• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

تله‌كام با طعم باران

ناهید

متخصص بخش
تله‌كام با طعم باران
سيزدهمين نمايشگاه بين المللي تله كام از روزهاي 24 تا 27 آبان ماه با افتتاحي زودهنگام از سوي رضا تقي پور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و برخي اعضاي كشورهاي عضو سازمان همكاري هاي اقتصادي در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار شد.
به گزارش عصر ارتباط، اين نمايشگاه در روزهاي خيس و باراني هفته گذشته با حضور 185 شركت داخلي و 22 شرکت خارجي در ميان غرفه‌هاي اصلي و فرعي تله‌کام در فضايي بالغ بر 26 هزار و 500 متر مربع ميزبان صنعت ارتباطات كشور بود. جايي كه برگزاركنندگان آن مدعي‌اند در شرايط كنوني كشور، شرکت‌هايي از آلمان، انگلستان، ايتاليا،‌ چین، سوئیس، کانادا، کره جنوبی و لهستان آمده بودند تا ضمن ارزيابي توان رقباي داخلي خود، بازار ارتباطات ايران را در سالي که با بحران‌هاي پي درپي همراه بوده محک بزنند.

تاكيد وزير ارتباطات بر ارايه VAS

رضا تقي‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آئين گشايش اين نمايشگاه كه با همتايان خود در منطقه و سران مخابراتي كشورهاي عضو اكو حاضر شده بود، ویژگی نمايشگاه تله‌کام امسال را تمرکز روی خدمات ارزش افزوده تلفن همراه عنوان كرد.

او گفت: «استقبال از خدمات مربوط به محتوا و خدمات ارزش افزوده تلفن همراه در دنیای کنونی بیشتر از خدمات صوتی و خدماتی سنتی تلفن همراه است و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و کاربران تلفن همراه در ایران تقاضای زیادی برای دریافت خدمات ارزش افزوده تلفن همراه دارند، از این رو اپراتورهای تلفن همراه باید روی ارایه خدمات نوین و ارزش افزوده متمرکز شوند.»

به گفته وي، حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات كشور، حوزه‌ای پویا و رو به رشد در دنیا محسوب می‌شود و حضور در این حوزه به خلاقیت و نوآوری نياز دارد.

تقی‌پور، حضور وزرای ارتباطات و سران مخابراتی 10 کشور عضو اکو را ویژگی سیزدهمین نمایشگاه بین المللی تله‌کام عنوان کرد و گفت: «امیدواریم این نمایشگاه به کانون برقراری ارتباط تجاری و بازرگانی تبدیل شود و تامین‌کنندگان تجهیزات و صنایع مخابراتی از یک سو و ارایه‌دهندگان خدمات ارتباطی و اپراتورهای تلفن همراه تعامل موثری با یکدیگر داشته باشند.»

او، وظیفه دولت به عنوان نماینده حاکمیت و دستگاه‌های تنظیم‌کننده مقررات را شکل‌دهی، سرعت‌بخشی و رونق‌بخشی به فعالیت‌های اقتصادی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان كرد.

تقی‌پور در اين مراسم در پاسخ به سوالی در مورد تمدید دوره حفاظت اپراتور سوم گفت: «این تصمیم با تقاضای اپراتور سوم تلفن همراه و با تصویب نهادهای تصمیم‌گیر و کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اتخاذ شده است.»

او، در مورد مخالفت شورای رقابت با تمدید دوره حفاظت اپراتور سوم نیز افزود: «شورای رقابت نیز می‌تواند نظرات خود را مکتوب اعلام کند ولی در هر حال جایگاه نهادها مشخص است و تصميمات اتخاذ شده از سوی نهادهای رسمی باید اجرا شود.»

وزیر ارتباطات در افتتاح تله‌کام سیزدهم، با حضور در غرفه‌های اپراتور سوم تلفن همراه و اپراتور چهارم، اولین حضور این دو شرکت را در نمایشگاه تله‌کام افتتاح کرد و بر توسعه همکاری‌ها در عرصه بازارهای کشورهای عضو اکو و تبادل تجربیات فنی و تحقیقاتی و سرمایه‌گذاری در این زمینه تاکید کرد.

او با بیان اینکه شرکت‌های داخلی می‌توانند با رونق‌بخشی به فعالیت‌های خود توجه کشورهای دیگر را نیز برای حضور در نمایشگاه جذب کنند، گفت: «در برگزاری نمایشگاه تله‌کام سیزدهم سعی شد تا امکانات لازم دراختیار شرکت‌کنندگان قرار داده شود و صاحبان صنایع نیز باید خدمات نوآورانه و فعالانه را به نمایشگاه بیاورند که با حضور میهمانان خارجی در افتتاح تله‌کام سیزدهم امیدواریم سال آینده شاهد حضور بیشتر شرکت‌های خارجی در تله‌کام ایران باشیم.»

وزير ارتباطات، شركت‌هاي زيرمجموعه تحت مديريتش از جمله سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، شركت ارتباطات زيرساخت و پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات را به نمايشگاه آورد.

قلمرو وسيع اپراتورهاي موبايل

بزرگترين بخش از نمايشگاه تله‌كام امسال به اپراتورهاي تلفن همراه كشور تعلق دارد بطوريكه همراه اول و ايرانسل همچون سال‌هاي قبل يك سالن را تسخير كرده‌اند و پرجمعيت‌ترين سالن‌هاي تله‌کام در اختيار آنها قرار دارد.

