برنامهنویسی شیءگرا (به انگلیسی Object Oriented Programming مخفف OOP) یک شیوه برنامه نویسی است که ساختار یا بلوک اصلی تشکیل دهنده برنامهها در آنها اشیا هستند.اشیاء صورتهای مجرد از ماهیتهای مطرح در مسئله هستند که دارای وضعیت (درونی) و همچنین عملیات بر روی دادهها (وضعیت درونی) میباشند. این نوع نگرش دارای مزایای بسیاری از جمله مدیریت پیچیدگی وهزینهٔ نگهداری کمتری است.
زبانهای برنامه نویسی شیءگرا، زبانهایی هستند که در آن برنامه نویس میتواند اشياء مختلفی را تعریف نماید و از اشیاء تولید شده استفاده نماید. امروزه اکثر زبانهای دستوری برنامه نویسی از فنون شیءگرایی پشتیبانی میکنند. زبانهایی مانند جاوا، سی++، سی شارپ، ایفل از جمله زبانهای شیءگرا هستند. حتی بسیاری از زبانهای روال گونه که ساختار برنامهها در آنها بلوک هایی با نام پروسیجر است امروزه از فنون شیءگرایی نیز پشتبانی میکنند. زبانهای سی++وپی اچ پی از این جمله هستند. هر شیء یک سری خصوصیت و قابلیت دارد، که اصطلاحاً Properties و Methods خوانده میشوند. در این روش از برنامه نویسی دید برنامه نویس به سیستم دید شخصی است که سعی می نماید به پیدا کردن اشیاء مختلف در سیستم و برقراری ارتباط بین آنها سیستم را تولید نماید.
زبانهای برنامه نویسی شیءگرا، زبانهایی هستند که در آن برنامه نویس میتواند اشياء مختلفی را تعریف نماید و از اشیاء تولید شده استفاده نماید. امروزه اکثر زبانهای دستوری برنامه نویسی از فنون شیءگرایی پشتیبانی میکنند. زبانهایی مانند جاوا، سی++، سی شارپ، ایفل از جمله زبانهای شیءگرا هستند. حتی بسیاری از زبانهای روال گونه که ساختار برنامهها در آنها بلوک هایی با نام پروسیجر است امروزه از فنون شیءگرایی نیز پشتبانی میکنند. زبانهای سی++وپی اچ پی از این جمله هستند. هر شیء یک سری خصوصیت و قابلیت دارد، که اصطلاحاً Properties و Methods خوانده میشوند. در این روش از برنامه نویسی دید برنامه نویس به سیستم دید شخصی است که سعی می نماید به پیدا کردن اشیاء مختلف در سیستم و برقراری ارتباط بین آنها سیستم را تولید نماید.