محمد رويانيان، رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت كشور در نشست مديران عامل قطار شهري كلان شهرها، گفت: دولت در سال آينده يك هزار و 62 ميليارد تومان بودجه عمومي براي توسعه مترو اختصاص داده و به همين ميزان نيز شهرداريها بايد اعتبار اختصاص دهند كه بدين ترتيب اعتبار مترو در بخش عمومي به بيش از 2 هزار ميليارد تومان ميرسد.
ایسنا: رویانیان با بيان اينكه از اين ميزان بودجه حدود 300 ميليارد براي تهران در نظر گرفته شده است، اظهار كرد: از سوي ديگر در بخش يارانه بليط مترو نيز دولت سال آينده، حدود 400 ميليارد تومان اعتبار اختصاص داده كه بخش عمدهاي از آن متعلق به تهران است.
وي با اشاره به اينكه بخش عمدهاي از يارانه بليط مترو متعلق به تهران است، افزود: اين رقم تقريبا هفت برابر بودجه سال 88 در اين زمينه است.
رويانيان با اشاره به اعلام بليط 975 توماني براي مترو در سال آينده نيز گفت: اين عدد به هيچ عنوان درست نيست و تصور ميكنيم شايد نصف آن درست باشد كه بخشي از آن را بايد دولت و بخشي را شهرداري به صورت يارانه پرداخت كند تا فشاري به مردم نيايد.
وي با تاكيد بر اينكه اعتبارات اختصاص يافته توسط دولت و شهرداري براي توسعه مترو به هيچ عنوان كافي نيست، گفت: اينكه بخواهيم حمل و نقل را آزاد كنيم كار درستي است، اما زماني اين امر امكانپذير است كه مردم نيز توان بالا در پرداخت داشته باشند.
مدير عامل شركت مادرتخصصي حمل و نقل ريلي كشور تاكيد كرد: تنها راه تحول بنيادين در حمل و نقل آزاد كردن نرخ حمل و نقل و سود ده كردن آن است.
وي عمدهترين مشكل در توسعه قطارشهريهاي كشور را كمبود منابع اعلام كرد و گفت: در حالي كه در روسيه عمر مترو 100 سال است، متوسط عمر مترو در كشور ما حدود 15 سال است. اين در حالي است كه متوسط عمر مترو در كشورهاي صاحب اين فناوري حداقل 80 سال است ، بدين ترتيب ميتوان نتيجه گرفت مترو در كشور ما بسيار جوان است.
مديرعامل شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي كشور با اشاره به اينكه در مسكو با 100 سال سابقه تنها 150 كيلومتر و در مادريد اسپانيا با 93 سال سابقه تنها 130 كيلومتر احداث شده است، گفت: اين در حاليست كه ساخت مترو در كشور طي 25 سال گذشته 110 كيلومتر بوده است.
وي با تاكيد بر اينكه بايد تلاش كنيم تا با جهش، مترو را در كشور عليرغم جوان بودن به پيش ببريم، گفت: مشكل كمبود منابع مالي و نبود استاندارد و انسجام و سياستهاي واحد در بخشهاي مختلف مترو دو امري است كه بايد به طور جدي در اين زمينه ورود كرد.
وي با اشاره به تغيير رويكرد شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي كشور از سال 89 گفت: فعال سازي واگن سازيهاي داخلي و عقد قرارداد با آنها، بخشي از اقدامات انجام شده توسط اين شركت در سال جاري بوده است.
رويانيان با اشاره به فعال شدن قرارداد ساخت 645 واگن توسط شركت حمل و نقل ريلي براي نخستين بار در كشور گفت: در عين حال تفاهمنامهاي نيز با جهاددانشگاهي براي استانداردسازي سيستمهاي الكتريكي، برق و سامانههاي مترو و منوريل تنظيم شده است كه اين قرارداد به زودي امضا خواهد شد.
