• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

آموزش شیت بندی دیجیتال

نیکا

متخصص بخش معماری
آموزش شیت بندی دیجیتال - درس اول








از مهمترین عوامل در ارزیابی یک پروژه معماری، نحوه ارائه و معرفی آن می باشد. منظور از این مهم،‌هر پروژه معماری بازگوی نیات و اهداف طراح است که در نهایت می تواند نظر کارفرمایان و مخاطبان پروژه معماری را با نظر طرح در یک راستا قرار داده و طرح را قبل از اجرا در معرض نقد و تحلیل طراحان و کارفرمایان آن قرار دهد.

نرم افزارهای گرافیکی نقش مهمی را در نحوه ارائه دارا هستند اما باید همواره در نظر داشت که نرم افزار ها به مثابه ابزار بوده و همانند وسایل طراحی نیاز به کنترل دارند.ارائه یک اثر معماری مستلزم به کار گیری سه مورد زیر می باشد.

۱- اجزا فنی بنا مانند: پلان، مقطع،نما

۲- اجزا غیر فنی مانند پرسپکتیو و دیاگرامها

۳- نوشتارها و متن

واضح است که استفاده از هریک، ارتباط مستقیم با نوع پروژه و اهداف طرح دارد و در نهایت می باید منجر به بهبود کیفی کلی اثر شود.

در جلسات بعدی در مورد شیت بندی اطلاعات بیشتری در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت.


منیع : طراحی پوستر های طرح و معماری، میثم صدیق – سعید صیفی ، انتشارات کلهر
این نوشتار به صورت خلاصه جهت آشنایی دانشجویان و علاقمندان عنوان شده و مطالب کامل تر در کتاب موجود می باشد.



منبع : خیشخان
 
آخرین ویرایش:

نیکا

متخصص بخش معماری

آموزش شیت بندی دیجیتال - درس دوم






در این درس نکات کلیدی جهت شیت بندی عنوان می شود که در ادامه مطلب با آنها آشنا خواهید شد.


۱- آنچه ارائه می کنید مبهم و ناخوانا نباشد. این بدین معناست، اگر چند تصویر متفاوت با یکدیگر ادغام می شوند، اجزا و اطلاعات فنی با ارزش یکدیگر را نپوشانند.

۲- آثار همگی تداعی کننده یک خط فکری باشد و مخاطب بتواند به سرعت علاوه بر اینکه کلیات طرح را درک می کند، ایده طرح را نیز دریابد. در صورتی که آثار ارائه شده از هم گسیخته باشد، حتی اگر هر یک به تنهایی واجد زیبایی باشند، معرف طراح و اثر نخواهند بود.

۳- ابعاد و اندازه آثار متناسب با اطلاعات ارائه شده در اثر باشد. اگر جزئی حاوی اطلاعات بیشتری باشد، به طبع اندازه و وضوح بیشتری نیز دارد.

۴- پس زمینه مرتبط با موضوع انتخاب شود. استفاده از پس زمینه ای که به صورت انفرادی زیباست اما ارتباطی با موضوع ندارد، صحیح نمی باشد و کارایی ندارد.

۵- در کار خود، تصویری را که بیانگر کلیت طرح است را به عنوان موضوع اصلی تصویر و سایر اجزا را در اطراف آن برای فهم بیشتر شیت استفاده کنید.

۶- شیت به جای پیچیدگی ، ارائه اطلاعات اضافی و متفاوت که ارتباطی با موضوع ندارند، می باید ساده بوده و اطلاعات قابل فهم و مرتبط با موضوع ارائه دهد.

۷- ارزش گذاری عناصر شیت نباید به گونه ای باشد که پس زمینه، رنگ و اجزای فرعی همانند فونتها کیفیتی برتر از عناصر اصلی و یا به طور کلی شیت داشته باشد.

۸- از ارائه اطلاعات تکراری در شیت خودداری کنید.در جلسات بعدی در مورد شیت بندی اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار خواهد گرفت.







 
آخرین ویرایش:

نیکا

متخصص بخش معماری
آموزش شیت بندی دیجیتال - درس سوم





در این درس نکاتی درباره نحوه قرار گیری اسناد دو بعدی از جمله : پلان ، نما ، مقطع و.. آورده شده است که اهمیت به این نکات در ارائه پروژه بسیار حائز اهمیت خواهد بود.



پلان، نما و مقطع از جمله اجزا فنی محسوب می شود، آنچه در این میان مهم است، مقیاس مناسب و خوانایی است. در صورتی که ابعاد مبهم باشند، مخاطب دچار سر درگمی می شود.

بزرگنمایی تعدادی از قسمتها یا مبلمان حداکثر اطلاعات را در اختیار بیننده قرار می دهد.

هر پلان باید حاوی علامت شمال، مقیاس، خطوط مقطع و ذکر مشخصات طبقه باشد. به کار گیری اطلاعات ذکر شده موجب آشنایی مخاطب با روند طراحی می شود.

اگر مقطع ارائه شده در شیت با مقیاس پلان یکسان باشد، نتیجه مناسب تری بدست می آید. در صورت حفظ ارتباط بصری پلان و مقطع ، مفاهیم آن نیز روشنتر و شفاف تر خواهد شد.

بطور کلی پلانهای طبقات از چپ به راست و به ترتیب طبقات چیده می شودو به هیچ عنوان جهش در نحوه ترتیب طبقات رخ ندهد.

