بسترسازی پرداخت گازبها از طریق تلفن همراه
مجتبی شیخ بهایی با تاکید بر آسان سازی شیوه پرداخت قبوض گازبها، از بسترسازی برای پرداخت بهای گاز مشترکان خانگی با استفاده از تلفن همراه خبر داد.
مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در گفت وگو با شانا، با بیان اینکه هم اکنون امکان پرداخت الکترونیکی قبوض آب، برق و گاز از طریق سامانه بانکی کشور فراهم است، افزود: شرکت ملی گاز ایران درصدد است تا با ایجاد بستر مناسب، پرداخت گازبهای مشترکان خانگی را با استفاده از تلفن همراه در کمترین زمان ممکن و در حجمی وسیع امکان پذیر سازد. وی تصریح کرد: هم اکنون بیش از 85 درصد پرداخت های مشترکان گاز از طریق سامانه بانکی کشور انجام می شود و برای پیاده سازی سیستم پرداخت از طریق تلفن همراه، نشست های کارشناسی با مراکز پژوهشی برگزار شده است.
مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: پرداخت الکترونیکی از طریق تلفن همراه به معنای جمع آوری بلادرنگ و توزیع نکردن قبض گازبها نیست و این مهم تا آماده شدن جزئی ترین بسترها برای پاسخگویی به مشترکان به منظور رفاه هرچه بیشتر آنها ادامه خواهد یافت. شیخ بهایی تاکید کرد: طرح پرداخت گازبها از طریق تلفن همراه هم اکنون در دست بررسی است.
وی گفت: درباره استفاده از تلفن همراه برای دریافت گازبهای مشترکان خانگی، چند سناریو از جمله استفاده از سامانه بانکی، بهره گیری از امکانات سازمان های دیگر و یا مستقل عمل کردن شرکت ملی گاز در این زمینه مطرح شده است.
مقررات مسدودکننده های تلفن همراه تشریح شد
ضوابط فنی و مقررات مسدودکننده های تلفن همراه درجهت پاسخگویی به نیاز موجود در جامعه به محدود کردن امکان ارتباط رادیویی گوشی های تلفن همراه در برخی اماکن خاص توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصویب شده است.
خرید، فروش و تولید تجهیزات مسدودکننده تلفن همراه منوط به اخذ پروانه از سازمان تنظیم مقررات است و واردکنندگان، تولیدکنندگان و فروشندگان این تجهیزات باید مطابق با دستورالعمل های اجرایی صدور پروانه مذکور عمل کنند. استفاده از مسدودکننده های ثابت برای تلفن همراه تنها با مجوز سازمان در مکان و بازه زمانی تعیین شده و تحت شرایط مندرج در این مصوبه مجاز است. متقاضی استفاده از یک مسدود کننده باید درخواست مکتوب خود را در قالب فرم های مشخص شده به سازمان تنظیم مقررات تحویل دهند.
بر اساس قانون، همه تبعات و مسوولیت های ناشی از استفاده مسدودکننده به عهده دارنده مجوز استفاده از مسدودکننده ثابت است. این درحالی است که مجتمع های مسکونی، فروشگاه های، اماکن تجاری، غذاخوری ها، بیمارستان، درمانگاه ها، فضاهای ورزشی، فضاهای تفریحی و فرهنگی، هتل ها، نمایشگاه ها، سالن های اجتماعات و کنفرانس، مساجد، اماکن زیارتی و مذهبی، تونل ها، مدارس، دبیرستان ها، بانک ها، شرکت ها، کارگاه های و کارخانجات تحت هیچ شرایطی مجوز نصب و استفاده از یک مسدودکننده ثابت را ندارند.
شرایط دریافت تاییدیه online بازار
رییس اداره امور کارگزاران سازمان بورس گفت : شرایط اخذ تاییدیه زیر ساخت دسترسی بر خط بازار بر اساس نحوه اجرای ماده 7 و محدودیت های موضوع ماده 10 دستورالعمل اجرایی معاملات برخط اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس تصویب شده است.
"محمد عطایی" افزود : بر اساس این بخشنامه شرکت های تولیدکننده زیرساخت دسترسی برخط بازار می توانند درخواست دریافت تاییدیه نرم افزار معاملات برخط را به معاونت نظارت بر بورس ها و ناشران ارائه کنند تا تاییدیه مربوطه پس از بررسی و احراز قابلیت فنی و عملیاتی نرم افزار، صادر شود.
وی اظهار داشت : کارگزاران برای ارائه خدمات دسترسی برخط معاملات باید از نرم افزار شرکت های تولیدکننده زیرساخت دسترسی برخط بازار که تاییدیه لازم را از سازمان اخذ کرده اند، استفاده کنند.
عطایی ادامه داد : کارگزاران باید پس از ایجاد واحد مدیریت معاملات برخط علاوه بر معرفی مسئول و پرسنل واحد مذکور به همراه شرح وظایف و مسئولیت های هر یک از آنها، درخواست بهره برداری از زیرساخت دسترسی برخط بازار را به اداره نظارت بر کارگزاران ارسال کنند.