به گفته رويانيان، از سوي ديگر استانداردسازي زيرساخت شبكه مترو نيز در دانشكده راه آهن و ساخت لكوموتيو ملي نيز در صنايع واگن سازي در حال دنبال شدن است.
وي به موضوع منوريل اشاره كرد و گفت: 13 نوع قطار شهري در كشور داريم، اين در حالي است كه تنها موضوع منوريل متاسفانه سياسي شده است.
وي به بحث فاينانس براي مترو اشاره و تاكيد كرد: پنج هزار ميليارد تومان فاينانس از چين براي شبكه مترو كشور نهايي شده است كه مصوبات لازم در اين خصوص گرفته شده كه از اين ميزان سه هزار و 700 ميليارد تومان مربوط به خطوط سه، چهار، شش و هفت مترو تهران است.
وي با اشاره به اينكه دولت تعهد يك هزار و 800 ميليارد توماني خود را با ماده 68 به بانكها اعلام كرد گفت: اين در حاليست كه شهرداري تهران به دليل بدهي به بانكها نتوانسته بود به تعهدات خود عمل كند كه در اين خصوص جلسات متعددي بين بانكهاي عامل و شهرداري تهران برگزار شد و سرانجام بانكها متقاعد شدند تا بدهي متروي تهران به خود را با زمين تهاتر كنند.
وي با اشاره به تعهد يكهزار و 800 ميليارد توماني شهرداري در بخش متروي تهران كه مربوط به پنج سال بود، افزود: تضمين اين تعهد به امضاي شهردار تهران رسيد و امضاي بانك هم گرفته شد، بدين ترتيب مشكل شهرداري تهران براي باز كردن ال سي و تضمين بدهيهاي معوقه حل شد.
به گفته رويانيان، در اولين جلسه سال 90 چگونگي توجيه اقتصادي و سرمايه گذاري در بخش مترو در دولت مورد تصويب قرار ميگيرد تا در اين خصوص بتوانيم گام اساسي برداريم.
وي با تاكيد بر اينكه نقش بخش خصوصي در توسعه حمل و نقل را نبايد ناديده بگيريم، گفت: بخش حمل و نقل بايد خصوصي شود كه در اين خصوص بايد درآمدزايي و سوددهي آن تضمين شود تا سرمايه گذاران وارد ميدان شوند.
وي با اشاره به اينكه 50 تا 60 سال است كه حمل و نقل عمومي ما ضرر كرده و به همين دليل نيز توسعه نيافته است، گفت: به عنوان مثال در بخش بار 100 هزار كاميون فرسوده داريم، اما به علت خود مالكي امكان تعويض آنها وجود ندارد. از سوي ديگر آمارها نشان ميدهد 2 برابر ظرفيت بار در كشور فقط كاميون داريم.
مديرعامل شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي كشور بزرگترين چالش حمل و نقل در كشور را دولتي بودن آن عنوان كرد و گفت: بايد حمل و نقل را از تصدي دولت خارج كنيم تا سودزا باشد.
وي با اشاره به اينكه بهترين كانون براي سود دهي بخش حمل و نقل است گفت: در عين حال به علت دولتي بودن هيچ كس سراغ اين بخش نميآيد.
به گزارش ايسنا، رويانيان با اشاره به اينكه از 140 ميليون تومان قيمت اتوبوسهاي درون شهري دولت 5/82 درصد را يارانه داده و آنها را تنها 20 ميليون تومان ميفروشد، گفت: اين درحالي است كه همچنان شاهديم بازهم اتوبوسهاي ما درآمد زا نيستند.
30 تا 40 درصد تاكسيها در خدمت مردم نيستند
مترو خصوصي نشود، آينده آن بدتر از اتوبوس و تاكسي ميشود
وي با اشاره به وضعيت تاكسيها در كشور گفت: 330 هزار تاكسي داريم كه متاسفانه 30 تا 40 درصد تاكسيها اصلا در خدمت مردم نبوده و خدمات ارائه نميكنند.
