دختر مهتاب
متخصص بخش آموزش خیاطی
اندازه های اولیه
الگوی جلو شلوار
· گونیا خط عمود 1 را. · از نقطه 1به اندازه بلندی بالاتنه شلوار پایین آمده نقطه 2 میشود. · از نقطه 1 به اندازه قد شلوار پایین آمده نقطه 3 میشود. · از نقطه1 به اندازه بلندی زانو پایین آمده نقطه 4 میشود. · از نقطه 3، 3 تا 5 cm بالا رفته نقطه 5 میشود. (cm3 برای شلوار زیر قوزک پا- cm5 برای شلوار بالای قوزک پا). · از نقطه 2 به اندازه یک بیستم باسن+ cm3 بالا رفته نقطه 6 میشود. · از نقطه 1، cm1 پایین آمده نقطه 7 میشود. · نقاط 6، 7، 2، 4 و 5 را به طرف راست گونیا میکنیم. · از نقطه 6 روی خط افقی اندازه یک چهارم باسن- cm5/0 را جدا کرده نقطه 8 میشود. · از نقطه 8 به اندازه یک بیستم باسن+ cm1 به طرف راست رفته نقطه 9 میشود. · فاصله 6 تا 9 را نصف کرده نقطه 10 میشود. · نقطه 10 را به طرف بالا و پایین گونیا کرده نقاط 11 و 12 میشود این خط، خط اتوی شلوار است که موقع برش موازی ترکی پارچه گذاشته میشود. · نقطه 8 را به طرف بالا گونیا کرده نقطه 13 در خط کمر بدست میآید. · از نقطه 13، نیم سانت به طرف چپ رفته نقطه a13 میشود. · از نقطه 8، نیم سانت به طرف راست رفته نقطه a8 میشود. · نقطه a13 را با خطکش به a8 وصل میکنیم. · هر طرف نقطه M اندازه یک چهارم زانو- نیم سانت را جدا کرده نقاط 14 و 15 میشود. · هر طرف نقطه 12 را یک چهارم دمپا - نیم سانت را جدا کرده نقاط 16 و 17 میشود. · نقطه 16 را به 14 و 14 را به 6 وصل میکنیم. · نقطه 15 را به 17 و 9 وصل کرده نقطه 18 بدست میآید. · نقطهa8 را طبق نقشه به نقطه 18 وصل میکنیم. · از نقطه a13 به اندازه یک چهارم کمر+ 2 تا 3 سانتیمتر (پهنای پنس) به طرف چپ رفته نقطه 19 میشود. · نقطه 19 را طبق نقشه به نقطه 6 وصل کرده این هلال را به طرف بالا امتداد داده نقطه a19 میشود. · نقطه a19 را طبق نقشه به خط کمر وصل میکنیم. · فاصله 11 تا a19 را نصف کرده این نقطه وسط پنس کمر میشود. · از این نقطه پنسی به بلندی 8 تا 10 cm و پهنای 2 تا 3 cm رسم میکنیم. · از نقاط a13 و a8 برای نقاب زیپ هر کدام cm2 خارج شده نقاط بدست آمده را با خطکش به یکدیگر وصل میکنیم.