رییس اداره امور کارگزاران سازمان بورس افزود : کارگزاران ارائه کننده خدمات دسترسی برخط ضمن رعایت کامل دستورالعمل اجرایی معاملات برخط اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس ایران باید بخشنامه اجرای ماده 7 و محدودیت های موضوع ماده 10 دستورالعمل مذکور که به پیوست ارسال می شود را همواره به صورت دقیق رعایت کنند.
وی تصریح کرد : بدیهی است تمام مسئولیت های ناشی از عدم رعایت مقررات معاملات برخط به عهده شرکت کارگزاری خواهد بود.
شرایط اخذ تأییدیه زیرساخت دسترسی بر خط بازار به شرح زیر است :
درخواست تأیید زیرساخت دسترسی بر خط بازار توسط شرکت تولیدکننده زیرساخت دسترسی بر خط بازار به سازمان ارائه می شود. سازمان بورس در صورت دارا بودن شرایط زیر نسبت به صدور تأییدیه جهت ارائه نرم افزار اقدام خواهد کرد.
الف) قابلیت های فنی که باید به تأیید شرکت مدیریت فناوری بورس تهران برسد:
1. امکان برقراری ارتباط امن با هسته معاملات بورس تهران
2. امکان اعمال کنترل های جاری بازار شامل محدودیتهای حجمی، قیمتی و مالکیتی
3. ثبت و نگهداری کامل تراکنش ها و log های عملیات انجام شده به روش قابل اتکا و مطمئن
4. اجرای سفارشات مشتریان درکسری از ثانیه
5. امکان ارائه امضای الکترونیک مطمئن
6. احراز حداقل شرایط لازم در خصوص امنیت سخت افزاری و نرم افزاری زیرساخت
ب) قابلیت های عملیاتی که باید به تأیید معاونت نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان برسد:
1. ایجاد رابط کاربری مدیریت معاملات با امکان اعمال کلیه محدودیت های موضوع ماده 10 دستورالعمل اجرایی معاملات برخط اوراق بهادار، به صورت لحظه ای و برخط
2. استقرار سیستم نظارت بر محرمانگی اطلاعات مشتریان
3. استقرار سیستم کنترل اعتبار مشتری قبل از ارسال سفارش به همراه سرویس مسدود کردن حساب بانکی مشتری و سیستم ثبت اسناد حسابداری و کسر از حساب بانکی مشتری همزمان با انجام معامله
درصورتی که زیرساخت دسترسی برخط بازار یک شرکت تولیدکننده با توجه به موارد فوق تأیید شود، باید نسخه اجرایی نرم افزار جهت پلمپ به شرکت مدیریت فن آوری بورس تهران ارائه شود.
بدیهی است هرگونه تغییر در نرم افزار و یا به روزرسانی آن (از طریق سرویس پک یا برنامه های دیگر) مشمول بندهای (ب) و (ج) ماده 4 دستورالعمل اجرایی معاملات برخط اوراق بهادار می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی gsmaria ، اپراتور اول سامانه خرید از طریق تلفن همراهرا همزمان با آغاز به کار نمایشگاه تله کامپ با نام تجاری "جرینگ" رونمایی کرد که اینسرویس جایگزین پول نقد می شود.
به نقل از خبرگزاری مهر ، علیرضا طلوع - مدیرکل یارانه و محاسبات همراه اول در خصوص این سیستم گفت: سامانه خرید با تلفن همراه به عنوان کیف پول الکترونیکیخریدهای روزانه و خرد مشترکان را انجام می دهد.
وی با بیان اینکه این سرویس از سرعت و امنیت بالا، دسترسی مناسب و پوشش 90 درصدی برخوردار است، اظهار داشت: از مهمترین شاخص های این سرویس عدم نیاز به اسکناس و پول خرد است.
طلوع با اشاره به مزیت عدم نیاز به مراجعه مشترک به سوپرمارکت ها و فروشگاه ها ادامه داد: این سرویسمی تواند پرداخت قبوض را نیز برای مشترک عملیاتی کند.
وی گفت: ارایه این سرویس محدودیت خاصی ندارد و تمامی 37 میلیون مشترک همراه اول می توانند اینسرویس را به صورت رایگان فعال کرده و تراکنش مالی خود را از طریق این سرویس انجام دهند.
جرینگ همراه اول هم اکنون در نمایشگاه بین المللی صنایع مخابرات و اطلاع رسانی که تا 25 آبان ماه دایر است، در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و سرویس دهی آن از دی ماه برای کل مشترکان فعال خواهد شد.
معرفی و فعال شدن 20 سرویس جدید ممکن شدن انتقال وجوه با تلفن همراه
خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران سرویس: جامعه اطلاعاتی - ارتباطات
مدیر عامل همراه اول از راه اندازی و معرفی 20 سرویس جدید در نمایشگاه تلکامامسال خبر داد.
وحید صدوقی - مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار ایران - در گفت وگو با خبرنگار سرویس ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این که بیش از 20سرویس ارزش افزوده جدید و متنوع در نمایشگاه امسال فعال شده و به مردم معرفی می شود، اظهار کرد: درنمایشگاه تلکام امسال سرویس های جدیدی را در ایام نمایشگاه به مردم معرفی کرده و در اختیار آن ها قرار می دهیم.
