خود موتورهای جستجو هستند. یا یک جستجو ساده شما میتوانید نحوه نمایش سایت خود در SERP را مشاهده کنید و توضیحات موجود در متا تگ های سایت را چک کنید.
اکثر افراد غیر فنی نیز میتوانند به راحتی برای مشاهده توضیحات وب سایت از موتورهای جستجو استفاده کنند اما در زیر به بررسی برخی از فرمانهای موتورهای جستجو خواهیم پرداخت که با کسب این دانش دیگر از موتورهای جستجو مانند یک متخصص سئو استفاده خواهید کرد.
Site:
با استفاده از این فرمان نتایج جستجو محدود به دامنه ای میشوند که شما در عبارات جستجو خود وارد کرده اید. کاربرد آن در یافتن صفحاتی از سایت شما هست که توسط
موتور جستجو تا کنون ایندکس شده اند و اطلاع از تعداد صفحات ایندکس شده میباشد. همچنین اگر پیغام
In order to show you the most relevant results, we have omitted some entries...
در ابتدای SERP به چشم خورد نشان از محتوای تکراری دارد. همچنین شما میتوانید این فرمان را با فرمان inurl و یا allinurl ترکیب کنید تا نتیجه جستجو را محدود به یک بخش از دامین کنید. به طور مثال با این فرمان میتوانید از اندازه بلاگ رقبای سایت خود مطلع شوید.
Related:
با استفاده از این فرمان موتور جستجو صفحات وبی که مشابه عبارت مورد جستجو میباشند را فهرست میکند. از این فرمان متخصصین سئو برای پیدا کردن سایتهای مناسب جهت بک لینک استفاده میکنند. از آنجا که دیگر تنها بک لینکهای مرتبط با سایت شما میتوانند به سئو سایت شما کمک کنند بهتر است قبل از مذاکره با سایتی برای بک لینک از این فرمان استفاده کنید. به طور مثال فرمان زیر کلیه صفحاتی که از نظر گوگل مرتبط با کلمه art میباشند فهرست میشوند.
related: art
Intitle: و Allintitle:
زمانی که از این فرمانها استفاده میکنید نتایج جستجو محدود به صفحاتی میشوند که عنوان خود عبارت مورد جستجو شما را داشته باشند. برای سئو میتوانید این فرمان ها را با site: ترکیب کرده و به شناسایی صفحات تکراری از طریق کلمات کلیدی در عنوان آنها بپردازید.
در صورتی که مایل به دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با فرمانهای موتورهای جستجو گوناگون هستید توصیه میکنم ازsearchenginewatch.com/ بازدید بفرمایید.
Webmaster Tools
گوگل و بینگ هر دو ابزار مدیریت وب سایت بسیار قدرتمندی در اختیار مدیران سایت قرار داده اند. با استفاده از این ابزار شما میتوانید از خطاهای حین کرال، وضعیت ایندکس صفحات، کنترل نقشه سایت، اطلاعات ترافیک ورودی، لینکهای ورودی و ... مطلع شوید. این خدمات به صورت مجانی از سوی بینگ و گوگل ارائه میشوند. آدرس این ابزار در زیر آورده شده اند:
·Google Webmaster Tools
·Bing Webmaster Tools
Web Analytics
هر وب سایت حتماً باید از این سرویس استفاده کند. این سرویس میتواند اطلاعات بسیار مفید در رابطه با بهبود ترافیک و حضور در نتایج صفحات جستجو ارائه دهند.
با استفاده از این خدمات شما میتوانید بررسی کنید که بازدیدکنندگان سایت شما از کجا می آیند، کدام صفحه را مطالعه میکنند، چه مدتی را در سایت شما سپری میکنند و ... . همچنین میتوان بررسی کرد که بازدید کنندگان با استفاده از چه کلماتی در جستجوی خود به سایت شما هدایت شده اند و موقعیت تغریبی سایت شما برای یک عبارت جستجو کجاست. اطلاعات جغرافیای بازدید کنندگان ، آنالیز فعالیت سایت شما در شبکه های اجتماعی و جریان بازدید صفحات سایت شما توسط بازدید کنندگان نیز در این خدمات لحاظ شده اند. در زیر فهرست برخی از شرکتهای ارائه دهنده این خدمات آورده شده است:
·Google Analytics
·kissmetrics
·Webtrends
توجه داشته باشید که خدمات آنایز وب Kissmetrics و webtrends مجانی نمیباشد.
ابزار کلمات کلیدی
هدف اول هر وبسایت جذب مخاطب میباشد لذا انتخاب کلمات کلیدی مناسب جزء گامهای اولیه و اساسی سئو هر سایت میباشد. برای تخمین میزان جستجو برای یک یا چند کلمه کلیدی میتوان از Google Adwords Keyword Tool استفاده کنید.
نکته ای که در رابطه با انتخاب کلمات کلیدی باید در نظر بگیرید اول میزان تخمینی جستجو ماهیانه آن کلمه کلیدی و دوم میزان رقابت بر سر آن کلمات میباشد. از انتخاب کلمات کلیدی با میزان جستجو خیلی بالا و رقابت بالا بپرهیزید و سعی کنید در گام اول بهبود سئو از کلمات کلیدی با رقابت پایین استفاده کنید.