استفاده از رنگ برای جدا سازی کارکرد های متفاوت در پلان و مقطع می تواند اطلاعات شیت را گویا تر و قابل فهم تر سازد.



 
آخرین ویرایش:

نیکا

متخصص بخش معماری
آموزش شیت بندی دیجیتال - درس چهارم

memari-digital-004.jpg


در این درس نکاتی در مورد انتخاب و جای گذاری پرسپکتیو در شیت بندی عنوان می گردد.

۱- پرسپکتیوها می باید از جهات مختلف ترسیم می شوند تا موضوع به طور کامل معرفی شود .

۲- پرسپکتیوها می باید بیانگر فضاها و کارکردشان باشند. به یاد داشته باشید، پرسپکتیو نباید خشک و بی روح و تنها نشانگر دیوارها و بدنه های فضا باشند.

۳- انتخاب فیگورها و مبلمان فضای پرسپکتیو باید متناسب با کارکرد آنها درفضا باشد. مبلمان و فیگورهای اتفاقی و غیر مرتبط با فضای کار را به کار نبرید.





۴- پرسپکتیو تنها از یک زاویه بنا و به صورت تکراری نباید ترسیم شود.

۵- توصیه می شود متناسب با ارزش هر پرسپکتیو بر ابعاد و نحوه ارائه آن تاکید شود.

۶- ترسیم پرسپکتیو با دید وسیع صورت پذیرد. از پرسپکتیو با دید به گوشه ها و یا دیدهای محدود به هیچ عنوان نباید استفاده کرد.

۷- پرسپکتیوهای متفاوت در کنار هم و با فاصله نزدیک ارزش بصری یکدیگر را کاهش می دهند.




 
آخرین ویرایش:

نیکا

متخصص بخش معماری
آموزش شیت بندی دیجیتال - درس پنجم





در این درس از آموزش شیت بندی دیجیتال به نکاتی راجع به فونت اشاره خواهیم کرد.

استفاده از فونت در شیت بندی مستلزم توجه به نکات زیر است :

فونتها در شیت عملکرد های متفاوتی دارند. میتوان از آنها به عنوان کادر، خط مقطع، کف سازی و حتی آسمان پرسپکتیو و نما نیز استفاده کرد.

فونتها نباید ارزشی بالاتر از سایر اجزا کادر داشته باشند.

کارکرد فونت، معرفی و مشخصات طرح است. از آن استفاده بیش از حد نکنید.

مکان قرارگیری فونت منظم و دارای نظم و ترتیب باشد.

از فونت های پیچیده و نا خوانا استفاده نکنید.

فونتها نباید تنها در یک نقطه متمرکز بوده و در نقاط مختلف کادر می باید به صورت هدفمند پخش شوند.

فونتها در دو جهت عمودی و افقی باید علاوه بر همخوانی، با روشی متوازن نیز پخش شود.



 

نیکا

متخصص بخش معماری
آموزش شیت بندی دیجیتال - درس ششم






قطع و اندازه شیت

یکی از روشهایی که به ما کمک می کند تا شیت در قطع مناسبی انتخاب شود بررسی حجم و طرح است. که در این صورت طراح متوجه خواهد شد که آیا حجم دارای جزئیات بسیاری است یا خیر.

برای نمایش بهتر جزئیات، بیان مناسب تر طرح و گویایی هر چه بیشتر آن، می باید قطع و ابعاد رندرها (تصویر خروجی از نرم افزار های سه بعدی) را نیز بزرگتر در نظر گرفته تا زیبایی و جزئیات طرح به خوبی به نمایش درآید.

در ضمن یکی از دلایل دیگر انتخاب قطع بزرگ، ابعاد سایت طرح یا گستردگی حجم است، این امر موجب می شود ما برای معرفی به تعداد بیشتری تصویر (رندر) نیاز داشته باشیم.

در مرحله دوم باید تصمیم بگیریم که نسبت طول وعرض شیت یا عمودی و افقی بودن آن چگونه باشد. در این مرحله پارامترهای زیادی می تواند در تصمیم گیری موثر باشد، ازجمله ابعاد دستگاه های چاپی موجود در بازار که محدودیت هایی را برای کار ایجاد می کند و نیز چگونگی ارائه شیت که به صورت آلبوم یا گونه ای دیگر(قضاوت و داوری) باشد.

در ابتدا می توانیم تصمیم گیری بهتر را با بررسی موضوع آغاز کنیم به این ترتیب که، مفاهیم و موضوع طرح را شناخته و با استفاده از عناصر انتقال دهنده اقدام به طراحی نماییم . به طور مثال مفاهیم اشکال هندسی بسیار تاثیر گذار است. به طور مثال دایره می تواند القا کننده مفاهیمی همچون عرفان ، آگاهی، آرامش باشد یا مستطیل کشیده ، نماد ایستایی، سکون و آرامش است.

در پاره ای از اوقات هم شکل ظاهری طرح به صورت عمودی یا افقی است. حال گویی این نکته که عمودی یا افقی بودن شیت، سعی دارد شکل عمودی یا افقی حجم ما را تعدیل کند یا تاکیدی بر زیبایی بیشتر آن باشد، به تصمیم ما بستگی دارد که در نهایت کدام شیت مناسب تر برای موضوع طرح است.


منبع : طراحی پوستر های طرح و معماری، میثم صدیق – سعید صیفی ، انتشارات کلهر
این نوشتار به صورت خلاصه جهت آشنایی دانشجویان و علاقمندان عنوان شده و مطالب کامل تر در کتاب موجود می باشد.




 
بالا