وی با بیان این که این سرویس ها در نمایشگاه به مرور رونمایی می شود، تصریح کرد: بازدیدکنندگان و مشترکانمان می توانند از این سرویس ها بهره مند شده و آن را فعال کنند.
صدوقی با بیان این که مهم ترین سرویس سرویس جیرینگ همراه اول محسوب می شود یادآور شد: اینسرویس امروز توسط وزیر ارتباطات رونمایی شده و به مردم معرفی شد که با استفاده از این سرویس مشترکان می توانند انتقال وجه را به صورت آنی و کم تر از یک دقیقه انجام دهند.
وی با تاکید براین که با راه اندازی این سرویس تحول و انقلاب در پرداخت وجه صورت می گیرد اظهار کرد: مردم با استفاده از این سرویس می توانند به راحتی وجوه را منتقل می کنند.
کشور نیازمند سیستم ملی پرداخت موبایلی است
علی رضا قدوسی در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا با اشاره به اینکه برای ارتقاء خدمات موجود بانکداری موبایلی در کشورو نیز پیاده سازی خدمات جدید، موانعی وجود دارد که موجب شده تاکنون بانکداری موبایلی در ایران به جایگاه واقعی خود متناسب با جایگاه آن در کشورهای پیشرفته دست نیابد ، اظهارداشت: شناخت این مشکلات و تلاش در جهت رفع آنها می تواند آینده روشنی را برای خدمات بانکداریموبایلی نمایان سازد.
وی تأمین امنیت شبکه را جمله عواملی دانست که موانع گوناگونی را در مسیر رشد و پیشرفت موبایل بانکینگایجاد کرده است ، افزود: عدم تأمین کافی امنیت و سرعت نامناسب در شبکه منجر به عدم تمایل کاربران به استفاده ازاین خدمات می شود.
وی معتقد است که از سوی دیگر مدیریت شبکه نیز به علت در اختیارنداشتن دانش فنی کافی فاقد کارآیی لازم بوده و مانع توسعه شبکه خواهد شد.
قدوسی با بیان اینکه پیاده سازی شبکه بانکداری موبایلی مستلزم طراحی و پیاده سازی یک ساختار سازمانی جدید است، تصریح کرد:به همین دلیل لازم است که اصول عملیاتی و فرآیندهای اجرایی، سازماندهی شده و مسؤلیتها و وظایف ابعاد سازمان مشخص شود.
وی گفت: عدم وجود یک هدف اصلی و چهارچوب سازمانی مشخص باعث تداخل امور و ایجاد واکنشهای منفی در بخشهای داخلی و خارجی شبکه می شود.
این کارشناس بانکی الگو برداری صرف از مدلهای مربوط به کشورهای دیگررا یک اشتباه مضاعف دانست که می تواند منجر به ناسازگاری کل شبکه بانکداری موبایلی با سیستم اجتماعی شود.
وی با بیان اینکه مسأله تأمین امنیت همواره یک دغدغه اصلی در فرآیند عملیاتی شدن خدمات بانکداریموبایلی است، خاطر نشان کرد: همچنین ضعف پوشش شبکه تلفن های همراه مانع از گسترش خدماتبانکداری موبایلی می شود.
قدوسی با اشاره به اینکه محدودیت های فیزیکی و فنی گوشی های تلفن همراه نیز یک عامل درونی برای عدم رشد سریع شبکه است، افزود: سطح پایین دانش فنی کارکنان نیز می تواند به صورت یک عامل محدود کننده بحساب آید.
به گفته این کارشناس بانکی، ارائه خدمات از طریق شبکه موبایلی هزینه تبادلات بانکی را به شدت کاهش می دهد و تنها یک هزینه اولیه که شامل خرید تجهیزات، آموزش فنی و بازاریابی است بر بانک تحمیل می شود و از سوی دیگر هزینه ارتباط تلفن همراه طی دریافت خدمات بانکداری موبایلی به مشتری تحمیل می شود.
وی پوشش گسترده و سرعت بالای انتقال را اطلاعات دو عامل اساسی دانست که برای ارتقاء سرویسموبایل بانکینگ می تواند در شبکه مخابراتی کشور موثر واقع شود.
قدوسی اضافه کرد: به منظور مدیریت صحیح تجارت و بانکداری موبایلی، باید یک سیستم پرداخت موبایلی ملی طراحی شود که تمام پرداختهای موبایلی کشور از آن طریق هدایت و نظارت شود.
به گفته وی، برای ایجاد بسترهای نظام مند و کارا لازم است قوانین مربوطه به صورت دقیق و جامع وضع و هر چه سریعتر اجرایی شوند .
راه تحقق دولت الکترونیک همکاری با بخش خصوصی است
تنها راه تحقق دولت الکترونیک همکاری با بخش خصوصی است که بازار خوبی برای آنها فراهم می کنیم.
