[h=2]فرودگاه بينالمللي شهيد بهشتي اصفهان از نانورنگهاي ترافيکي ساخت مجتمع صنايع شيميايي ريف ايران، در باند فرودگاه استفاده ميکند. پيش از اين نانو رنگهاي ترافيکي اين شرکت، در خطکشي خيابانهاي سطح تهران استفاده شده بود. [h=2] [h=2]به گفته رئيس اداره ماشينالات شرکت فرودگاههاي کشور، از نيمه دوم سال 1390، با بکارگيري نانورنگهاي ترافيکي شرکت ريف ايران در باند شماره 2 فرودگاه بينالمللي شهيد بهشتي اصفهان، محدوديتهايي همچون بازتابش نور از سطح زمين، مدت زمان کم ماندگاري رنگ بر سطح، جرمپذيري، کدر شدن سطح باند و عدم ديد مناسب براي فرود هواپيماها، برطرف شده است. [h=2] [h=2]اصغر حسيني، رئيس اداره ماشينآلات شرکت فرودگاههاي کشور در خصوص ميزان استهلاک رنگ در فرودگاهها گفت: «بصورت استاندارد در باندهاي پرتردد فرودگاهها، هر سه ماه يک بار تجديد رنگ خطوط راهنما صورت ميگيرد». وي اين مسئله را اينگونه توضيح داد: «بههنگام فرود هواپيما، بدليل اصطکاک بوجود آمده بين لاستيک و زمين، لاستيک گرمشده و بخشي از آن طي ذوب شدن، به سطح باند ميچسبد. تداوم اين کار بهتدريج باعث کدر شدن سطح باند شده و منجر به کاهش ديد خلبان در تشخيص خطوط باند ميشود». [h=2]بگفته حسيني نانورنگهاي ترافيکي، اين امکان را فراهم ميکند تا مدت زمان تجديد رنگ افزايش پيدا کرده و در هزينههاي مربوطه صرفهجويي شود. [h=2] [h=2]عدم مقاومت رنگهای ترافیکی در برابر سایش و تغییرات جوی از جمله دغدغههایی است که امروزه شهرداریها و وزارت راه و ترابری را به خود مشغول کرده است. تولید رنگهای ترافیکی جدید با ايجاد تغييراتي در ساختار رزين، پاسخی به این مشکل بوده است. نانورنگهاي ترافيکي در مقايسه با رنگهاي سرد ترافيکي، خراشپذيري و سايش كمتري دارند و در نتيجه در سطح معابر کارايي و طول عمر بالاتري از خود نشان ميدهند. همچنين اين رنگها به لحاظ قيمت و خواص بهبود يافته، قادر به رقابت با رنگهاي مرسوم در بازار خواهند بود. [h=2] [h=2]لازم بذکر است، از مهرماه سال 1389 تا کنون، طي توافق صورتگرفته بين شهرداري تهران و شرکت ريف ايران، از نانورنگهاي ترافيکي در خط کشي معابر خيابانهاي مناطق مختلف شهر تهران استفاده ميشود. [h=2] [h=2]گفتني است، اخيرأ، تاییدیه نانو مقیاس صنعتی نانورنگ شرکت ریف ايران از سوي مؤسسه خدمات فناوري تا بازار، براي يک سال ديگر تمديد شده است. منبع/راسخون