با آمدن موتور جستوجوی جدید بینگ(Bing) از سوی مایکروسافت، همه نگران این هستند که کدام جستوجوگر نتیجه بهتری را در اختیار آنان قرار میدهد. مایکروسافت خود نیز نگران این امر است و به فکر این افتاده که چگونه میتواند نتیجههای جستوجوی خود را با دیگر جست و جوگرهای بزرگ نظیر گوگل و یاهو مقایسه کند. ناگفته نماند موتورهای جستوجوی زیادی وجود دارند ولی مایکروسافت در صدد مقایسه خود با برترینهاست. بعضی افراد، گوگل را به دلیل سادگی و همچنین از روی عادتی که ایجاد شده ترجیح میدهند ؛ بعضی دیگر هم Bing را به دلیل امکانات جدیدی که اضافه کرده و اطلاعات جانبی که در اختیار آنان قرار میدهد و باقی افراد نیز از یاهو استفاده میکنند.
کارمندان مایکروسافت برای درک بهتر این موضوع که کدام موتور جستوجو بهترین نتیجه را میدهد راهی را در پیش گرفتهاند که آن سایت کارآمدی است به نام جستوجوی کور (Blind Search ).
این سایت همانند یک موتور جستوجو عمل کرده و در نهایت به شما نتایج را در سه ستون متفاوت نمایش میدهد. شما نتایج این سه ستون را با هم مقایسه کرده و نتیجه میگیرید کدام بهترین جواب را برای شما ارائه داده است. شما با انتخاب ستون مورد نظر خواهید دید که نتیجه کدام موتور جستوجو را پسندیده اید و رای شما در این سایت ثبت خواهد شد.
این آزمایش بسیار کوچکی است برای بهدست آوردن آنکه کدام موتور جستوجو بیشتر مورد علاقه کاربران اینترنت است ولی کاربرانی هستند که زیاد به نتیجه جستوجو خود توجه نمیکنند و تنها امکانات جانبی و گاهی هم عادت کردن به یک موتور جستوجو باعث میشود که آن را انتخاب کنند.موتور جستوجوی بینگ مایکروسافت، جدیدترین عضو خانواده موتورهای جستوجوست ولی با آگهیهای تبلیغاتی معروف و گسترده، قراردادی برای به راه انداختن موتور جستوجوی جوان شده یاهو و کمی تبلیغات منفی که اخیرا در مورد گوگل انجام شده است، حالا بینگ حدود ۳۰درصد بازار جستوجو را از آن خود کرده است(اگر شما موتور جستوجوی یاهو را هم در نظر بگیرید) که با توجه به اینکه بینگ کمی بیشتر از یک سال پیش به راه افتاده است، آمار بدی نیست.
از زمان به راه اندازی بینگ در جولای ۲۰۰۹، متخصصان بهینه سازی موتورهای جستوجو در سراسر دنیا آن را آزمایش کردهاند و در مورد الگوریتم جدید آن تحقیق کردهاند تا بفهمند چطور کار میکند، فاکتورهای رتبه بندی آن چیستند و چه چیزی در آن بیشترین وزن را دارد.
در حالی که بینگ به گرفتن سهم بیشتر از بازار موتورهای جستوجو ادامه میدهد، فهمیدن اینکه بینگ چگونه کار میکند، مهم تر از قبل شده است. شما چه صاحب سایتی باشید که بخواهید در بینگ وضعیت بهتری داشته باشید یا یک طراح یا توسعه دهنده وب باشید که با تیم بازاریابی یک پروژه کار میکند، این راهنمای کوتاه به سرعت مطالبی را که شما برای بهینه سازی سایتهای خود برای بینگ به آنها نیاز دارید، به شما منتقل میکند. اولین نکتهای که باید به آن توجه شود، این است که گوگل و بینگ واقعا با یکدیگر متفاوتند. ما میتوانیم این موضوع را به شکل تصویری توسط ابزار کوچک و به درد بخوری به نام Bingle ببینیم. Bingle به شما امکان مقایسه نتایج یک عبارت جستوجو در موتورهای جستوجوی متفاوت را در کنار هم میدهد تا شما بتوانید تفاوتها را در موتورهای جستوجوی متفاوت ببینید.
