کامیابی در تبیین، ناکامی در کاربرد
یکی از مواردی که همواره دبیران فیزیک با آن مواجه اند این است که اغلب دانش آموران قادرند مفاهیم و قانون های فیزیکی را به خوبی تبیین کنند اما در بیشتر موارد در استفاده از آنها ناموفق اند. برای مثال اگر از دانش آموزان کلاسی پرسیده شود که: " قانون پایستگی انرژی چیست؟ " کمتر دانش آموزی است که دست خود را برای پاسخ به این پرسش و بیان قانون پایستگی انرژی بالا نبرد در حالی که وقتی قرار است دانش آموزان همان کلاس از این قانون در حل یک مسئله بهره بگیرند کمتر دانش آموزی است که موفق به انجام این کار شود!
متن بالا بخشی از پیشگفتار مجله ی رشد فیزیک بهار 1391 است که می توانید فایل پی دی اف آن را از اینجا دریافت کنید.