• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

اختلال جدی در اینترنت؛ چه كسی پاسخگوست؟

گل همیشه بهار

متخصص بخش اینترنت
دیروز تا ساعت حدود ۲۰ بسیاری از كاربران ایرانی كه از سرویس های جهانی ایمیل برای انجام امور روزمره خود استفاده می كنند، نتوانستند به این سرویس ها دسترسی پیدا كنند، این در حالی است كه هیچ مقام مسوولی در این زمینه پاسخگو نبود.
به گزارش «جام جم»، اختلال در دسترسی به شبكه جهانی اینترنت كه در چند روز گذشته شدت پیدا كرده است، دیروز وضعیت غیرقابل قبولی پیداكرد به طوری كه نه تنها استفاده از هیچكدام از سرویس های جهانی ایمیل میسر نبود بلكه بسیاری از موتورهای جستجو نیز با اختلال جدی مواجه بودند كه همین امر استفاده از اینترنت را تا ساعات اولیه شامگاه بشدت محدود كرده بود.
صفحه نخست بسیاری از موتورهای جستجو كه به منظور دسترسی راحت تر كاربران بسیار كم حجم بوده و پیش از این حتی با اینترنت لاك پشتی دایال آپ نیز به راحتی دانلود می شد، در ۲ ـ ۳ روز اخیر به سختی قابل مشاهده است و همین امر جستجوی اینترنتی را نیز با مشكل مواجه ساخته است.
با این حال عمده مشكل همچنان متوجه سرویس های ایمیل جهانی است.در بررسی صورت گرفته عامل اصلی مشكل اخیر كاربران در استفاده از اینترنت اختلال در (ارتباط لایه امن) Secure Sockets Layer یا همان (SSL) و پروتكل Transport Layer Security یا (TLS) اعلام شده است.پروتكل های نامبرده به عنوان استانداردهای عمومی اینترنت به شمار می روند كه برای برقراری یك ارتباط كه معمولا نیاز به ارسال نام كاربری و رمز دارند به كار می روند و استفاده از آنها برای حفظ حریم خصوصی افراد در فضای مجازی بسیار ضروری است.مشكل اخیر در نقل و انتقال داده ها از طریق استانداردهای امنیتی یاد شده باعث شده است كاربران گاهی اوقات نتوانند به سرویس های اینترنتی مانند جی میل، یاهومیل، هات میل و خدمات ایمن سایت های خارجی دسترسی پیدا كنند.
اختلال در فعالیت روزمره كاربران
اگرچه در گذشته نیز دسترسی به اینترنت به صورت مقطعی یا كلی دچار اختلالاتی می شد در بیشتر موارد سعی بر آن بوده است كه این اختلالات در حدی باشد تا استفاده از سرویس های پایه مانند ایمیل شخصی افراد امكان پذیر باشد. اما در روزهای گذشته عدم امكان استفاده از این سرویس باعث شده است بخش عمده ای از فعالیت روزانه شركت ها و افراد حقیقی دچار اختلال شود.اگر چه شامگاه دیروز مشكل تا حدودی مرتفع شد اما بسیاری از بنگاه های اقتصادی كه عمده ارتباط آنها با شركای خارجی شان از طریق اینترنت و ایمیل بوده، هم اكنون با نگرانی جدی، اوضاع اخیر را دنبال می كنند. آنها به این مساله می اندیشند كه در صورت تداوم این روند حتی برای مدتی كوتاه، خسارت های سنگینی را به خاطر قطع ارتباط با دنیای خارج متحمل خواهند شد. در عین حال بسیاری از دانشگاهیان و محققان نیز اكنون ارتباطات خارجی خود را از دست رفته می بینند و همین امر ضربه علمی بزرگی به بدنه دانشگاهی وارد خواهد كرد.از سوی دیگر بسیاری از ارتباطات داخل کشور نیز طی سال های اخیر برپایه استفاده از ایمیل شکل گرفته و هرگونه اخلال در این سیستم مشکلات زیادی را برای بنگاه​ها و شرکت هایی که ازاین سیستم استفاده می کنند ایجاد خواهد کرد. هم اکنون روزانه حجم انبوهی از اطلاعات ، داده و فایل های دیجیتال از طریق کاربران ایرانی در داخل کشور جابه جا می شود که بخش زیادی از این انتقال داده، محور فعالیت تعداد قابل توجهی از شرکت ها و افراد را تشکیل می دهد و مشخص است که درصورت عدم دسترسی به ایمیل و ابزارهای ارتباطی اینترنتی معضلات عدیده ای برای این مجموعه ها به وجود خواهد آمد.