• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

برنامه عمو پورنگ هم تبلیغاتی می‌شود

Reza Sharifi

مدير ارشد تالار
مدتي است كه تماشاگران برنامه «هزار و شصت‌و شونزده» تلويزيون در كنار تماشاي شيرين‌كاري‌هاي عمو پورنگ و امير محمد با تبليغ خوراكي جديدي روبه‌رو مي‌شوند به نام «پيوتك!»

n00513501-b.jpg


به گزارش کافه سینما به نقل از جوان آنلاین،سال ۱۳۸۰، تولدي تازه در برنامه‌هاي كودك تلويزيوني بود؛ زماني كه برنامه‌اي به نام عمو پورنگ به آنتن شبكه اول سيما آمد و موجي از شادي را براي كودكان كشور به ارمغان آورد. هر روز كه از پخش برنامه عمو پورنگ مي‌گذشت، بر تعداد تماشاگران اين برنامه هم افزوده مي‌شد و پس از مدتي كار به جايي رسيد كه مخاطبان برنامه عمو پورنگ تنها خردسالان و كودكان نبودند و حجم بسياري از بزرگسالان هم پاي تماشاي برنامه او مي‌نشستند.
عمو پورنگ از همان ابتداي ساخت برنامه، به صورت زنده پخش مي‌شد و پخش زنده اين برنامه تا سال ۸۸ هم ادامه پيدا كرد اما وقوع برخي از مشكلات باعث شد كه از سال ۸۸ پخش زنده برنامه قطع و تنها يك روز در هفته به صورت ضبط شده به روي آنتن برود،

اما چند ماهي است كه برنامه عمو پورنگ با نام جديد «هزار و شصت و شونزده» ساعت ۴ هر پنج شنبه به آنتن شبكه يك سيما مي‌رود و كودكان بسياري را پاي شيرين‌زباني‌هاي امير محمد و شعرخواني و نصيحت‌هاي عمو پورنگ مي‌نشاند اما اتفاق تازه‌اي كه در هفته‌هاي اخير در سري جديد برنامه عمو پورنگ افتاده، اين است كه عمو پورنگ در كنار اجراي برنامه‌اش، با توزيع نوعي خوراكي به نام پيوتك در ميان كودكان حاضر در استوديو به معرفي آن مي‌پردازد و به كودكان مخاطب برنامه توصيه مي‌كند كه براي خريد خوراكي جديد ( پيوتك) به سوپرماركت‌هاي محلشان مراجعه كنند.

اين در حالي است كه پيوتك ساختاري شبيه به پفك دارد و نمي‌تواند تغذيه مناسبي براي كودكان باشد.
مسئله‌اي كه در اين ميان مطرح مي‌شود، اين است كه زماني كه برنامه‌اي مانند عمو پورنگ با اين حجم از مخاطب كودك و نوجوان دست به تبليغ يك خوراكي جديد مي‌زند، احساس نياز را در اين حجم از مخاطب به وجود مي‌آورد و اين كودكان از اين به بعد در مغازه‌ها به دنبال خوراكي پيشنهادي عمو پورنگ مي‌گردند. در حالي كه با توجه به شرايط اقتصادي حال حاضر، شايد در توانايي مالي همه خانواده‌هاي ايراني نباشد كه بخواهند پيوتك پيشنهادي عمو پورنگ را براي فرزندانشان تهيه كنند.
البته عمو پورنگ تنها به تبليغ پيوتك بسنده نكرده است و خريد سي‌دي‌هايي را كه خودش در آنها بازي كرده و اين روزها بر گيشه مراكز فرهنگي و سوپر‌ماركت‌ها خودنمايي مي‌كند نيز به كودكان توصيه مي‌كند. در اين ميان وظيفه عمو‌پورنگ و برنامه‌هاي مشابه، نه تبليغ خوراكي‌هاي بعضا غيرمفيد كه فرهنگ‌سازي تغذيه سالم در ميان كودكان كشور است و چنين برنامه‌هايي كه با استقبال مردم به اين جايگاه رسيده‌اند، نمي‌توانند ابزاري براي تبليغ كالاهاي سرمايه‌داري باشند.


منبع : کافه سینما
 
بالا