به گزارش خبرنگار سیتنا ، دکتر احمد بزرگیان، معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی امروز در نشست خبری بخش دولتی نمایشگاه الکامپ خبر از ارائه سند نقشه جامع دولت الکترونیک که صدها پروژه به عنوان زیرمجموعه دارد، در نمایشگاه الکامپ داد.
وی خاطرنشان کرد: دولت دهم با سرعت به سمت الکترونیکی شدن پیش می رود و برای دستیابی به اهدافبرنامه های توسعه دولت الکترونیک در شانزدهمین نمایشگاه الکامپ، حضور جدی خواهد داشت.
وی ادامه داد: برای داشتن شهروند، دولت و ارتباطات الکترونیکی، نمایشگاه شانزدهم الکامپ را نماد همکاری بخش های دولتی و خصوصی در مسیر الکترونیکی شدن، می دانیم و در طول نمایشگاه افزون بر همکاری بخش های خصوصی و دولتی بر انسجام دستگاه های دولتی برای ارائه خدمات الکترونیک نیز تأکید می شود.
دکتر بزرگیان با اشاره به فرصت استثنایی تعامل دو بخش خصوصی و دولتی در نمایشگاه شانزدهم الکامپگفت: تنها راه تحقق دولت الکترونیک همکاری با بخش خصوصی است که بازار خوبی برای آنها فراهم می کنیم.
وی درباره حضور دستگاه های دولتی در نمایشگاه شانزدهم توضیح داد: 31 دستگاه دولتی برای حضور در سالن 40 نمایشگاه اعلام آمادگی کرده اند که شرط اصلی حضور آنها در این نمایشگاه توانایی ارائه خدمات الکترونیک در غرفه ها در نظر گرفته شده است.
دکتر بزرگیان همچنین بر اهمیت بحث دولت الکترونیک در دولت نهم تأکید کرد و افزود: کارگروه فناوری اطلاعات وامنیت(فاوا) که دو معاون رئیس جمهوری و 12 وزیر دولت عضو آن هستند، میزان اهمیت خدمات الکترونیک دردولت دهم را نشان می دهد. مصوبات این کارگروه طبق اصل 138 به تصویب در دولت نیاز ندارد و قابل اجراست که این یک نگاه ارزشمند برای تسریع در تصمیمات است.
وی ادامه داد: کارگروه فاوا 18 کمیته تخصصی دارد که هر کدام از آنها بررسی های تخصصی حوزه خود را بر عهده دارند و این زمینه را برای مشارکت همه دستگاه های دولتی در مسیر الکترونیک شدن فراهم کرده است.
دکتر بزرگیان تصریح کرد: معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی دولت وظیفه اصلی تحقق دولت الکترونیک را در کشور به عهده دارد و برای رسیدن به اهداف خود 10 برنامه جامع تدوین کرده است. نخستین برنامه ما توسعه الکترونیک است که بر اساس آن در برنامه پنجم، توسعه 100درصد ارتباطات داخلی دستگاه های دولتی و 70درصد خدمات آنها به مردم به صورت الکترونیک خواهد بود. همچنین 100درصد مردم از پرونده سلامت الکترونیک برخوردار می شوند که پایلوت این طرح در استان های خوزستان، ایلام و سیستان و بلوچستان در حال اجراست.
وی از ادغام دو درگاه iran.ir و iranmardom.ir خبر داد و ابراز امیدواری کرد که یکی شدن این دو درگاه تا نمایشگاه شانزدهم الکامپ عملی شود.
وی افزود: درگاه "ایران" 835 خدمت شامل 505 خدمت اطلاع رسانی، 250 خدمت تعاملی و 70 خدمت تراکنشی ارائه کرده است و درگاه "ایران مردم" نیز 1800 خدمت ارائه کرده است.
معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی به افتتاح طرح "میزان2" در روز گذشته و با حضور دو وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و بازرگانی اشاره کرد و افزود: افتتاح این طرح نیز گامی بزرگ در تحقق استفاده از پول الکترونیک در کشور است. در این طرح سامانه ای طراحی شده است که تمامی خرید هایدستگاه های دولتی در بازارهای داخلی را تنظیم می کند و به این ترتیب تمام خریدهای دولتی به تدریج به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.
وی مخاطب سالن دولت الکترونیک در شانزدهمین نمایشگاه الکامپ را تمام اقشار جامعه دانست و تأکید کرد:خدمات الکترونیک دولت به همه مردم ارائه می شود و بنابراین همه آنها مخاطبان نمایشگاه خواهند بود. دولت در پنج نمایشگاه گذشته حضور مستقل نداشته است و امیدوار است که شرکت در این نمایشگاه باعث گسترش دولت الکترونیک به تمام نقاط کشور شود.
دکتربزرگیان خاطرنشان کرد: دستگاه های دولتی حاضر در سالن 40 خدمات خود را به صورت اطلاع رسانی، تعاملی و تراکنشی ارائه می کنند و از امسال نیز تمام دفاتر خدماتی سازمان ها به "دفاتر خدمات پیشخوان دولت" تغییر نام خواهند داد.
وی در پایان این جلسه عنوان کرد که دکتر لطف الله فروزنده - معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهوری - برای حضور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه شانزدهم الکامپ اعلام آمادگی کرده است.