مقایسه میان لینکهای ورودی(تعدادی لینکهایی که به یک صفحه وب اشاره میکنند) نشان داده است که در شرایط برابر، ۱۰ نتیجه اول جستوجو در بینگ تعداد لینکهای ورودی کمتری به نسبت گوگل دارند و این نشان میدهد که لینکهای ورودی به سایت در بینگ اهمیت کمتری دارند. برای جمع بندی، با توجه به اینکه بینگ هنوز مراحل نوزادی خود را طی میکند، هنوز پیشرفتهایی که بینگ را واقعا از گوگل متفاوت میسازد را از آن ندیده ایم. برخی یافتهها به تدریج ظاهر شده اند ولی قبل از اینکه کسی به بهینه سازی سایتها اختصاصا برای بینگ فکر کند، بینگ نیاز به گذر چند سال دیگر و سهم بیشتری از بازار موتورهای جستوجو دارد.
در حال حاضر، گوگل برای بیشتر از یک دهه در حال بهینه سازی الگوریتمش بوده است و الگوریتم آنها پیشرفته تر و هوشمندتر است زیرا زمان بیشتری برای توسعه دادن و بهینه سازی آن صرف کرده اند. در نتیجه، اگر شما سایتی با محتوای خوب، چگالی کلمات کلیدی مناسب، رتبه صفحه خوب و تعداد زیادی لینک ورودی دارید که رتبه خوبی در گوگل دارد، به احتمال زیاد در بینگ هم رتبه مناسبی به دست میآورد.
همانطور که در بالا اشاره شد، در صورت نیاز راههایی برای بالا بردن رتبه سایت شما در بینگ وجود دارد ولی به نظر میرسد که ایده ایجاد صفحه دیگری اختصاصا برای بینگ، ارزش زمان شما را نداشته باشد. اصول پایه بهینه سازی موتور جستوجو برای تمام موتورهای جستوجو یکی است، همانطور که اشتباهات و نبایدهای مشترکی نیز وجود دارند. پر کردن صفحه با کلمات کلیدی، خرید لینک، مزرعههای لینک و دیگر تکنیکهای کلاه سیاه بهینه سازی موتور جستوجو در همه جا به یک شکل مجازات میشوند ولی اگر میخواهید بهینه سازیهای کوچکی انجام دهید تا سایت شما در یک موتور جستوجوی خاص رتبه بهتری داشته باشد، دلیلی برای انجام ندادن آن وجود ندارد.
کاربران اینترنتی معمولا به سراغ موتور جستوجوی محبوب خود میروند و اگر در آنجا نتیجه مورد نظر را به دست نیاورند به دیگر موتورها سر میزنند تا شاید فرجی حاصل شود! ترکیب کردن موتورهای جستوجوگر با هم، ایده قدیمی و جالبی است که میتواند به عنوان راه حلی برای این موضوع مورد توجه قرار گیرد. نمونه جدید این کار، سایت بینگل (bingle.nu) است که دو جستوجوگر بینگ (متعلق به مایکروسافت) و گوگل را به زیبایی با هم ترکیب کرده است. با مراجعه به این سایت و تایپ عبارت مورد نظر و انجام جستوجو، صفحه به دو بخش تقسیم میشود که بهراحتی میتوان نتایج به دست آمده در گوگل و بینگ را مشاهده و با هم مقایسه کرد.
خیلی از سایتها امکانات بین گوگل و بینگ را مورد مقایسه گذاشتند و بیشتر این سایتها نظر خودشان را معرفی کرده اند.
● Googawho
به این آدرس بروید www.googawho.com و کلمه مورد نظر خود را وارد کنید، میبینید که دو صفحه کنار هم باز میشود و نتایج هر یک از موتورها را در یک صفحه مجزا و کنار هم نشان میدهد.
● Stringy
این سایت بهطور مفصل گوگل و بینگ را با نشان دادن جزئیات مقایسه میکند. این سایت خود دنبال بهینه سازی نتایج بینگ است.
● Search۳
این سایت رقابت و مقایسه سه سایت بزرگ گوگل، بینگ، توئیتر را به نمایش میگذارد. همچنین اجازه استفاده از مرورگرهای (Firefox, IE۷, Google Chrome, Flock and Opera) را برای استفاده از سایت میدهد.