این اتفاقات در حالی رخ می دهد كه هنوز از ایمیل ملی هم جز سایه ای رخ نمایی نكرده و ایمیل های جهانی ما به ازای قابل قبولی در داخل كشور ندارد. از طرفی برقراری ارتباط از طریق راه های دیگر همچون تلفن و فکس نیز صرف نظر از هزینه بالای آن به شدت محدود بوده و امكان هیچ گونه انتقال داده از این طریق فراهم نیست.
اپراتورها مقصر نیستند
معاون نظارت بر سرویس و خدمات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت وگو با «جام جم» این مشكل را بدون ارتباط با اپراتورها دانست و گفت: نظارت ما بر كیفیت اینترنت بر اساس قرار داد بین شركت زیرساخت و اپراتورهاست و در صورتی كه انحرافی از این قرارداد صورت گیرد و اپراتور نتواند سرویس مورد نظر را ارائه دهد موضوع را از شركت ارتباطات زیر ساخت پیگیر خواهیم بود. حسن رضوانی ادامه داد: در صورتی كه ارتباط از سوی كاربر با مشكل مواجه شود ما وظیفه داریم موضوع را بر اساس پروانه از اپراتور پیگیری كنیم كه برای آن نیز قاعده خاصی حاكم است.وی در خصوص مشكل اخیر گفت: در صورتی كه اینترنت به​طور كلی دچار اختلال شده باشد، می شود روی آن بررسی داشت اما به​صورت مصداقی نمی​توانیم پیگیری كنیم.رضوانی موضوع اخیر را به كیفیت اینترنت مربوط ندانست و گفت: باز نشدن یك سایت خاص نمی تواند معیار اختلال اینترنت باشد.
شبكه ملی اطلاعات در اختلالات بی تقصیر است
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و معاون وزیر ارتباطات نیز به عنوان متولی اصلی شبكه ملی اطلاعات پیشتر در پاسخ به این كه آیا راه اندازی شبكه ملی اطلاعات، محدودیتی در دسترسی به اینترنت جهانی ایجاد كرده است یا خیر؟ به «جام جم» گفته بود: قطعا خیر، بلكه این كار برای تقویت اینترنت است و اصولا تعریف شبكه ملی اطلاعات به اینترنت جهانی مربوط نیست.علی حكیم جوادی با اشاره به این كه اختلالات اخیر هیچ ربطی به شبكه ملی اطلاعات ندارد، تصریح كرد: موضوع قطع اینترنت جهانی را صد درصد تكذیب می كنم.
اشكال از طرف زیرساخت نیست
شركت ارتباطات زیر ساخت به​عنوان متولی توزیع اینترنت در كشور و تنها مسیر ارتباط مخابراتی داخل و خارج كشور وظیفه ارائه سرویس اینترنت با استانداردهای خاص كیفی را بر عهده دارد. مسوولان این سازمان به تماس های خبرنگار ما پاسخگو نبوده و تنها خبری به نقل از روابط عمومی این شركت منتشر شد كه مشكل اخیر را از سوی این شركت نمی دانست.
كمیته فیل ترینگ بی تقصیر است
دفتر عبدالصمد خرم آبادی، دبیر كارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نیز در پاسخ به خبرنگار جام جم موضوع اختلال اخیر را خارج از تصمیم این كمیته دانست. این كمیته كه مسوول اعلام مصادیق سایت های شامل فیل ترینگ است در نوبت های قبلی عامل تصمیم گیر در اختلالات ذكر می شد اما این بار گویا این كمیته نیز در اختلالات اینترنت نقشی ندارد.
مجلس پیگیری خواهد كرد
رئیس كمیته مخابرات مجلس در خصوص مشكل كیفی اینترنت گفت موضوع را پیگیری خواهم کرد و بنا به وظیفه نظارتی مجلس دلایل و جزئیات آن را از مسوولان جویا خواهم شد.علی مطهری، نماینده مردم شبستر افزود: در صورتی كه مشكلات مقطعی باشد می توان با تذكر به رفع آن اقدام كرد و در غیر این​صورت مسوولان باید پاسخگوی نمایندگان مردم در مجلس باشند.
 
بالا