یکی از چالشهای طراحی یک وبسایت جدید، لوگو، بروشور و...، انتخاب فونت آن است. با این همه تنوع فونت، چگونه میتوان بهترین فونت یا فونتها را انتخاب کرد؟ قدم اول در "انتخاب فونت" درک تمایز میان انواع مختلف فونت است.
در این مقاله، فونتها در هفت گروه رایج دستهبندی شدهاند؛ بدون درنظر گرفتن این طبقهبندی، نه تنها در ترکیب و انتخاب فونتهای مختلف برای وبسایت یا دیگر پروژههای طراحی خود مشکل خواهید داشت، بلکه ممکن است آثاری را طراحی کنید که چشم را آزار دهد و این هدف ما نیست.
هفت گروه فونت:
• قدیمی (Old Style)
• جدید (Modern)
• مزیّن ضخیم و با مقطع مربع (Slab Serif)
• بدون تزئین (Sans Serif)
• دستخط (Script)
• تزئینی (Decorative)
• اشکال تزئینی (Dingbats)
بهتر است در اینجا به نمونههای جزئیتر اشاره کنیم تا شما یاد بگیرید انواع مختلف فونتها را ساده و سریع دستهبندی کنید.
قدیمی (Old Style)
فونتهای قدیمی حقیقتا قدیمیترین نوع تایپفیسها هستند. اصلیترین ویژگی ظاهری آنها استفاده از "تزئین" یا "پایه"1 است. شما اغلب این فونت را در رمانها، مجلات و روزنامهها میبینید.
مدرن (Modern)
فونتهای معروف و محبوب همانند مد و مدل مو با گذشت زمان تغییر میکنند. تایپفیس مدرن با ظاهری جوانتر، جدیدتر و مدرنتر، البته برای سالهای 1700 میلادی، جایگزینی برای فونت از مدافتاده قدیمی شد.
فونت مزیّن ضخیم و با مقطع مربع (Slab Serif)
با گذشت زمان، یک مفهوم جدید زاده شد: "تبلیغات"!، اما نه از نوع تلویزیونی یا اینترنتی آن. تبلیغاتی که در اینجا مدّنظر من است پوسترهای بزرگ، بیلبوردها و امثال اینهاست. تایپفیس بر روی این سطوح بایستی از فاصله دور بهراحتی خوانده شود.
بدون پایه (Sans Serif)
کلمه "سان" در زبان فرانسه به معنای "بدون" است و همانطور که از اسم آن پیداست، فونتهای بدون پایه، هیچ تزئینی ندارند. هرچند این تایپفیس قبل از عصر کامپیوتر خلق شده است، هنوز هم یکی از بهترین فونتها برای متن و محتوای وبسایت است. ویژگی بارز آن اینست که بهراحتی از روی صفحه مونیتور خوانده می شود.
دستخط (Script)
فونتهای دستخط بهراحتی شناخته میشوند و در اشکال و تنوعهای زیادی عرضه میشوند. خطر استفاده از این فونتها این است که ممکن است بر کل طراحی غالب شوند. بهدلیل این خاصیت، سعی کنید در طراحیهای خود کم و صرفهجویانه از آنها استفاده کنید.
ترئینی (Decorative)
فونتهای تزئینی بسیار مشخص و بارز هستند. آنها برای بیان حالات مختلف در طراحی مانند هیجان، شوخی، لذت، تیرگی، غمگینی و بسیاری حالات دیگر مناسب هستند. مانند فونتهای دستخط بهتر است از این فونتها نیز در طراحی خود کمتر استفاده کنید. (استفاده از این فونتها در لوگو مناسب است)
اشکال تزئینی (Dingbats)
اشکال تزئینی فونتهایی هستند که شامل حروف نمیشوند و فقط تصویر هستند. این اشکال کوچک برای طراحی لوگو، اضافه کردن تزئین به تیترها و سوتیترها یا اضافه کردن چاشنی به طراحی عالی هستند. بسیاری از طراحانِ این اشکال تزئینی به حق تکثیر2 اهمیتی نمیدهند. اگر از این اشکال در لوگوی وبسایت خود استفاده کردید و خواستیدبرای لوگوی خود حق تکثیر قائل شوید، حتما نام طراح را ذکر کنید.
سخن آخر
در عصر رایانه، فونتها به سطح جدید و کاملتری ارتقا پیدا کردهاند و امکان دسترسی به انواع مختلف فونت به شکل چشمگیری وجود دارد. بعضی فونتها را باید خرید و بعضی دیگر را میتوان رایگان دانلود کرد. شما بهسادگی و با تایپ کردن "فونتهای رایگان"3 در موتور جستجوگر خود میتوانید هزاران فونت را در کامپیوتر خود ذخیره کنید.