● Ranks.nl
این سایت بسیار حرفهای و دقیق است و میتوانید با منوهای کشویی به انجام مقایسه بپردازید.شما میتوانید موتورهای بسیار از جمله گوگل و بینگ را در پنج صفحه با یکدیگر به صورت دلخواه عمودی یا افقی نمایش دهید. یکی دیگر از قابلیتهای این سایت انتخاب جستوجو گر با زبانهای مختلف است.
کارمندان مایکروسافت برای درک بهتر این موضوع که کدام موتور جستوجو بهترین نتیجه را میدهد راهی را در پیش گرفتهاند که آن سایت کارآمدی است به نام جستوجوی کور (Blind Search ).
این سایت همانند یک موتور جستوجو عمل کرده و در نهایت به شما نتایج را در سه ستون متفاوت نمایش میدهد. شما نتایج این سه ستون را با هم مقایسه کرده و نتیجه میگیرید کدام بهترین جواب را برای شما ارائه داده است. شما با انتخاب ستون مورد نظر خواهید دید که نتیجه کدام موتور جستوجو را پسندیده اید و رای شما در این سایت ثبت خواهد شد.
این آزمایش بسیار کوچکی است برای بهدست آوردن آنکه کدام موتور جستوجو بیشتر مورد علاقه کاربران اینترنت است ولی کاربرانی هستند که زیاد به نتیجه جستوجو خود توجه نمیکنند و تنها امکانات جانبی و گاهی هم عادت کردن به یک موتور جستوجو باعث میشود که آن را انتخاب کنند.موتور جستوجوی بینگ مایکروسافت، جدیدترین عضو خانواده موتورهای جستوجوست ولی با آگهیهای تبلیغاتی معروف و گسترده، قراردادی برای به راه انداختن موتور جستوجوی جوان شده یاهو و کمی تبلیغات منفی که اخیرا در مورد گوگل انجام شده است، حالا بینگ حدود ۳۰درصد بازار جستوجو را از آن خود کرده است(اگر شما موتور جستوجوی یاهو را هم در نظر بگیرید) که با توجه به اینکه بینگ کمی بیشتر از یک سال پیش به راه افتاده است، آمار بدی نیست.
از زمان به راه اندازی بینگ در جولای ۲۰۰۹، متخصصان بهینه سازی موتورهای جستوجو در سراسر دنیا آن را آزمایش کردهاند و در مورد الگوریتم جدید آن تحقیق کردهاند تا بفهمند چطور کار میکند، فاکتورهای رتبه بندی آن چیستند و چه چیزی در آن بیشترین وزن را دارد.
در حالی که بینگ به گرفتن سهم بیشتر از بازار موتورهای جستوجو ادامه میدهد، فهمیدن اینکه بینگ چگونه کار میکند، مهم تر از قبل شده است. شما چه صاحب سایتی باشید که بخواهید در بینگ وضعیت بهتری داشته باشید یا یک طراح یا توسعه دهنده وب باشید که با تیم بازاریابی یک پروژه کار میکند، این راهنمای کوتاه به سرعت مطالبی را که شما برای بهینه سازی سایتهای خود برای بینگ به آنها نیاز دارید، به شما منتقل میکند. اولین نکتهای که باید به آن توجه شود، این است که گوگل و بینگ واقعا با یکدیگر متفاوتند. ما میتوانیم این موضوع را به شکل تصویری توسط ابزار کوچک و به درد بخوری به نام Bingle ببینیم. Bingle به شما امکان مقایسه نتایج یک عبارت جستوجو در موتورهای جستوجوی متفاوت را در کنار هم میدهد تا شما بتوانید تفاوتها را در موتورهای جستوجوی متفاوت ببینید.
مقایسه میان لینکهای ورودی(تعدادی لینکهایی که به یک صفحه وب اشاره میکنند) نشان داده است که در شرایط برابر، ۱۰ نتیجه اول جستوجو در بینگ تعداد لینکهای ورودی کمتری به نسبت گوگل دارند و این نشان میدهد که لینکهای ورودی به سایت در بینگ اهمیت کمتری دارند. برای جمع بندی، با توجه به اینکه بینگ هنوز مراحل نوزادی خود را طی میکند، هنوز پیشرفتهایی که بینگ را واقعا از گوگل متفاوت میسازد را از آن ندیده ایم. برخی یافتهها به تدریج ظاهر شده اند ولی قبل از اینکه کسی به بهینه سازی سایتها اختصاصا برای بینگ فکر کند، بینگ نیاز به گذر چند سال دیگر و سهم بیشتری از بازار موتورهای جستوجو دارد.