الگوی پشت شلوار
· از نقطه 2، 3 تا cm4 بالا رفته نقطه 20 میشود. (3 برای پارچههای ضخیم و 4 برای پارچههای نازک). · از نقطه 10، 1 تا 2 cm به طرف راست رفته نقطه 21 میشود. (1 برای افراد لاغر، 2 برای افراد چاق). · از نقطه 21 به اندازه یک شانزدهم باسن+ نیم سانت به طرف راست رفته نقطه 22 میشود. نقطه 22 نباید از نقطه 8 بیرون بیاید اگر اینطور شد فاصله 10 تا 21 را کمتر میکنیم. · نقطه 22 را با خطچین به نقطه 20 وصل میکنیم. · نقطه 22 را روی خطچین به طرف بالا گونیا میکنیم. · خط افقی 6 را به طرف چپ امتداد میدهیم. · برای مشخص کردن بزرگی پشت روی الگوی پشت یک چهارم باسن +1 سانت را طوری روی الگوی جلو جدا میکنیم که صفر خطکش روی نقطه 22 قرار بگیرد و موازی این خط در الگوی جلو بالا رفته تا اندازه بزرگی پشت روی خط افقی 6 قرار بگیرد نقاط 23 و 24 بدست میآید این نقاط را با خطکش به یکدیگر وصل میکنیم. · فاصله نقاط 21 تا 24 را اندازه زده همین مقدار از نقطه 21 به طرف راست رفته نقطه 25 میشود. · از نقاط 14، 15، 16 و 17 هر کدام یک سانت خارج شده نقاط 26، 27، 28 و 29 میشود. · نقطه29 را با خطکش به نقطه 27 و 27 را به 25 وصل میکنیم. · نقطه 28 را به 26 و 26 را به 24 وصل کرده این خط را به طرف بالا امتداد میدهیم. · فاصله نقاط 15 تا 18 را اندازه زده همین مقدار را از نقطه 27بالا رفته نقطه 30 میشود. · نقطه 30 را طبق نقشه به نقطه 22 طوری وصل میکنیم که از نیم سانت زیر نقطه 18 رد شود. · فاصله بین نقطه a19 تا 14 را اندازه زده (مطابق شکل الگو) همین مقدار را از نقطه 26 بالا رفته نقطه 31 میشود. · نقطه 31 را به مرکزیت نقطه M به طرف راست پرگاری میکنیم نقطه 32 میشود. · نقطه 31 را با خط صاف به نقطه 32 وصل میکنیم. · از نقطه 32 برای افراد معمولی cm1 و برای افرادی که گودی کمر دارند یک و نیم تا 2 سانت به طرف چپ رفته نقطه 33 میشود. · نقطه 33 را با خطکش به نقطه 23 وصل میکنیم. · از نقطه 33 به اندازه یک چهارم کمر+2 تا 3 سانت به طرف چپ رفته نقطه 34 میشود. · نقطه 34 را طبق نقشه به نقطه 24 وصل میکنیم. · فاصله نقطه 33 تا 34 را نصف کرده نقطه 35 میشود. · نقطه 35 را 13 تا 15 سانت به طرف پایین گونیا کرده نقطه 36 میشود. هر طرف نقطه 35، نصف پهنای پنس در نظر گرفته شده را علامت زده این علامتها را به نقطه 36 وصل میکنیم
یک دوم | یک چهارم | ||
دور کمر | 70 | 35 | 17.5 |
دور باسن | 95 | 47.5 | 23.5 |
زانو | 40 | 20 | 10 |
دمپا | 40 | 20 | 10 |
قد شلوار | 106 | ||
بالاتنه شلوار | 26 | ||
ارتفاع زانو | 58 |
الگوی جلو شلوار
· گونیا خط عمود 1 را. · از نقطه 1به اندازه بلندی بالاتنه شلوار پایین آمده نقطه 2 میشود. · از نقطه 1 به اندازه قد شلوار پایین آمده نقطه 3 میشود. · از نقطه1 به اندازه بلندی زانو پایین آمده نقطه 4 میشود. · از نقطه 3، 3 تا 5 cm بالا رفته نقطه 5 میشود. (cm3 برای شلوار زیر قوزک پا- cm5 برای شلوار بالای قوزک پا). · از نقطه 2 به اندازه یک بیستم باسن+ cm3 بالا رفته نقطه 6 میشود. · از نقطه 1، cm1 پایین آمده نقطه 7 میشود. · نقاط 6، 7، 2، 4 و 5 را به طرف راست گونیا میکنیم. · از نقطه 6 روی خط افقی اندازه یک چهارم باسن- cm5/0 را جدا کرده نقطه 8 میشود. · از نقطه 8 به اندازه یک بیستم باسن+ cm1 به طرف راست رفته نقطه 9 میشود. · فاصله 6 تا 9 را نصف کرده نقطه 10 میشود. · نقطه 10 را به طرف بالا و پایین گونیا کرده نقاط 11 و 12 میشود این خط، خط اتوی شلوار است که موقع برش موازی ترکی پارچه گذاشته میشود. · نقطه 8 را به طرف بالا گونیا کرده نقطه 13 در خط کمر بدست میآید. · از نقطه 13، نیم سانت به طرف چپ رفته نقطه a13 میشود. · از نقطه 8، نیم سانت به طرف راست رفته نقطه a8 میشود. · نقطه a13 را با خطکش به a8 وصل میکنیم. · هر طرف نقطه M اندازه یک چهارم زانو- نیم سانت را جدا کرده نقاط 14 و 15 میشود. · هر طرف نقطه 12 را یک چهارم دمپا - نیم سانت را جدا کرده نقاط 16 و 17 میشود. · نقطه 16 را به 14 و 14 را به 6 وصل میکنیم. · نقطه 15 را به 17 و 9 وصل کرده نقطه 18 بدست میآید. · نقطهa8 را طبق نقشه به نقطه 18 وصل میکنیم. · از نقطه a13 به اندازه یک چهارم کمر+ 2 تا 3 سانتیمتر (پهنای پنس) به طرف چپ رفته نقطه 19 میشود. · نقطه 19 را طبق نقشه به نقطه 6 وصل کرده این هلال را به طرف بالا امتداد داده نقطه a19 میشود. · نقطه a19 را طبق نقشه به خط کمر وصل میکنیم. · فاصله 11 تا a19 را نصف کرده این نقطه وسط پنس کمر میشود. · از این نقطه پنسی به بلندی 8 تا 10 cm و پهنای 2 تا 3 cm رسم میکنیم. · از نقاط a13 و a8 برای نقاب زیپ هر کدام cm2 خارج شده نقاط بدست آمده را با خطکش به یکدیگر وصل میکنیم.