مديرعامل شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي كشور دليل اصلي اين اتفاقات را دولتي بودن بخش حمل و نقل عنوان كرد و گفت: مترو نميتواند ترافيك تهران را از بين ببرد اما ميتواند از ترافيك آن كم كند.
وي ادامه داد: پيشرفته ترين كشور دنيا كه حتي 300 كيلومتر مترو دارد، اتوبوسراني بسيار قوي و هوشمند، آژانس و تاكسي مناسب داشته و ترافيك هم در آن وجود دارد.
مديرعامل شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي كشور تاكيد كرد: اگر مترو خصوصي نشود آينده آن بدتر از اتوبوس و تاكسي خواهد بود.
وي با اشاره به اينكه حمل و نقل يك مد نيست بلكه يك صنعت و مديريت است، گفت: در دنيا يكي از شاخصهاي توسعه حمل و نقل عمومي مديريت پاركينگ است، يعني قيمت پاركينگ آنقدر گران و دسترسي به آن آنقدر ساخت است كه كسي علاقهاي به استفاده از خودروي شخصي خود ندارد.
مديرعامل شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي كشور با اشاره به اينكه بر اساس قانون بايد سهم مترو در جابجايي مسافران در كشور 10 درصد و در تهران به 30 درصد افزايش يابد، گفت: متقابلا نيز بايد در اين خصوص سرمايه گذاري صورت گيرد.
وي با اشاره به اينكه در تهران در بخش مترو كارهاي خوبي انجام شده است گفت: در عين حال معتقديم بايد عقب ماندگي موجود در اين بخش به سرعت جبران شود كه در اين راستا پول دولت و شهرداري كارساز نيست و بايد از روشهاي ديگر مانند EPC، فاينانس داخلي، BOT و BOO استفاده شود.
مديرعامل شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي كشور تاكيد كرد: از شهرداري تهران بيش از ساير شهرها انتظار داريم كه مشكلات فاينانس را حل كنند، در عين حال دولت به طور جدي به سمت بازكردن درهاي جديدي به سوي مترو جهت جهش حمل و نقل عمومي است.
وي با تاكيد بر اينكه بايد شبكههاي اتوبوسراني و عرضه و تقاضا در كشور هوشمند شود گفت: براي ساير شهرها نيز دولت در حد توان خود كمك كرده است.
مديرعامل شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي كشور از اعلام آمادگي دولت براي حمايت كامل از ورود بخش خصوصي در زمينه حمل و نقل خبر داد و گفت: از سال آينده خصوصي سازي در مترو، اتوبوس و تاكسيراني به طور جدي پيگيري ميشود كه در اين خصوص اصلاح قانون سامانههاي ريلي با كمك مجلس انجام شود كه اميدواريم نمايندگان مجلس نيز در اين خصوص دولت را ياري كنند.
وي تاكيد كرد: هيچ دولتي خصوصا دولتي كه رشته تحصيلي رييس جمهور آن حمل و نقل ريلي است براي توسعه حمل و نقل عمومي خصوصا ريلي، كوتاهي نميكند چرا كه كليد توسعه كشور، تقويت حمل و نقل عمومي است.
در ادامه اين جلسه مديران عامل و نمايندگان سازمانهاي قطار شهري كلان شهرهاي كشور به بيان مسائل و مشكلات و ميزان پيشرفت پروژههاي خودپرداختند.
سنگتراش، معاون پشتيباني شركت متروي تهران نيز در اين جلسه با اشاره به اينكه 10 درصد حمل و نقل در كشور بايد توسط سيستم ريلي صورت گيرد كه اين رقم در تهران به حدود 30 درصد بايد برسد، گفت: اين فشردگي كار متاسفانه با تنگناي محدوديت فاينانس بين المللي مواجه شد كه در اين راستا متروي تهران تصميم گرفت از طريق عقد قرارداد مجتمعهاي ايستگاهي نسبت به تامين منابع مالي اقدام كند.
