• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

تمركز صدا در يك نقطه

parisa

متخصص بخش
[h=2]تمركز صدا در يك نقطه

اگر تا به حال از سايت هاى خريد اينترنتى استفاده كرده باشيد حتماً بعد از واردكردن نام كاربر و رمز عبور با صفحه اى مواجه شده ايد كه به شما، با اسم كوچكتان خوشامد مى گويد. سپس در آن صفحه به شما پيشنهاد خريد محصولاتى ديگر مى شود كه به نحوى با خريدهاى قبلى شما از سايت در ارتباط بوده اند.
حالا تصور كنيد كه اين روش تبليغات فقط محدود به سايت هاى اينترنتى نباشد و در دنياى واقعى نيز كاربرد داشته باشد. يعنى سيستمى وجود داشته باشد كه بتواند تبليغات را براى هر فردى به طور منحصر به فرد انجام دهد. به عنوان مثال، زمانى كه وارد يك مركز خريد مى شويد، سيستمى با تكنولوژى پيشرفته، شما را شناسايى كند، به اطلاعات قبلى شما يعنى خريدهايى كه در گذشته انجام داده ايد دست پيدا كند و براساس آن كالاهاى جديدى را براى شما تبليغ كند.
شايد اين مسئله بسيار دور از ذهن به نظر برسد ولى رخ دادن آن در آينده چندان هم بعيد نيست زيرا امروزه قدم اول براى تبليغات به صورت شخصى و براى تك تك افراد برداشته شده است.
اين تكنولوژى جديد با استفاده از صوت توجه خريداران را به خود جلب مى كند. اين روش مى تواند جايگزين بلندگوهايى شود كه در فروشگاه هاى بزرگ نصب مى شود و از آن موسيقى و تبليغات كالاهاى مختلف براى همه مشتريان پخش مى شود. در اين تكنولوژى جديد از بلندگوهايى استفاده مى شود كه قابليت فرستادن امواج صوتى به يك جهت مشخص و براى فردى خاص را دارند، به گونه اى كه افرادى كه كمى دورتر از جهت فرستادن امواج صوتى اين بلندگوى خاص قرار دارند قادر به شنيدن آن نيستند.
حتماً تا به حال شعاع هاى بسيار باريك نور كه از روزنه هاى كوچك بيرون مى آيند را ديده ايد. در اين روش، امواج صوتى نيز مانند نور به صورت يك شعاع بسيار باريك درمى آيند و به سوى فرد خاصى فرستاده مى شوند. مثلاً شما در حال قدم زدن در يك فروشگاه زنجيره اى هستيد. سپس در مقابل قفسه اى كه در آن مايع ظرفشويى مارك خاصى قرار دارد مى ايستيد و ناگهان تبليغ آن كالا را مى شنويد! اما فردى كه چند قدم آن طرف تر از شما و در مقابل كالاى ديگرى ايستاده، قادر به شنيدن اين تبليغ صوتى نمى باشد. تمام اصوات به وسيله ارتعاشات پديد مى آيند. صداى ما ناشى از ارتعاشات تارهاى صوتى اى است كه در حنجره قرار دارد. صداى گيتار نيز از ارتعاشات سيم هاى آن به وجود مى آيد. تعداد ارتعاشات يك جسم در واحد زمان با نام فركانس شناخته مى شود و واحد آن نيز هرتز است.
امواج صوتى اى كه انسان قادر به شنيدن آن است فركانسى در محدوده بيست هزار هرتز دارند. اگر امواج صوتى فركانسى بالاتر از اين محدوده داشته باشد به آنها امواج فراصوتى گفته مى شود كه قابل شنيدن نيستند. بلندگوهاى معمولى اصواتى توليد مى كنند كه ناشى از ارتعاشات كند هستند در نتيجه صداى اين بلندگوها تا شعاع نسبتاً زيادى در اطراف آنها پخش مى شود و معمولاً براى اطلاع رسانى به تعداد زيادى از افراد به كار مى روند.
از طرف ديگر امواج صوتى توليد شده توسط اين بلندگوها، طول موج بلندى دارند و به همين دليل مى توانند در همه جهت ها و با فاصله زياد قابل شنيدن باشد.
اما امواج فراصوتى درست برعكس هستند. آنها طول موج بسيار كوتاه، معمولاً در حد چند ميلى متر دارند بنابراين هميشه به صورت يك شعاع باريك و در جهتى خاص منتشر مى شوند. در نتيجه هرگز براى اطلاع رسانى عمومى مناسب نيستند.
تنها مسئله براى استفاده از اين امواج، غيرقابل شنيدن آنها است كه براى آن هم چاره اى انديشيده شده است. امواج صوتى براى منتشر شدن نياز به يك محيط دارند كه مى تواند هوا، آب، شيشه يا فلز باشد. هنگامى كه امواج صوتى در محيط خاصى منتشر مى شوند، آن محيط امواج را تغيير شكل مى دهند و حتى در شرايطى خاص مى توان از امواج فراصوتى اى كه در هوا منتشر مى شوند فركانس هاى قابل شنيدن به دست آورد. در حقيقت اگر سيگنال هاى امواج فراصوتى به دقت انتخاب شوند، مى توان با آن هر نوع صداى قابل شنيدنى را توليد كرد. اين تكنولوژى مى تواند كاربردهاى بسيار زيادى داشته باشد. مثلاً در موزه ها، زمانى كه افراد مختلف بازديد كننده در مقابل آثار مختلفى قرار مى گيرند، هر يك مى توانند به صورت جداگانه توضيحات مربوط به آن اثر خاص را بشنوند در حالى كه توضيحات مربوط به آثار قسمت هاى ديگر را نمى شنوند و فضاى موزه نيز تقريباً ساكت به نظر خواهد رسيد. همچنين در كتابخانه ها يا ساير مكان هاى بزرگى كه بايد ساكت باشد ولى در عين حال بايد اطلاعاتى نيز به افراد داده شود مى توان از اين روش استفاده كرد.
يكى ديگر از كاربردهاى اين تكنولوژى در وسائل صوتى و تصويرى است. با استفاده از اين روش ديگر لازم نيست صداى بلند تلويزيون يا ضبط صوت همسايه بى ملاحظه تان را تحمل كنيد زيرا امواج صوتى ناشى از اين وسائل تنها در خانه همسايه قابل شنيدن هستند.
البته تا امروز اين تكنولوژى تنها به صورت آزمايشى در چند فروشگاه زنجيره اى به كار گرفته شده است كه به دليل ناآشنايى مردم با آن، اغلب به جاى آنكه مشتريان را به خريد كالايى ترغيب كند، موجب ترس و وحشت آنها مى شود!
 
بالا