مجتبی شیخ بهایی با تاکید بر آسان سازی شیوه پرداخت قبوض گازبها، از بسترسازی برای پرداخت بهای گاز مشترکان خانگی با استفاده از تلفن همراه خبر داد.
مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در گفت وگو با شانا، با بیان اینکه هم اکنون امکان پرداخت الکترونیکی قبوض آب، برق و گاز از طریق سامانه بانکی کشور فراهم است، افزود: شرکت ملی گاز ایران درصدد است تا با ایجاد بستر مناسب، پرداخت گازبهای مشترکان خانگی را با استفاده از تلفن همراه در کمترین زمان ممکن و در حجمی وسیع امکان پذیر سازد. وی تصریح کرد: هم اکنون بیش از 85 درصد پرداخت های مشترکان گاز از طریق سامانه بانکی کشور انجام می شود و برای پیاده سازی سیستم پرداخت از طریق تلفن همراه، نشست های کارشناسی با مراکز پژوهشی برگزار شده است.
مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: پرداخت الکترونیکی از طریق تلفن همراه به معنای جمع آوری بلادرنگ و توزیع نکردن قبض گازبها نیست و این مهم تا آماده شدن جزئی ترین بسترها برای پاسخگویی به مشترکان به منظور رفاه هرچه بیشتر آنها ادامه خواهد یافت. شیخ بهایی تاکید کرد: طرح پرداخت گازبها از طریق تلفن همراه هم اکنون در دست بررسی است.
وی گفت: درباره استفاده از تلفن همراه برای دریافت گازبهای مشترکان خانگی، چند سناریو از جمله استفاده از سامانه بانکی، بهره گیری از امکانات سازمان های دیگر و یا مستقل عمل کردن شرکت ملی گاز در این زمینه مطرح شده است.
مقررات مسدودکننده های تلفن همراه تشریح شد
ضوابط فنی و مقررات مسدودکننده های تلفن همراه درجهت پاسخگویی به نیاز موجود در جامعه به محدود کردن امکان ارتباط رادیویی گوشی های تلفن همراه در برخی اماکن خاص توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصویب شده است.
خرید، فروش و تولید تجهیزات مسدودکننده تلفن همراه منوط به اخذ پروانه از سازمان تنظیم مقررات است و واردکنندگان، تولیدکنندگان و فروشندگان این تجهیزات باید مطابق با دستورالعمل های اجرایی صدور پروانه مذکور عمل کنند. استفاده از مسدودکننده های ثابت برای تلفن همراه تنها با مجوز سازمان در مکان و بازه زمانی تعیین شده و تحت شرایط مندرج در این مصوبه مجاز است. متقاضی استفاده از یک مسدود کننده باید درخواست مکتوب خود را در قالب فرم های مشخص شده به سازمان تنظیم مقررات تحویل دهند.
بر اساس قانون، همه تبعات و مسوولیت های ناشی از استفاده مسدودکننده به عهده دارنده مجوز استفاده از مسدودکننده ثابت است. این درحالی است که مجتمع های مسکونی، فروشگاه های، اماکن تجاری، غذاخوری ها، بیمارستان، درمانگاه ها، فضاهای ورزشی، فضاهای تفریحی و فرهنگی، هتل ها، نمایشگاه ها، سالن های اجتماعات و کنفرانس، مساجد، اماکن زیارتی و مذهبی، تونل ها، مدارس، دبیرستان ها، بانک ها، شرکت ها، کارگاه های و کارخانجات تحت هیچ شرایطی مجوز نصب و استفاده از یک مسدودکننده ثابت را ندارند.
شرایط دریافت تاییدیه online بازار
رییس اداره امور کارگزاران سازمان بورس گفت : شرایط اخذ تاییدیه زیر ساخت دسترسی بر خط بازار بر اساس نحوه اجرای ماده 7 و محدودیت های موضوع ماده 10 دستورالعمل اجرایی معاملات برخط اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس تصویب شده است.
"محمد عطایی" افزود : بر اساس این بخشنامه شرکت های تولیدکننده زیرساخت دسترسی برخط بازار می توانند درخواست دریافت تاییدیه نرم افزار معاملات برخط را به معاونت نظارت بر بورس ها و ناشران ارائه کنند تا تاییدیه مربوطه پس از بررسی و احراز قابلیت فنی و عملیاتی نرم افزار، صادر شود.
وی اظهار داشت : کارگزاران برای ارائه خدمات دسترسی برخط معاملات باید از نرم افزار شرکت های تولیدکننده زیرساخت دسترسی برخط بازار که تاییدیه لازم را از سازمان اخذ کرده اند، استفاده کنند.
عطایی ادامه داد : کارگزاران باید پس از ایجاد واحد مدیریت معاملات برخط علاوه بر معرفی مسئول و پرسنل واحد مذکور به همراه شرح وظایف و مسئولیت های هر یک از آنها، درخواست بهره برداری از زیرساخت دسترسی برخط بازار را به اداره نظارت بر کارگزاران ارسال کنند.