وي با اشاره به كمك دولت براي انتشار اوراق مشاركت در بحث متروي تهران گفت: در خط 4 موضوع فاينانس در حال گشايش است و اميدواريم با تمهيدات انديشيده شده اين امر هرچه سريعتر اجرايي شود از سوي ديگر چهار دستگاه حفار نيز در تهران خريداري شده كه موجب ميشود كار احداث مترو با سرعت بيشتري به پيش رود.
بهرهبرداري از فاز اول منوريل قم تا دهه فجر آينده
احمدي از سازمان قطار شهري قم نيز در اين جلسه با اشاره به پيشرفت پروژه منوريل قم گفت: بر اساس طرحهاي مصوب 32 كيلومتر خط قطار شهري در اين استان مصوب شده كه 18 كيلومتر آن منوريل بوده و 14 كيلومتر آن قطار شهري سبك است كه 10 كيلومتر از اين ميزان به صورت قطار زير زميني اجرا ميشود.
وي با اشاره به نصب پايههاي منوريل قم گفت: اميدواريم با برنامه ريزيهاي صورت گرفته فاز اول منوريل قم تا دهه فجر آينده به بهره برداري برسد.
بشيري، نماينده مردم پاكدشت در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين جلسه با اشاره به مرگ سالانه 23 هزار نفر در تصادفات رانندگي گفت: خسارات وارده در اين بخش بسيار زياد است و همه بايد تلاش كنيم تا بخش ريلي در كشور توسعه يابد تا از اين ميزان تصادفات و كشتهها كاسته شود.
وي از آمادگي كامل مجلس براي هرگونه همكاري با شركت مادرتخصصي حمل و نقل ريلي خبر داد و گفت: متاسفانه همه منتظرند كه امكانات بدهند بعد كار كنند اين در حاليست كه هنر آن است كه دنبال راهكارهاي جديد بگرديم نه آنكه فقط به دنبال پول باشيم.
گروسي، عضو كميسيون صنايع و نماينده مردم شهريار در مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به اينكه در صنعت هوايي تحريم هستيم، گفت: بايد تقويت سامانههاي ريلي مدنظر قرار گيرد.
وي تاكيد كرد: بايد سه تا چهار برابر ساير كشورها تلاش كنيم تا عقب ماندگي موجود در اين بخش جبران شود.
وي در عين حال گفت:در بحث اوراق مشاركت نيز مجلس كمك ميكند تا مشكل دولت براي انتشار اين اوراق در بخش حمل و نقل ريلي مرتفع شود.
وي با اشاره به اينكه بخش عمدهاي از يارانه بليط مترو متعلق به تهران است، افزود: اين رقم تقريبا هفت برابر بودجه سال 88 در اين زمينه است.
رويانيان با اشاره به اعلام بليط 975 توماني براي مترو در سال آينده نيز گفت: اين عدد به هيچ عنوان درست نيست و تصور ميكنيم شايد نصف آن درست باشد كه بخشي از آن را بايد دولت و بخشي را شهرداري به صورت يارانه پرداخت كند تا فشاري به مردم نيايد.
وي با تاكيد بر اينكه اعتبارات اختصاص يافته توسط دولت و شهرداري براي توسعه مترو به هيچ عنوان كافي نيست، گفت: اينكه بخواهيم حمل و نقل را آزاد كنيم كار درستي است، اما زماني اين امر امكانپذير است كه مردم نيز توان بالا در پرداخت داشته باشند.
مدير عامل شركت مادرتخصصي حمل و نقل ريلي كشور تاكيد كرد: تنها راه تحول بنيادين در حمل و نقل آزاد كردن نرخ حمل و نقل و سود ده كردن آن است.
وي عمدهترين مشكل در توسعه قطارشهريهاي كشور را كمبود منابع اعلام كرد و گفت: در حالي كه در روسيه عمر مترو 100 سال است، متوسط عمر مترو در كشور ما حدود 15 سال است. اين در حالي است كه متوسط عمر مترو در كشورهاي صاحب اين فناوري حداقل 80 سال است ، بدين ترتيب ميتوان نتيجه گرفت مترو در كشور ما بسيار جوان است.
