• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

آموزش تئوری موسیقی - قسمت اول

jmeghadimi.com

New member
سلام دوستان خوبم. قصد دارم براتون آموزشهای اختصاصی مجله آموزش موسیقی www.jmeghadimi.com رو در رابطه با تئوری موسیقی قرار بدم. تو این دوره آموزشی با من همراه بشید تا موسیقی رو کاملا رایگان بیاموزید.

دوستان توجه داشته باشید که تعداد قسمت های این دوره آموزشی زیاد هست و از طرح سوالات در این تاپیک خود داری کنید تا بین قسمت های آموزش فاصله نیفته. شما میتونید سوالات خودتون رو در بخش نظرات سایت در مجله آموزش موسیقی بپرسید و سوالات هر قسمت رو در بخش همون مطلب در مجله بیان کنید تا سریعا ژاسخ خودتون رو دریافت کنید. ضمنا در آینده تمریناتی هم طراحی خواهد شد که در مجله آموزش موسیقی قرار خواهد گرفت. برای طرح سوالات خود در این قسمت ، از بخش ارسال نظرات و دیدگاه های این صفحه استفاده کنید که در انتهای صفحه قرار گرفته است طرح سوال و نظر

rsz_teory_music_jme.png


تئوری موسیقی - قسمت اولتوسط مهدی قدیمی ,

دوره آموزشی جامع تئوری موسیقی به زبان ساده و کاربردی. قسمت اول
موسیقی زبانی گویا میباشد که در لحضه با شنونده ارتباط برقرار میکند و بدون واسطه عمیق ترین و ژرف ترین عواطف و احساسات درونی شنونده را به چالش میکشد. تصور کنید چنین جادویی را ، بتوان در صفحه کاغذ و به کمک نشانه ها یی خاص منجمد کرد ، تا هرگاه نیاز بود ، به آن از نو جان بخشید. میتوانیم آنچه را که در ذهن داریم ، از طریق نشانه ها و خط موسیقی به نگارش در آوریم و موسیقی مورد نظر خود را ثبت کنیم ، بدون آنکه حتی یک صدا تولید کرده باشیم و به ضبط آن بپردازیم ، و در این میان وظیفه نوازندگان و مجریان موسیقی جان بخشیدن به این نشانه ها خواهد بود.
با من همراه شوید تا دانش خواندن و نوشتن خط و زبانی شگفت انگیز را به شما بیاموزم. زبانی که به ثبت اصوات میپردازد !
موسیقی ترکیبی از زیر و بمی اصوات و ریتم است. بیایید بیشتر به این مفاهیم بپردازیم.زیر و بمی صدا چیست؟ در اصطلاح عامیانه ، صداها هر چه کلفت تر و به سمت صداهای مردانه نزدیک شوند ، بم تر میشوند و هر چه که به سمت صداهای نازک تر و صدای کودکان و زنان تمایل پیدا کنند ، زیر تر میشوند. این زیر و بمی در واقع موسیقی را شکل میدهد و از تکرار یک صدا و یکنواختی جلوگیری میکند و نقش بسیار زیادی در شکل بخشیدن به موسیقی دارد. اما تصور کنید تمام اصواتی که در موسیقی میشنوید یه یک اندازه طول بکشند ، مسلما بی معنا خواهد شد. در موسیقی بعضی اصوات کمتر کشیده میشوند و بعضی اصوات بیشتر کشیده میشوند و تداوم ژیدا میکنند ، این مسئله تحت عنوان مبحثی به نام ریتم ، طرح میگردد و در سلسله مباحثی که تحت این عنوان خواهیم داشت ، خواهیم آموخت که چگونه میزان طول کشش یک صدا را مشخص کنیم. در کل موسیقی هنر تناسبات اصوات در قالب زمان میباشد.
در این قسمت به زیر و بمی میپردازیم. چگونه مشخص میکنیم که کدام صداها بم تر هستند و کدامیک زیر تر و اینکه هر یک نسبت به دیگری ، چقدر بم تر یا زیر تر هستند؟ برای این کار در موسیقی از 5 خط استفاده میکنند که به آن 5 خط حامل میگویند و آنها را از پایین به بالا میشمارند. به دلیل آنکه این 5 خط نتهای موسیقی را بر روی خود حمل میکنند ، به آن حامل میگویند. (نُت ، به نشانه ها و علائم موسیقی گفته میشود). در موسیقی ، به این ترتیب از این 5 خط استفاده میکنند که ، اگر صدایی هر چه بم تر بود در جایگاه های پایین تر این 5 خط جای میگیرد و هر چه صدا زیر تر بود در قسمت های بالاتر این 5 خط جای میگیرد.

5%20khatte%20hamel.png

به عنوان مثال ، همانطور که در بالا مشاهده میکنید نت اول که روی خط اول قرار گرفته ،پایین تر از نت دوم است که بین خطوط سوم و چهارم قرار گرفته. بنابراین نت اول به صدایی بم تر از نت دوم اشاره دارد.
اما آیا برای یاد کردن هر نت باید به جایگاه آن در 5 خط حامل اشاره کنیم ؟ این کار دشوار است. نمیتوان سریعا به نت مورد نظر اشاره کرد. بنابراین برای هر نت نامی بر میگزینیم.
نام نتهای موسیقی به ترتیب نوشته شده از این قرار است

دو - ر - می - فا - سل - لا - سی do - re - mi - fa - sol - la - si

همانطور که در بالا نیز مشاهده کردید ، تعداد نت های موسیقی 7 عدد میباشد. اما شاید از خود بپرسید 7 عدد برای نام گذاری تمام اصوات موسیقی کم است.. درست است. اما اگر بخواهیم برای هر صدا یک نام خاص در نظر بگیریم ، تعداد اسامی و نام نت های موسیقایی تا حدی زیاد خواهد شد که کار خواندن و نوشتن خط موسیقی بسیار سخت خواهد بود ؛ بنابراین از همین 7 نت به صورت یک چرخه استفاده میشود ، به این ترتیب که با گذر کردن از نت های دو - ر - می - فا - سل - لا - سی دوباره به نت دو میرسیم و همان نام ها دوباره تکرار خواهد شد ، اما این بار این نتها ، نتهای سری دوم نام خواهند گرفت. به عنوان مثال اگر نت دو در چرخه اول نت دو1 نام بگیرد ؛ نت دو در چرخه دوم ، نت دو2 نام خواهد گرفت و به همین ترتیب ر2 می2 فا2 سل2 و ... و بازهم سری سوم و ... به همین صورت شکل خواهد گرفت.
به همین علت میباشد که از دایره نتها استفاده میکنم تا این مسئله بیشتر روشن گردد.

dayere%20notha.png


همانطور که مشاهده کردید اگر در راستای فلشها نتها را بخوانید ، از هر نتی که شروع کنید دوباره به آن نت خواهید رسید و همان ترتیب دوباره و چند باره تکرار خواهد شد.
حالا دیگر میدانیم که زیری و بمی در موسیقی چگونه نشان داده میشود و نام نتهای موسیقی چیست. اما واقعا نام هر یک از نتهایی که روی 5 خط حامل نوشته میشود چگونه تعیین میگردد؟ به عنوان مثال نام هر یک از نتهای نوشته شده در تصویر زیر ، مشخصا چیست؟
moamma%20note.png


این معمایی خواهد بود که در قسمت دوم آموزش به حل آن خواهیم پرداخت..
مهدی قدیمی. مجله آموزش موسیقی
 
بالا