Google Trends
سرویس کاربردی دیگری که گوگل ارائه میدهد Google Trends میباشد. با استفاده از این ابزار میتوانید به بررسی صعود و نزول میزان جستجو برای کلمات کلیدی در سالهای اخیر و همچنان تغییرات فصلی در میزان جستجو بپردازید. به طور کلی میتوان از این ابزار برای بررسی تغییرات ناگهانی و سریع در میزان جستجو کلمات کلیدی مد نظر شما مناسب میباشد و با استفاده از آن میتوان به برنامه ریزی برای جذب مخاطب برای کلمه کلیدی مناسب در زمان مناسب پرداخت.
نرم افزارهای سئو
شرکتهای بسیاری خدمات سئو آنلاین ارائه میدهند در زیر به معرفی برخی از بهترینهای آنها می پردازیم:
·screamingfrog: این نرم افزار رفتار یک کرالر در سایت شما را تقلید میکند و به شما به آنالیز سایت از دید سئو کمک میکند. این نرم افزار برای وب سایتهای بزرگ که بررسی دستی صفحات آن زمانبر میباشد، توصیه میشود. نسخه مجانی آن حداکثر تا 500 آدرس را چک میکند.
·Xenu’s Link Sleuth: این نرم افزار به دنبال لینکهای شکسته در سایت شما میگردد همچنین میتوانید از این نرم افزار برای پیدا کردن محتوای تکراری استفاده کنید. از دیگر کاربردهای آن میتوان به یافتن موقعیتهای بک لینک که در مقالات آینده به بررسی آن خواهیم پرداخت اشاره کرد.
·Majestic SEO: این سایت حاوی فهرست عظیمی از لینکهای اینترنت میباشد که به شما کمک میکند به شناسایی و بررسی لینکهای ورودی به سایت خود بپردازید. نسخه مجانی آن تنها ابزار پایه را در اختیار شما قرار میدهد.
·SEOmoz: یکی از ابزارهای مورد علاقه اکثر متخصصین سئو میباشد. از جمله قابلیتهای آن میتوان به تاریخچه رتبه، آنالیز رقبا، ارائه پیشنهادات در رابطه با بهینه سازی ساختار صفحات و ... اشاره کرد. این سرویس تنها برای یک ماه مجانی میباشد.
·Open Site Explorer: یکی دیگر از خدمات کمپانی SEOmoz میباشد. با استفاده از این پکیج میتوانید به بررسی لینکها پرداخته و با رقبا مقایسه کنید. تعداد درخواستها و برخی قابلیتها در نسخه مجانی محدود میباشند.
مرورگرهای سئو
همانطور که در مقالات گذشته اشاره شد کرالر
موتورهای جستجو برخی از محتوا سایتها را نمیتوانند بخوانند و آنها را ایندکس کنند مانند تصاویر، ویدئو ها و فلش.
با استفاده از بروزرهای سئو مانند Browseo میتوانید محتوای سایت خود را از دید کرالرها بررسی کنید. همچنین این مرورگر ویژه به بررسی عنوان صفحات، تیترها، کد ریسپانس و ... نیز می پردازد.
پلاگین های مرورگرهای وب
در زیر فهرستی از پلاگینهای موجود برای مرورگرهای مختلف وب ارائه شده اند که با استفاده از آنها میتون به بررسی سریع سایتهای گوناگون از نظر
سئو پرداخت:
پلاگینهای Google Chrome
·SEO Site Tools: با استفاده از این پلاگین میتوان به بررسی اطلاعات خارجی صفحه، المانهای صفحه، اطلاعات دامنه و ... پرداخت. همچنین این پلاگین میتواند در گوگل وب مستر اطلاعات تکمیلی ارائه دهد.
·Mozbar: با استفاده از این پلاگین دسترسی به اطلاعات مهمی همچون mozRank در سایتهای مختلف ساده میشود. قابلیتهای پیشرفته آن تنها برای حسابهای SEOmoz Pro Account فعال میباشد.
·SEO for Chrome: این پلاگین قبلا Chrome SEO نام داشت اما به دلایل حقوقی مجبور به تغییر نام شد. این پلاگین نیز دارای ابزارهای گوناگون سئو میباشد.
·PageSpeed Insights: سرعت لود صفحات یکی از فاکتورهای مهم در الگوریتم رتبه بندی
موتورهای جستجو میباشد با استفاده از این پلاگین شما میتوانید به بررسی عملکرد سایت خود از نظر سرعت بپردازید. همچنین این پلاگین پیشنهادات سازنده ای در رابطه با بهبود سرعت لود سایت ارائه میدهد. در مقالات بهینه سازی سرعت لود در پروژه های طراحی سایت ASP.NET بخش اول ، بخش دومو بخش سوم برخی از تکنیکهای بهبود سرعت لود صفحات وب مورد بررسی قرار گرفتند.
پلاگینهای Mozilla Firefox
·SEOQuake: این ابزار تنها یک toolbar به بروزر شما اضافه نمیکند بلکه در صفحات حاصل از جستجو SERP نیز اطلاعات تکمیلی در رابطه با هر لینک ارائه میدهد.
·PageSpeed Insights: همانند پلاگین هم نام خود برای گوگل کروم میباشد.
·SearchStatus: با استفاده از این پلاگین میتوانید به بررسی میزان جستجو کلمات کلیدی، چک کردن فایل robots.txt، متا تگ ها ولینکهای canonical بپردازید.
·Mozbar: عملکرد این پلاگین همانند نسخه گوگل کروم که در بالا معرفی شد میباشد.

منبع:
بهینه سازی سایت
 
بالا