مديرعامل شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي كشور با اشاره به اينكه در مسكو با 100 سال سابقه تنها 150 كيلومتر و در مادريد اسپانيا با 93 سال سابقه تنها 130 كيلومتر احداث شده است، گفت: اين در حاليست كه ساخت مترو در كشور طي 25 سال گذشته 110 كيلومتر بوده است.
وي با تاكيد بر اينكه بايد تلاش كنيم تا با جهش، مترو را در كشور عليرغم جوان بودن به پيش ببريم، گفت: مشكل كمبود منابع مالي و نبود استاندارد و انسجام و سياستهاي واحد در بخشهاي مختلف مترو دو امري است كه بايد به طور جدي در اين زمينه ورود كرد.
وي با اشاره به تغيير رويكرد شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي كشور از سال 89 گفت: فعال سازي واگن سازيهاي داخلي و عقد قرارداد با آنها، بخشي از اقدامات انجام شده توسط اين شركت در سال جاري بوده است.
رويانيان با اشاره به فعال شدن قرارداد ساخت 645 واگن توسط شركت حمل و نقل ريلي براي نخستين بار در كشور گفت: در عين حال تفاهمنامهاي نيز با جهاددانشگاهي براي استانداردسازي سيستمهاي الكتريكي، برق و سامانههاي مترو و منوريل تنظيم شده است كه اين قرارداد به زودي امضا خواهد شد.
به گفته رويانيان، از سوي ديگر استانداردسازي زيرساخت شبكه مترو نيز در دانشكده راه آهن و ساخت لكوموتيو ملي نيز در صنايع واگن سازي در حال دنبال شدن است.
وي به موضوع منوريل اشاره كرد و گفت: 13 نوع قطار شهري در كشور داريم، اين در حالي است كه تنها موضوع منوريل متاسفانه سياسي شده است.
وي به بحث فاينانس براي مترو اشاره و تاكيد كرد: پنج هزار ميليارد تومان فاينانس از چين براي شبكه مترو كشور نهايي شده است كه مصوبات لازم در اين خصوص گرفته شده كه از اين ميزان سه هزار و 700 ميليارد تومان مربوط به خطوط سه، چهار، شش و هفت مترو تهران است.
وي با اشاره به اينكه دولت تعهد يك هزار و 800 ميليارد توماني خود را با ماده 68 به بانكها اعلام كرد گفت: اين در حاليست كه شهرداري تهران به دليل بدهي به بانكها نتوانسته بود به تعهدات خود عمل كند كه در اين خصوص جلسات متعددي بين بانكهاي عامل و شهرداري تهران برگزار شد و سرانجام بانكها متقاعد شدند تا بدهي متروي تهران به خود را با زمين تهاتر كنند.
وي با اشاره به تعهد يكهزار و 800 ميليارد توماني شهرداري در بخش متروي تهران كه مربوط به پنج سال بود، افزود: تضمين اين تعهد به امضاي شهردار تهران رسيد و امضاي بانك هم گرفته شد، بدين ترتيب مشكل شهرداري تهران براي باز كردن ال سي و تضمين بدهيهاي معوقه حل شد.
به گفته رويانيان، در اولين جلسه سال 90 چگونگي توجيه اقتصادي و سرمايه گذاري در بخش مترو در دولت مورد تصويب قرار ميگيرد تا در اين خصوص بتوانيم گام اساسي برداريم.
وي با تاكيد بر اينكه نقش بخش خصوصي در توسعه حمل و نقل را نبايد ناديده بگيريم، گفت: بخش حمل و نقل بايد خصوصي شود كه در اين خصوص بايد درآمدزايي و سوددهي آن تضمين شود تا سرمايه گذاران وارد ميدان شوند.