رییس اداره امور کارگزاران سازمان بورس افزود : کارگزاران ارائه کننده خدمات دسترسی برخط ضمن رعایت کامل دستورالعمل اجرایی معاملات برخط اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس ایران باید بخشنامه اجرای ماده 7 و محدودیت های موضوع ماده 10 دستورالعمل مذکور که به پیوست ارسال می شود را همواره به صورت دقیق رعایت کنند.
وی تصریح کرد : بدیهی است تمام مسئولیت های ناشی از عدم رعایت مقررات معاملات برخط به عهده شرکت کارگزاری خواهد بود.
شرایط اخذ تأییدیه زیرساخت دسترسی بر خط بازار به شرح زیر است :
درخواست تأیید زیرساخت دسترسی بر خط بازار توسط شرکت تولیدکننده زیرساخت دسترسی بر خط بازار به سازمان ارائه می شود. سازمان بورس در صورت دارا بودن شرایط زیر نسبت به صدور تأییدیه جهت ارائه نرم افزار اقدام خواهد کرد.
الف) قابلیت های فنی که باید به تأیید شرکت مدیریت فناوری بورس تهران برسد:
1. امکان برقراری ارتباط امن با هسته معاملات بورس تهران
2. امکان اعمال کنترل های جاری بازار شامل محدودیتهای حجمی، قیمتی و مالکیتی
3. ثبت و نگهداری کامل تراکنش ها و log های عملیات انجام شده به روش قابل اتکا و مطمئن
4. اجرای سفارشات مشتریان درکسری از ثانیه
5. امکان ارائه امضای الکترونیک مطمئن
6. احراز حداقل شرایط لازم در خصوص امنیت سخت افزاری و نرم افزاری زیرساخت
ب) قابلیت های عملیاتی که باید به تأیید معاونت نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان برسد:
1. ایجاد رابط کاربری مدیریت معاملات با امکان اعمال کلیه محدودیت های موضوع ماده 10 دستورالعمل اجرایی معاملات برخط اوراق بهادار، به صورت لحظه ای و برخط
2. استقرار سیستم نظارت بر محرمانگی اطلاعات مشتریان
3. استقرار سیستم کنترل اعتبار مشتری قبل از ارسال سفارش به همراه سرویس مسدود کردن حساب بانکی مشتری و سیستم ثبت اسناد حسابداری و کسر از حساب بانکی مشتری همزمان با انجام معامله
درصورتی که زیرساخت دسترسی برخط بازار یک شرکت تولیدکننده با توجه به موارد فوق تأیید شود، باید نسخه اجرایی نرم افزار جهت پلمپ به شرکت مدیریت فن آوری بورس تهران ارائه شود.
بدیهی است هرگونه تغییر در نرم افزار و یا به روزرسانی آن (از طریق سرویس پک یا برنامه های دیگر) مشمول بندهای (ب) و (ج) ماده 4 دستورالعمل اجرایی معاملات برخط اوراق بهادار می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی gsmaria ، اپراتور اول سامانه خرید از طریق تلفن همراهرا همزمان با آغاز به کار نمایشگاه تله کامپ با نام تجاری "جرینگ" رونمایی کرد که اینسرویس جایگزین پول نقد می شود.
به نقل از خبرگزاری مهر ، علیرضا طلوع - مدیرکل یارانه و محاسبات همراه اول در خصوص این سیستم گفت: سامانه خرید با تلفن همراه به عنوان کیف پول الکترونیکیخریدهای روزانه و خرد مشترکان را انجام می دهد.
وی با بیان اینکه این سرویس از سرعت و امنیت بالا، دسترسی مناسب و پوشش 90 درصدی برخوردار است، اظهار داشت: از مهمترین شاخص های این سرویس عدم نیاز به اسکناس و پول خرد است.
طلوع با اشاره به مزیت عدم نیاز به مراجعه مشترک به سوپرمارکت ها و فروشگاه ها ادامه داد: این سرویسمی تواند پرداخت قبوض را نیز برای مشترک عملیاتی کند.
وی گفت: ارایه این سرویس محدودیت خاصی ندارد و تمامی 37 میلیون مشترک همراه اول می توانند اینسرویس را به صورت رایگان فعال کرده و تراکنش مالی خود را از طریق این سرویس انجام دهند.
جرینگ همراه اول هم اکنون در نمایشگاه بین المللی صنایع مخابرات و اطلاع رسانی که تا 25 آبان ماه دایر است، در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و سرویس دهی آن از دی ماه برای کل مشترکان فعال خواهد شد.
معرفی و فعال شدن 20 سرویس جدید ممکن شدن انتقال وجوه با تلفن همراه
خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران سرویس: جامعه اطلاعاتی - ارتباطات
مدیر عامل همراه اول از راه اندازی و معرفی 20 سرویس جدید در نمایشگاه تلکامامسال خبر داد.
وحید صدوقی - مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار ایران - در گفت وگو با خبرنگار سرویس ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این که بیش از 20سرویس ارزش افزوده جدید و متنوع در نمایشگاه امسال فعال شده و به مردم معرفی می شود، اظهار کرد: درنمایشگاه تلکام امسال سرویس های جدیدی را در ایام نمایشگاه به مردم معرفی کرده و در اختیار آن ها قرار می دهیم.
