• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

تونل ماس در روتردام Maastunnel

Silver Sky

کاربر ويژه
تونل ماس یکی از جالبترین تونلهایی است که در شهر روتردام در هلند واقع شده است. ساخت این تونل توسط دو تن از آرشیتکت های برجسته به نامهای J.P. van Bruggen و Ad van der Steur در تاریخ ۱۹۳۷ شروع و در سال ۱۹۴۲ به پایان رسید.

تونل ماس کناره های رودخانه ماس نوین Nieuwe Maas را بهمدیگر مرتبط میسازد. رودخانه ماس Nieuwe Maas رودخانه ای است که در شهرهای روتردام Rotterdam, اسخیدام Schiedam و فلاردینقن Vlaardingen واقع در هلند جاری است.


tu3.jpg

تونل ماس در زیر رودخانه ماس Nieuwe Maas


تونل ماس از ۴ لوله عظیم تشکیل شده است که دو لوله برای رفت و آمد اتومبیل ها و یک لوله برای عبور دوچرخه سواران و لوله دیگر برای تردد عابران پیاده میباشد.

tu0000.jpg

روزانه بیش از ۷۵۰۰۰ وسیله نقلیه و تعداد انبوه ای دوچرخه سوار, موتورسوار و عابر از این تونل برای تردد استفاده میکنند و همین مسئله باعث شده است که تونل ماس به یکی از حائز اهمیت ترین شاهراهای ارتباطی روتردام بدل شود. محدودیت سرعت برای تردد در این تونل ۵۰ کیلومتر در ساعت میباشد.

tu11.jpg

قسمت ورودی به تونل مخصوص خودروها (اتومبیل ها)


tu555.jpg

tu300.jpg
 

Silver Sky

کاربر ويژه
تعداد انبوه دوچرخه و موتورسواران چنان میباشد که گاه پلیس مجبور میشود آنها را مجبور کند که در یک صف تردد کنند. از صبح زود تا دیروقت افراد در این تونل با پله های برقی همزمان از سمت جنوب به شمال و بالعکس در حال ترددند. تردد موتورها بواسطه جریان هوا و هواکش در تونل ممنوع است و بایستی موتور سواران موتور خود را خاموش کنند۰ موتور سواران باید با موتور های خاموش در کنار موتورهایشان این مسافت را در تونل طی کنند.

tu222.jpg



tu111.jpg

تونل مخصوص دوچرخه سوار ها

tu898.jpg


tu888.jpg

در تونل اثر هنری با فیبرهای نوری به نام Dune 4.1 از هنرمند هلندی Daan Roosegaarde
 

Silver Sky

کاربر ويژه

tu7777.jpg


tu12.jpg

پله هایی که از تونل مخصوص دوچرخه سوار ها به طرف تونل عابرین پیاده راه دارد

tu200.jpg


تونل ماس به شیوه afzinkmethode ساخته شده است. در این شیوه هر قسمت تونل به طور مجزا ساخته میشوند و این قطعات در درون یک محفظه و بنای ثابت که مجهز به دستگاهای مکنده و پمپاژ آب هستند قرار میگیرنند و بدین طریق میتوانند در زیر آب قرار گرفته و همچنان خشک بماند.(droogdok)

tu000.jpg

تونل ماس در زیر رودخانه ماس


tu1.jpg


بعد از آماده شدن قطعات در درون آن محفظه ها همگی قطعات به محل تونل کشیده میشود و سپس در زیر آب فرو برده میشود و ثابت میگردد.
هر قسمت از ۹ قسمت مجزا از تونل ماس دارای درازایی بیش از ۶۰ متر و بلندی به اندازه ۹ متر و پهنایی به میزان ۲۵ متر میباشد. در درون آنها دو لوله در کناره همدیگر قرار میگیرند که برای تردد ماشین هاست. و سپس دو لوله دیگر بر روی آن دو لوله قرا گرفته میشوند که برای دوچرخه سواران و عابرین پیاده است ( که در ان قسمت پله های برقی نیز تعبیه میشود).

tu400.jpg

tu700.jpg
 

Silver Sky

کاربر ويژه
برای کنترل دقیق تهویه هوا در تونل یک آزمایشگاه در یکی از ساختمانهایی که به منظور تهویه هوا برای تونل میباشد, وجود دارد.

tu600.jpg


tu2.jpg


ساختمان کنترل تهویه مطبوع هوا برای قسمت جنوبی مخصوص عابر پیاده و دوچرخه سواران

tu7.jpg



با در نظر گرفتن جاده های ورودی به تونل باید گفت که تونل ماس دارای درازایی به اندازه ۱۰۷۰ متر میباشد. قسمت سر بسته تونل بیش از ۵۵۰ متر میباشد. عمیق ترین نقطه تونل تقریبا ۲۰متر زیر آب قرار دارد.

tu6.jpg

ساختمان ورودی تونل برای پیاده ها و دوچرخه سوار ها

tu500.jpg


tu100.jpg


tu8.jpg

موزاییک تزیینی سر در پله برقی در قسمت جنوبی تونل

tu9.jpg

پله برقی
 

Silver Sky

کاربر ويژه
در سطح تونل ساختمانهای کنترل تهویه مطبوع هوا برای تونلها را میتوانید تشخیص دهید و این ساختمانها به خوبی از برج Euromast که نزدیک تونل میباشد. قابل مشاهده است.

tu444.jpg


tu5.jpg


برج Euromast در روتردام


قدیمیترین اتوبان شهری Tunneltraverse در روتردام نیز به تونل ماس مرتبط میباشد.


tu4.jpg


قدیمیترین اتوبان شهری Tunneltraverse در روتردام

tu13.jpg
شعری از شاعر هلندی Pieter Cornelis Boutens در قسمت ورودی عابران پیاده در شمال تونل
 
بالا