وي با اشاره به اينكه 50 تا 60 سال است كه حمل و نقل عمومي ما ضرر كرده و به همين دليل نيز توسعه نيافته است، گفت: به عنوان مثال در بخش بار 100 هزار كاميون فرسوده داريم، اما به علت خود مالكي امكان تعويض آنها وجود ندارد. از سوي ديگر آمارها نشان ميدهد 2 برابر ظرفيت بار در كشور فقط كاميون داريم.
مديرعامل شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي كشور بزرگترين چالش حمل و نقل در كشور را دولتي بودن آن عنوان كرد و گفت: بايد حمل و نقل را از تصدي دولت خارج كنيم تا سودزا باشد.
وي با اشاره به اينكه بهترين كانون براي سود دهي بخش حمل و نقل است گفت: در عين حال به علت دولتي بودن هيچ كس سراغ اين بخش نميآيد.
به گزارش ايسنا، رويانيان با اشاره به اينكه از 140 ميليون تومان قيمت اتوبوسهاي درون شهري دولت 5/82 درصد را يارانه داده و آنها را تنها 20 ميليون تومان ميفروشد، گفت: اين درحالي است كه همچنان شاهديم بازهم اتوبوسهاي ما درآمد زا نيستند.
30 تا 40 درصد تاكسيها در خدمت مردم نيستند
مترو خصوصي نشود، آينده آن بدتر از اتوبوس و تاكسي ميشود
وي با اشاره به وضعيت تاكسيها در كشور گفت: 330 هزار تاكسي داريم كه متاسفانه 30 تا 40 درصد تاكسيها اصلا در خدمت مردم نبوده و خدمات ارائه نميكنند.
مديرعامل شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي كشور دليل اصلي اين اتفاقات را دولتي بودن بخش حمل و نقل عنوان كرد و گفت: مترو نميتواند ترافيك تهران را از بين ببرد اما ميتواند از ترافيك آن كم كند.
وي ادامه داد: پيشرفته ترين كشور دنيا كه حتي 300 كيلومتر مترو دارد، اتوبوسراني بسيار قوي و هوشمند، آژانس و تاكسي مناسب داشته و ترافيك هم در آن وجود دارد.
مديرعامل شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي كشور تاكيد كرد: اگر مترو خصوصي نشود آينده آن بدتر از اتوبوس و تاكسي خواهد بود.
وي با اشاره به اينكه حمل و نقل يك مد نيست بلكه يك صنعت و مديريت است، گفت: در دنيا يكي از شاخصهاي توسعه حمل و نقل عمومي مديريت پاركينگ است، يعني قيمت پاركينگ آنقدر گران و دسترسي به آن آنقدر ساخت است كه كسي علاقهاي به استفاده از خودروي شخصي خود ندارد.
مديرعامل شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي كشور با اشاره به اينكه بر اساس قانون بايد سهم مترو در جابجايي مسافران در كشور 10 درصد و در تهران به 30 درصد افزايش يابد، گفت: متقابلا نيز بايد در اين خصوص سرمايه گذاري صورت گيرد.
وي با اشاره به اينكه در تهران در بخش مترو كارهاي خوبي انجام شده است گفت: در عين حال معتقديم بايد عقب ماندگي موجود در اين بخش به سرعت جبران شود كه در اين راستا پول دولت و شهرداري كارساز نيست و بايد از روشهاي ديگر مانند EPC، فاينانس داخلي، BOT و BOO استفاده شود.
مديرعامل شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي كشور تاكيد كرد: از شهرداري تهران بيش از ساير شهرها انتظار داريم كه مشكلات فاينانس را حل كنند، در عين حال دولت به طور جدي به سمت بازكردن درهاي جديدي به سوي مترو جهت جهش حمل و نقل عمومي است.
وي با تاكيد بر اينكه بايد شبكههاي اتوبوسراني و عرضه و تقاضا در كشور هوشمند شود گفت: براي ساير شهرها نيز دولت در حد توان خود كمك كرده است.