وی با بیان این که این سرویس ها در نمایشگاه به مرور رونمایی می شود، تصریح کرد: بازدیدکنندگان و مشترکانمان می توانند از این سرویس ها بهره مند شده و آن را فعال کنند.
صدوقی با بیان این که مهم ترین سرویس سرویس جیرینگ همراه اول محسوب می شود یادآور شد: اینسرویس امروز توسط وزیر ارتباطات رونمایی شده و به مردم معرفی شد که با استفاده از این سرویس مشترکان می توانند انتقال وجه را به صورت آنی و کم تر از یک دقیقه انجام دهند.
وی با تاکید براین که با راه اندازی این سرویس تحول و انقلاب در پرداخت وجه صورت می گیرد اظهار کرد: مردم با استفاده از این سرویس می توانند به راحتی وجوه را منتقل می کنند.
کشور نیازمند سیستم ملی پرداخت موبایلی است
علی رضا قدوسی در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا با اشاره به اینکه برای ارتقاء خدمات موجود بانکداری موبایلی در کشورو نیز پیاده سازی خدمات جدید، موانعی وجود دارد که موجب شده تاکنون بانکداری موبایلی در ایران به جایگاه واقعی خود متناسب با جایگاه آن در کشورهای پیشرفته دست نیابد ، اظهارداشت: شناخت این مشکلات و تلاش در جهت رفع آنها می تواند آینده روشنی را برای خدمات بانکداریموبایلی نمایان سازد.
وی تأمین امنیت شبکه را جمله عواملی دانست که موانع گوناگونی را در مسیر رشد و پیشرفت موبایل بانکینگایجاد کرده است ، افزود: عدم تأمین کافی امنیت و سرعت نامناسب در شبکه منجر به عدم تمایل کاربران به استفاده ازاین خدمات می شود.
وی معتقد است که از سوی دیگر مدیریت شبکه نیز به علت در اختیارنداشتن دانش فنی کافی فاقد کارآیی لازم بوده و مانع توسعه شبکه خواهد شد.
قدوسی با بیان اینکه پیاده سازی شبکه بانکداری موبایلی مستلزم طراحی و پیاده سازی یک ساختار سازمانی جدید است، تصریح کرد:به همین دلیل لازم است که اصول عملیاتی و فرآیندهای اجرایی، سازماندهی شده و مسؤلیتها و وظایف ابعاد سازمان مشخص شود.
وی گفت: عدم وجود یک هدف اصلی و چهارچوب سازمانی مشخص باعث تداخل امور و ایجاد واکنشهای منفی در بخشهای داخلی و خارجی شبکه می شود.
این کارشناس بانکی الگو برداری صرف از مدلهای مربوط به کشورهای دیگررا یک اشتباه مضاعف دانست که می تواند منجر به ناسازگاری کل شبکه بانکداری موبایلی با سیستم اجتماعی شود.
وی با بیان اینکه مسأله تأمین امنیت همواره یک دغدغه اصلی در فرآیند عملیاتی شدن خدمات بانکداریموبایلی است، خاطر نشان کرد: همچنین ضعف پوشش شبکه تلفن های همراه مانع از گسترش خدماتبانکداری موبایلی می شود.
قدوسی با اشاره به اینکه محدودیت های فیزیکی و فنی گوشی های تلفن همراه نیز یک عامل درونی برای عدم رشد سریع شبکه است، افزود: سطح پایین دانش فنی کارکنان نیز می تواند به صورت یک عامل محدود کننده بحساب آید.
به گفته این کارشناس بانکی، ارائه خدمات از طریق شبکه موبایلی هزینه تبادلات بانکی را به شدت کاهش می دهد و تنها یک هزینه اولیه که شامل خرید تجهیزات، آموزش فنی و بازاریابی است بر بانک تحمیل می شود و از سوی دیگر هزینه ارتباط تلفن همراه طی دریافت خدمات بانکداری موبایلی به مشتری تحمیل می شود.
وی پوشش گسترده و سرعت بالای انتقال را اطلاعات دو عامل اساسی دانست که برای ارتقاء سرویسموبایل بانکینگ می تواند در شبکه مخابراتی کشور موثر واقع شود.
قدوسی اضافه کرد: به منظور مدیریت صحیح تجارت و بانکداری موبایلی، باید یک سیستم پرداخت موبایلی ملی طراحی شود که تمام پرداختهای موبایلی کشور از آن طریق هدایت و نظارت شود.
به گفته وی، برای ایجاد بسترهای نظام مند و کارا لازم است قوانین مربوطه به صورت دقیق و جامع وضع و هر چه سریعتر اجرایی شوند .
راه تحقق دولت الکترونیک همکاری با بخش خصوصی است
تنها راه تحقق دولت الکترونیک همکاری با بخش خصوصی است که بازار خوبی برای آنها فراهم می کنیم.
به گزارش خبرنگار سیتنا ، دکتر احمد بزرگیان، معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی امروز در نشست خبری بخش دولتی نمایشگاه الکامپ خبر از ارائه سند نقشه جامع دولت الکترونیک که صدها پروژه به عنوان زیرمجموعه دارد، در نمایشگاه الکامپ داد.