الگوی پشت شلوار
· از نقطه 2، 3 تا cm4 بالا رفته نقطه 20 میشود. (3 برای پارچههای ضخیم و 4 برای پارچههای نازک). · از نقطه 10، 1 تا 2 cm به طرف راست رفته نقطه 21 میشود. (1 برای افراد لاغر، 2 برای افراد چاق). · از نقطه 21 به اندازه یک شانزدهم باسن+ نیم سانت به طرف راست رفته نقطه 22 میشود. نقطه 22 نباید از نقطه 8 بیرون بیاید اگر اینطور شد فاصله 10 تا 21 را کمتر میکنیم. · نقطه 22 را با خطچین به نقطه 20 وصل میکنیم. · نقطه 22 را روی خطچین به طرف بالا گونیا میکنیم. · خط افقی 6 را به طرف چپ امتداد میدهیم. · برای مشخص کردن بزرگی پشت روی الگوی پشت یک چهارم باسن +1 سانت را طوری روی الگوی جلو جدا میکنیم که صفر خطکش روی نقطه 22 قرار بگیرد و موازی این خط در الگوی جلو بالا رفته تا اندازه بزرگی پشت روی خط افقی 6 قرار بگیرد نقاط 23 و 24 بدست میآید این نقاط را با خطکش به یکدیگر وصل میکنیم. · فاصله نقاط 21 تا 24 را اندازه زده همین مقدار از نقطه 21 به طرف راست رفته نقطه 25 میشود. · از نقاط 14، 15، 16 و 17 هر کدام یک سانت خارج شده نقاط 26، 27، 28 و 29 میشود. · نقطه29 را با خطکش به نقطه 27 و 27 را به 25 وصل میکنیم. · نقطه 28 را به 26 و 26 را به 24 وصل کرده این خط را به طرف بالا امتداد میدهیم. · فاصله نقاط 15 تا 18 را اندازه زده همین مقدار را از نقطه 27بالا رفته نقطه 30 میشود. · نقطه 30 را طبق نقشه به نقطه 22 طوری وصل میکنیم که از نیم سانت زیر نقطه 18 رد شود. · فاصله بین نقطه a19 تا 14 را اندازه زده (مطابق شکل الگو) همین مقدار را از نقطه 26 بالا رفته نقطه 31 میشود. · نقطه 31 را به مرکزیت نقطه M به طرف راست پرگاری میکنیم نقطه 32 میشود. · نقطه 31 را با خط صاف به نقطه 32 وصل میکنیم. · از نقطه 32 برای افراد معمولی cm1 و برای افرادی که گودی کمر دارند یک و نیم تا 2 سانت به طرف چپ رفته نقطه 33 میشود. · نقطه 33 را با خطکش به نقطه 23 وصل میکنیم. · از نقطه 33 به اندازه یک چهارم کمر+2 تا 3 سانت به طرف چپ رفته نقطه 34 میشود. · نقطه 34 را طبق نقشه به نقطه 24 وصل میکنیم. · فاصله نقطه 33 تا 34 را نصف کرده نقطه 35 میشود. · نقطه 35 را 13 تا 15 سانت به طرف پایین گونیا کرده نقطه 36 میشود. هر طرف نقطه 35، نصف پهنای پنس در نظر گرفته شده را علامت زده این علامتها را به نقطه 36 وصل میکنیم