مديرعامل شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي كشور از اعلام آمادگي دولت براي حمايت كامل از ورود بخش خصوصي در زمينه حمل و نقل خبر داد و گفت: از سال آينده خصوصي سازي در مترو، اتوبوس و تاكسيراني به طور جدي پيگيري ميشود كه در اين خصوص اصلاح قانون سامانههاي ريلي با كمك مجلس انجام شود كه اميدواريم نمايندگان مجلس نيز در اين خصوص دولت را ياري كنند.
وي تاكيد كرد: هيچ دولتي خصوصا دولتي كه رشته تحصيلي رييس جمهور آن حمل و نقل ريلي است براي توسعه حمل و نقل عمومي خصوصا ريلي، كوتاهي نميكند چرا كه كليد توسعه كشور، تقويت حمل و نقل عمومي است.
در ادامه اين جلسه مديران عامل و نمايندگان سازمانهاي قطار شهري كلان شهرهاي كشور به بيان مسائل و مشكلات و ميزان پيشرفت پروژههاي خودپرداختند.
سنگتراش، معاون پشتيباني شركت متروي تهران نيز در اين جلسه با اشاره به اينكه 10 درصد حمل و نقل در كشور بايد توسط سيستم ريلي صورت گيرد كه اين رقم در تهران به حدود 30 درصد بايد برسد، گفت: اين فشردگي كار متاسفانه با تنگناي محدوديت فاينانس بين المللي مواجه شد كه در اين راستا متروي تهران تصميم گرفت از طريق عقد قرارداد مجتمعهاي ايستگاهي نسبت به تامين منابع مالي اقدام كند.
وي با اشاره به كمك دولت براي انتشار اوراق مشاركت در بحث متروي تهران گفت: در خط 4 موضوع فاينانس در حال گشايش است و اميدواريم با تمهيدات انديشيده شده اين امر هرچه سريعتر اجرايي شود از سوي ديگر چهار دستگاه حفار نيز در تهران خريداري شده كه موجب ميشود كار احداث مترو با سرعت بيشتري به پيش رود.
بهرهبرداري از فاز اول منوريل قم تا دهه فجر آينده
احمدي از سازمان قطار شهري قم نيز در اين جلسه با اشاره به پيشرفت پروژه منوريل قم گفت: بر اساس طرحهاي مصوب 32 كيلومتر خط قطار شهري در اين استان مصوب شده كه 18 كيلومتر آن منوريل بوده و 14 كيلومتر آن قطار شهري سبك است كه 10 كيلومتر از اين ميزان به صورت قطار زير زميني اجرا ميشود.
وي با اشاره به نصب پايههاي منوريل قم گفت: اميدواريم با برنامه ريزيهاي صورت گرفته فاز اول منوريل قم تا دهه فجر آينده به بهره برداري برسد.
بشيري، نماينده مردم پاكدشت در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين جلسه با اشاره به مرگ سالانه 23 هزار نفر در تصادفات رانندگي گفت: خسارات وارده در اين بخش بسيار زياد است و همه بايد تلاش كنيم تا بخش ريلي در كشور توسعه يابد تا از اين ميزان تصادفات و كشتهها كاسته شود.
وي از آمادگي كامل مجلس براي هرگونه همكاري با شركت مادرتخصصي حمل و نقل ريلي خبر داد و گفت: متاسفانه همه منتظرند كه امكانات بدهند بعد كار كنند اين در حاليست كه هنر آن است كه دنبال راهكارهاي جديد بگرديم نه آنكه فقط به دنبال پول باشيم.
گروسي، عضو كميسيون صنايع و نماينده مردم شهريار در مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به اينكه در صنعت هوايي تحريم هستيم، گفت: بايد تقويت سامانههاي ريلي مدنظر قرار گيرد.
وي تاكيد كرد: بايد سه تا چهار برابر ساير كشورها تلاش كنيم تا عقب ماندگي موجود در اين بخش جبران شود.
وي در عين حال گفت:در بحث اوراق مشاركت نيز مجلس كمك ميكند تا مشكل دولت براي انتشار اين اوراق در بخش حمل و نقل ريلي مرتفع شود.