در حال حاضر، گوگل برای بیشتر از یک دهه در حال بهینه سازی الگوریتمش بوده است و الگوریتم آنها پیشرفته تر و هوشمندتر است زیرا زمان بیشتری برای توسعه دادن و بهینه سازی آن صرف کرده اند. در نتیجه، اگر شما سایتی با محتوای خوب، چگالی کلمات کلیدی مناسب، رتبه صفحه خوب و تعداد زیادی لینک ورودی دارید که رتبه خوبی در گوگل دارد، به احتمال زیاد در بینگ هم رتبه مناسبی به دست میآورد.
همانطور که در بالا اشاره شد، در صورت نیاز راههایی برای بالا بردن رتبه سایت شما در بینگ وجود دارد ولی به نظر میرسد که ایده ایجاد صفحه دیگری اختصاصا برای بینگ، ارزش زمان شما را نداشته باشد. اصول پایه بهینه سازی موتور جستوجو برای تمام موتورهای جستوجو یکی است، همانطور که اشتباهات و نبایدهای مشترکی نیز وجود دارند. پر کردن صفحه با کلمات کلیدی، خرید لینک، مزرعههای لینک و دیگر تکنیکهای کلاه سیاه بهینه سازی موتور جستوجو در همه جا به یک شکل مجازات میشوند ولی اگر میخواهید بهینه سازیهای کوچکی انجام دهید تا سایت شما در یک موتور جستوجوی خاص رتبه بهتری داشته باشد، دلیلی برای انجام ندادن آن وجود ندارد.
کاربران اینترنتی معمولا به سراغ موتور جستوجوی محبوب خود میروند و اگر در آنجا نتیجه مورد نظر را به دست نیاورند به دیگر موتورها سر میزنند تا شاید فرجی حاصل شود! ترکیب کردن موتورهای جستوجوگر با هم، ایده قدیمی و جالبی است که میتواند به عنوان راه حلی برای این موضوع مورد توجه قرار گیرد. نمونه جدید این کار، سایت بینگل (bingle.nu) است که دو جستوجوگر بینگ (متعلق به مایکروسافت) و گوگل را به زیبایی با هم ترکیب کرده است. با مراجعه به این سایت و تایپ عبارت مورد نظر و انجام جستوجو، صفحه به دو بخش تقسیم میشود که بهراحتی میتوان نتایج به دست آمده در گوگل و بینگ را مشاهده و با هم مقایسه کرد.
خیلی از سایتها امکانات بین گوگل و بینگ را مورد مقایسه گذاشتند و بیشتر این سایتها نظر خودشان را معرفی کرده اند.
● Googawho
به این آدرس بروید www.googawho.com و کلمه مورد نظر خود را وارد کنید، میبینید که دو صفحه کنار هم باز میشود و نتایج هر یک از موتورها را در یک صفحه مجزا و کنار هم نشان میدهد.
● Stringy
این سایت بهطور مفصل گوگل و بینگ را با نشان دادن جزئیات مقایسه میکند. این سایت خود دنبال بهینه سازی نتایج بینگ است.
● Search۳
این سایت رقابت و مقایسه سه سایت بزرگ گوگل، بینگ، توئیتر را به نمایش میگذارد. همچنین اجازه استفاده از مرورگرهای (Firefox, IE۷, Google Chrome, Flock and Opera) را برای استفاده از سایت میدهد.
● Ranks.nl
این سایت بسیار حرفهای و دقیق است و میتوانید با منوهای کشویی به انجام مقایسه بپردازید.شما میتوانید موتورهای بسیار از جمله گوگل و بینگ را در پنج صفحه با یکدیگر به صورت دلخواه عمودی یا افقی نمایش دهید. یکی دیگر از قابلیتهای این سایت انتخاب جستوجو گر با زبانهای مختلف است.
نرگس محمدی
روزنامه تهران امروز