در این مقاله، فونتها در هفت گروه رایج دستهبندی شدهاند؛ بدون درنظر گرفتن این طبقهبندی، نه تنها در ترکیب و انتخاب فونتهای مختلف برای وبسایت یا دیگر پروژههای طراحی خود مشکل خواهید داشت، بلکه ممکن است آثاری را طراحی کنید که چشم را آزار دهد و این هدف ما نیست.
هفت گروه فونت:
• قدیمی (Old Style)
• جدید (Modern)
• مزیّن ضخیم و با مقطع مربع (Slab Serif)
• بدون تزئین (Sans Serif)
• دستخط (Script)
• تزئینی (Decorative)
• اشکال تزئینی (Dingbats)
بهتر است در اینجا به نمونههای جزئیتر اشاره کنیم تا شما یاد بگیرید انواع مختلف فونتها را ساده و سریع دستهبندی کنید.
قدیمی (Old Style)
فونتهای قدیمی حقیقتا قدیمیترین نوع تایپفیسها هستند. اصلیترین ویژگی ظاهری آنها استفاده از "تزئین" یا "پایه"1 است. شما اغلب این فونت را در رمانها، مجلات و روزنامهها میبینید.
![f1.jpg](http://www.garteh.com/website/sal1-p9/f1.jpg)
مدرن (Modern)
فونتهای معروف و محبوب همانند مد و مدل مو با گذشت زمان تغییر میکنند. تایپفیس مدرن با ظاهری جوانتر، جدیدتر و مدرنتر، البته برای سالهای 1700 میلادی، جایگزینی برای فونت از مدافتاده قدیمی شد.
![f2.jpg](http://www.garteh.com/website/sal1-p9/f2.jpg)
فونت مزیّن ضخیم و با مقطع مربع (Slab Serif)
با گذشت زمان، یک مفهوم جدید زاده شد: "تبلیغات"!، اما نه از نوع تلویزیونی یا اینترنتی آن. تبلیغاتی که در اینجا مدّنظر من است پوسترهای بزرگ، بیلبوردها و امثال اینهاست. تایپفیس بر روی این سطوح بایستی از فاصله دور بهراحتی خوانده شود.
![f3.jpg](http://www.garteh.com/website/sal1-p9/f3.jpg)
بدون پایه (Sans Serif)
کلمه "سان" در زبان فرانسه به معنای "بدون" است و همانطور که از اسم آن پیداست، فونتهای بدون پایه، هیچ تزئینی ندارند. هرچند این تایپفیس قبل از عصر کامپیوتر خلق شده است، هنوز هم یکی از بهترین فونتها برای متن و محتوای وبسایت است. ویژگی بارز آن اینست که بهراحتی از روی صفحه مونیتور خوانده می شود.
دستخط (Script)
فونتهای دستخط بهراحتی شناخته میشوند و در اشکال و تنوعهای زیادی عرضه میشوند. خطر استفاده از این فونتها این است که ممکن است بر کل طراحی غالب شوند. بهدلیل این خاصیت، سعی کنید در طراحیهای خود کم و صرفهجویانه از آنها استفاده کنید.
![f4.jpg](http://www.garteh.com/website/sal1-p9/f4.jpg)
ترئینی (Decorative)
فونتهای تزئینی بسیار مشخص و بارز هستند. آنها برای بیان حالات مختلف در طراحی مانند هیجان، شوخی، لذت، تیرگی، غمگینی و بسیاری حالات دیگر مناسب هستند. مانند فونتهای دستخط بهتر است از این فونتها نیز در طراحی خود کمتر استفاده کنید. (استفاده از این فونتها در لوگو مناسب است)
![f6.jpg](http://www.garteh.com/website/sal1-p9/f6.jpg)
اشکال تزئینی (Dingbats)
اشکال تزئینی فونتهایی هستند که شامل حروف نمیشوند و فقط تصویر هستند. این اشکال کوچک برای طراحی لوگو، اضافه کردن تزئین به تیترها و سوتیترها یا اضافه کردن چاشنی به طراحی عالی هستند. بسیاری از طراحانِ این اشکال تزئینی به حق تکثیر2 اهمیتی نمیدهند. اگر از این اشکال در لوگوی وبسایت خود استفاده کردید و خواستیدبرای لوگوی خود حق تکثیر قائل شوید، حتما نام طراح را ذکر کنید.
سخن آخر
در عصر رایانه، فونتها به سطح جدید و کاملتری ارتقا پیدا کردهاند و امکان دسترسی به انواع مختلف فونت به شکل چشمگیری وجود دارد. بعضی فونتها را باید خرید و بعضی دیگر را میتوان رایگان دانلود کرد. شما بهسادگی و با تایپ کردن "فونتهای رایگان"3 در موتور جستجوگر خود میتوانید هزاران فونت را در کامپیوتر خود ذخیره کنید.
منبع: garteh.com