وی خاطرنشان کرد: دولت دهم با سرعت به سمت الکترونیکی شدن پیش می رود و برای دستیابی به اهدافبرنامه های توسعه دولت الکترونیک در شانزدهمین نمایشگاه الکامپ، حضور جدی خواهد داشت.
وی ادامه داد: برای داشتن شهروند، دولت و ارتباطات الکترونیکی، نمایشگاه شانزدهم الکامپ را نماد همکاری بخش های دولتی و خصوصی در مسیر الکترونیکی شدن، می دانیم و در طول نمایشگاه افزون بر همکاری بخش های خصوصی و دولتی بر انسجام دستگاه های دولتی برای ارائه خدمات الکترونیک نیز تأکید می شود.
دکتر بزرگیان با اشاره به فرصت استثنایی تعامل دو بخش خصوصی و دولتی در نمایشگاه شانزدهم الکامپگفت: تنها راه تحقق دولت الکترونیک همکاری با بخش خصوصی است که بازار خوبی برای آنها فراهم می کنیم.
وی درباره حضور دستگاه های دولتی در نمایشگاه شانزدهم توضیح داد: 31 دستگاه دولتی برای حضور در سالن 40 نمایشگاه اعلام آمادگی کرده اند که شرط اصلی حضور آنها در این نمایشگاه توانایی ارائه خدمات الکترونیک در غرفه ها در نظر گرفته شده است.
دکتر بزرگیان همچنین بر اهمیت بحث دولت الکترونیک در دولت نهم تأکید کرد و افزود: کارگروه فناوری اطلاعات وامنیت(فاوا) که دو معاون رئیس جمهوری و 12 وزیر دولت عضو آن هستند، میزان اهمیت خدمات الکترونیک دردولت دهم را نشان می دهد. مصوبات این کارگروه طبق اصل 138 به تصویب در دولت نیاز ندارد و قابل اجراست که این یک نگاه ارزشمند برای تسریع در تصمیمات است.
وی ادامه داد: کارگروه فاوا 18 کمیته تخصصی دارد که هر کدام از آنها بررسی های تخصصی حوزه خود را بر عهده دارند و این زمینه را برای مشارکت همه دستگاه های دولتی در مسیر الکترونیک شدن فراهم کرده است.
دکتر بزرگیان تصریح کرد: معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی دولت وظیفه اصلی تحقق دولت الکترونیک را در کشور به عهده دارد و برای رسیدن به اهداف خود 10 برنامه جامع تدوین کرده است. نخستین برنامه ما توسعه الکترونیک است که بر اساس آن در برنامه پنجم، توسعه 100درصد ارتباطات داخلی دستگاه های دولتی و 70درصد خدمات آنها به مردم به صورت الکترونیک خواهد بود. همچنین 100درصد مردم از پرونده سلامت الکترونیک برخوردار می شوند که پایلوت این طرح در استان های خوزستان، ایلام و سیستان و بلوچستان در حال اجراست.
وی از ادغام دو درگاه iran.ir و iranmardom.ir خبر داد و ابراز امیدواری کرد که یکی شدن این دو درگاه تا نمایشگاه شانزدهم الکامپ عملی شود.
وی افزود: درگاه "ایران" 835 خدمت شامل 505 خدمت اطلاع رسانی، 250 خدمت تعاملی و 70 خدمت تراکنشی ارائه کرده است و درگاه "ایران مردم" نیز 1800 خدمت ارائه کرده است.
معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی به افتتاح طرح "میزان2" در روز گذشته و با حضور دو وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و بازرگانی اشاره کرد و افزود: افتتاح این طرح نیز گامی بزرگ در تحقق استفاده از پول الکترونیک در کشور است. در این طرح سامانه ای طراحی شده است که تمامی خرید هایدستگاه های دولتی در بازارهای داخلی را تنظیم می کند و به این ترتیب تمام خریدهای دولتی به تدریج به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.
وی مخاطب سالن دولت الکترونیک در شانزدهمین نمایشگاه الکامپ را تمام اقشار جامعه دانست و تأکید کرد:خدمات الکترونیک دولت به همه مردم ارائه می شود و بنابراین همه آنها مخاطبان نمایشگاه خواهند بود. دولت در پنج نمایشگاه گذشته حضور مستقل نداشته است و امیدوار است که شرکت در این نمایشگاه باعث گسترش دولت الکترونیک به تمام نقاط کشور شود.
دکتربزرگیان خاطرنشان کرد: دستگاه های دولتی حاضر در سالن 40 خدمات خود را به صورت اطلاع رسانی، تعاملی و تراکنشی ارائه می کنند و از امسال نیز تمام دفاتر خدماتی سازمان ها به "دفاتر خدمات پیشخوان دولت" تغییر نام خواهند داد.
وی در پایان این جلسه عنوان کرد که دکتر لطف الله فروزنده - معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهوری - برای حضور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه شانزدهم الکامپ اعلام آمادگی کرده است.