در بند الف ماده 19 برنامه پنجم توسعه كشور آمده: دولت موظف است تا پایان برنامه، فناوری اطلاعات و ارتباطات را در كلیه فرایندها جهت تحقق عدالت آموزشی و تسهیل فرایندهای موجود و ارائه برنامههای آموزشی و دروس دورههای تحصیلی به صورت الكترونیكی به كار گیرد. وزارت آموزش و پرورش نیز موظف است تا پایان برنامه، آموزش از راه دور و رسانهای را به منظور تضمین دسترسی به فرصتهای عادلانه آموزشی تحقق ببخشد.
بند د ماده 19 نیز به بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایندهای آموزشی برای تحقق عدالت آموزشی و تسهیل فرایندهای موجود و ارائه برنامههای آموزشی و دروس دورههای تحصیلی به صورت الکترونیکی اشاره دارد.
پس از طرح موضوع در شورای راهبری فناوری اطلاعات و ارتباطات تعداد 4 دبیرستان در 4 منطقه تهران انتخاب و از سال تحصیلی بعد اجرای آزمایشی طرح در این مدارس آغاز گردید. برای اجرای طرح، وضعیت موجود مدارس از لحاظ تجهیزات و وضعیت نیروی انسانی مورد بررسی قرار گرفت.
مدیران مدارس فوق ضمن شركت در جلسههای متعدد كارشناسی در جریان امر قرارگرفتند. تجهیز و ایجاد شبكه واحدهای داخلی و نحوه تولید محتوای الكترونیكی، آموزش معلمان (زبان انگلیسی و مهارتهای به ) ICDL انجام رسید.
[h=2]رتبهبندی با توجه به رویکرد فاوا درطرح تحول بنیادین رتبهبندی این مدارس براساس فضای آموزشی، مدیریت و پرسنل، معلمان، دانشآموزان، تجهیزات و امکانات منطقهای و میزان بهرهوری از فناوریهای نوین تعیین میگردد. با توجه به رویکرد جدید وزارت، مدارس در مسیر هوشمندسازی در پنج مرحله زیر رتبه بندی میشود :
[h=2]عملكرد هوشمندسازی مدارس قبل از سال تحصیلی 90-89 مطابق اطلاعات جمعآوری شده از ادارات کل استانها در پایان سال تحصیلی 90-89، قریب به 3660 مدرسهی هوشمند در مراحل 1 تا 3 از روند هوشمندسازی قرار داشتهاند آمار تقریبی مدارس هوشمند را بنا به اظهار ادارات کل استانها در پایان سال تحصیلی 90-89 نشان میدهد.
[h=2]عملكرد هوشمندسازی مدارس در سال تحصیلی 91-90 برای دیدن وضعیت عملكرد اجرای طرح هوشمند ( لینک به فایل PDF)
[h=2]منابع:
مرداد 91