اين بخش از صنعت مخابرات كشور دو بازيگر تازه وارد نيز دارد بطوريكه رايتل براي اولين بار حضورش را در اين نمايشگاه اعلام كرده است و تاليا نيز پس از سال‌ها كنج‌نشيني و قرار گرفتن در حاشيه، امسال با وسعتي مشابه سال‌هاي اول حضورش در اين بازار اعلام آمادگي براي رقابتي دوباره كرده است.

شركت مخابرات ايران به عنوان غول مخابراتي كشور نيز در اين نمايشگاه حضور دارد و شركت‌هاي مخابرات استاني، تاليا و ديگر شركت‌هاي زيرمجموعه‌اش را زير چتر خود گرفته است.

فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي همراه اول

وحيد صدوقي مديرعامل همراه اول در اين نمايشگاه از ایجاد 101 فروشگاه زنجیره‌ای خبر داد و گفت: «همراه اول طی 8-7 سال گذشته رویکردش این بوده که کارها را برون‌سپاری کرده و از توانمندی بخش خصوصی برای ارائه سرویس با قیمت مناسب و شرایط خوب استفاده کند.» او افزود: «ما سعی کردیم از توانمندترین فرد در این حوزه استفاده کنیم و یک کار مشترکی است؛ اگرچه فروشگاه، فروشگاه همراه اول است و امیدواریم در این فروشگاه سرویس‌ها با قیمت مصوب ارائه شود و هرچند برای ورود کالاها در ثبت سفارش مشکل داریم اما سعی می‌کنیم با تامین اقلام مورد نیاز از طریق مراجع قانونی و روال رسمی، تامین‌کننده نیاز مردم در این فروشگاه باشیم.»

صدوقي،‌ از رونمايي سرویس جدید دیگر این اپراتور در تلکام خبر داد و رونمایی کرد و گفت: «در حوزه ارائه خدمات غیرحضوری مشترکین می‌توانند به دفاتر خدمات ارتباطی مراجعه کنند و از طریق پورتال همراه اول کد دسترسی برای دریافت خدمات غیرحضوری بگیرند. به طور مثال اگر می‌خواهند ریزمکالمات یا قبضشان را بگیرند و نخواهند مدام مراجعه کنند و کپی بگیرند، ریز مکالمات برایشان ایمیل می‌شود یعنی مشابه کارت‌های بانکی به جز PIN و PUK، دسترسی دوم به آنها داده می‌شود و می‌توانند با دریافت آن تمامي خدمات را از طریق پورتال همراه اول دریافت کنند.»

خط تجاري جديد در ايرانسل

ايرانسلي‌ها در اين نمايشگاه روي خدمات متناسب با نياز شركت‌ها و سازمان‌ها به عنوان برنامه تجاري جديد خود مانور دادند و به گفته باقر صمدي، مدير ارشد بازاريابي تجاری ایرانسل، اين اپراتور خط تجاري جديدي را با ارائه خدمات به شركت‌ها و سازمان‌ها آغاز كرده است.

او افزود: «ميان مشتركان عادي و تجاري تفاوت عمده‌اي وجود دارد و هنگامي‌كه به يك مشترك عادي خدمتي ارائه مي‌شود او حق انتخاب دارد و مي‌تواند يا آن را بپذيرد يا رد كند اما شركت‌ها پس از مطرح كردن مشكلاتشان با ما و طي برگزاري جلساتي قادر خواهند شد تا سرويس‌هايي را متناسب با نيازهايشان درخواست ‌كنند.»

تجربه 3G در غرفه رايتل

در این دوره از نمايشگاه رایتل برای نخستین بار تجربه ارايه خدمات نسل سوم تلفن همراه را نيز در اختيار بازديدكنندگان قرار مي‌دهد بطوريكه ویژگی‌های منحصر به فرد فناوری نسل سوم تلفن همراه علاوه بر تجربه خدمات پایه شامل تماس صوتی، پیامک و پیام چندرسانه ای (MMS) که سبب بهبود کیفیت تماس‌ها، افزایش امنیت ارتباط، افزایش پهنای باند و کاهش تاخیر در برقراری ارتباط می‌شود، برای نخستین بار در نمایشگاه تله کام عرضه شد.

اعلان حضور اپراتور فيبرنوري

اپراتور چهارم با نام تجاري ايرانيان‌نت نيز ضمن ارايه حضورش در بازار اين اپراتور براي نخستين بار حضورش را در سيزدهمين نمايشگاه بين‌المللي تله‌كام اعلام كرد و رحمت‌ا... خزايي معاون فني آن گفت: «خدماتي كه اين اپراتور در فاز اول قرار است ارايه كند، به سه بخش تلویزیون تعاملی، تلفن تحت شبکه و اینترنت پرسرعت تقسيم مي‌شود.

اين اپراتور بر مبنای پروانه فعاليت خود براي اتصال فیبرنوری به درب منازل، قادر خواهد بود پهناي باند حداقل 20 مگابيتي را به مشترکان خانگی و پهناي باند تا يك گيگابيتي را براي سازمان‌های دولتی وبخش خصوصی عرضه کند.

 
بالا